ایده های سلامتمقالات تحلیلی سلامت

آیا با بازی كردن، سالم می شويم؟

نگاهی به اولين بازي حوزه سلامت ديجيتال كه موفق به دريافت مجوز FDA شده است.

“داروی خود را بازی كن!”، شعار شركت آكيلی ((Akili Interactive است كه به نام Akilians هم شناخته می شود. اين شركت، در سال 2011 در بوستون ماساچوست آمريكا تاسيس شد و محصول نوآورانه اش– بازي ويديويي EndeavorRx- در 15  ژوئن2020، موفق به اخذ تاييديه سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمريكا ((FDA گرديد. بنابراین، پزشكان ايالات متحده و اتحاديه اروپا، مي توانند اين داروی ديجيتال را براي بيماران خود تجويز نمايند.

آكيلي Akili

دكتر ادي مارتوچی، مديرعامل و هم بنيانگذار آكيلي است كه در رشته های داروسازی، بیوفیزیک مولکولی و بیوشیمی دانشگاه ییل(Yale) تحصيل كرده است. وي هدف از راه‌اندازی اين شرکت را ایجاد نوع جدیدی از درمان می داند که با عنوان “درمان‌ دیجیتال (Digital therapeutics)” شناخته می شود.

آکیلی درواقع از نتایج تحقیقات نوین انجام شده در زمینه‌ی چگونگی فعال‌سازی مغز، استفاده می کند تا بيماری هاي شناختی را درمان نماید.

دكتر ادي مارتوچی (Eddie Martucci) ، مديرعامل و هم بنيانگذار آكيلي ((BRIAN SMITH
دكتر ادي مارتوچی (Eddie Martucci) ، مديرعامل و هم بنيانگذار آكيلي ((BRIAN SMITH

 

این شرکت تاکنون، موفق به دريافت جایزهFuture of Health Technology 2014 ،50onfire Boston سال 2015 و همينطور، كسب جايگاه 1 در ميان100 شرکت درخشان بهداشتی سال 2016 مجله Entrepreneur شده است.

EndeavorRx

این بازی ويديويی که EndeavorRxTM (AKL-T01) نام دارد، براي افزايش تمركز و توجه در كودكان بيمار بيش فعال- نقص توجه(ADHD) 8 تا 12 سال، طراحی شده است و استفاده از آن، بدون نسخه پزشك امكان پذير نيست.

هم چنين، این دارو به عنوان یک درمان مستقل درنظر گرفته نشده است و البته، جایگزینی برای داروهای کودک، به شمار نمی رود. بازی، به راحتی از خانه قابل دسترسی است؛ توسط خانواده ها از طریق App Store بر روی دستگاه های تلفن همراه، نصب شده و به تجهیزات اضافی نیاز ندارد. این درمان ديجيتالي، علاوه بر درمان با EndeavorRx،Akili Care  را نيز شامل می گردد كه یک برنامه ردیابی موبایل و خدمات پشتیبانی شخصی برای والدین است.

بازی ويديوييEndeavorRx براي در كودكان بيمار بيش فعال- نقص توجه(ADHD) 8تا 12 سال، طراحی شده است.
بازی ويديوييEndeavorRx براي در كودكان بيمار بيش فعال- نقص توجه(ADHD) 8تا 12 سال، طراحی شده است.

ADHD

 نوعی اختلال شناختي شایع است که از کودکی آغاز شده و تقریباً 4 میلیون کودک در سنین 8 تا 12 سال را مبتلا می کند.

علائم

طبق نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تشخیص ADHD باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام شده و علائم یا الگوی علائمي مانند: بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری که در عملکرد یا رشد، اختلال ایجاد می کنند، در فرد موردارزیابی قرار گيرند.

موجودي بر روي یک تخته شناور، در مسيري در حال حركت است و در طول مسير، وظایف حسی و حرکتی اي برای کمک به آن، طراحي شده است.
موجودي بر روي یک تخته شناور، در مسيري در حال حركت است و در طول مسير، وظایف حسی و حرکتی اي برای کمک به آن، طراحي شده است.

روش بازی

ویدئویی از این بازی، موجودی را نشان می دهد که بر روي یک تخته شناور، مسیری را مشابه با دوچرخه سواری، طی می کند و در طول مسير، وظایف حسی و حرکتی اي برای کمک به اين بازیکن، طراحي شده است كه عملکرد شناختی بيمار را بهبود مي بخشد.

درواقع، از طريق بازیEndeavorRx، عملکرد عصبی فرد مستقیماً از طریق دارویی که احساس سرگرمی دارد، موردهدف قرار می گيرد.

آزمایش‌های بالینی

برای اين داروي ديجيتال نيز مشابه داروهای انسانی دیگر، آزمایش‌های بالینی بسیاری انجام شده است؛ از جمله، پنج آزمایش تصادفی و كنترل شده كه بر روی بیش از ۶۰۰ کودک دچار ADHD انجام شد و نتايج آن در مجله Lancet Digital Health منتشر شده است.

 مطابق با نتایج، پس از چهار هفته درمان با EndeavorRx، با یک بار اندازه گیری میزان توجه، یک سوم از کودکان، کمبود توجه قابل اندازه گیری اي نداشتند.

به علاوه، تقریباً نیمی از والدین، پس از یک ماه درمان، تغییر معناداری در اختلالات رفتاری روزمره فرزند خود مشاهده کردند كه این ميزان، بعد از دو ماه درمان، به 68 درصد افزایش یافت.  بهبودها در اختلالات ADHD پس از درمان یک ماهه با EndeavorRx نیز به مدت یک ماه حفظ شدند. هم چنین، در آزمايشات انجام شده، هیچ عارضه جانبی جدی( ناامیدی، سردرد، سرگیجه، واکنش احساسی و پرخاشگری)، گزارش نشده است.

بازار EndeavorRx

این اولین باری است که FDA یک روش درمان دیجیتالی را برای بهبود علائم ADHD، تاييد می كند. حتی براي اولین بار است که بازاریابی یک درمان مبتنی بر بازی، مجاز اعلام شده است كه به قول مدیرعامل آکیلی، ادی مارتوچی، آن ها را “تاریخ ساز” مي كند.

 EndeavorRx كه 450 دلار قيمت دارد، تحت پوشش بیمه درمانی نیست اما شركت آكيلي، در تلاش است تا پوشش بیمه را بهبود بخشد. همینطور، درصورتي كه خانواده بيماري قادر به پرداخت هزینه نباشد، Akili وعده داده كه ممکن است بتواند به آن ها کمک نمايد.

توسعه

 آکیلی هم چنین براي اين”فرصت تجاری”، علاوه بر بازار ایالات متحده، به گسترش محصول در سراسر جهان مي انديشد. آكيلی در راستاي اين هدف، از يك قرارداد پیشبرد محصول EndeavorRx با شرکت دارویی ژاپني Shionogi خبر داده است.

طی آن، آكيلي در ازای دریافت حق واگذاری برای توسعه، فروش و بازاریابی در ژاپن و تایوان به Shionogi ، 20 میلیون دلار از ابتدا و تا 105 میلیون دلار از طریق پرداخت های اضافی وابسته به دستیابی به مراحل پیشرفته توسعه و تحولات تجاری خاص، دریافت خواهد کرد.

هم چنین، اين برنامه موفق به دریافت گواهی CE شده است كه درنتيجه آن، آکیلی به زودي در اتحادیه‌ی اروپا شروع به فعالیت و عرضه انبوه محصول خواهد كرد.

چشم انداز

ادی مارتوچی، ديجيتالی شدن زندگي را فرصتی برای یادگیری و البته، مبدا شکل‌گیری نوع نوینی از صنعت دارویی، معرفي مي كند.

” آنچه ما به آن فکر می‌کنیم، موج بعدی استفاده از دیجیتال است. ارائه‌ی آنچه که پیش از ابزارهاي دیجیتال، هرگز نمی‌توانستید داشته باشید، یا استفاده از فناوری برای تعامل با فیزیولوژی انسان به روشی کاملا جدید».

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 1 Average: 1]
منبع
www.akiliinteractive.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا