اخبار استارتاپی

برگزاری اینوتکس ۲۰۲۱ در پارک علمی و فناوری

رئیس نمایشگاه اینوتکس در نشست خبری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱ از تعیین محل دائمی این نمایشگاه خبر داد.

لیمو HR

رئیس نمایشگاه اینوتکس در نشست خبری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱ از تعیین محل دائمی این نمایشگاه خبر داد. به گفته اکبر قنبرپور، ناحیه نوآوری پارک علم و فناوری پردیس به عنوان محل دائمی برگزاری نمایشگاه اینوتکس انتخاب شده است. در این نشست خبری همچنین دبیر نمایشگاه اعلام کرد ثبت‌نام در رویداد اینوتکس ۲۰۲۱ از امروز (۲۷ بهمن‌ماه) آغاز شد و تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

اکبر قنبرپور، رییس نمایشگاه اینوتکس در نشست خبری دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۱ با بیان اینکه ۸ دوره پیش نمایشگاه را در تهران در سه مکان مختلف برگزار کردند، گفت: «هم در سالن نمایشگاه حجاب نمایشگاه اینوتکس را برگزار کردیم، هم چند دوره در محل نمایشگاه دائمی بین‌المللی تهران این نمایشگاه برگزار شد. یک سال هم برای برگزاری نمایشگاه بوستان گفت‌وگو را در نظر گرفتیم. سال جاری هم به خاطر شیوع کرونا به صورت مجازی نمایشگاه برگزار شد. در مجموعه پارک پردیس تصمیم گرفتیم دهمین رویداد را در محل پارک فناوری پردیس برگزار کنیم.»

او ادامه داد: «باید از ابتدای آغاز به کار نمایشگاه اینوتکس، این رویداد را در پارک فناوری پردیس برگزار می‌کردیم؛ اما باید صبر می‌کردیم تا رویداد به بلوغ نسبی برسد و هم شرکت‌ها و افراد بیشتری در پارک علم و فناوری مستقر شوند. هم‌اکنون زمان مناسبی است تا به صورت دائم رویداد اینوتکس در ناحیه نوآوری محل پارک علم و فناوری پردیس برگزار شود.»

به گفته قنبرپور برخی رویدادهای نوآوری و فناوری در دنیا به محلی که برگزار می‌شوند، هویت می‌بخشند. به عنوان مثال رویداد وب‌سامیت در ایرلند برگزار می‌شد و کشور پرتغال و شهر لیسبون تصمیم گرفت هویت شهر خود را به عنوان مرکز نوآوری در اروپا تعریف کنند و به همین خاطر میزبانی این رویداد به لیسبون واگذار شده است. او همچنین بیان کرد: «ما در شهرستانی هستیم که هنوز با گذشت ۲ دهه از ایجاد این شهر هویتی برای آن نمی‌توانیم در نظر بگیریم. یکی از اهدافی که تصمیم گرفتیم رویداد اینوتکس را به شهرستان پردیس منتقل کنیم، این بود تا با کمک مسئولان محلی هویت شهر پردیس را به شهر فناوری و نوآوری تعریف کنیم.»

براساس گفته‌های قنبرپور در حال حاضر ۴۰۰ شرکت کوچک و فناور و ده‌ها هزار استارت آپ در پارک علم و فناوری مستقر هستند و روزانه نزدیک به ۶ هزار متخصص وارد پارک می‌شوند و به خاطر پارک علم و فناوری شهر و حاکمیت منطقه باید دچار تغییراتی شوند و شهر پردیس به سمت فناوری حرکت کند. او تاکید کرد که با برگزاری دائمی رویداد اینوتکس در پارک علم و فناوری تغییرات در شهر پردیس هم رخ خواهد داد.

آنطور که رئیس نمایشگاه اعلام می‌کند طبق اعلام شهرداری پردیس ۱۸۰ هزار نفر در شهر مستقر هستند و با بهره‌برداری از مسکن مهر برآورد شده است که ۶۰۰ هزار نفر در پردیس مستقر خواهند شد.در پردیس همچنین صنایع فلزی و درودگری فعالیت می‌کنند که رویداد اینوتکس و زیست بوم نوآوری می‌تواند به این صنایع کمک کنند. او همچنین بیان کرد: «۲۵ هزار دانشجو در شهر پردیس مشغول به تحصیل هستند. این دانشجویان ایده‌های خوبی دارند و می‌توانند در شرکت‌های فناور پارک مشغول به کار شوند.» به گفته قنبرپور براساس تصمیم دبیرخانه نمایشگاه، دهمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱ از ۲۸ تا ۳۱ اردیبشهت‌ماه برگزار خواهد شد.

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های حاضر در اینوتکس

در این نشست همچنین سجاد عباسی فشمی، دبیر نمایشگاه اینوتکس با اعلام اینکه ثبت نام در نمایشگاه از امروز (۲۷ بهمن‌ماه) آغاز شده و تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، گفت: «با توجه به شیوع کرونا که احتمالا تا اردیبهشت ماه سال آینده هم ادامه خواهد داشت، تصمیم گرفتیم در فضای باز با رعایت استانداردهای ویژه و فاصله‌گذاری اجتماعی غرفه‌سازی صورت ‌گیرد. بخش مجازی نمایشگاه هم همچنان برقرار است. ۲۰۰ استارت‌آپ می‌توانند در بخش حضوری حاضر شوند و غرفه داشته باشند.»

او با بیان اینکه دهمین دوره اینوتکس ۴ بخش دارد، درمورد این بخش‌ها توضیح داد: «در بخش نمایشگاهی میزبان کلیه اجزای اکوسیستم نوآوری از تیم‌ها و شرکت‌های نوآور تا سرمایه‌گذاران هستیم. طبق هماهنگی با صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های دانش بنیانی که در نمایشگاه اینوتکس ثبت‌نام و اقدام به خرید غرفه کنند، از حمایت ۷۰ درصدی صندوق نوآوری تا سقف ۱۰ میلیون تومان بهره‌مند می‌شوند.»

او در ادامه اضافه کرد: «با توجه به اینکه ناحیه نوآوری پردیس میزبان دهمین رویداد اینوتکس است، می‌توان نمایشگاه را به وسعت پارک فناوری پردیس برگزار کنیم و غیر از بخش نمایشگاهی، مخاطبان می‌توانند از شرکت‌هایی که در این پارک مشغول به کار هستند هم بازدید کنند.»

عباسی در ادامه صحبت‌های خود، کافه سرمایه به عنوان بخش دیگری از این نمایشگاه نام برد و گفت: «از زمان برگزاری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ تاکنون در کافه سرمایه بالای ۱۸ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری روی استارتاپ ها صورت گرفته است. در دهمین رویداد هم علاقمندان می‌توانند با ثبت‌نام در نمایشگاه برای جذب سرمایه در کافه سرمایه هم حاضر شوند.»

به گفته عباسی رقابت استارت‌آپی اینوتکس پیچ از ابتدای این هفته در شهرهای کرمان، تهران، بوشهر، قزوین، همدان و تبریز آغاز شده و از هر استان دو تیم برتر به مرحله نهایی در نمایشگاه اینوتکس دعوت خواهند شد.

او همچنین بیان کرد: «بخش مشاوره رویداد و تجربه فناوری هم مانند سالیان پیش برگزار خواهد شد. تمام این بخش‌ها برای مخاطبان به صورت مجازی هم قابل دسترس است. در هماهنگی که با شرکت‌های سرمایه‌گذاری ترکیه انجام شده، ۷ شرکت سرمایه گذاری برای حضور در نمایشگاه به خصوص در کافه سرمایه اعلام آمادگی کردند.»

عباسی در پاسخ به سوال درمورد پیش بینی برگزارکنندگان از میزان استقبال شرکت‌ها و تیم ها برای حضور در اینوتکس ۲۰۲۱، گفت: «پیش بینی من این است که با توجه به برگزاری رویداد در پارک فناوری پردیس شرکت‌ها و تیمهایی که در پردیس رفت‌و‌آمد دارند، هم در این نمایشگاه حاضر شوند. براساس برآوردها ۶ هزار نفر متخصص به پارک رفت و آمد دارند. البته این شرکت‌ها و تیم‌های محلی هستند. در مورد حضور شرکت‌ها و تیم‌هایی که می‌خواهند از تهران در این نمایشگاه حاضر شوند، تسهیلاتی را در نظر گرفتیم.»

او در ادامه درمورد این تسهیلات بیان کرد: « با شرکت «به همراه» همکاری آغاز کردیم تا افراد در ون‌های اینوتکسی «به‌همراه» صندلی رزرو کنند و با ون‌ها از محل زندگیشان به محل نمایشگاه رفت‌و آمد کنند. با واحد اتوبوسرانی در حال رایزنی هستیم تا ایستگاهی را به نام نمایشگاه اینوتکس ایجاد کنند و اتوبوس‌ها تردد داشته باشند.»

عباسی درمورد سوال دیگر درمورد اینکه آیا برگزارکنندگان در اینوتکس ۲۰۲۰ با توجه به اینکه حضوری و مجازی برگزار شد به اهدافی که در نظر داشتند، دست یافتند، بیان کرد: «ما پیش از رویدادها همواره اهدافی را برای خود در نظر می‌گیریم. تعداد غرفه‌داران و تعداد بازدیدکنندگان و تعداد شرکتهای خارجی از اهدافیست که ما برای خود تعیین کردیم. در اینوتکس ۲۰۲۰ در بخش آنلاین بیش از ۴۵۰ جلسه سرمایه گذاری برگزار شد. درحالیکه برنامه ریزی ما ۶۰۰ جلسه سرمایه‌گذاری بود. البته این برنامه‌ریزی در زمانی بود که کرونا شیوع پیدا نکرده بود. پس از شیوع کرونا، جلسات سرمایه‌گذاری به صورت مجازی برگزار شد و از ۶۰۰ جلسه برنامه‌ریزی شده ۴۵۰ جلسه برگزار شد.»

او ادامه داد: «در بخش تعداد غرفه داران برآورد ما بالای ۴۰۰ غرفه بود که به هدف خود در این زمینه دست پیدا کردیم و ۴۵۰ غرفه در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۰ برپا شد. درمورد تعداد بازدیدکنندگان فکر می‌کردیم ۱۷ هزار نفر به صورت مجازی در نمایشگاه شرکت کنند که ۲۰ هزار بازدیدکننده داشتیم. در بخش بین‌الملل از منظر سخنران‌ها و پنلیست‌ها استقبال خوب بود؛ اما در بخش غرفه‌داران بین‌المللی مقداری استقبال کمتر از برآورد ما بود. در کل به ۷۰ تا ۸۰ درصد اهدافی که داشتیم، دست پیدا کردیم.»

نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱، ۲۸ تا ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۰ در پارک علم و فناوری پردیس به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *