اخبار صادراتصادرات

چالش ملی “جهش صادرات” آغاز به کار کرد

اهدای جایزه ملی شهید فخری‌زاده و 20 میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری به برگزیدگان

چالش ملی جهش صادرات با مشارکت عموم بازیگران زیست بوم دانش بنیان کشور و باهدف شناسایی ایده‌های نوآورانه جهت رفع خلاء‌های فناورانه حوزه صادرات کشور به همت شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی چالش ملی جهش صادرات، آیین افتتاحیه چالش ملی جهش صادرات با حضور علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیاوش ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

دبیر چالش ملی جهش صادرات در این مراسم اظهار کرد: ابر چالش جهش صادرات سازو کار پیوند هوشمند میان حل کنندگان چالش آوران برای تکمیل خلاءهای نوآورانه فن آوران و سیاستگذاران این مسیر با تکیه بر قدرت هوش جمعی امروز برگزار شد. شرکت پیشگامان وابسته به بنیاد تعاون بسیج با مشارکت شبکه قدرتمندی از حامیان ابر چالش کاهش صادرات را از ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ به مدت ۶ ماه افتتاح کرد.

حسین قشمی گفت: در این بازه زمانی ۶ رویداد ایداتون برگزار خواهد شد، به اشتراک گذاشته می‌شود. حل کنندگان برتر موفق به دریافت جایزه ملی شهید فخری‌زاده می‌شوند. در این ابر چالش در مجموع به ارزش ۲۰ میلیارد تومان فرصت ویژه سرمایه سرمایه‌گذاری فراهم خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط به دنبال راه حل های نوآورانه و سیاست‌گذارانه در جهت حل چالش‌های جهش صادرات هستند، می‌توانند به نشانی زیر www.candooportal.com به شبکه ۱۰ هزار نفره حل کنندگان کند و دسترسی یابند حل کنندگان علاقه‌مند به این موضوع نیز می‌توانند با دنبال کردن صفحه ابر چالش جهش صادرات در پلتفرم کندو در جریان آخرین فراخوان‌ها و رویدادهای مرتبط قرار می‌گیرند.

دبیر چالش ملی جهش صادرات خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های جهش صادرات برای صادرات زعفران باخزر در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود که به بهترین ایده ها جایزه ملی شهید فخری‌زاده اعطا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج نیز در این نشست اظهار کرد: کار ما در واقع تکمیل زنجیره تجاری تجاری سازی ایده تا ثروت است که با تجاری سازی راه حلهای مجموعه‌های دانش بنیان برای حل مسائل انجام می‌شود. از جمله این مسائل اتصال مسئله با مجموعه ارائه دهنده راه حل تمرکز روی ایده‌هایی که قابلیت حکمرانی نرم داشته باشند.

مهدی حقی افزود: ما در چالش ملی جهش صادرات مسئله جهش تولید و رفع خلاهای فناورانه صادرات با تکیه بر زمجیره ارزش این حوزه را را دنبال می‌کنیم و برای کمک به حل مسئله صادرات ظرفیت شناسی از طریق تهیه rfp انجام می شود، یعنی کسانی که شرکت می کنند باید حمایت مشخص و راه حل مشخص برای یک سوال معین داشته باشند.

وی با اعلام اینکه مسائل صادرات را با نخبگان به اشتراک می‌گذاریم و راه حل ها را نیز از این طریق به دست می آوریم گفت: خروجی شبکه ارائه دهندگان راه حل ایجاد ظرفیت برای حل مسائل است، زیرا به قول مقام معظم رهبری هر جا دست به سوی مردم دراز کرده‌ایم، مسائل حل شده است و در این زمینه هر کس صاحب دانش و ایده است می‌تواند قابلیت خود را به اشتراک بگذارد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه گفت: این صندوق بر اساس مصوبه ۱۳۸۹ در قانون راه‌اندازی شد که راه اندازی آن در سال ۹۲ با سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومان انجام شد، در آن موقع تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور کمتر از ۵۰ مورد بود، اما اکنون این رقم به بیش از ۵۶۰۰ شرکت رسیده و باید تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۴۰۰ هزار شرکت برسد.

به گفته ملکی فر، ۶۳ درصد از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید تولیدی در بخش نفت و گاز و صنایع غذایی و فولاد و خودروسازی فعالیت می‌کنند، صندوق نوآوری به استقبال جهش تولید رفته است، سرمایه سه هزار میلیاردی داشتیم از این سرمایه در سال گذشته ۲۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کردیم.

به گفته معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، امسال قرار است چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازیم که تاکنون سه هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.

به گفته ملکی‌فر، به شرکت‌های دانش بنیان برای اجرای استانداردها تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود، شرکتهایی که ثبت اختراع و پتنت داشته باشند، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به آنها کمک می‌کنیم، البته این شرکتها باید در نظر داشته باشند که قوانین پتنت در کشور مقصد مانند ترکیه را رعایت کنند، وگرنه جریمه‌های سنگین خواهد داشت.

به گفته ملکی فر، امسال ۱۱۰ نمایشگاه خارجی در کشورهای دیگر برگزار می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در این نمایشگاه ها تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان حمایت می‌شوند و برای حضور در پاویون نمایشگاه‌ها تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض به آنها پرداخت می‌شود.

ملکی فر همچنین گفت: چهارشنبه هفته جاری جلسه مجازی با مقامات افغانستان برگزار می‌کنیم، در حال حاضر صادرات ایران به افغانستان سالانه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است، در حالی که کشور افغانستان سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در قالب گردشگر سلامت، توریست درمانی به کشور هند ارسال صادر می‌کند و اگر ما زمینه آن را فراهم کنیم با توجه به قرابت زبانی و فرهنگی ایران می‌تواند مقصد گردشگران سلامتی برای افغانستان باشد.

معاون صندوق نوآوری همچنین گفت: در همکاری با وزارت امور خارجه بازار جدید کشور کنیا در آفریقا را شناسایی کرده‌ایم که زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌شود، سقف حمایت این صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۷۰ درصد هزینه‌ها و ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این نشست اظهار کرد: امسال در ۹ ماهه ۲۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم که از نظر ارزش نسبت به مشابه سال قبل با ۲۰ درصد کاهش روبه‌رو شده است، البته شیب کاهش از آذرماه به بعد کمتر شد و به طور میانگین ماهانه ۳.۷ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

وی گفت: حدود ۶ کشور مقصد صادرات ما به عنوان بازار اصلی صادرات غیرنفتی به شمار می‌روند که حدود ۷۱ درصد از صادرات را شامل می‌شود. غیر از چین چهار کشور اصلی همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان و امارات متحده عربی جزو مقاصد صادراتی ما به شمار می‌روند.

به گفته وی، یکی از موضوعات، دموکراسی نفتی است، یعنی دولت‌ها برای جلب رضایت مردم در کوتاه مدت از اهرم نفت استفاده می‌کنند، در حالی که این کمک‌ها نمی‌تواند دائمی باشد. امسال صادرات ما ۲۰ درصد و واردات ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

به گفته آقامحمدی، در بحث صادرات می‌توانیم کشورهای همسو مانند عراق،‌ سوریه، یمن و افغانستان را در صادرات خود شریک کنیم، مثلاً در تولید واکسن کرونا که احتمالاً چهار طرح تولید واکسن کرونا ایران به نتیجه می‌رسد و هیچ ایرادی ندارد که این واکسن با مشارکت ایران و عراق یا ایران و سوریه تولید شود.

به گفته وی، هر تن کالای وارداتی ما میانگین ۱۰۷۴ دلار هزینه داشته اما هر تن کالای صادراتی فقط ۷۰۰ دلار بوده است که نشان می‌دهد، عمده صادرات ما مواد معدنی و صنایع معدنی بوده که ۴.۴ میلیارد دلار را تشکیل می‌دهد. رتبه بعدی، محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۴ میلیارد دلار، سپس پتروشیمی ۴.۷ میلیارد دلار، میعانات گازی ۹.۷ میلیارد دلار و صنعت ۲ میلیارد دلار بوده است.

آقامحمدی همچنین گفت:‌از ۲۶ میلیارد دلار صادرات امسال حدود ۹.۷ میلیارد دلار میعانات گازی و ۲ میلیارد دلار محصولات صنعتی است و به این دلیل ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون دستگاه خودرو و همچنین ظرفیت ۲ میلیون تن تولید مرغ در کشور وجود دارد و نمی‌توانیم محصول مازاد را صادر کنیم.

آقامحمدی گفت: شهید فخری‌زاده که جایزه‌ای به افتخار ایشان برای شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شده، در وزارت دفاع یک رشته کارهایی در زمینه پلاسما انجام می‌داد و موضوع کلیدی بود، اما بعداً متوقف شد. الان با فناوری پلاسما می‌توان با قرار دادن یک کیت بر روی سشوار یا جاروبرقی محل زندگی را ضدعفونی کرد و ماندگاری آن از الکل هم بیشتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین خطاب به فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: مستضعفان را دریابید. در حال حاضر اکثر فقرای ایران شاغل هستند، به این معنا که الان ۷.۲ میلیون نفر وجود دارند که شاغل هستند، اما بیمه تأمین اجتماعی ندارند، مانند کسانی که کسبه خُرد یا کارگر ساختمانی یا راننده یا کشاورز هستند، اما جزو فقرا و مستضعفان به شمار می‌روند.

وی گفت:‌ کشاورزان محصولات تولید می‌ کنند که چون بخشی از نهاده‌های آنها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد می‌شود، بنابراین محصولات آنها را با دلار ۴۲۰۰ تومان و زیر قیمت نرخ‌گذاری می‌کنند، بنابراین محصولات آنها از صرفه اقتصادی خارج می‌شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *