اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیرسرمایه گذاری خطرپذیرکارآفرینی و استارتاپ

افتتاح صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر

صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه امیرکبیر با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد تومان آغاز به کار کرد.

دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، ایجاد نظام تأمین مالی نوآورانه را یکی از اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد و گفت: شرایط شرکت‌های دانش بنیان با ۸ سال گذشته قابل مقایسه نیست. مکانیزم‌های مشخصی که این شرکت ها در آن فعالیت می‌کنند مشخص و اجرایی شده است. علاوه بر نظام کارکردی، نظام مالی این شرکت‌ها نیز با ابزارهای طراحی شده متنوع و به‌روز شده است.

وی افزود: در همه گزارش‌های اقتصادی در حوزه کسب و کار همواره اولین مشکل کسب و کارها بحث تأمین مالی است که فارغ از دارایی‌های مالی، شرکت به یک جریان نقدینگی یا سرمایه در گردش نیاز دارد. وحدت ادامه داد: ما در دو سال گذشته و در نسل سوم تیم مدیریتی صندوق نوآوری و شکوفایی، نظام تأمین مالی در اکوسیستم نوآوری کشور را ایجاد کردیم و مسئولیت هدایت و راه‌اندازی نظام تأمین مالی جدید را بر عهده گرفتیم.

وی افزود: در این دو سال قریب به ۱۲ بانک را با ادبیات حوزه نوآوری آشنا کردیم و آنها با رگولاتوری ما قریب به ۵ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کرده و به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به ابزارهای دیگر نوآورانه نظام تأمین مالی اکوسیستم اشاره کرد و گفت: بانک یکی از اجزای تأمین مالی نوآوری در کشور است اما در نظام بورسی ۸ صندوق جسورانه بورسی با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومان و با مشارکت ۴۰ تا ۶۰ درصدی صندوق نوآوری برای حمایت از استارت‌آپ‌های کوچک تشکیل شده است. صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند مدیران این صندوق‌های بورسی را دعوت کرده و مانند رویداد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» مجموعه‌های فناور مناسب را برای سرمایه گذاری به آنها معرفی کنند.

وی ادامه داد: شیوه کار صندوق‌های جسورانه بورسی نیز به این شکل است که سرمایه گذاری می‌کنند و سهام می‌خرند. ما نیز هیچ مداخله‌ای در اقدامات آنها نداریم و فقط در طرح‌ها سرمایه گذاری کردیم.

وحدت در ادامه تصریح کرد: از این ۸ صندوق بورسی ۴ صندوق پذیره‌نویسی کرده‌اند. این صندوق‌ها محدودیت دانش بنیانی ندارند و ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌هایی هستند که به سرمایه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارند. همچنین اوراق نوآوری نیز در شورای عالی بورس با برند نوآوری تصویب شده که صندوق نوآوری نقش رکن ضامن این شرکت‌ها را ایفا می‌کند و در حال حاضر ۵ پرونده آماده ارائه در بورس داریم.

وی در ادامه بر ظرفیت صندوق‌های پژوهش و فناوری در تأمین مالی حوزه نوآوری در کشور تاکید کرد و گفت: در گذشته تنها در ۱۳ استان این صندوق‌ها شکل گرفته بودند اما امروز در تمام استان‌های کشور صندوق پژوهش و فناوری داریم. ما در صندوق نوآوری از این صندوق‌های پژوهش با اعطای خط اعتباری حمایت می‌کنیم و انتظار داریم که هیچ درخواست زیر ۵۰۰ میلیون تومان در هیچ استانی باقی نمانده و به صندوق نوآوری نیز مراجعه نکنند.

رئیس صندوق نوآوری شکوفایی در پایان به اختصاص خط اعتباری اولیه ۱۰ میلیارد تومانی برای صندوق پژوهش و فناوری امیرکبیر تا سال آینده اشاره کرد و گفت: تسهیلات و خط اعتباری اولیه را ظرف یک ماه آینده هزینه کنید تا جزو عملکرد شما وارد شود تا پس از آن تسهیلات جدیدتری به شما اعطا شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *