ایده های استارتاپی

آشنایی با بازوی گوگل در حوزه خانه هوشمند

از Nest تا Google Nest !

شرکت نست در سال ۲۰۱۰ توسط تونی فادل و مت راجرز که از مهندسان سابق شرکت اپل بودند، راه اندازی شد. فادل از طراحانی بود که خصوصا در ایجاد iPod نقش داشت و راجرز نیست از اولین مهندسان تیم iPhone بود. ایده‌ی نست وقتی شکل گرفت که فادل که در حال ساخت یک خانه بود، به دنبال یک ترموستات مناسب می‌گشت ولی احساس کرد که ترموستات های موجود در بازار کارایی مناسبی ندارند. او تصمیم گرفت که محصول بهتری را به بازار عرضه کند.

شروع با یک ایده

اولین محصول نست که در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد، یک ترموستات هوشمند است که با هدف مدیریت مصرف انرژی توسعه داده شده است. این ترموستات امکان اتصال به وایفای، برنامه‌ریزی و همچنین ویژگی یادگیری را دارا است. این ویژگی‌ها باعت می‌شود که این محصول بتواند سیستم‌های سرمایش و گرمایش را به گونه‌ای مدیریت کند که مصرف انرژی حداقل شود. بر اساس الگوریتم یادگیری ماشین به کار رفته در نست، در هفته‌های ابتدایی استفاده کاربر باید خودش تنظیمات ترموستات را انجام دهد تا داده اولیه از رفتار کاربر گردآوری شود، سپس نست می‌آموزد که کاربر در چه زمان‌هایی چه دمایی را ترجیح می‌دهد و تمام سیستم‌ها را برای دستیابی به آن دما مدیریت می‌کند. نست با استفاده از مکان موبایل کاربر و سنسورهایی که خودش دارد می‌تواند تشخیص بدهد که چه زمانی کسی در خانه یا محل کسب و کار نیست و بر این اساس وضعیت دستگاه‌ها را طوری تغییر دهد که مصرف انرژی کمتری داشته باشند و هزینه کمتری ایجاد کنند

ایده نست

روی نست سیستم عاملی مبتنی بر لینوکس وجود دارد که امکان کنترل و برنامه‌ریزی آن از طریق خود گجت را فراهم می‌کند و نیازی به استفاده از کنترلر خاص یا اتصال به موبایل برای تنظیم آن وجود ندارد. ترموستات نست قابلیت اتصال به اینترنت از طریق Wi-Fi را داراست و از این طریق سازنده می‌تواند اشکالات آن را برطرف کند و ضمن بهبود عملکرد، کارکردهای جدید را به آن اضافه کند.

گسترش بر اساس نیاز بازار

نست با تولید ترموستات وارد بازار خانه هوشمند شده بود و تصمیم گرفته بود که جای پای خود را در این بازار محکم کند. دومین محصول نست، نست پروتکت بود. این محصول برای شناسایی دود و کربن مونوکسید طراحی شده بود. این محصول در دو نسخه عرضه می‌شود. یک نسخه قابلیت اتصال به برق با سیم را دارد و نسخه دیگر از باتری استفاده می‌کند و برای استفاده در جاهایی طراحی شده است که امکان اتصال با سیم وجود ندارد. این دستگاه توانایی تشخیص سوختن سریع و یا آهسته را دارد و در هر مورد هشدار خاصی را اعلام می‌کند تا کاربر بتواند بهترین تصمیم را بگیرد.
گسترش بر اساس نیاز بازار نست

سهم خواهی گوگل از بازار خانه هوشمند

تونی فادل از طراحان مهم اپل بود و به عنوان پدر iPod شناخته می‌شد. او شناخت خوبی از محصولات سخت‌افزاری داشت و پس از جدایی از اپل توانسته بود در حوزه خانه هوشمند شرکتی را ایجاد کند که اگر اپل قصد داشت وارد این حوزه شود، در همین کیفیت فعالیت می‌کرد. فادل اثبات کرده بود که بدون بهره‌مندی از منابع یک شرکت بزرگ می‌تواند محصولاتی شگفت‌انگیز بسازد. حال فکر کنید که یک غول تکنولوژی در کنار این نابغه قرار بگیرد.

گوگل در بازار سخت افزارهای موبایل و کامپیوتر جایگاهی نداشت و به دنبال این بود که یک نقطه شروع برای ورود به بازار سخت‌افزار پیدا کند. آن‌ها خانه هوشمند را برای این کار انتخاب کرده بودند و کار خود را با سرمایه‌گذاری و همچنین خرید کسب‌وکارهای این حوزه شروع کردند. نست فارغ از محصول فوق‌العاده‌ای که داشت، فادل و راجرز را در خود داشت. امری که باعث می‌شد خرید آن برای گوگل بسیار جذاب باشد و در سال ۲۰۱۴ نست را قیمت ۳.۲ میلیارد دلار خریداری کند. قرار بود که گوگل به نست اجازه دهد تا با هویتی مستقل به فعالیت خود ادامه دهد اما این قرار زیاد برقرار نبود.

توسعه محصولات با استفاده از منابع جدید

با سرازیر شدن پول‌های گوگل به نست، در همان سال ۲۰۱۴، نست شرکت Dropcom که تولیدکننده‌ی دوربین‌های امنیتی بود را خریداری کرد و یکسال بعد محصول جدیدی با اسم NestCam را رونمایی کرد. این محصول در واقع نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی محصولات دراپکام بود که امکاناتی نظیر فیلم‌بردای با کیفیت ۱۰۸۰p، چرخش، دید در شب و اخطار صدا و حرکت را دارا بود. در سال ۲۰۱۶ نسخه‌ی دیگری از NestCam هم به بازار ارائه شد که با نام NestCam Outdoor شناخته می‌شود و تفاوتش در قابلیت تحمل شرایط بیرونی است. سال ۲۰۱۷ نیز یک نسخه جدید از نسخه‌ی داخلی دوربین‌های نست با عنوان NestCam IQ به بازار ارائه شدکه یکسری امکانات جدید از جمله فیلم‌برداری ۴K، سنسور HDR و تشخیص چهره را ارائه می‌کند. همچنین این امکان را دارد که اتفاقاتی که در محدوده دوربین رخ می‌دهد را تشخیص دهد و برای ضبط جزئیات بیشتر بر روی محل وقوع رخداد، زوم کند.

سبد نست به این محصولات محدود نشد و در سال ۲۰۱۷ راهکار امنیتی نست با عنوان Nest Secure به بازار عرضه شد و در سال ۲۰۱۸، Nest Hello که یک زنگ تصویری با امکان تشخیص چهره است، به سبد محصولات نست اضافه شد.

توسعه محصولات با استفاده از منابع جدید

جدایی بنیانگذاران

خرید دراپ کام با درخواست گوگل انجام شده بود. اکنون تمام کارمندان دراپ کام باید به عنوان عضوی از تیم نست و زیر نظر فادل فعالیت می‌کردند اما فادل از عملکرد بسیاری از کارمندان دراپ کام راضی نبود و ادغام آن‌ها در تیم نست به سختی اتفاق افتاد.
از سوی دیگر گوگل انتظار داشت که نست سودآوری قابل توجهی را رقم بزند. فادل که بیشتر یک مدیر نوآور بود برای تحقق اهداف درآمدی مدنظر گوگل تحت فشار قرار گرفته بود و در نهایت تصمیم گرفت که از نست جدا شود.

گوگل که هنوز اقدامات انجام شده در حوزه سخت‌افزار را ناکافی می‌دید قصد داشت با تجمیع همه ظرفیت‌ها ذیل یک واحد سخت‌افزاری قوی جایگاهش در بازار را تقویت کند. برای دستیابی به این هدف اقدامات مختلفی در دستور کار قرار گرفت برای مثال بخشی از تیم و زیرساخت‌های سخت‌افزار HTC با رقم ۱.۱ میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد و تصمیم گرفته شد که نست هم به عنوان بخشی از ساختار جدید بازوی سخت افزاری گوگل و در کنار واحد خانه هوشمند گوگل یا Google Home به فعالیت بپردازد.

در این ساختار جدید، نست کاملا تحت نظارت واحد سخت افزار گوگل فعالیت می‌کرد. این شرایط با توافقات اولیه گوگل و نست در تعارض بود و مت راجرز که احساس می‌کرد گوگل دیگر استقلال نست را به رسمیت نمی‌شناسد، تصمیم گرفت از نست جدا شود. به این شکل هر بنیان‌گذار نست از آن جدا شده بودند و اکنون تمام تصمیمات نست توسط مدیران انتخاب شده توسط گوگل گرفته می‌شد.

تبدیل نست به برند اصلی گوگل در حوزه خانه هوشمند

گوگل که هنوز اقدامات انجام شده در حوزه سخت‌افزار را ناکافی می‌دید قصد داشت با تجمیع همه ظرفیت‌ها یک برند قوی ایجاد کند. دارایی‌های مختلف گوگل مانند نست و آنچه با عنوان Google Home به بازار عرضه میشد، با یکدیگر یکپارچه شدند تا یک برند جدید با عنوان Google Nest شکل بگیرد تا گوگل تمام قوای خود را برای جنگ با آمازون در بازار خانه هوشمند، زیر این پرچم جمع کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *