مقالات معدن و فرآوری فلزاتمقالات کارآفرینیمقالات هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی در معدن

معرفی استارتاپ های پیشرو هوش مصنوعی در صنعت معدن

هوش مصنوعی در حال متحول کردن حوزه های مختلف صنعت است و معدن نیز از این جمع مستثنی نیست. اثر هوش مصنوعی بر حوزه معدن بسیار گسترده خواهد بود و ما برای اینکه نسبت به این تاثیر یک درک نسبی داشته باشیم، برخی از کاربردهای آن را در قالب کسب و کار هایی که هم اکنون در حال ارائه خدمت هستند، مرور می‌کنیم.

OreFox

استارتاپ OreFox و استفاده از هوش مصنوعی در معدن

بذر این شرکت در سال ۲۰۱۴ کاشته شد. از بنیانگذاران OreFox خواسته شد داده های یک پایگاه داده مربوط به حوزه معدن را تحلیل کنند و آن ها ابزاری را برای این کار توسعه دادند که منجر به ایجاد یک سیستم هوش مصنوعی شد. محصول این شرکت که با هدف تشخیص محل ذخایر جدید طلا توسعه یافته بود، در سال ۲۰۱۷ تکمیل شد و توانسته عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد.
پس از آن این شرکت ۲ محصول دیگر هم توسعه داده است. محصول اول یک سیستم هوش مصنوعی است که داده‌های مربوط به یک حوزه را برای اکتشاف منابع جدید بررسی می‌کند و نقاطی که احتمال بیشتری برای کشف منابع وجود دارد را مشخص می‌کند. محصول دوم یک سیستم یادگیری عمیق است که ویژگی‌های زمین شناختی و دیگر موارد مربوط به اکتشاف را تحلیل می‌کند تا فرصت اقتصادی استخراج را شناسایی کند.

Imago

استارتاپ Imago

این شرکت برای خود یک هدف ساده تعریف کرده است: افزایش احتمال اکتشاف معدن. Imago امیدوار است با توسعه پلتفرمی که از تصاویر زمین شناسی داده و تحلیل های معنادار استخراج می‌کند، احتمال موفقیت فعالیت های اکتشاف را نسبت به مدل های سنتی ارتقا دهد.
پلتفرمی که توسط این شرکت توسعه داده شده است، تصاویر مربوط به منابع مختلف را کنار هم قرار می‌دهد و آن‌ها را به داده هایی قابل فهم تبدیل می‌کند. سپس ربط میان این اطلاعات با فعالیت های مختلف معدن را مشخص می‌کند و نهایتا از دانشی که ایجاد شده است برای ارتقا سطح تحلیل های بعدی استفاده می‌ کند.

Goldspot Discoveries

استارتاپ Goldspot Discoveries

این شرکت هم به دنبال استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری و کاهش ریسک سرمایه در فعالیت های مربوط به اکتشاف معدن است. Goldspot اقتصادی بودن اکتشاف را به عنوان یک چالش اساسی مدنظر قرار داده است. بر این اساس پلتفرمی را توسعه داده است که از طریق هوش مصنوعی داده ها را تحلیل می‌کند تا بتواند مواردی را بر اکتشاف پیشنهاد دهد که کمترین ریسک را به همراه داشته باشد.
خدمات گلداسپات مورد توجه شرکت های بزرگ حوزه معدن قرار گرفته است و شرکت هایی مانند Vale از پلتفرم هوش مصنوعی این شرکت برای ارتقای فعالیت های اکتشاف خود استفاده می‌کنند.

Earth AI

استارتاپ Earth AI

محصول اصلی این شرکت یک الگوریتم یادگیری ماشین است که می‌تواند میلیون ها داده را برای تشخیص اینکه چه جایی ذخایر اقتصادی مواد معدنی وجود دارد، تحلیل کند. ویژگی این الگوریتم این است که حتی برای مناطقی که قبلا هیچ اکتشافی در آن‌ها صورت نگرفته هم کاربرد دارد.
بعد از ایجاد این پلتفرم Earth AI دست از نوآوری برنداشته است و پروژه‌های جدیدی مانند استفاده از پهپاد برای انجام تحقیقات دقیق مغناطیسی را در پیش گرفته است. با توجه به کارکردهای گسترده ای برای تکنولوژی های توسعه یافته توسط این شرکت متصور است، بسیاری از شرکت های نامی حوزه صنعت با این مجموعه وارد تعامل و همکاری شده اند که Red Metal، Toro Energy، Peel Mining و Hammer Metals از جمله این شرکت ها هستند.

Koan Analytics

استارتاپ Koan Analytics و هوش مصنوعی در معدن

این شرکت که از سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرده است با حضور در یک هاکاتون که توسط شرکت Barrick Gold توانست قابلیت های خود را بروز دهد. پس از این رویداد بود که Barrick با مشاهده ظرفیت بالای این شرکت، تصمیم گرفت با آن‌ها یک همکاری تجاری را شروع کند. این همکاری با هدف توسعه ابزارهای یادگیری ماشین برای کاربرد اختصاصی در حوزه اکتشاف و معدن و برای حداکثر کردن ارزش تولید شده توسط این صنعت، شکل گرفت.
اولین محصول Koan که با نام RAAV شناخته می‌شود بر گردآوری و سازماندهی داده های مرتبط با معدن تمرکز دارد و تحلیل های منطقی پیش بینانه را برای پشتیبانی از فرآیند تصمیم گیری متخصصان ارائه می دهد. RAAV داده های گردآوری شده و تحلیل های حاصل شده را در قالب های بصری نمایش می‌دهد و امکان تبادل داده و اطلاعات با دیگر پلتفرم های مورد استفاده در صنعت مانند پلتفرم های GIS را دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *