اخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

اعلام جزئیات حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال از استارت‌آپ ها

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، جزئیات حمایت از استارت‌آپهای حاضر در الکامپ استارز را تشریح و از ارائه ۳ بسته حمایتی به برندگان ششمین دوره این رویداد خبر داد.

مهدی محمدی با اشاره به برنامه های حمایتی ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست جمهوری برای رویداد استارت آپی الکام استارز گفت: این رویداد به دور از نمایش و بزرگ نمایی، توانسته به بزرگ شدن شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها کمک کند و در کنار آن در شکل‌گیری مفهوم اقتصاد دیجتال در کشور نیز تأثیرگذار باشد.

وی با اظهار امیدواری از اینکه امسال با توجه به شرایط کرونا و برگزاری آنلاین این رویداد، شاهد تأثیرگذاری آن بر اکوسیستم استارت آپی کشور باشیم گفت: ما با مشارکت سازمان نظام صنفی‌رایانه‌ای سعی کرده‌ایم به صورت جدی‌تری اقدام به حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی و همچنین توسعه بخش سرمایه گذاری در این حوزه کنیم. براین اساس ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی از استارت آپ های برتر الکام استارز در سه بخش حمایت می‌کند.

محمدی در مورد بخش اول حمایت‌های این ستاد از برندگان الکام استارز توضیح داد: بخش اول جوایز که مربوط به مسابقه اصلی الکام‌استارز است. اینگونه برنامه‌ریزی شده که به هر ۱۵ تیم استارت آپی برتر مسابقه، ۱۰ میلیون تومان جایزه به صورت مستقیم ارائه شود. از بین این ۱۵ تیم، ۱۰ تیم از سمت سازمان نظام صنفی رایانه ای حمایت خواهند شد و جایزه ۵ تیم که در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، زنجیره بلوکی، فناوری مجازی سازی و ارائه راهکار در حوزه کرونا فعالیت کنند، نیز از سمت ستاد، تأمین می‌شود.

وی به در نظر گرفتن تسهیلات ۵۰ و ۱۵۰ میلیون تومانی برای ۱۵ تیم برنده الکام استارز در قالب طرح دوم حمایتی اشاره کرد و گفت: بخش دوم حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال به شرکت‌های استارت آپی باز می‌گردد که ایده ای دارند و می‌خواهند این ایده را پیاده و به مرحله محصول برسانند و در واقع وارد فاز شتاب دهی شوند. در این مرحله این امکان را فراهم کرده‌ایم که اگر برندگان الکام استارز بتوانند سرمایه‌گذاری را در فاز شتاب‌دهی جذب کنند، برای ۱۰ تیم اول تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قابل تبدیل و بلاعوض در نظر بگیریم و برای ۵ تیمی که در حوزه‌های نوظهور امکان جذب سرمایه پیدا کرده‌اند، نیز ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات قابل تبدیل و بلاعوض تخصیص داده شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی، در نظر گرفتن مکانیزم «هم سرمایه گذاری» با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی را طرح سوم حمایتی ستاد از برندگان الکام استارز عنوان کرد و توضیح داد: امکان دیگری که برای برندگان الکام استارز ششم فراهم کرده‌ایم در امکان جذب سرمایه در پاویونی به نام «استارز اینوست» است. در این مرحله با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی مکانیزیم سرمایه گذاری مشترک را از طریق ۹ صندوق سرمایه گذاری که چندتا از آنها در شهرستان هم هستند، فراهم کرده‌ایم.

وی گفت: با این نوع حمایت تلاش کردیم تا استارت آپ ها امکان استفاده از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی را نیز داشته باشند. مکانیزم این حمایت اینگونه است که اگر شرکتی در الکام‌استارز بتواند یکی از ۹ صندوق سرمایه‌گذاری اشاره شده را به جذب یک ایکس سرمایه‌گذاری قانع کند، ما نیز بسته به ارزیابی که انجام می‌دهیم بین ۲ ایکس تا ۴ ایکس روی آن شرکت سرمایه گذاری می‌کنیم. یعنی اگر شرکتی در این رویداد موفق به دریافت یک میلیارد تومان از یکی از این ۹ صندوق شود ما بین ۲ تا ۴ میلیارد تومان به شیوه هم سرمایه گذاری، سرمایه در اختیار این استارت آپ می‌گذاریم.

محمدی خاطرنشان کرد: با این نوع حمایت سعی کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها با مشارکت خصوصی-عمومی صورت گیرد و به جای اینکه به اصطلاح ماهی را در اختیار استارت آپ ها بگذاریم، ماهیگیری را یاد آنها دهیم. در این طرح‌های حمایتی تلاش شده که در مقام دولت دست به ارزیابی و انتخاب استارت آپ ها نزنیم و افرادی که تجارت را بهتر متوجه می‌شوند و حاضر به سرمایه گذاری می‌شوند، وارد فضا شوند.

وی گفت: ۳۰۰ میلیون تومان هم این ستاد از طریق سامانه «راه نوآوری» برای ۱۵ برنده ششمین رویداد الکام‌استارز در نظر گرفته است. این یک حمایت خارج از ۳ حمایت اصلی از برندگان الکام استارز است. به نحوی که ما ۲۰ میلیون تومان کیف پول برندگان الکام استارز را در سامانه راه‌نوآوری شارژ خواهیم کرد تا بتوانند از امکانات و خدمات آن استفاده کنند. این سامانه یکی از سامانه‌های تازه تأسیس از سمت ستاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که خدمات زیرساختی و دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان را با تخفیف ویژه در اختیار این گروه می‌گذارد.

به گزارش مهر، برگزاری ششمین رویداد الکام استارز امسال با توجه به شرایط کرونا، جایگزینی برای نمایشگاه الکامپ است که به صورت آنلاین از ۲۹ دی ماه آغاز و تا ۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *