اخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

افتتاح شعبه دوم فضای کار اشتراکی «کارمانا»

فضای کار اشتراکی «کارمانا» با همکاری مشترک مرکز نوآوری برق دانشگاه امیرکبیر شعبه دوم خود را امروز (۵ بهمن ماه) در دانشگاه امیرکبیر افتتاح کرد.

فضای کار اشتراکی «کارمانا» با مشارکت شرکت رایان ونچرز و مجموعه سرمایه‌گذاری خوارزمی اردیبشهت ماه سال گذشته با هدف حمایت و سرمایه‌گذاری روی استارت آپ های حوزه فین تک، بلاک چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در مجتمع فناوری الزهرا رونمایی شد. حالا کارمانا برای گسترش فعالیت خود با همکاری مرکز نوآوری برق دانشگاه امیرکبیر شعبه دوم خود را در دانشگاه امیرکبیر راه اندازی کرد.

در نشست خبری افتتاح این فضای کار اشتراکی، حمیدرضا هنرکار، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاران رایان ونچر گفت: «فضاهای کار اشتراکی یکی از ارکان اکوسیستم نوآوری هستند. این فضاها بستر رشد را برای استارت‌آپ‌ها و فریلنسرها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند. تیم‌ها اگر در ابتدای فعالیت خود توانایی اجاره دفتر را ندارند یا می‌خواهند از خدمات مشاوره استفاده کنند یا اگر در بحث نیروی انسانی مشکل دارند، می‌توانند از فضاهای کار اشتراکی استفاده کنند.»

او ادامه داد: «مجموعه رایان ونچرز دو سال پیش به عنوان واحد سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه فعالیت خود برای اینکه زنجیره خدمت‌رسانی به استارت‌‌آپ‌ها را تکمیل کند تصمیم گرفت فضای کاراشتراکی کارمانا را در مجتمع نوآوری و فناوری الزهرا راه‌اندازی کند.در کارمانا از ابتدا قصد ما این بود که تنها فضای کار اشتراکی نباشیم و خدمات دیگر هم ارائه دهیم. یعنی امکان سرمایه‌گذاری را فراهم کردیم. به این صورت که تیم‌ها در کارمانا مستقر می‌شوند و پس از گذشت چند ماه، ما آنها را بررسی می‌کنیم و اگر شرایط لازم را داشته باشند، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

به گفته هنرکار دومین خدمت فضای کار اشتراکی ارائه خدمات مشاوره و منتورینگ است. چون این کسب‌وکارها در سیر رشد خود به مشاوره‌هایی در حوزه‌های مختلف بیمه‌ای و حقوقی و مالیاتی و غیره نیاز دارند. او همچنین بیان کرد: «خدمت سوم فضای کار اشتراکی کارمانا ارائه خدمات آموزشی رایگان است. در کارمانا کلنیک استارت‌آپی راه‌اندازی شده بود و پیش از شیوع کرونا چهارشنبه‌های هرهفته به صورت رایگان کسب‌وکارها از اساتید حرفه‌ای آموزش می‌دیدند.»

براساس گفته‌های هنرکار پس از گذشت این سال‌ها از فعالیت کارمانا، آنها تصمیم گرفتند تا شعب خود را افزایش دهند و در سال آینده چهار شعبه جدید در تهران و شهرهای دیگر راه‌اندازی می‌کنند. او همچنین تاکید کرد: «برای ارائه خدمات خود برنامه‌ای به نام کارمانا پلاس را در برنامه خود داریم. کارماناپلاس شبکه‌ای از فضای کار اشتراکی است که هرکس در هرکجای کشور، عضو کارمانا شود، می‌تواند از خدمات کارمانا بهره ببرد. بسیاری از تیم‌های شهرستانی درخواست داشتند که نیاز به آموزش و مشاوره دارند؛ اما به امکانات دسترسی ندارند. حالا امیدواریم با راه‌اندازی شعبه‌های دیگر و کارماناپلاس نقض خدمت رسانی به شهرهای دیگر رفع شود.» به گفته هنرکار به احتمال زیاد اولین شعبه در شهرستان‌ها در کرج راه‌اندازی می‌شود.

هنرکار در پاسخ به سوالی در مورد نحوه پذیرش تیم‌ها و افراد در این شعبه دوم کارمانا گفت: «تنها دانشجویان در این مرکز پذیرش نمی‌شوند بلکه افراد و تیم‌ها می‌توانند ایده‌های خود را سایت کارمانا ثبت کنند. ما آنها را به کمیته پذیرش کارمانا دعوت و مصاحبه می‌کنیم. اگر شرایط لازم را داشته باشند، در فضای کار اشتراکی کارمانا حضور خواهند یافت. قراردادهای ما یکساله و شش‌ماه و سه ماه است؛ اما مدت زمان حضور تیم‌ها در کارمانا بستگی به خود تیم ها دارد.»

با اینکه در مجتمع فناوری الزهرا استار ‌آپ های حوزه فین تک،بلا‌ک چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا پذیرفته می‌شوند؛ اما به گفته هنرکار در مرکز دانشگاه امیرکبیر همه ایده‌ها پذیرش می‌شوند.

در این نشست همچنین ایمان شریفی، مدیر مرکز نوآوری دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه این دانشگاه برای دستیابی به دانشگاه نسل سه و انقلاب صنعتی چهارم در مسیر نوآوری و توسعه فناوری در حال حرکت است، گفت: «هدف ما این است که دانشجو از لحظه‌ای که وارد دانشگاه می‌شود، با ادبیات کسب‌وکار و نوآوری آشنا شود. به همین خاطر ما در دانشگاه مرکز نوآوری دانشکده مهندس برق را تشکیل دادیم. قصد ما این بود تا استارت‌آ‌پ‌ها و دانشجویان و مخترعان را کنار هم جمع کنیم.» او ادامه داد: «یکی از اقداماتی که انجام دادیم، با شرکت رایان ونچرز فضای کار اشتراکی کارمانا را در دانشگاه مستقر و قرارداد همکاری منعقد کردیم.» به گفته شریفی هدف این است تا دانشجویان با صنعت آشنا شوند و بعد از فارغ التحصیلی کسب‌وکار خود را بیابند.

آنطور که شریفی گفت تا این لحظه ۲۳ تیم در این مرکز مستقر هستند و البته در دوران شیوع کرونا دورکار هستند یا با نصف ظرفیت خود در این مرکز فعالیت می‌کنند.

علی نیکبخت، مدیر مرکز توسعه فناوری و نوآوری دانشگاه امیرکبیر همچنین در ادامه این نشست به ظرفیت‌های کارآفرینی در تیم‌های دانشگاهی اشاره وبیان کرد: «همکاری با رایان‌ونچرز و کارمانا شروعی است برای توسعه فعالیت‌های بیشتر تیم های نوآور و استارتاپی در این دانشکده. تلاش دانشگاه امیرکبیر این است تا با همکاری‌‌هایی از این دست به کارآفرینی دانشگاهی کمک کند.»

به گفته نیکبخت مرکز فناوری و نوآوری دانشگاه برای توسعه همکاری با بازیگران تاثیرگذار اکوسیستم استارت‌آپی کشور برنامه‌هایی دارد. او همچنین گفت: «رشد کمی و کیفی تیم‌های مختلف نوآوری مهم‌ترین برنامه ما در سال‌های پیش روست و افتتاح فضای کار اشتراکی در راستای تحقق چنین هدفی است. از طرفی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه در حال راه‌اندازی است و در صورت آغاز به کار این صندوق امکان حمایت‌های سرمایه‌ای و مالی هم از طرح‌ها و ایده های استارت آپی مستقر در این فضای کار اشتراکی تازه‌تاسیس فراهم خواهد شد.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *