کارآفرینی اجتماعیکارآفرینی و استارتاپمصاحبه های کارآفرینی اجتماعیمعرفی استارتاپ ها

آگاپه ، مسئولیت اجتماعی هوشمند و فناورانه

مصاحبه با محمد احسان متقی، بنیانگذار استارتاپ اجتماعی آگاپه

آگاپه به عنوان سازمانی مردم نهاد، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی و عام المنفعه فعالیت خود را با حضور جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه تهران علاقه مند به نیکوکاری آغاز کرد. آگاپه با بهره گیری از دانش روز دنیا و فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی نوین و با استفاده از سرمایه های اجتماعی و نیروی انسانی متخصص در جهت تسهیل و گسترش احسان و نیکوکاری، توزیع بهینه منابع خیر، کاهش فقر مادی و معنوی جامعه از طریق، شبکه سازی، هوش مصنوعی، تسهیل ارتباطات، ایجاد ارزش محتوایی، اعتمادسازی و شفافیت اطلاعاتی فعالیت می‌نماید.

در ابتدا  خودتان را معرفی کنید.

محمد احسان متقی، دانش آموخته رشته مدیریت کارآفرینی از دانشگاه تهران هستم. کارآفرین، عضو بنیاد ملی نخبگان و مشاور توسعه کسب و کار، این توفیق شامل حالم شده تا در کنار فعالیت های اقتصادی شخصی، به عنوان مدیرعامل افتخاری موسسه، همراه آگاپه باشم.

کمی از آگاپه بگویید، داستان آگاپه از کجا شروع شد؟

از سال 1380 که مصادف با شروع دوران دانشجویی بود، بنا بر علاقه ای که به حوزه اجتماعی احساس می کردم، مقدمات تاسیس دو سازمان مردم نهاد (NGO) را فراهم نمودم و سال ها در قالب سازمان مردم نهاد به فعالیت های فرهنگی و آموزشی مشغول بودم. در سال 1388 با دعوت یکی از دوستان و بزرگان، وارد فضای نیکوکاری شدم. بواسطه حضور در موسسات نیکوکاری و انجام فعالیتهای عملیاتی و کاربردی، طی ده سال گذشته با موسسات و سازمان های مردم نهاد بیشماری آشنا شدم. همین امر باعث شد چالش‌های مربوط به بازیگران عرصه اجتماعی را درک کنم که برای هیچ کدام راهکاری پیش بینی نشده بود.

پس از شناسایی دقیق، تحلیل و بررسی این چالش‌ها و مشکلات، در قالب یک تیم از فارغ التحصیلان دانشگاه تهران تصمیم گرفتیم با راهکاری مبتکرانه مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات با نوآوری اجتماعی، پاسخی برای برخی از چالش ها طراحی کنیم. لذا ایده استارتاپ اجتماعی عام المنفعه آگاپه متولد شد. برای ایجاد زیرساخت حقوقی فعالیت، موسسه غیرتجاری نیکوکاری مهر هوشمند با برند رسمی آگاپه ثبت شد. آگاپه تصمیم دارد که با هوشمندسازی فعالیت های اجتماعی، به عنوان پل ارتباطی میان بازیگران این عرصه، به توسعه احسان و نیکوکاری در سطح جامعه پرداخته و اعتماد و شفافیت را برای همه بازیگران عرصه اجتماعی به ارمغان آورد. ایده آگاپه در سال 1396 شکل گرفت. هدف اصلی ما تغییر رفتار عاملان عرصه اجتماعی است. کاری که بسیاری برندها اعم از Uber, Amazon Instagram, DiGikala,Snap , …. در سطح جهان و ایران در فضای اقتصادی کرده اند، ما نیز به دنبال این بودیم که چنین تغییری را در رفتار حامیان، مددجویان، موسسات، افراد داوطلب و هر فرد حقیقی و حقوقی که دارای نقشی در فضای اجتماعی است ایجاد کنیم. این بود که پس از  بررسی هایی ملی و بین المللی که در این باره انجام دادیم، ایده آگاپه شکل گرفت و شروع به رشد کرد.

چرا وارد فعالیت های اجتماعی شدید و چرا ادامه می دهید؟

معتقدم که هر انسانی برای ماموریتی در جهان حضور دارد. ما ورای زندگی نباتی که همه موجودات عالم دارند باید حرکت کنیم. خوابیدن، خوردن، تلاش برای امرار معاش خود و خانواده امری ضروری است ولی کافی نیست. از مواهب دنیا استفاده می کنیم و احساس بدهکاری به عالم هستی داریم و آن را باید بگونه ای تسویه کنیم. وقتی تخصصی پیدا کردیم و شبکه ای از ارتباطات را شکل دادیم و

توانایی هایی را در خودمان شناسایی کردیم، لازم است با درکنار هم قرار دادن آنها، کاری کنیم. کاری که شاید بتواند ذره ای از درد و رنج انسان های دیگر بکاهد. شاید بتواند دل دردمندی را شاد کند. شاید بتواند امید را به کودکی هدیه کند. و شایدهای دیگر..

ارزش افزوده آگاپه برای جامعه چیست؟

اتصال تمامی عاملین عرصه اجتماعی در بستری قابل ارزیابی، از پلتفرم آگاپه، اتاق شیشه ای ساخته که به کاربران امکان می دهد با مشاهده ارزیابی ها و تعاملات مبتنی بر الگوریتم های تعریف شده در فضایی همراه با اعتماد و شفافیت به نیکوکاری از سویی و دریافت خدمات از سویی دیگر بپردازند. شاخص های ارزیابی تدوین شده در کمیسیون علمی آگاپه که حاصل تحقیق و بهینه کاوی استانداردهای بین المللی سازمان های غیرانتفاعی ((Non-profit organization با توجه به زمینه و نوع فعالیت آنها و همچنین شاخص های عملکردی فناورانه منبعث از پلتفرم است، منجر به ارزیابی دقیق و گریدبندی سازمان های اجتماعی ایران می گردد و این ارزش محتوایی تولید شده در ساز و کار آگاپه، محصول/خدمت منحصر بفرد برای حامیان و کسب و کارهای گوناگون بحساب می آید. زیراکه با دسترسی به اطلاعاتی دقیق و شفاف، اعتماد و انگیزه بیشتری برای به انجام رساندن مسئولیت اجتماعی خود از طریق پلتفرم آگاپه به صورت هوشمند و فناورانه بدست می آورند.

همچنین مدل ها و فناوری های پرداخت به کار گرفته شد در این محصول در حوزه اجتماعی و صنعت نیکوکاری بی بدیل است. آگاپه اولین وب نرم افزاری است که در ایران امکان مشاهده سوابق مددجویان را با دسته بندی موضوعی دریافت خدمات و گروه هدف برای مددکاران سازمان های مردم نهاد در گستره ایران، فراهم کرده تا از این رهگذر بهینه سازی توزیع منابع نیک، توسعه عدالت اجتماعی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی توسط افراد سودجو محقق گردد. این امکان و قابلیت هوشمند، گامی موثر در جهت افزایش سرمایه اجتماعی جامعه و ارتقاء اعتماد عمومی به فعالیت های اجتماعی است. کلان داده مرتبط با سازمان ها و مجموعه های مردم نهاد که مبتنی بر موقعیت جغرافیایی در این پلتفرم پیاده سازی شده و روز به روز توسعه می یابد. تحلیل این داده ها، گزارشات منحصر بفردی در حوزه توزیع خدمات اجتماعی و پورتفو امداد اجتماعی به تفکیک بیش از 50 گروه هدف و 12 موضوع، در موقعیت های مختلف جغرافیایی را بدست می دهد. همچنین امکان سنجی و نیازسنجی حاصل از تحلیل داده ها کمک می نماید، سرمایه گذاری های اجتماعی جدید در مناطق مختلف جغرافیایی با دقت، اثربخشی و کارآمدی بیشتری صورت پذیرد.

کاربران پلتفرم آگاپه چه کسانی هستند؟

کاربران آگاپه، تمامی افرادی هستند که مهرورزی در وجود و ذاتشان است. در نقش های گوناگون در جامعه ارتباطات اجتماعی برقرار می کنند. حامیان، خیرین و نیکوکاران، فعالین اجتماعی، فعالان سازمان های مردم نهاد، دست اندرکاران خیریه ها، ‌داوطلبان، مددجویان و حامیان و کسب و کارها.

خیرین و نیکوکارانی که می خواهند بر اساس نیت و علاقه خود به حوزه اجتماعی کمک کنند، می توانند با استفاده از پلتفرم آگاپه بهترین موسسه نیکوکاری را انتخاب و کمک نمایند. موسسات در کمیسیون علمی آگاپه بر اساس مدل ارزیابی که در قالب 11 معیار و 28 شاخص تنظیم شده است، رتبه بندی و اصالت سنجی شده اند. فرایند حمایت و کمک به موسسات نیز بسیار ساده و آسان پیش بینی شده و امکان ارائه گزارش شفاف به حامیان از نتایج کمک ها برای موسسات فراهم است.

مهرورزانی که می خواهند مددجوی نیازمندی را به بهترین موسسه متناسب با نیاز مددجو معرفی کنند، می توانند از این راهکار سریع، ساده و هوشمند استفاده کنند. با ثبت مشخصات مددجو در این پلتفرم، کاربر می تواند بهترین موسسه را در موقعیت جغرافیایی مناسب، تعیین و مددجو را به آن خیریه معرفی نماید. کاربران با آگاپه، عشق ورزی بی قید و شرط و مهرورزی هوشمندانه را تجربه می کنند.

اگر من مالک یک موسسه مردم نهاد باشم، آگاپه چه خدماتی به من ارائه می دهد و آیا در قبال آن وجهی دریافت   می کند؟

هر موسسه در پلتفرم آگاپه وب سایت رایگانی در اختیار دارد که می تواند فعالیت های خود را در سطح جامعه معرفی کند. معرفی کاملی شامل موقعیت جغرافیایی موسسه، امکان درج تصاویر و گزارش عملکرد، معرفی فعالیت های موسسه، درج شماره تلفن، آدرس وبسایت، شبکه های اجتماعی، معرفی مدلهای درآمدی و … . همچنین در صفحه اختصاصی هر موسسه امکان پرداخت آنلاین پیش بینی شده است برای جذب کمک های داخلی و خارجی از حامیان. در بخشی دیگر امکان معرفی مددجو به موسسه توسط کاربران فراهم است. موسسات داشبورد مدیریتی در اختیار دارند شامل بخش های متنوع از جمله رصدخانه، کارپوشه مددجو، گزارشات مالی و… . می توانند به مددجویانی که به آنها ارجاع شده پاسخ دهند، در بخش رصدخانه، می توانند سوابق خدمات دریافت شده توسط مددجویانی که به آنها مراجعه می کنند را رویت کنند. در قسمت گزارشات، گزارش دقیق حمایت های صورت گرفته از موسسه خودشان را رویت می کنند.

در آکادمی آگاپه از تحقیقات روز دنیا در حوزه اجتماعی بهره مند می شوند. همچنین اطلاعات مفید دیگر در ساز و کار اجرایی و عملیاتی آنان در امور مختلف اعم از مالی، اداری، منابع انسانی، فرایندها در آکادمی در اختیار موسسات قرار می گیرد. از طرفی دیگر با ارائه خدماتی به دیجیتال مارکتینگ موسسات کمک می کنیم. همانطور که می دانید تعداد کثیری از موسسات با فناوری اطلاعات و ارتباطات بیگانه بوده و توان معرفی صحیح فعالیت های خود در سطح جامعه را ندارند. خوب کار می کنند، خدمات ارزنده ای ارائه می دهند ولی نمی توانند به خوبی آنها را معرفی کنند و جذب منابع جدید کنند. ما در این مسیر یاری رسان آنها هستم.

با توجه به حضور حدود 4000 موسسه در پلتفرم آگاپه همراه با اطلاعات مکانی، موضوع فعالیت و گروه هدف، در راستای هم افزایی بین موسسات، می توانند با یک جستجوی ساده، موسسات همسوی خود را پیدا کرده و با آنها به تعامل بپردازند. موسسات توان مالی چندانی ندارند و به دلیل تنوع نیاز مددجویان نمی توانند تمام خدمات مورد نیاز یک مددجو را به وی عرضه کنند. بنابراین با جستجوی موسسات می توانند با هم تعامل داشته باشند و از خدمات هم در راستای سرویس دهی جامع تر به مددجویان خود بهره مند شوند.

مجموع این خدمات رایگان است و آگاپه ماموریت خود را اینگونه تعریف کرده است.

خدمات دیگری نیز در فازهای بعدی برای موسسات تدوین و طراحی گردیده که کمک شایان توجهی در همه ابعاد به آنها خواهد کرد.

تصور می کنم در نشستی دیگر یکایک این خدمات باید به مخاطبین بالأخص مؤسسات دقیق تر معرفی شوند. اما سؤال دیگر بنده این است که آگاپه در بخش حامیان چه خدماتی ارائه می دهد؟ اگر من یک حامی باشم، چه خدمتی از آگاپه دریافت می کنم؟

با توجه به اینکه پلتفرم مبتنی بر موقعیت جغرافیایی است، حامیان به راحتی با یک سرچ ساده و پیشرفته می توانند موسسه مطلوب و دلخواه خود را پیدا کنند.  حمایت کنند. مددجو معرفی کنند. در جریان عملکرد و اتفاقات آن موسسه قرار گیرند.

یکی از امکانات مورد توجه انتخاب نیت توسط خیرین و حامیان است. حامیان می توانند با نیت خاص کمک کنند و گزارش انجام نیت خود را دریافت نمایند. در قبال کمکی که حامی به موسسه کرده، گزارش دریافت می کند و این خود منجر به توسعه فضای اعتماد و اطمینان می گردد. نکته حائز اهمیت این است که درگاه به حساب بانکی موسسات متصل شده است و وجوه پرداختی تماماً به حساب رسمی موسسات واریز می گردد. در صفحه اختصاصی هر موسسه امکان ثبت نظر برای کاربران وجود دارد و حامیان نظرات و پیشنهادات خود را می توانند در صفحه موسسه ثبت کنند. این ثبت نظر بالأخص اگر مثبت باشد باعث افزایش رتبه موسسه در پلتفرم می شود. البته شاخص های بسیاری در رتبه بندی موسسات دخیل هستند ولی یکی از این شاخص ها نظرات کاربران راجع به موسسات است. این رتبه بندی منجر به ایجاد اعتماد و اطمینان در سطح دیگر کاربران شده و امکان تصمیم گیری بهتر را برای آنان فراهم می کند.

آگاپه چه سرویسی به مددجویان ارائه می دهد؟

بارها مشاهده کرده اید در کوچه و خیابان، افراد نیازمندی جلوی راه عابرین پیاده یا ماشین ها را برای دریافت کمک گرفته اند. مخاطب نمی داند به این افراد کمک کند یا ممکن است با کمک کردن باند متکدیان را مستحکم تر کند، این ابهامی است که در ذهن یکایک ما هر زمان با این افراد نیازمند در خیابان مواجه می شویم خطور می کند. حمایت از افراد و اقشار آسیب دیده مهم است و این مهم از عهده مردم کوچه و خیابان ساخته نیست. مراجعی که فعالیت تخصصی در این باره انجام می دهند، موسسات نیکوکاری و سازمان های مردم نهاد هستند. آنها مدتهای طولانی در این باره کار تخصصی و علمی انجام داده اند، لذا اقشار آسیب دیده برای رفع نیاز باید به این موسسات مراجعه کنند.

اما مشکلی که برای مددجویان در گذشته وجود داشت این بود که نمی دانستند برای رفع نیاز خود به کدام موسسه باید مراجعه کنند. اکنون با وجود پلتفرم آگاپه و اطلاعات صحیح موسسات که بر اساس موقعیت جغرافیایی، موضوع فعالیت و گروه هدف در اختیار کاربران قرار دارد، هر کاربری یا خودش به عنوان فرد نیازمند خود را به موسسه تخصصی متناسب با نیازش معرفی می کند و یا اگر دسترسی به گوشی هوشمند نداشته باشد، فردی که وی را می شناسد (معرف)، وی را معرفی می کند. بنابراین با این امکان مددجوها از سردرگمی نجات می یابند. آگاپه کمک می کند فرایند نیکوکاری هوشمندانه و سریع تر صورت پذیرد و پاسخ به مشکلات و آسیب ها به صورتی کارآمدتر، موثرتر و خلاقانه تر داده شود.

گستره فعالیت آگاپه اکنون کجاست؟

آگاپه فعالیت خود را از تهران شروع کرد و بعد به استان قم، البرز و اصفهان وارد شد و اکنون به کل ایران در 31 استان و 260 شهر توسعه یافته است. با توجه به اینکه آگاپه یک سازمان اجتماعی فناورانه مبتنی بر بیزینس مدل پلتفرمی است، استراتژی توسعه آن، ورود به منطقه خاورمیانه و سپس عرصه بین الملل است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 1 Average: 5]

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا