رپرتاژ

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

در این مقاله تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی را بشناسید.

لیمو HR

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی موضوعی است که ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، اما قبل از آن ابتدا به صورت مختصر باید به معرفی سرورها و اهمیت آن اشاره شود. امروزه شبکه های کامپیوتری و طراحی آنها گسترش زیادی یافته و در این شبکه ها در راس خود نیازمند سرورها هستند. سرورها قابلیت های مهمی دارند و از آنها می توان برای مدیریت، کنترل و میزبانی داده های مجازی استفاده می شود. به طور کلی عمده ترین کاربرد سرورها مربوط به بخش میزبانی می شود و به همین دلیل عمده شناخت افراد از سرورها مربوط به میزبانی آنها می باشد. سرورها رایانه های قدرتمندی هستند که سخت افزار و حافظه هایی اختصاصی و قدرتمند دارند، و می توانند از یک یا چندین سایت، و همچنین داده های اطلاعاتی به صورت همزمان میزبانی کنند. سرورها برای فعالیت در مکانی خاص و بهینه سازی به نام دیتاسنتر نگهداری می شوند، و برای در دسترس بودن نیاز به اینترنت پرسرعت، آی پی، نصب سیستم عامل و غیره دارند. سرورها در حالت کلی به دو دسته مهم تقسیم بندی می شوند:

  • سرورهای مجازی
  • سرورهای اختصاصی

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی و دانستن آن، به دلیل کاربرد گسترده آنها دارای اهمیت است. ما در ادامه این متن ابتدا به معرفی این دو سرور می پردازیم و در پایان  تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی را بیان می کنیم.

معرفی سرور اختصاصی پیش مقدمه بررسی تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی با درک بهتر از سرورهای اختصاصی امکان پذیر است. سرور اختصاصی (به انگلیسی dedicated server) در مقابل سرورهای مجازی قرار دارد . همانگونه که از نام آنها پیداست، این سرورها توسط یک مجموعه خاص و به طور انحصاری تهیه شده و مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل به آنها سرور اختصاصی و یا به عبارت بهتر سرورهای شخصی گفته می شود. برای درک بهتر این سرورها تصور کنید یک شهر وجود دارد که شما مالک آن هستید. شما در این شهر می توانید در هر نقطه ای که بخواهید شرکت ها، فروشگاه های خود و غیره را راه اندازی کنید و از این بابت برای شما محدودیتی از لحاظ فضا و امکانات وجود ندارد، در سرورهای اختصاصی نیز اینگونه است و شما مالک کامل آن هستید و می توانید وب سایت های مختلفی را با آنها راه اندازی کنید. در واقع سرور اختصاصی یک وب هاستینگ گران قیمت است که برای پروژه های بزرگ و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این وب هاستینگ به دلیل انعطاف پذیری فوق العاده مورد توجه شرکت های حرفه ای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا قرار گرفته است، و در ایران نیز شرکت های مختلفی این نوع از وب هاستینگ را ارائه می دهند. سرورهای اختصاصی می توانند بر اساس نیاز مشتریان طراحی و اجرا شوند و معمولا با استفاده از آن ها وب سایت های قدرتمندی راه اندازی می شود. همچنین از این سرورها می توان برای نگهداری فایل و اطلاعات نیز استفاده کرد.معرفی سرور اختصاصی پیش مقدمه بررسی تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی

آشنایی با سرور مجازی پیش مقدمه بررسی تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی را با معرفی سرور مجازی ادامه می دهیم. سرور مجازی (به انگلیسی Virtual Private Server)  یا همان وی پی اس (VPS) شناخته می شوند. سرور مجازی فضایی است که از یک سرور اختصاصی به وجود آمده است. برای درک بهتر این سرور نیز بهتر است مثال قبلی زده شود. فرض کنید یک شهر وجود دارد که به چندین بخش یا منطقه تقسیم شده و شما مالک یکی از مناطق آن هستید. شما در این منطقه می توانید به صورت آزادانه به ساخت و ساز بپردازید اما در این زمینه محدودیت دارید و باید در حالت کلی از قوانین عمومی شهر نیز پیروی کنید. در واقع برای طراحی این سرور یک برنامه مجازی ساز بر روی سرور اختصاصی نصب می شود و آن را به بخش های مختلفی تقسیم بندی می کند. از این سرور نیز می توان برای طراحی سایت و همچنین اجرای برنامه خاص و غیره استفاده کرد. در حقیقت در سرور مجازی cpu، رم و هسته بین قسمت های مختلف تقسیم می شود، و دلیل اصلی قیمت پایین تر این سرورها و محدودیت آنها همین مورد می باشد.

بررسی تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی در موارد مختلفی بود و با معرفی اجمالی این دو سرور به راحتی می توان به بسیاری از تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی پی برد. اولین تفاوت مهم این دو سرور قیمت های متفاوت آنهاست. سرورهای اختصاصی معمولا به دلیل دلیل اختصاصی بودن خود و امکانات ویژه آنها از جمله برق با UPS، سیستم پیشگیری و اعلام حریق و همچنین امنیت فیزیکی سرور، معمولا  قیمت بالاتری دارند. سیستم عامل نیز یکی از تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی به شمار می رود. در سرور مجازی این سیستم عامل به صورت عمومی نصب می شوند و به همین دلیل کاربران محدودیت هایی دارند در حالی که در سرورها اختصاصی و بنا به درخواست و نیاز کاربران سیستم عامل مورد نظر نصب می شود. همچنین در سرورهای مجازی کاربران به دلیل اشتراکی بودن هاست محدودیت هایی برای ثبت تعداد دامنه، پایگاه های داده و همچنین پهنای باند و غیره دارند که در سرورهای اختصاصی، این محدودیت ها به ندرت وجود داشته و گاها اصلا وجود ندارد.

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی به امنیت آنها نیز مربوط می شود. در سرور اختصاصی به دلیل اینکه کل فضا در اختیار یک مجموعه قرار دارد، امنیت بیشتری وجود دارد، اما در سرورهای مجازی به دلیل وجود چندین نفر امنیت قاطع سرورهای اختصاصی حکمفرما نیست.

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی به بروز اختلال در آنها نیز مربوط می شود. برای مثال در سرورهای مجازی به دلیل استفاده نادرست کاربران از سرور گاها اختلالاتی رخ می دهد که گاها قطعی های مقطعی برای سرور ایجاد می کند، و ویروس های مخربی به سرور وارد می شود. اما در سرورها اختصاصی به دلیل مالکیت صد در صد این اتفاقات بروز نمی کند.

خرید سرور مناسب با آگاهی از تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی در این متن ذکر شد و مزایای و معایب هر یک از این سرورها عنوان شد. در نتیجه با استفاده از این داده ها می توان خرید موفق تر و بهتری در زمینه خرید سرور مجازی و خرید سرور اختصاصی داشت. امروزه شرکت های مختلفی در ایران در زمینه ارائه خدمات سرور فعالیت دارند، و می توان برای خرید سرورهای مورد نظر خود از آنها کمک گرفت. ما در این مجموعه تخصصی در زمینه خدمات سرور و هاستینگ فعالیت داریم و می توانیم در زمینه خرید سرور مجازی و خرید سرور اختصاصی به مشتریان خود در سراسر کشور و دنیا خدمت رسانی کنیم. شما برای خرید سرور مورد نیاز خود می توانید از سراسر کشور با همکاران ما در ایران سرور در  تماس باشید، و یا از طریق قسمت فروش و خدمات سایت اقدام کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *