رپرتاژ

رشد سریع استارتاپ با سئو

در این مقاله ابتدا استارپ آپ را تعریف میکنیم؛ سپس مشکلات، راه های پیچ در پیچ و دلایل شکست اکثر این کسب و کار های نوپا را بررسی کرده و در آخر به توضیح روش های بازاریابی از جمله سئو می پردازیم. استارت آپ ها برای جذب سرمایه نیاز به دیده شدن دارند؛ که سئو در این زمینه کمک بزرگی به حساب می آید. به طور مثال اگر در شهر اصفهان هستید، کافیست عبارت “سئو اصفهان” را در گوگل جستجو کنید و یکی از سایت های ظاهر شده را بررسی کنید.

تعریف استارتاپ و هدف ایجاد این مجموعه ها

واژه ی استارتاپ چندان قدیمی نیست و به یک الی دو دهه ی قبل برمیگردد مانند شرکت اپل. استارتاپ ها گروه های کوچکی هستند که اغلب با سرمایه اندک و با ارائه ایده ای خام در جهت رفع نیاز جامعه و مردم قدم برمیدارند. استارتاپ ها اغلب در حال رشد و توسعه هستند و با راه اندازی یک وب سایت آغاز به فعالیت می کنند. از آن جا که رشد استارتاپ ها موجب کارآفرینی، اشتغال زایی و رشد اقتصادی میشود؛ مراکز و مجموعه هایی با عنوان مراکز نوآوری و شتاب دهنده ها در کشور تاسیس شده اند، با این هدف که سرمایه اندک و ایده های خام این استارتاپ ها از بین نرود. شتاب دهنده ها و مراکز نوآوری با مشاوره و حمایت خود سبب رشد چند برابری و پخته تر شدن ایده ها می شوند.

چرا اکثر استارتاپ ها به موفقیت نمیرسند؟

طبق آمار بیش از نیمی از استارتاپ ها در همان اوایل راه متوقف خواهند شد و حدود ۹۰ درصد از آن ها در بلند مدت شکست میخورند. در ادامه دلایل شکست استارتاپ ها را بیان میکنیم:

  1. بی توجهی به نیاز بازار
  2. محصولات بی کیفیت
  3. انتخاب هم تیمی های کم تخصص و تنبل
  4. مشکلات حقیقی و حقوقی از جمله اختلاف هم تیمی ها
  5. خستگی از مشکلات سر راه
  6. قیمت گذاری اشتباه
  7. بیزینس پلن ضعیف
  8. زمان سنجی اشتباه

و مهم ترین دلیل که اکثر استارتاپ ها دچار آن می شوند : عدم توجه به بازاریابی و تبلیغات

راه های بازاریابی و تبلیغات موثر

هر کسب و کاری چه بزرگ و چه کوچک، چه تازه تاسیس و چه قدیمی، برای فروش و کسب درآمد نیاز به بازاریابی دارد. بازاریابی انواع مختلفی دارد از قبیل ۱. سببی ۲. مجاورتی ۳. رابطه ای و… برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله “۵۲ نوع از مهمترین استراتژی های بازاریابی” مراجعه کنید. یکی از روش های بازاریابی به صرفه و تاثیر گذار، سئو یا بهینه سازی برای موتور های جستجو از جمله گوگل میباشد. همان طور که می دانید موتور های جستجو به خصوص گوگل، نقش مهمی در زندگی ما دارد. یکی از به صرفه ترین راه های بازاریابی در گوگل سئو می باشد. حال قصد داریم تا کمی بیشتر در مورد نقش سئو در موفقیت استارتاپ ها توضیح دهیم.

سئو چیست و نقش آن در موفقیت استارتاپ ها

همان طور که در بالا نیز گفتیم سئو یا search engine optimization به معنی بهینه سازی برای موتور های جستجو از جمله گوگل می باشد؛ به بیان دیگر به مجموعه فعالیت هایی که انجام میشود تا در نتایج گوگل نشان داده شویم سئو میگویند‌.

سئو باعث ظاهر شدن در نتایج گوگل و افزایش ورود کاربران به سایت شما می شود. همان طور که بیان شد عدم جذب مشتری و عدم توجه به فروش یکی از دلایل شکست استارتاپ ها می باشد. باید توجه داشت که با سئو می توان در عبارات پر سرچ در نتایج برتر حضور پیدا کرد، اما بعضی از کسب و کار ها نوآورانه هستند و سئو برای این نوع کسب و کار ها چندان ارزش آفرین نخواهد بود.

چه وقت سئو برای استارتاپ ما مفید است؟

سئو تنها برای کسب و کارهایی کارآمد است که کاربران در جستجو آن هستند؛ برای مثال افراد زیادی هستند که به دنبال شرکت سئو در شهر تهران هستند و با جستجو عبارت “سئو در تهران” به چند صد نتیجه در گوگل دست می یابند. اما برخی از استارتاپ ها محصولاتی کاملا نوآورانه و جدید ارائه می دهند پس هیچ کاربری به دنبال این محصولات و خدمات نیست. در چنین کسب و کارها و استارتاپ هایی سئو کاملا بی کاربرد است. برای فهم بیشتر مثالی بیان میکنیم: فرض کنید در بیابانی اقدام به افتتاح یک مرکز تفریحی و استراحتی بزرگ و مجلل کنید ولی هیچ کس از افتتاح چنین مجموعه ای اطلاع پیدا نکند و به دنبال آن نگردد، چه می شود؟ بله قطعا هیچ مشتری به آن راه پیدا نخواهد کرد‌. اما برای کسب و کارهایی که کمی ترافیک بیشتری دارند، قطعا سئو مفید است. در ادامه راه های مشارکت با سئو کاران و شرکت های سئو را بیان خواهیم کرد.

چگونه با سئوکاران یا شرکت های سئو مشارکت کنیم؟

اکثر استارتاپ ها با کمبود بودجه مواجه هستند، از آن جا که سئو ارزان نیست و در زمان اندک نیز میسر نمی باشد. توصیه میشود اگر از جمله استارتاپ هایی هستید که سئو در آن ارزش ایجاد می کند، از همان ابتدا در تشکیل تیم خود به فکر یک هم تیمی سئو کار باشید و یا اگر با مشارکت مشکلی ندارید با شرکت های سئو مشارکت کنید. اما سوالی که پیش می آید؛ این است که چه شرکتی را برای مشارکت سئو سایت خود انتخاب کنیم؟ کافیست در گوگل عبارت سئو در شهر موردنظرتان را سرچ کنید و از نتایج به نمایش در آمده با توجه به رزومه یکی را انتخاب کنید‌.

گروه دیجیتال مارکتینگ لاک پشت در زمینه طراحی و سئو سایت در شهر اصفهان، تهران و کلان شهر های دیگر فعالیت میکند. برای اطلاعات بیشتر و یا مشاوره کافیست گروه لاک پشت را سرچ کنید و با متخصصان این مجموعه ارتباط بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۷ Average: ۴.۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *