رپرتاژ

تولید ملی ابزار تحلیل رفتار کاربران آنلاین توسط شرکت های دانش بنیان

ولین قدمی که برای بهبود عملکرد در هر زمینه‌ای می‌توان برداشت، تحلیل نمودن تمام جوانب فعلی و آشنا شدن با ایرادات موجود است. پس از به انجام رساندن مرحله‌ی تحلیل، می‌توان دست به اقداماتی زد که موجب بهبود عملکرد و پیشرفت شود. در مرحله‌ی آخر این چرخه نیز باید مجدداً میزان تاثیر اقدامات انجام شده را تحلیل نمود و با اصلاح نمودن ایرادات، به سوی پیشرفت بیشتر گام برداشت. کسب و کارهای آنلاین نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ بنابراین برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، بسیار واجب است که با جزئیات ترافیک و فعالیت‌های کاربران در سایتشان آشنا باشند و به صورت مستمر آمار و گزارش‌های مربوط به سایت خود را پیگیری نمایند. در این راستا، صاحبان کسب و کار اینترنتی در گذشته گزینه ایی به غیر از استفاده از ابزارهای خارجی مانند گوگل آنالیتیکس نداشتند؛ که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری     شرکت های دانش بنیان توانستند به تکنولوژی مورد نظر دست یافته و محصولی با کیفیت و قابل رقابت با ابزارهای خارجی به نام وب متریک تولید کنند که در ادامه به بررسی بیشتر این ابزارها خواهیم پرداخت.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): ابزار تحلیل بسیار پیچیده

در ابتدا بهتر است به بررسی یک سرویس از کمپانی بزرگ گوگل بپردازیم. کمتر کسی را می‌توان یافت که در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی فعال بوده و با ابزار تحلیل سایت گوگل آنالیتیکس آشنایی نداشته باشد. این محصول که توسط شرکت گوگل توسعه داده می‌شود، رایج ترین ابزار تحلیل کاربران سایت در میان دیجیتال مارکتر ها است. گوگل آنالیتیکس در عین این که ویژگی های بسیار خوبی دارد، مشکلات زیادی را نیز برای کاربران خود به وجود آورده است. اگر شما هم قبلاً از این ابزار استفاده کرده و یا همچنان در حال استفاده از آن باشید، حتما با ما موافق هستید که گوگل آنالیتیکس مشکلات آزاردهنده‌ای به شرح زیر دارد.

برخی از چالش های گوگل آنالیتیکس

  • عدم پشتیبانی از زبان فارسی:

متاسفانه گوگل آنالیتیکس در پنل خود از زبان شیرین فارسی پشتیبانی نمی‌کند و این موضوع، مشکلات زیادی را برای افرادی که تسلط کمتری به زبان انگلیسی دارند، ایجاد نموده است. البته مشکل به اینجا ختم نشده و گوگل آنالیتیکس مشکلات و ناسازگاری هایی نیز با سایت های فارسی زبان داشته و بسیاری از امکاناتی که برای دیگر سایت ها ارائه می‌کند، برای وب سایت های فارسی زبان در دسترس نیست.

  • پیچیدگی بیش از اندازه:

گوگل آنالیتیکس ابزاری با امکانات قابل قبول می باشد؛ اما احتمالاً برای یادگیری استفاده از تمام این امکانات، باید نیمی از طول عمر خود را صرف نمایید! متاسفانه گوگل برای ایجاد سهولت در ابزار تحلیل وب سایت خود تلاش چندانی نمی‌کند و این موضوع باعث شده است که بسیاری از کاربران گوگل آنالیتیکس حتی از نحوه‌ی استفاده از امکانات این ابزار به درستی آگاه نباشند. در بروزرسانی های اخیر این ابزار، به گواه بسیاری از متخصصان، پیچیدگی های بیشتری نیز ایجاد شده است تا حدی که کاربران قدیمی نیز در این مورد دچار سردرگمی شده اند.

  • اعمال محدودیت های اینترنتی برای کاربران ایرانی:

به دلیل اعمال محدودیت های اینترنتی برای کاربران ایرانی، تعداد زیادی از سرویس های گوگل برای آن ها قابل استفاده نبوده و یا به صورت مستقیم قابل دسترسی نیستند. در حال حاضر این ابزار برای آدرس آی پی های ایرانی قابل استفاده نبوده و برای دسترسی به آن باید از روش های تغییر آی پی استفاده نمود. همچنین در صورت اتصال گوگل ادز (Google Ads) به انالیتیکس، کاربری گوگل ادز کاربران ایرانی مسدود خواهد شد.

  • پیچیدگی محتوای آموزشی:

علی رغم پیچیدگی های بسیار زیاد گوگل آنالیتیکس، گوگل هیچگاه محتوای آموزشی کامل و مناسبی برای آموزش کار با این ابزار ارائه نکرده است. در واقع بخش اعظم محتوای آموزش کار با این ابزار که می‌توان در اینترنت و عموماً به صورت غیر رایگان یافت، نتیجه‌ی تلاش متخصصان برای سر در آوردن از نحوه‌ی کار با این ابزار پیچیده است.

  • عدم پشتیبانی مناسب:

نسخه‌ی رایگان گوگل آنالیتیکس، امکان استفاده از پشتیبانی را برای کاربران فراهم نمی‌کند و این امر موجب بروز مشکلات و دردسرهای فراوان برای کاربر می‌شود و حتی در برخی از موارد او را مجبور به پرداخت هزینه هایی به متخصصان برای حل مشکل به وجود آمده می‌کند.

نتیجه تلاش جوانان ایرانی: وب متریک ابزار تحلیل رفتار کاربران سایت

حال که با مشکلات رایج ترین ابزار تحلیل سایت تا به امروز آشنا شدید، به سراغ قصه‌ی تولد ابزار تحلیل کاربران سایت وب متریک می رویم. بنیانگذاران وب متریک، از مدت ها پیش و بر اساس احساس کمبودی که در حوزه تحلیل داده برای کسب و کارهای اینترنتی داشتند، به فکر ابداع ابزاری افتادند که علاوه بر دارا بودن امکانات کاربردی گوگل آنالیتیکس، به رفع کمبودهای این سرویس نیز پرداخته و کاملاً برای کاربران ایرانی بهینه سازی شده باشد. تیم وب متریک تمام تلاش خود را به کار گرفت تا اولین و تنها ابزار در دنیای وب فارسی را ایجاد نماید که تمام گزارش ها و اطلاعات سایت ها را به طور مستقل و بدون به کارگیری وب سرویس های ابزارهای تحلیل سایت خارجی استخراج کرده و نمایش دهد.

ویژگی های ابزار تحلیل سایت وب متریک

نتیجه‌ی تلاش های تیم وب متریک، محصولی است که امروز می‌توان آن را با افتخار به تمام صاحبان کسب و کارهای اینترنتی ایران و بازاریابان دیجیتال تقدیم نمود. ویژگی‌های کلی ابزار تحلیل رفتار کاربران وب متریک عبارتند از:

  • گزارش‌های دقیق و کاربردی

ابزار تحلیل رفتار کاربران سایت وب متریک، گزارش‌هایی دقیق و کاربردی را ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. گزارشات لحظه‌ای:

گزارش ویژگی‌های کاربران آنلاین سایت: تعداد کاربران آنلاین، تعداد سشن‌های جاری، تعداد بازدید صفحات جاری، نرخ پرش لحظه‌ای، موقعیت مکانی، ابزارهای مراجعه، پر بیننده ترین صفحات فرود به صورت آنی و غیره.

  1. تحلیل کاربران:

گزارش ویژگی‌های مختلف کاربران: تعداد کاربران به تفکیک جدید و بازگشتی، تعداد مراجعات آن‌ها، تعداد بازدید صفحات، زبان کاربران، نرخ پرش، زمان ماندگاری، موقعیت مکانی، سخت افزار و نرم افزار مراجعه به سایت و غیره.

  1. فعالیت کاربران:

گزارش فعالیت و رفتار کاربران: تعداد و محل وقوع کلیک‌های کاربران، مسیر حرکت کاربران از ورود تا زمان خروج از سایت و غیره.

  1. نحوه جذب کاربران:

گزارش‌ کانال‌های جذب کاربران سایت: آمار کاربران وارد شده از موتورهای جست و جو، شبکه‌های اجتماعی مختلف،  مستقیم و ارجاعی و با شناسه (UTM).

  1. تحلیل کمپین ها:

ابزارهایی برای بررسی میزان تاثیرگذاری کمپین‌های جذب کاربر؛ شامل ابزار ساخت کدهای شناسه (UTM) و همچنین قابلیت ارائه گزارش‌های بسیار دقیق از کاربران جذب شده از طریق کمپین‌های تبلیغاتی به شیوه‌ی رهگیری با کد‌های شناسه دار.

  1. اندازه گیری میزان دست یابی به اهداف:

ابزار تحلیل رفتار کاربران وب متریک، این قابلیت را دارد که در آن اهدافی برای کاربران خود در نظر گرفته و میزان به نتیجه رسیدن این اهداف را اندازه گیری نمایید.

  • کاربری آسان و زبان و محتوای آموزشی فارسی:

مهمترین هدف وب متریک، سهولت تحلیل سایت برای کاربران ایرانی به خصوص صاحبان کسب و کارهای اینترنتی بوده است. سازگاری کامل با زبان شیرین فارسی و همچنین تولید محتوا برای آموزش تحلیل رفتار کاربران سایت به صورت دست اول و اختصاصی، از جمله تلاش های تیم وب متریک برای دست یابی به این هدف بوده است.

  • پشتیبانی قوی:

در تمام مراحل استفاده‌ از این ابزار، می‌توانید از پشتیبانی رایگان استفاده نموده و بهترین تجربه از تحلیل رفتار کاربران سایت را داشته باشید.

کلام آخر

با تحلیل اصولی وب سایت و آشنایی با رفتار کاربران، به نیازهای واقعی مشتریان خود پی برده و قادر می‌شوید که خدمات و محصولات خود را با تقاضای بازار تطبیق دهید. همچنین تحلیل سایت به شما کمک می‌کند که به راحتی و با صرف هزینه‌ی بسیار کمتر، مشکلات سایت را یافته و رفع نمایید. به عبارت دیگر، بهره گیری از یک ابزار تحلیل سایت مناسب، باعث می‌شود که نیاز شما برای بهره گرفتن از چند متخصص دیجیتال مارکتینگ در حوزه‌های مختلف کاهش یافته و از طرف دیگر نتایج مطلوب تری نیز حاصل گردد.

برای رسیدن به موفقیت، ضروری است که میزان تاثیرگذاری اقدامات خود را به صورت مداوم بررسی نموده و با برطرف سازی مشکلات، قدم به قدم به یک استراتژی ایده آل برای کسب و کار اینترنتی خود برسید. بنابراین برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار آنلاین و بهبود بخشیدن مداوم به استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود، به توصیه متخصصان امور بازاریابی پیشنهاد می گردد از ابزار تحلیل رفتار کاربران وب متریک حتی نسخه تحلیل رایگان وبسایت در پیشبرد اهداف و مدیریت خود استفاده نمایید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۲ Average: ۴.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *