اخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

گزارش رویداد مسیر کارآفرینی

پنل کارآفرینی با حضور با حضور آقای ربانیان نماینده شتابدهنده‌ها، آقای کرمانی نماینده فضاهای اشتراکی، آقای دکتر مقتدری نماینده مراکز رشد و خانم هاشمی نماینده سیاستگذاران کارآفرینی برگزار شد.

از دغدغه‌های موجود در اکوسیستم استارتاپی، بحث آموزش کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب و کار است که در این پنل به آن پرداخته شد. پنل کارآفرینی با حضور با حضور آقای ربانیان نماینده شتابدهنده ها، آقای کرمانی نماینده فضاهای اشتراکی، آقای دکتر مقتدری نماینده مراکز رشد و خانم هاشمی نماینده سیاستگذاران کارآفرینی برگزار شد.

پنل با صحبت‌های اقای ربانیان (مدیر دپارتمان آموزش دیموند) آغاز شد. در این بخش درباره شتابدهنده دیموند و نمایندگی‌های آن در شهرهای اصفهان، بوشهر، شیراز، تبریز و چند شهر دیگر صحبت شد و به گفته او تا امروز ۴ هزار ایده به شتابدهنده دیموند ارائه شده که ۳۶۰ عدد از آن‌ها در کمپ‌های مختلف سرتاسر ایران مستقر شدند و ۲۷ سرمایه گذاری انجام شده است. اوبار، آچاره، کادرو، کارت‌کراد، نواک و … نمونه‌ای از این سرمایه گذاری ها هستند. دپارتمان آموزش دیموند (دیموندلب) به صورت متمرکز به آموزش استاندارد و با کیفیت هر آنچه یک فرد برای کارآفرینی نیاز دارد  پرداخته است که این آموزش‌ها در هشت دسته کلی جای گرفته‌اند. بعلاوه ویدئوهای آموزشی و کمپ‌های حضوری و آنلاین که تماما در بستر این هشت دسته جلو میرود.

بخش ۲: صحبت‌های آقای پیمان فخاریان(نماینده کارآفرینیان در این وبینار (هم بنیان گذار یکتانت)) با آقای آرش سروری : درباره ایده اولیه یکتانت صحبت کردند. او درباره پیدا کردن هم تیمی و هم‌بنیان گذار برای یک استارتاپ گفت که اعتماد و کامل کردن دانش یکدیگر، از مهمترین موارد بود. او از اشتباهات و چالش‌های که وجود دارد صحبت کرد و در آخر نقش دیموند در این عرصه را ارزشمند شمردند. او نقش تجربه در این کار را مهم دانست و گفت راه‌اندازی یک کسب و کار بدون داشتن حداقل تجربه، کار اشتباهی است چرا که ریسک بسیار بالایی دارد.

خانم هاشمی با سمت معاون کل معاونت ریاست جمهوری در ارتباط با آموزش‌های کارآفرینی و تقسیم بندی آن به دو نوع رسمی و غیر رسمی اشاره کرد که متولی آموزش‌های رسمی آموزش و پرورش و غیررسمی‌ها سازمان‌های فنی حرفه‌ای هستند. اما او آموزش‌هایی که در اکوسیستم باشد و با تجربه گره خورده باشد را موفق‌تر و تاثیر آموزش‌های غیر رسمی را موثرتر دانسته‌اند. او گفت جنس آموزشی که در مراکز رشد انجام میشود آموزش متفاوت و موثرتری است. او گفت معاونت علمی متمرکز رو بحث آموزش نیست. اگر اکوسیستم نوآوری و اکوسیستم کارآفرینی را در نظر بگیریم باید بگوئیم که رویکرد معاونت در دو راستا انجام می‌شود. یکی حمایت از زیرساخت کارآفرینی، یعنی ما سعی داریم زیرساخت‌هایی که برای شکل گیری استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوآور لازم هست را فراهم کنیم و در اینجا یک حمایت مالی انجام میشود با هدف اینکه مرکز نوآوری ایجاد شود و جنبه دوم حمایت، به سمت توامندسازی استارتاپ‌ها میرود و اگر ایده‌ای باشد که نوآور باشد تسهیلایت به آن واحد فناور داده میشود.

آقای کرمانی، مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی سفید، درباره این شتابدهنده توضیحاتی را داد. او معتقد است که اتفاقات و ارتباطات خوب و موثری در فضاهای کار اشتراکی اتفاق می‌افتد.

آقای دکتر مقتدری، رئیس مرکز رشد دانشگاه الزهرا، درباره بودجه این مرکز و برنامه‌ریزی برای آن گفت. او آموزش های موجود در اکوسیستم را انگیزه محور میداند نه مهارت محور! او گفت در هر فصل بین ۳۰-۴۰ تیم برای شتابدهی مراجعه می‌کنند که به دلیل محدودیت فضا، مرکز ۲-۳ تیم را پذیرش میکند. از طرفی حضور در این عرصه را موثر دانست چرا که در این بین افراد مستعد بسیاری برای ورود به دنیای کار وجود دارد.

امین ربانیان، مدیر دیموندلب و مدیر دپارتمان آموزش دیموند درباره آموزش‌های غیراستاندارد این حوزه و ضرورت ایجاد آموزش‌های استاندارد و صحیح گفت. او معقتد است برای کارآفرینی محدودیت و چارچوب خاصی وجود ندارد اما آموزش‌ها باید به درستی انجام شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *