مقالات کارآفرینیمقالات فین تک

مزایا و معایب استفاده از مشاوران روبو

با معایب و مزایای استفاده از روبوادوایزر ها بیشتر آشنا شوید

مشاوران روبو پلتفرم های سرمایه گذاری جدید و پر زرق و برقی هستند. اما مزایا و معایبشان به چه صورت است؟ آیا میشود همه‌ی مشاوران مالی دیجیتال را به یک دید سنجید؟

(نکته بسیار حائز اهمیت در مورد مطالب آن است که مشاوران روبو نمونه ای در حال حاضر در کشور ندارند لذا مطالب مربوط به نمونه های واقعی در بازارهای جهانی میباشد.)

مشاوران روبو بسته به نوع کارگزاری متفاوت هستند. تعریف کلی آن عبارت است از: طبقه ای از مدیران و نرم افزارهای سرمایه گذاری که از الگوریتم های رایانه ای پیچیده ای برای مدیریت پرتفوی شما استفاده می کنند. برخی کاملا خودکار عمل کرده، در حالی که برخی اجازه دسترسی به مساعدت ها و دستیاری های انسانی را نیز میدهند. صرف نظر از نوع و مدلشان، همگی در ارائه‌ی خدمات و یاری رساندن به مشتری اشتراک دارند.

اما از برجسته ترین و مهم ترین ادعا های مشاوران روبواین است که الگوریتم های مختص هر شرکت با برداشتن احساسات (و هیجان در تصمیم گیری)، به سرمایه گذار تضمین سود بهتر و هزینه‌ی کمتر نسبت به مشاوران مالی سنتی (که همان انسانی بوده) را میدهند. با این حال، همه‌ی مشاوران نمیتوانند “بهترین” الگوریتم را داشته باشند. بیایید با نگاهی به جزییات، مزایا و معایب استفاده از این نوع مدیریت سرمایه گذاری در حال گسترش را بررسی کنیم.

مزایا: شاخصه های مطلوب مشاوران روبو کدامند؟

۱.هزینه‌ی کم

قبل از معرفی رسمی پلتفورم مشاوران روبو، سرمایه گذاران این شانس را داشتند تا کمک های سرمایه‌گذاری حرفه ای را با هزینه‌ی کمتر از ۱٪ دارایی تحت مدیریت دریافت کنند. اگرچه، روبو ها بطور کلی آن الگوی قبلی را تغییر داده اند. در حال حاظر روبو های کم هزینه بسیاری وجود دارد، از پرتفوی هوشمند Charles Schawb Corp، که بطور رایگان ارائه میشود گرفته، تا پرتفوی Betterment که بعد از یک سال ارائه‌ی خدمات رایگان، تنها رقم ۰.۲۵٪ از کل دارایی تحت مدیریت هزینه دریافت میکند، موجود برای انتخاب میباشند.

مدلهای Wealthfront و Betterment نیز برای مشتریانی که بر روی قیمت حساس هستند مناسب میباشند.

۲. مدل های سرمایه گذاری برنده جایزه نوبل

Betterment و بسیاری از الگوریتم های مشاوران روبو، برای هدایت مدل‌های خود، بر تئوری سرمایه‌گذاری برنده جایزه نوبل تکیه می کنند. طبقه گفته‌ی Betterment.com در سال ۲۰۱۳، وقتی کمیته نوبل اعلام کرد که یوجین فاما و رابرت شیلر جایزه امسال نوبل را به اقتصاد اختصاص خواهند داد، آن لحظه برای Betterment لحظه‌ی بسیار هیجان انگیزی در تحقیقاتشان در زمینه سرمایه گذاری و همچنین فرایند اعتبار سنجی بود.

به طور کلی ، بهترین شیوه های تئوری سرمایه گذاری سعی در ایجاد سبد پرتفویی با بیشترین بازده و کمترین ریسک را دارند. از سال ۱۹۹۰ Harry Markowitz ، برنده جایزه نوبل تا برندگان سال ۲۰۱۳ فاما و شیلر ، این روبات ها از پرتفوی سرمایه گذاری پیشرفته که توسط این افراد برجسته اطلاع رسانی شدند برای هدایت محصولات خود استفاده می کردند.

۳. دسترسی به خدمات مشاوره روبو از طریق مشاور مالی

هر روزه به تعداد شرکت های مالی سنتی که در حال برون سپاری (فروش یا ارائه محصولی با برند خود که توسط شرکت دیگری تولید شده است) پلتفورم های مشاور روبو برای مشتریان خود هستند افزوده میشود.

این امر موجب برداشتن دشواری هایی نظیر انتخاب دارایی ها از شانه‌ی مشاور مالی شده، به طوری که این امکان را برایشان فراهم‌ میسازد که وقت بیشتری را با مشتریان خود در پرداختن به مسائل مربوط به مالیات ، املاک و برنامه ریزی های مالی بگذراند.

در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ ، در مقاله Advisor Perspectives با عنوان “سه دلیل که مشاوران روبو یک مزیت بزرگ برای حرفه مشاور مالی است” ، باب ورس از Betterment ، Motif و Trizic به عنوان روبوهایی با پرتفوی آماده در دسترس مشاوران یاد کرد.Jemstep (نوعی سیستم سرمایه گذاری دیجیتال) نیز پلتفرم خود را برای مشاوران برون سپاری میکند.

این مدل علیرغم دادن حس خاص بودن به خود مشاور، به مصرف کننده نیز فرصتی برای مدیریت سرمایه گذاری با هزینه کمتر می دهد.

۴. گسترش بازار برای مشاوره مالی

برخی از مصرف کنندگان ، سرمایه گذاران جوان و یا کسانی که درامد خالص کمتری دارند، ممکن است به مشاوره مالی حرفه ای روی نیاورند. مشاوران روبو در حال گسترش بازار مشتریان مشاوره مالی هستند. بجهت دسترسی آسان و هزینه‌ی کمتر برای مدیریت حرفه ای، این امکان وجود دارد که مصرف کنندگان بیشتری به مدیریت حرفه‌ای توسط مشاوران روبو روی بیاورند تا اینکه خودشان بصورت سنتی این کار را انجام دهند.

۵.  رویکرد متناسب با نیاز هر شخص 

مشاوران روبوی کم هزینه‌ی مختلفی برای انواع مشتریان وجود دارد. به عنوان مثال، اگر به یک بخش خاص یا یک موضوع سرمایه گذاری خاصی علاقمند هستید، سبد پرتفوی ۱۵۱ Motif پلتفورم ‌مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار میدهد. ورس در مقاله‌ی خود این موضوع را ذکر میکند که Motif در ارائه پرتفوی مبتنی بر ایده های مختلف عملکرد بسیار خوبی دارد و قادر به ارائه‌ی انواع گسترده پرتفوی برای مشتریان در زمینه های مختلف میباشد.

اگر مهم ترین موضوع برای شما هزینه‌ی بسیارپایین است، مشاوران روبوی بسیاری با پرتفوهای ETF کم‌هزینه وجود دارند.

برخی مشاوران روبو ادعا میکنند که قادر به متعادل سازی پرتفوی و برآورد خسارات مالیاتی نیز میباشند. مشاوران روبوی مختلفی از جمله تک و چند رویکردی وجود دارند. مابقی از جمله Rebalance IRA و Personal Capital به ترتیب برای ورود نیازمند ۱۰۰۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ دلار میباشند.

با این حال، حتی روبو هایی که نیازمند ورودی بالایی هستند ، از مشاوران مالی با مینیموم پرتفوی یک میلیون دلار ، قابل دسترس تر میباشند.

۶. حداقل بالانس مالی

برای سرمایه گذاران با خالص درآمد پایین، دسترسی به مدیریت مشاوره‌ای حرفه‌ای روبو یک یک نوع موهبت بحساب می‌آید. از مشاوران روبو با تکنولوژی پیشرفته که حداقل بالانس مالی ندارند میتوان Folio Investing  و Wise Banyan را نام برد. همچنین Betterment  از گزینه های دیگر است که نیازی به حداقل یا مینیموم بالانس مالی ندارد. مشاوران روبوی دیگری نیز با ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار (مینیموم بالانس) قابل دسترس میباشند.

Personal Capital نیز برای افرادی که علاقمند به نظارت پرتفوی میباشند رایگان میباشد.

مشکلات مشاوران روبو چیست؟ 

۱.هنوز ۱۰۰٪ قابل شخصی سازی نیستند.

آنچه شما به آن احتیاج دارید بیش از یک سبد پرتفوی است ؛ شما همچنین اهداف مختلفی دارید ، اهداف کوتاه و بلند مدت. در حالی که بسیاری از مشاوران روبو این اجازه را به شما میدهند تا با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی مالی ، اهداف خود را بچینید و یا آنرا ویرایش کنید ، ممکن است که شما نگرانی هایی در ارتباط با بحث نقدینگی و پولی داشته باشید که در این صورت مشورت با یک فرد (و نه ربات‌ها) میتواند راه گشا باشد.

طبعا اکثر مشاوران روبو‌ هنگام افت شدید بازار نمیتوانند (مانند یک انسان) دستتان را بگیرند ، با شما صحبت کنند و به شما آرامش دهند. یک مشاور مالی همیشه در دسترس بوده و میتواند در صورت نیاز ترس های شما را برطرف کرده و به شما توضیح دهد که دلیل نابسامانی بازار چیست.  یک برنامه ریز مالی تلاش میکند تا به برنامه های مالی ، مالیاتی و املاکی شما یکپارچکی ببخشد. دفتر یک مشاور ممکن است شامل مجموعه مشاوران دیگری باشد تا در بسیاری از جنبه های دیگر زندگی ، فراتر از نگرانی های “پولی” ، شما را یاری کنند.

اگر بخواهید اختیار خرید یا فروش سهامی را در سبد موجود بفروشید یا سهام منحصر بفردی را خریداری کنید ، اکثر مشاوران روبو قادر نخواهند بود تا در این زمینه ها کمکتان کنند.

استراتژی های سرمایه گذاری دقیقی وجود دارند که فراتر از یک الگوریتم سرمایه گذاری ساده هستند. سرمایه گذاران کارکشته و یا تازه کار ممکن است سبد سرمایه گذاری با طیف گسترده تری از دارایی ها نسبت به آنچه یک مشاور روبوی معمولی ارائه میکند نیاز داشته باشند.

۲.برخی پرهزینه تر از مشاوران مالی میباشند

درست است که اکثر مشاوران روبو کم هزینه هستند ، اما همگی اینطور نیستند. اینطور نیست که همه‌ی مشاوران مالی گران قیمت هستند. مشاورانی هستند که تنها ۱٪ از دارایی تحت مدیریت را بعنوان هزینه بحساب می آورند و این در حالیست که برخی مشاوران روبو هزینه‌ی بیشتری میطلبند.

برخی روبوها نیز هستند که براساس ساعت و یا ارائه‌ی سرویس هزینه را محاسبه میکنند. این عمل به مصرف کننده این فرصت را می دهد تا ضمن دریافت اطلاعات شخصی سازی شده، هزینه‌ها را نیز کنترل کند.

مشاوران شخصی جدید “تحت وب” می توانند هزینه‌های دفتری را از میان برداشته و شخصاً از طریق چت با هزینه های کمتری به شما خدمات دهند. علاوه بر این ، مشاورانی وجود دارند که پلتفورم های مشاورهای روبو را اجاره کرده و با خدمات مشاوره‌ای خود ادغام‌ میکنند که خود موجب کاهش دستمزد و هزینه ها میشود.

۳.ادعای کذب آنها در مورد اینکه تنها منبع موجود برای سرمایه‌گذاران کم تجربه هستند.

گزینه های مشاور مالی برای کسانی که پول زیادی ندارند و یا تازه شروع بکار کرده اند وجود دارد. XY Network Planning یک مجموعه برنامه ریزی مالی مشاوران با ساختار هزینه ماهانه مناسب است. مشاوران این مجموعه مشتریان کم تجربه را نیز تامین میکنند. یک‌ مشاور که در قبال خدمات هزینه دریافت میکند همچنین میتواند سقف هزینه‌ی مشتری را مشخص کند. با مشاورانی که کارمزد دریافت میکنند معامله نکنید تا هزینه‌تان کاهش یابد.

انواع مختلفی از مشاوران و همچنین مدل های پرداختی وجود دارند تا با نیاز های مختلف مشتریان سازگار باشد.

۴.عدم وجود ملاقات رو در رو

اگر شما خواستار رابطه و مراوده‌ی بیشتر با مشاور مالیتان هستید ، اگثر مشاوران روبو انتخاب خوبی برایتان نیستند. این نوع مشاوران دفاتر فیزیکی ندارند که بتوانید به ان مراجعه کنید و مشاوره بگیرید. این نوع مراوده ها مختص مدل های مشاوره سنتی میباشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۶ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. با سلام
    ببخشید روبو ادوایزر در ایران نمونه هایی داریم ازش مثال بزنین؟؟ من چیزی پیدا نکردم

    1. با سلام
      داخل کشور همچنان خلا مشاوران روباتیک احساس میشود و نمونه ای داخل کشور نداریم اما چند نهاد مالی در حال تلاش برای ساخت آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *