مقالات فین تک

Robo-Advisor یا مشاور روبو چیست؟

بررسی مشاور روبو به همراه تشریح نحوه عملکرد آن

لیمو HR

مشاوران روبو پلتفرم های دیجیتالی هستند که خدمات برنامه ریزی مالی خودکار بر پایه ی الگوریتم را با حداقل و یا بدون نظارت انسانی ارائه می دهند. یک مشاور روبوی معمول از طریق بررسی آنلاین ، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی و اهداف آینده ی مشتریان جمع آوری کرده و سپس از داده ها برای ارائه مشاوره و سرمایه گذاری خودکار دارایی های مشتریان استفاده می کند. از بهترین خدمات مشاوران روبو میتوان به راه اندازی آسان حساب های مالی ، برنامه ریزی هدفمند و قوی ، خدمات پیرامون حساب های مشتری ، مدیریت پرتفوی ، خدمات امنیتی ، خدمات آنی مشترکین، آموزش جامع و هزینه های پایین اشاره کرد.

 

امتیازات کلیدی

  •  مشاوران روبو پلتفرم های دیجیتالی هستند که خدمات برنامه ریزی مالی خودکار بر پایه ی الگوریتم را با حداقل و یا بدون نظارت انسانی ارائه می دهند.
  •  مشاوران روبو اغلب خودکارسازی و بهینه سازی استراتژی های شاخص‌گذاری منفعلی را بر عهده دارند که بهینه سازی میانگین واریانس را دنبال می کنند.
  • مشاوران روبوئی اغلب بسیار ارزان بوده و نیازمند بالانس مالی بسیار کمی میباشد، به طوری که تقریباً همه می توانند در صورت نیاز از یک مشاور روبو بهره مند شوند.

شناخت و درک مشاوران روبو

اولین مشاور روبو ، با نام Betterment در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد و در سال ۲۰۱۰ و در اوج رکود اقتصادی ، دریافت پول از سرمایه گذاران را آغاز کرد. هدف اولیه آنها متعادل کردن دارایی در صندوق های موعد دار به عنوان راهی برای سرمایه گذاران برای مدیریت سرمایه گذاری های منفعل و دراز مدت از طریق یک رابط کاربری آنلاین و ساده بوده است. این فناوری به خودی خود چیز جدیدی نبود. مدیران دارایی های انسانی از اوایل دهه ۲۰۰۰ از نرم افزار اختصاصی تخصیص خودکار سبد مالی استفاده می کردند. اما تا سال ۲۰۰۸ ، تنها آنها بودند که میتوانستند این فناوری را خریداری کنند ، بنابراین مشتریان برای بهره مندی از این نوآوری ناچار به استخدام یک مشاور مالی بودند. امروزه ، اکثر مشاوران روبو از استراتژی های شاخص گذاری منفعل استفاده می کنند که با بهره گیری از برخی از انواع تئوری های مدرن سبد های مالی (MPT) بهینه شده اند. برخی از مشاوران روبو ، سبد های مالی بهینه برای سرمایه گذاری با مسئولیت پذیری اجتماعی (SRI) ، سرمایه گذاری حلال (Hallal) یا استراتژی های تاکتیکی که همانند صندوق پوشش ریسک عمل می کنند ارائه میدهند.

شناخت و درک مشاوران روبو
ظهور مشاوران مدرن روبو با ارائه خدمات مستقیم به مشتریان موجب تغییرات ژرفی شده‌اند. پس از گذشت یک دهه از توسعه آن ها ، مشاوران روبو اکنون قادر به انجام کارهای بسیار پیچیده تر مانند برآورد خسارات مالیاتی ، انتخاب مدل سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای بازنشستگی هستند. این صنعت شاهد رشد انفجاری بوده است و در نتیجه دارایی های مشتریانی که توسط مشاوران روبو اداره می شوند در پایان سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به ۲ تریلیون دلار و تا سال ۲۰۲۵ به ۷ تریلیون دلار برسد.
سایر کاربرد های رایج مشاوران روبو شامل مشاوره سرمایه گذاری خودکار ، مدیریت خودکار سرمایه گذاری و پلتفرم های مشاوره دیجیتال میباشد. همه این موارد اشاره به تمایل مشتری به استفاده از فینتِک یا تکنولوژی مالی برای مدیریت سرمایه گذاری دارد.

متعادل سازی پرتفوی (سبد های مالی)

اکثر مشاوران روبو از تئوری های مدرن سبد های مالی به منظور ایجاد پرتفوی منفعل و مبتنی بر شاخص برای کاربران خود استفاده می کنند. بعد از شروع روند کار، مشاوران روبو همچنان به نظارت بر آن سبد خریدها ادامه داده و اطمینان حاصل میکنند که حتی پس از حرکت بازارها ، وزن بهینه دارایی ها نیز حفظ می شود. مشاوران روبو با استفاده از روش باند یا محدوده (خرید در منطقه پایین و فروش در منطقه بالا تحت یک درصد مشخص مانند ( ۵+ , ۵-) درصد نسبت به تارگت تعیین شده) متعادل سازی را انجام میدهند.
به هر گروه دارایی وزن و دامنه تولرانس متناسب با آن داده می شود. به عنوان مثال ، یک استراتژی تخصیص ممکن است شامل نگه داری ۳۰٪ از حقوق صاحبان سهام (equity) بازارهای در حال ظهور ، ۳۰٪ از سهام مرغوب یا blue-chip داخلی ( blue-chip سهام شرکت بزرگ و دارای شهرت عالی است. اینها معمولاً شرکتهای بزرگ ، تثبیت شده و اقتصادی هستند که سالهاست که فعالیت می کنند و درآمد قابل اعتماد دارند و غالباً سود سهام را به سرمایه گذاران می پردازند. برخی سهام blue-chip عبارتند از IBM Corp. ، شرکت Coca-Cola و شرکت Boeing ) و ۴۰٪ در اوراق قرضه دولتی با حاشیه انحراف ۵+/- برای هر طبقه دارایی باشد. اساساً ، بازارهای نوظهور و هلدینگ های داخلی blue-chip می توانند بین ۲۵ تا ۳۵ درصد درحال نوسان باشند ، در حالی که ۳۵ تا ۴۵ درصد از سبد ها باید به اوراق قرضه دولتی اختصاص یابند. وقتی وزن هر هلدینگ از باند یا دامنه‌ی مجاز خارج می شود ، کل سبد ها مجدداً متعادل سازی می شوند تا ترکیب اولیه سبد مجددا برقرارشود.

متعادل سازی پرتفوی (سبد های مالی) مشاور روبو
در گذشته ، این نوع از متعادل سازی بسیار مورد انتقاد بود زیرا در بعضی موارد بسیار وقت گیر بوده و هزینه تراکنش را بهمراه داشت. گرچه، با مشاوران روبو این روند اتوماتیک و عملا بدون هزینه انجام میشود.
نوع دیگری از متعادل سازی متعارف که معمولاً در مشاوران روبو یافت می شود  و از طریق استفاده از الگوریتم ها مقرون به صرفه است ، برآورد خسارات مالیاتی است. براورد خسارت مالیاتی روشی است که شامل فروش اوراق بهادار با ضرر برای جبران ضرر مالیات بر درآمد سرمایه در اوراق مشابه میباشد. این استراتژی به طور معمول برای محدود کردن سودهای سرمایه های کوتاه مدت استفاده می شود. برای انجام این کار ، مشاوران روبو برای هر کلاس دارایی دو یا چند صندوق معاملاتی یا ETF پایدار و با ثبات را در نظر میگیرند. بنابراین اگر مثلا شاخص S&P 500 (مهم ‌ترین شاخص سهام آمریکای شمالی) ارزش خود را از دست بدهد ، به طور خودکار آن را به فروش می رساند تا ضرر سرمایه مهار ، و در عین حال ETF دیگری را خریداری می کند. مشاوران روبوئی باید مراقب باشند تا ETF و ETFهای پشتیبان مناسبی را انتخاب کنند تا از wash sale (خرید و فروش یک دارایی یا سهام خاص برای بالا بردن حجم معاملات بالاتر از میزان واقعی بمنظور سوء استفاده های مالیاتی) اجتناب شود.

مزایای استفاده از مشاوران روبو

مهمترین مزیت مشاوران روبو این است که آنها گزینه های کم هزینه تری نسبت به مشاوران سنتی هستند. با از بین بردن نیروی انسانی ، پلتفرم های آنلاین می توانند همان خدمات را با هزینه بسیار کمتری ارائه دهند. اکثر مشاوران روبو هزینه سالانه ارائه خدماتشان ۰.۲٪ تا ۰.۵٪ کل مانده حساب مشتری محسابه میباشد. این رقم با نرخ ۱ تا ۲ درصد که توسط یک مشاور مالی اخذ میشود اصلا قابل مقایسه نیست.
مشاوران روبوئی نیز در دسترس تر هستند. آنها ۲۴ ساعت هفته و تا زمانی که کاربر به اینترنت متصل باشد در دسترس هستند. بعلاوه ، برای شروع به میزان قابل توجهی سرمایه‌ کمتر نیاز دارید، بطوریکه حد اقل دارایی لازم برای ثبت‌نام چند صد تا چند هزار دلار میباشد. (معیار استاندارد پنج هزار دلار میباشد) Betterment ، یکی از محبوب ترین مشاوران روبو، مینیموم یا کف حساب کاربری ندارد (بدین معنی که بدون سرمایه اولیه قابل دسترسی میباشد).

مزایای استفاده از مشاوران روبو
در مقابل ، مشاوران انسانی معمولاً مشتریانی که کمتر از صد هزار دلار دارایی قابل سرمایه گذاری داشته باشند را به عهده نمی گیرند ، به خصوص آنهایی که در این زمینه شناخته شده اند. این افراد کسانی با درآمد خالصِ بالا که به انواع خدمات مدیریت سرمایه نیاز داشته و نیز توانایی پرداخت هزینه‌شان دارند را ترجیح می دهند.
بهره وری یکی دیگر از مزیت های مهم این پلتفرم های مشاوره ی آنلاین است. به عنوان مثال ، قبل از مشاوران روبو ، اگر مشتری در نظر داشت یک معامله را انجام دهد ، میبایست با یک مشاور مالی تماس گرفته و یا حضوری قرار ملاقات داشته باشد ، نیازهای خود را توضیح داده ، کاغذ بازی ها را انجام میداد و منتظر میماند. اکنون ، فرد همه این کارها را می تواند به راحتی با چند کلیک در خانه خود انجام دهد.
در مقابل اما استفاده از مشاور روبو گزینه هایتان را به عنوان یک سرمایه گذار مستقل محدود میکند. شما نمی توانید انتخاب کنید که در کدام صندوق سرمایه گذاری مشترک و یا ETF سرمایه گذاری کنید و یا کدام اوراق قرضه و سهام را در حساب خود خریداری کنید. با این وجود تلاش برای غلبه بر بازار (کسب بازده بیش از بازده متعارف) نتایج ضعیفی را نشان داده است و به طور معمول توصیه میشود سرمایه گذاران برای نتیجه بهتر از یک استراتژی شاخص گذاری استفاده کنند.

استخدام مشاور روبو

آغاز به کار یک مشاور روبو غالباً مستلزم استفاده از یک پرسشنامه برای سنجش میزان ریسک پذیری و ارزیابی وضعیت مالی فرد، افق زمانی و اهداف سرمایه گذاری میباشد. شما در بسیاری موارد این فرصت را دارید که حساب بانکی خود را مستقیماً برای تأمین اعتبار سریع و آسان به حساب روبوی خود لینک کنید.

استخدام مشاور روبو
مشخصه خدمات مشاوره خودکار، سهولت در دسترسی آنلاین آنهاست. اما بسیاری از پلتفرم های دیجیتالی بیشتر دوست دارند قشری خاص را جذب و مورد هدف قرار دهند. یعنی ، گروه جوان سرمایه گذاران نسل جدید که به تکنولوژی وابستگی داشته و همواره دارایی های سرمایه گذاری خود را افزایش می دهند. این قشر بسیار راحت تر اطلاعات شخصی خود را به صورت آنلاین اشتراک گذاشته و کارهای مهم خود مانند مدیریت سرمایه را به فناوری های روز واگذار می کند. در واقع ، روش بازاریابی و جذب این قشر جوان توسط بسیاری از شرکت های مشاوره روبو از طریق رسانه های اجتماعی میباشد.
با این حال ، این صنعت به ویژه با پیشرفت فناوری ، به سرمایه گذارانی با درآمد بالا و خالص و همچنین افراد مسن تر علاقه نشان داده است. تحقیقات اخیر Hearts and Wallets نشان می دهد نیمی از سرمایه گذاران مسن (سنین ۵۳ تا ۶۴ سال) و یک سوم بازنشستگان از منابع های دیجیتالی برای مدیریت امور مالی خود استفاده می کنند.

مشاوران روبوئی و کمیسیون بورس و اوراق بهادار

مشاوران روبو دارای وضعیت حقوقی مشابه نسبت به مشاوران انسانی هستند. آنها میبایست برای انجام امور تجاری در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت نام کنند و بنابراین به همان قوانین و مقررات مربوط به اوراق بهادار که کارگزاری ها بدان عمل می کنند پایبند هستند. همچنین عنوان رسمی که به آن اطلاق میگردد “مشاور سرمایه گذاری دارای پروانه رسمی” یا RIA میباشد. بیشتر مشاوران روبو عضو سازمان تنظیم مقررات مستقل صنعت مالی (FINRA) نیز هستند. سرمایه گذاران می توانند از BrokerCheck (سایتی برای پیدا کردن کارگزاری مناسب) برای تحقیق درباره مشاوران روبو استفاده کنند؛ دقیقا همان روشی که برای یافتن مشاور انسانی استفاده میکنند.
دارایی هایی که توسط مشاوران روبو اداره می شوند ، توسط شرکت بیمه سپرده گذاری فدرال (FDIC) بیمه نمی شوند ، زیرا این اوراق بهادار برای اهداف سرمایه گذاری استفاده می شود و نه سپرده های بانکی. این لزوماً به معنای عدم حمایت مشتری نیست ، زیرا بسیاری راه های دیگر وجود دارد که کارگزاران توسط آن می توانند دارایی ها را بیمه کنند. به عنوان مثال ، Wealthfront ، دومین مشاور بزرگ روبو در ایالات متحده ، توسط شرکت حمایت از سرمایه گذاران اوراق بهادار (SIPC) بیمه می شود.

چگونگی درآمد زایی مشاوران روبو

روش اصلی کسب درآمد در اکثر مشاوران روبو از طریق هزینه مشاو‌ره بر اساس دارایی تحت مدیریت میباشد. در حالی که مشاوران مالی سنتی (انسانی) معمولاً ۱٪ (یا بیشتر) دارایی تحت مدیریت را دریافت می کنند، بیشتر مشاوران روبو تقریباً ۰.۲۵٪ در سال هزینه دریافت می کنند. دلیل کم هزینه تر بودنشان بدینصورت است که آنها از الگوریتم هایی برای خودکار سازی معاملات و استراتژی های مبتنی بر شاخص استفاده می کنند و از صندوق های ETF کم هزینه و بدون کارمزد بهره میبرند. از آنجا که مشاوران روبو هزینه کمتری را دریافت می کنند، میبایست برای ایجاد درآمدهای مشابه یک مشاور، تعداد بیشتری از حساب های کوچکتر را جذب کنند.

چگونگی درآمد زایی مشاوران روبو
مشاوران روبو علاوه بر هزینه مدیریت ، می توانند از چندین طریق دیگر کسب درآمد کنند. یک روش ، سود حاصل بالانس مالی میباشد که به جای مشتری به حساب مشاور روبو واریز می شود. از آنجا که اکثر حسابهای مشاوران روبو، میزان تخصیص پرتفویشان به پول نقد پایین است، با افزایش تعداد کاربران خود میتوانند منبع درآمدی قابل توجه را برای خود ایجاد کنند.
مشاوران روبو وجوهی را که از سپرده ها ، بهره و سود سهام اضافه شده اند انباشته کرده و سپس آنها را به بلوک سفارشات بزرگ که فقط یک یا دو بار در روز انجام می شوند ، دسته بندی می کنند. این امر به آنها این امکان را می دهد تا با توجه به اندازه سفارشات بزرگ ، معاملات کمتری را انجام دهند و درآمد مطلوبی کسب کنند. در بسیاری از مواقع ، این بلوک ها بسمت تامین کنندگان نقدینگی خاص مانند مغازه های بازرگانی با فرکانس بالا یا صندوق های تامینی در ازای تخفیف هایی که به مشاور روبو پرداخت می شوند ، هدایت می شوند.
سرانجام ، مشاوران روبو می توانند با بازاریابی محصولات و خدمات مالی هدفمند به مشتریان خود از قبیل وام ، کارت اعتباری یا بیمه نامه ، کسب درآمد کنند. این کارها بیشتر از طریق مشارکتهای استراتژیک انجام می شود تا استفاده از شبکه های تبلیغاتی.

برترین نوع های مشاوران روبو

هم اکنون بیش از ۲۰۰ مشاور روبو در ایالات متحده آمریکا وجود دارد و سالانه تعداد بیشتری تیز از آنها راه اندازی می شود. همه آنها ترکیبی از مدیریت سرمایه گذاری ، برنامه ریزی بازنشستگی و مشاوره کلی مالی را ارائه می دهند.
در زیر تلفیقی از رقابتی ترین پیشنهادات روبو با بیشترین سهم بازار بررسی شده است.
مشاوران روبو مستقل
این شرکتها از نخستین پیشگامان فناوری مشاوره دیجیتال هستند. هزینه آنها بسیار رقابتی بوده، بطوریکه برای انجام آن به حداقل مقدار حساب نیاز دارید. مشتریانی که هیچ دارایی سرمایه گذاری فعلی ندارند می توانند از صفر از این پلتفرم ها استفاده کنند.
پیشنهادات مشاوران روبو برای سرمایه‌گذاران با سابقه
هر روزه تعداد در حال رشدی از خدمات مالی و شرکت های مدیریت دارایی مشاوران روبو جدید راه اندازی می شوند. این پلتفرم ها به طور معمول دارای هزینه و مینیموم حساب بالاتری هستند و بیشتر به سمت سرمایه گذاران پیشرفته سوق پیدا می کنند. آنها گزینه های مناسبی برای مشتریانی هستند که همواره از این پلتفرم ها به عنوان متولی دارایی خود استفاده می کنند.

کاستی های مشاوران روبوئی

ورود مشاوران روبو ، برخی موانع سنتی بین جهان خدمات مالی و مصرف کنندگان معمولی را شکسته است. با ظهور این پلتفرم های آنلاین ، برنامه ریزی مالی مناسب اکنون نه فقط برای افراد با درآمد خالص بالا، بلکه برای همه قابل دسترسی میباشد.
با این وجود ، بسیاری در این صنعت در مورد استفاده از پلتفرم های دیجیتال به عنوان یک راه حل جامع برای مدیریت دارایی دچار شک و تردید میباشند. با وجود توانایی و کاربرد های فراوان مشاوران روبو در زمینه تکنولوژی و به حداقل رساندن حضور انسانی، آنها همچنان بدلیل پیچیدگی و عدم درک متقابل توسط کاربران مورد انتقاد قرار میگیرند. آنها ابزار مناسبی برای ورود افرادی با حساب های کوچک و تجربه سرمایه گذاری محدود ، یعنی نسل جوان هستند ، اما برای کسانی که به خدمات پیشرفته مانند برنامه ریزی املاک ، مدیریت پیچیده مالیات ، مدیریت صندوق اعتماد و برنامه بازنشستگی احتیاج دارند ، به اندازه کافی مناسب نیستند.

کاستی های مشاوران روبوئی
خدمات خودکار همچنین برای مقابله با بحران های غیر منتظره یا شرایط خارق العاده متناسب نیستند. به عنوان مثال ، اگر فرد جوانی با درگذشت والدینش میراثی دریافت کند ، دریافت مشاوره آنلاین توسط روبو برای مدیریت پول‌ها تصمیم چندان جالبی نمیتواند باشد.
در حقیقت ، مطالعه ای که توسط  Financial Planning Association انجام شده است ، نشان داد که مصرف کنندگان ترکیبی از راهنمایی های انسانی و تکنولوژیک را ترجیح می دهند ، به ویژه هنگامی که شرایط سخت و پیچیده است. براساس این گزارش ، ۴۰ درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتند که در هنگام بی ثباتی شدید بازار ، استفاده از یک پلتفرم سرمایه گذاری دیجیتال راحت نخواهند بود.
علاوه بر این ، مشاوران روبو با این فرض که مشتریان هدف تعیین شده و درک روشنی از شرایط مالی خود دارند فعالیت می کنند. اما برای خیلی از افراد اینگونه نیست. پاسخ به سؤالاتی مانند: “آیا آستانه ریسک شما کم ، متوسط یا زیاد است؟” مبتنی بر این فرض هستند که کاربران دانش بنیادی در مورد مفاهیم سرمایه گذاری و پیامدهای انتخابشان دارند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۶ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. آیا این مشاوران روبو در ایران هم به وجود آمده اند؟ گرچه فکر کنم اگر هم وجود داشته باشند با توجه به بی ثباتی همیشگی بازار ایران گزینه مناسبی نباشند.

    1. با سلام ، در حال حاضر خیر ، اما با توجه به آنکه نوسانات همیشگی نیستند و این مشاوران در بازارهای جهانی مورد استقبال خوبی قرار گرفتند ، میتواند طرح مناسبی برای اجرا داخل ایران باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *