اخبار اطلاعات و ارتباطاتاطلاعات و ارتباطات

کاهش متوسط زمان ترخیص و ورود تجهیزات ICT به کشور

معاون رگولاتوری از کاهش متوسط زمان ترخیص تجهیزات بخش ارتباطات به کشور با وجود افزایش ۷۴ درصدی تعداد درخواست ترخیص تجهیزات حوزه ارتباطات، خبر داد.

نسترن محسنی معاون امور رادیویی رگولاتوری از کاهش متوسط زمان ترخیص تجهیزات بخش ارتباطات به کشور از حدود ۹ روز کاری در سال ۹۵، به حدود ۳ روز کاری در سال ۹۹ با وجود افزایش ۷۴ درصدی تعداد درخواست ترخیص تجهیزات حوزه ارتباطات، خبر داد.

وی گفت: الکترونیکی کردن فرآیند بررسی درخواست‌های حوزه ترخیص و راه اندازی «سامانه جامع ثبت سفارش، ترخیص و تأیید نمونه تجهیزات فاوا» در سال ۹۵، به عنوان اولین ابزار بهبود فرآیندها و از دلایل کاهش متوسط زمان ترخیص تجهیزات است. پس از راه‌اندازی این سامانه، رگولاتوری در سه سال گذشته به منظور تسهیل گری بیشتر و پاسخگویی سریع‌تر به درخواست‌ها، به رصد زنجیره فرآیندها، دریافت و پردازش بازخوردها پرداخته است که این اقدام با اصلاح برخی فرآیندها، بازنگری و به روز رسانی قواعد و تنظیم بعضی ضوابط فنی جدید که لازمه هماهنگی با شرایط زمانی و فناوری‌های روز است، باعث بهبود عملکرد این حوزه شده است.

محسنی درباره عملکرد رگولاتوری در بررسی تجهیزات بخش ICT مورد تقاضا برای ورود به کشور، عنوان کرد: آمارهای سامانه جامع نشان می‌دهد درخواستهای ترخیص و ورود تجهیزات از ۴ هزار و ۴۳۹ مورد در سال ۹۵ به ۷ هزار و ۷۲۸ مورد در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است. آمار استخراج شده از سامانه جامع، نشان می‌دهد ۶ هزار و ۳۷۲ درخواست ثبت سفارش در سال ۹۵ ثبت شده است که این آمار در سال ۹۹ به ۱۹ هزار و ۷۷۴ مورد رسیده است و با وجود افزایش حدود ۲۰۰ درصدی در این حوزه، رگولاتوری توانست، متوسط زمان ثبت سفارش تجهیزات حوزه ICT را در حدود دو روز ثابت نگه دارد.

وی بیان کرد: مطابقت مشخصات عملکردی تجهیزات این حوزه با استانداردهای ملی و بین المللی و ضوابط فنی و رادیویی از دیگر اقداماتی است که توسط رگولاتوری و با همکاری آزمایشگاه‌های معتبر در کشور انجام می‌شود، در این راستا رگولاتوری با انجام آزمون‌هایی مانند RF، EMC، Safety، SAR بر روی تجهیزات و صدور گواهی تأیید نمونه، امکان بهره برداری از تجهیزات را برای متقاضیان مجاز، فراهم می‌کند.

محسنی در ادامه گفت: آمارهای سامانه جامع نشان می‌دهد تعداد درخواستهای دریافت تأیید نمونه در سال ۹۷، ۶ هزار و ۲۹۹ مورد بود که این تعداد در سال ۹۹ به ۷ هزار و ۷۵۴ مورد رسیده است و با وجود افزایش درخواست‌ها، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توانسته است با توجه بیش از پیش به نقشهای جدید رگولاتوری به عنوان یک تسهیل گر و توانمندساز علاوه بر نقش مقررات گذاری و نظارتی خود، متوسط زمان تأیید نمونه تجهیزات را از ۳۵ به ۱۴ روز کاری کاهش دهد.

وی درباره انتشار فهرست تجهیزات تأیید شده گفت: در حال حاضر فهرست تجهیزات تأیید شده، با ذکر نوع تجهیز، مارک، مدل، کشور سازنده، تاریخ اعتبار و مشخصات فنی تجهیز روی پورتال رگولاتوری در بخش دسترسی سریع، گزینه دستگاه‌های تأیید شده، در دسترس است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *