اکوسیستمکارآفرینی و استارتاپ

کافه کارآفرینی پارتیا، فرصت شبکه سازی حرفه ای

حنیف حکمتی، فارغ التحصیل MBA از دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، دانشجوی DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و مدیرعامل شرکت پارتیا است. او با هدف رونق فضای کارآفرینی در صنعت سنگ، رشد خلاقیت و شکوفایی ایده‌های کسب‌وکار، کافه کارآفرینی پارتیا را راه اندازی کرده است. پارتیا یکی از سه کافه کارآفرینی است که توانسته‌اند از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجوز رسمی دریافت کنند. داستان شکل‌گیری این کافه و خدماتی که ارائه می‌دهد را در گفتگویی با حنیف حکمتی مرور کردیم.

چه پیشنه‌ای شما را به سمت ایجاد یک کافه کارآفرینی سوق داد؟

پارتیا سال‌ها است که به عنوان مرجع تخصصی ماشین آلات سنگ در بازار سنگ ایران فعالیت دارد. در راه‌اندازی بیش از ۲۰۰ کارخانه و معدن در ایران مشارکت داشته‌ایم و نماینده انحصاری ۲۰ کمپانی ایتالیایی در حوزه ماشین آلات سنگ بری هستیم. همچنین به عنوان مشاور در این صنعت فعالیت داریم. در راستای رسالت کارآفرینی تصمیم گرفتیم فضایی را فراهم کنیم تا خلاقیت و ایده های نو مجال شکوفا شدن بیابند و از دل آن کسب‌و‌کارها شکل بگیرند و مشکلات موجود در این صنعت نیز چاره‌اندیشی شود.

صنعت سنگ ایران، حدود ۵۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم دارد و بیش از ۶۵۰۰ کارخانه و ۲۵۰۰ معدن را شامل می‌شود. پارتیا ظرف ۱۵ سال گذشته، زنجیره ارزش صنعت سنگ را از منظر خودش که بحث ماشین آلات بوده، بررسی کرده است لذا مشکلات و موانع،  ایده‌ها و فرصت‌ها، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و افراد حرفه‌ای این حوزه را می‌شناسد.

همچنین سابقه برگزاری نمایشگاهها و همایش‌های متعددی با محتوای معرفی تکنولوژی‌های جدید صنعت سنگ را در کارنامه دارد و به واسطه این فعالیت از بهترین منتورهای این حوزه در سطح بین‌المللی علی الخصوص اروپا در شبکه خود استفاده می کند.

ایده ما استفاده از ظرفیت‌های موجود در مجموعه پارتیا برای کمک به صنعت از طریق ایجاد یک کافه کارآفرینی تخصصی بود. ما تصمیم داشتیم تا ارتباطی میان استارتاپ ها، سرمایه گذاران، شتابدهنده ها، کارآفرینان، صاحبان ایده، دانشجویان، اساتید دانشگاهها، صنعتگران، سیاست گذاران و … ایجاد کنیم، بنابراین تصمیم گرفتیم فضایی متناسب با این هدف طراحی و خلق نمائیم.

ابتدا ایده من ایجاد یک کافه کسب‌وکار (Business Café) بود اما پس از جستجو متوجه شدم مجوزی با عنوان “کافه کارآفرینی” وجود دارد و ایده من نیز به این نام تغییر یافت. ملکی را برای ایجاد کافه خریداری کردم که طراحی و بازسازی آن بر مبنای ایده کافه کارآفرینی ۶ ماه زمان برد.

کافه پارتیا چگونه به شبکه‌سازی در فضای کارآفرینی کمک می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا کمی از مفهوم کافه می‌گویم. کافه ها همیشه در دنیا به واسطه فضای غیررسمی خود و کنار هم قرار گرفتن آدم های مختلف منجر به نمود خلاقیت شدند.

در قرن ۱۷ در فرانسه، کافه ها پاتوق نویسنده ها و فلاسفه و مکانی برای بروز خلاقیت نویسندگان بود. ما در کافه به دنبال ایجاد یک تلنگر هستیم، چرا که افراد می‌توانند در یک پاتوق غیررسمی و فارغ از چهارچوب های رایج در فضاهای کاری، ایده های خود را با دیگران طرح کنند، ایده های تکه و پاره مختلف را سر هم بچسبانند و در نهایت نوآوری و خلاقیت ایجاد شود. از طرفی نیز به واسطه فضا و معماری کافه، تلنگر مد نظر در جهت بروز خلاقیت رخ داده و در نهایت منجر به شکل گیری ایده‌ی جدید می شود.

ما نیز متخصصین کسب‌ وکار را در کنار استارتاپ ها، کارآفرین ها، دانشجویان کارآفرینی و … قرار می دهیم تا این تلنگرها شکل بگیرد و خلاقیت را پدید آورد. تعریفی نیز برای کافه وجود دارد که می گوید کافه به معنی زمان، مکان و قهوه می باشد که البته قهوه کم اهمیت ترین پایه این سه گانه است چرا که زمان و مکان افراد را به هم متصل می کند تا منجر به بروز اتفاق و ایده و خلاقیت شود.

اصل ایده کافه کارآفرینی، ایجاد پلی ارتباطی بین تمامی ارکان اکو سیستم کارآفرینی اعم از شتابدهنده ها، سرمایه گذاران، استارتاپ ها، فری لنسر ها، صاحبان ایده، کارآفرینان، بیزینس من ها، دانشجویان، اساتید دانشگاه، صنعتگران، سیاست گذاران‌ و … است. هدف ما دقیقا ایجاد یک شبکه سیال است تا با ایجاد تعاملات اجتماعی گسترده بین تمامی اجزای اکوسیستم کارآفرینی منجر به بروز خلاقیت و ظهور استارت آپ های جدید در جهت توسعه روز افزون کارآفرینی شود.

استقبال از ایده کافه در اکوسیستم کارآفرینی چگونه بوده است؟

مفهوم کافه کارآفرینی مفهوم غریبی برای غالب اعضای اکوسیستم است لذا یکی از فعالیت های ما در این ایام، معرفی این مفهوم به همکاران است. حتی از وزارت کار و رفاه اجتماعی درخواست کردیم که اگر مجموعه‌ای تصمیم به انجام فعالیت در این حوزه دارد، ما از انتقال تجربه به آن‌ها استقبال می‌کنیم؛ چرا که با گسترش فعالیت‌های مشابه، شناخت نسبت به آن هم ارتقا خواهد یافت.

با رشد مجموعه مفاهیم اکوسیستم کارآفرینی، رشد کشور هم محقق خواهد شد. فکر می کنم تنها راه استقلال از نفت و استفاده از ظرفیت های نیروی تحصیلکرده جوان کشور، کارآفرینی و فعالیت استارتاپ ها است.

باتوجه به اینکه کافه کارآفرینی پارتیا زاده‌ی شرکت پارتیا است و این شرکت در صنعت سنگ شناخته شده است، فعالیت کافه نیز از همین صنعت آغاز شد و پذیرای بسیاری از رویدادها در صنعت سنگ بوده است. البته در مدت کوتاهی توانستیم در صنایع دارویی و کشاورزی نیز مخاطب جذب کنیم.

آیا خدمات کافه اکنون در دسترس است؟

از آن جایی که ماهیت کافه ما، Private Business Café است، طبق شیوه‌نامه‌های کافه‌های کارآفرینی هر شخص یا تیمی که با عنوان‌های مختلف مثل فریلنسر، استارتاپ، کارآفرین یا سرمایه گذار وارد کافه می شود، باید رزرو قبلی نموده و تیم ها قبل از حضور، زمان دقیق، مدت حضور و شرح مختصری از برنامه، پروژه یا موضوع جلسه خود را ارائه کنند و سپس در صورت تائید راهبر کافه می توانند از خدمات کافه کارآفرینی استفاده نمایند،  لذا باید هماهنگی قبلی صورت پذیرد که این کار از طریق وبسایت کافه کارآفرینی پارتیا یا صفحه اینستاگرام کافه انجام می‌شود. کافه کارآفرینی پارتیا در حال حاضر نیز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعال است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۵ Average: ۲.۸]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *