معرفی استارتاپسلامتکسب و کارهای سلامت

سالمندان سرمایه های معنوی جامعه ما هستند

گفتگو با رحمت الله مهدی خانی، بنیان گذار سیواپ

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری در شاخه های مختلف؛ تاثیر مستقیم آن بر سبک زندگی و مدرنیته شدن جهان پیرامون، هم چنین سرعت چشم گیر سوشال مدیا در زمینه تبادل اطلاعات؛ به همان میزان شاهد افزایش مشغله و روزمرگی انسان ها در جهان امروز هستیم. این رخداد ها منجر به تنها بودن سالمندان و مشکلات روحی آن ­ها می شود، به همین جهت سیواپ سرویس هایی را در جهت رفع مشکلات ناشی از تنها ماندن سالمندان ارائه می دهد و فعالیت خود را با هشتگ “دیگر جای نگرانی نیست” آغاز کرده است. گفتگوی اکوموتیو با موسس سیواپ را دنبال کنید:

لطفا جهت آشنایی بیشتر مخاطبین کمی از خودتان برایمان بگویید.

بنده رحمت الله مهدی خانی هستم متولد سال ۱۳۵۳، در رشته مهندسی مکانیک، مقطع کارشناسی، تحصیلاتم را به اتمام رسانیده ام و حدود ۷ سال می باشد که در حوزه کسب و کارهای نو، استارتاپ هایی را راه اندازی کرده ام و در این میان یک تعدادی از آن ها شکست خورده اند و یک تعداد دیگر هم به موفقیت هایی رسیده اند. در حال حاضر بنیان گذار و مسئول توسعه کسب و کار استارتاپ سیواپ هم می باشم.

گفتگو با رحمت الله مهدی خانی، بنیان گذار سیواپ

“سیواپ ” چیست؟

سیواپ پلتفرم ارائه خدمات مراقبتی به سالمندان می باشد و با بهره گیری از تکنولوژی های جدید در دو بخش فعال می باشد: ۱- گجت های مراقبتی که ما آن را برای سالمندان تولید کرده ایم تا بتوانند در مواقع اضطراری با خانواده ارتباط برقرار کنند ۲- بخش کنترل سلامت سالمند که به صورت نرم افزار می باشد و با ورود اطلاعات سلامتی، تشکیل پرونده سلامت ما می توانیم سلامت سالمندان را کنترل کنیم و در این راستا به خانواده، پزشک و مراقب سالمند کمک کنیم.

 سرویس هایی که سیواپ ارائه می دهد را برایمان شرح دهید.

در خصوص سرویس های سیواپ باید بگویم که تمرکز اولیه ما ارائه خدمات به سالمندان تنها بوده است، زیرا امکان دارد اتفاقات ناگهانی برایشان رخ بدهد و خانواده مطلع نباشند، به همین خاطر گجتی را طراحی کرده ایم که دراختیار سالمند قرار گیرد و در مواقع اضطراری صرفا با فشردن یک دکمه خانواده را مطلع کند. گجت های ما قابلیت مکالمه دو ­­­­طرفه را هم دارند؛ این قابلیت به این معنی می باشد که کاملا همانند یک موبایل، خانواده ها می توانند با سالمندشان تماس تلفنی برقرار کنند. در کنار مواردی که اشاره کردم ما برای خانواده ها هم سرویس هایی را طراحی کرده ایم؛ زیرا آن ها نیز در خصوص مراقبت از سالمندشان مشکلاتی داشتند؛ به همین خاطر ایجاب می کرد که بتوانند از مشاوره پزشکان متخصص سالمندان استفاده کنند. در حال حاضر می توانند از طریق وب سایت سیواپ درخواست مشاوره تلفنی بدهند و در همان لحظه با پزشکی که انتخاب کرده اند ارتباط برقرار کنند.

سرویس دیگر ما سرویس همدم هست، با توجه به این که ممکن است سالمندان روزهای طولانی در منزلشان تنها بمانند و در اثر این تنهایی به لحاظ روحی آسیب ببینند، ما از اوقات خالی پرستاران استفاده می کنیم و آن ها نیز زمانی را به صورت تلفنی به سالمندان اختصاص می دهند؛ به این شکل سالمندان از تنهایی در می آیند و پرستاران در میان گفت و گو، اطلاعات سلامت و سبک زندگی سالمند را جویا می شوند؛ در پایان هم وضعیت سالمند را در قالب یک گزارش هفتگی به خانواده ها ارائه می دهند؛ به این ترتیب خانواده ها از وضعیت سلامت سالمندشان آگاه می شوند.

ایده شکل گیری سیواپ از کجا به وجود آمد؟

ایده اصلی سیواپ در حقیقت از زندگی شخصی ام شروع شد، پدر بنده سال هاست که تنها زندگی می کند و ما همیشه به دلیل مشغله هایی که داریم نمی توانیم مرتب به دیدارشان برویم؛ به همین خاطر مدام نگران ایشان می شویم. دغدغه هایی که برای ما وجود داشت این بود که امکان داشت برایشان اتفاقی رخ دهد و ما مطلع نباشیم. حدودا ۲ سال و نیم پیش، پدرم در منزلشان به زمین افتادند و برای آن که خودشان را به تلفن برسانند و با ما تماس برقرار کنند،  حدود نیم ساعت زمان برده بود. از همان موقع بود که جرقه اصلی سیواپ به وجود آمد و ما در طی تحقیقات بازاری که انجام داده ایم، متوجه شدیم که کشور ما با سرعت زیادی به سمت سالمندی می رود و به دلیل مشغله و مشکلات اقتصادی خانواده ها، سالمندان اکثرا تنها زندگی می کنند. ابتدا با یک نرم افزار فعالیت هایمان را شروع کردیم، تست های بازارمان را انجام دادیم و متوجه شدیم که لازم است یک سخت افزار مستقل از موبایل هوشمند، در اختیار سالمند قرار گیرد؛ آن گونه شد که ما ساخت گجت سیواپ را آغاز کردیم.

از چالش ها و مراحلی که در مسیر ساخت سیواپ تجربه کردید برایمان بگویید.

چالش هایی که در مسیر تولید وجود دارد در کشور ما عمدتا مشخص می باشد، اما بروز پاندمی کرونا این موضوع را تشدید کرد ما هیچ دسترسی به منابع اطلاعات خارجی نداشتیم؛ نمونه های داخلی هم وجود نداشت. تلاش کردیم که خودمان مراحل آر اند دی را با استفاده از جوان های همین کشور انجام دهیم. من می توانم بگویم که تجربه سختی بود ولی نتایج بسیار خوبی را برای ما به همراه داشت. در کنار این موارد با توجه به این که این محصول، در کشور ما نا شناخته بود و تجاری نشده بود، چالش هایی در نیازسنجی بازار داشتیم. در حال حاضر ما هر مرحله که به جلو می رویم مسیر را برای فعالان حوزه سالمندان هموارتر می کنیم؛ اما متاسفانه  نهاد هایی که متولی حمایت از سالمندان هستند به این ماجرا ورود نکرده اند. همان طور که در جریان هستید؛ هزینه های بسیار بالایی در حوزه سلامت سالمندان به کشور تحمیل می شود که ما می توانیم با استفاده از تکنولوژی های نو مانند کشور های دیگر این هزینه ها را به شدت کاهش دهیم.

سیواپ

هدفتان از کارآفرینی چه بوده است؟

می توانم بگویم لذت بخش ترین هدفی که وجود دارد؛ خود کارآفرینی و ایجاد اشتغال است، در مرحله دوم رفع نیازیی است که در حوزه سالمندان ملموس می باشد و باعث نگرانی خانواده ها شده است؛ به همان خاطر ما از روز اول هشتگ “دیگر جای نگرانی نیست” را انتخاب کرده ایم تا بتوانیم با سیواپ نگرانی خانواده ها در نگهداری و مراقبت از سالمندشان را برطرف نماییم.

 افراد کلیدی تیم تان چه مهارت هایی دارند؟

هسته ی اصلی تیم ما شامل سه نفر می شود که از روز اول با هم کار را شروع کرده ایم، خود بنده تجربه خوبی را در مدیریت پروژه های نرم افزاری دارم و پلتفرم های بزرگی را مدیریت کرده ام، جناب هاشمی هم در بخش توسعه فنی درحال حاضر حدودا ۱۰ سال است که مسئولیت توسعه انواع پلتفرم های وب و موبایل را دارند؛ هم چنین جناب امیر واحد که با تجربه گران بهایی که در حوزه فروش و بازرگانی داشتند از روز اول با این دیدگاه در بخش فروش، سیواپ را جلو بردند و تمام استاندارد های راه اندازی یک استارتاپ ناب؛ از تحقیقات بازار تا فروش را مدیریت کردند.

در حال حاضر رقیبی دارید؟

درحال حاضر نمونه تجاری شده و یا در مرحله ای که در حال حاضر سیواپ در آن قرار دارد را در داخل کشور نداریم؛ ولی ما نمی توانیم بگوییم که رقیب نداریم! قاعدتا دوستانی هستند که در حال انجام فعالیت هایی مشابه می باشند؛ اما یک نکته ای وجود دارد که آن قدر در حوزه سالمندان در کشور ما نیاز وجود دارد که می توانم بگویم هنوز یک اقیانوس آبی هست و من از همین جا دعوت می کنم از ایده پردازان و کارآفرینان که وارد این حوزه شوند و بتوانیم نیازهای جدیدی را که می شود با تکنولوژی های جدید شناسایی کرد، رفع کنیم. در حال حاضر در حوزه سالمندان نزدیک ۸ میلیون نفر سالمند داریم که با رشد ۲.۵ درصد درحال افزایش است و این بازار بسیار بزرگی می باشد؛ در کشور ما در بخش سلامت، ارائه خدمات دیگر به سالمندان، هم چنین استفاده از پتانسیل هایی که در حوزه سالمندان وجود دارد، می توانم بگویم که هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است؛ در بخش بیمه و درمان هم همان گونه است. البته رقبای خارجی از این دست در کل دنیا وجود دارند؛ ولی به دلیل فضای تحریمی حاکم، هنوز وارد کشورمان نشده اند؛ اما با گشایش هایی که امکان دارد صورت گیرد رقبای خارجی قطعا می توانند وارد کشور شوند و تا این فرصت وجود دارد بنظرم می توانیم یک اکوسیستم استارتاپی برای حوزه سالمندان راه اندازی کنیم.

 الویت های بعدی سیواپ برای آینده چیست؟

فاز دوم سیواپ که در حال حاضر مراحل اولیه اش شروع شده است؛ ورود به استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل و پیشنهاد سبک زندگی بهتر با توجه به اطلاعات دریافتی از سالمند خواهد بود. ما سنسور هایی را قرار است به گجت مان اضافه کنیم تا بتوانیم دیتای سلامت سالمند را به صورت خودکار جمع آوری کنیم و با توجه به این دیتا، سیستم بتواند تحلیل هایی را انجام بدهد که کمکی باشد برای سلامت سالمند، پیشگیری از بیماری ها و مهم تر از آن پیش بینی بعضی از بیماری ها و این قابلیت پیش بینی با دیتا سلامت امکان پذیر است. در ادامه برنامه ای که برای سالمندانی که کاربران ما خواهند بود مد نظر داریم؛ این است که طراحی و توسعه شبکه اجتماعی سالمندان صورت گیرد و در یک بستر اجتماعی متناسب با سالمندان بتوانند توانایی های خودشان را عرضه کنند، با هم سن و سالهای خودشان ارتباط بگیرند و آن حس مفید بودن و سربار نبودن در مراحل بعد ارزشی است که ما برای کاربرانمان ایجاد خواهیم کرد.

باتوجه به این که سیواپ ارائه دهنده خدمات خوبی برای سالمندان است، ناخودآگاه خاطراتی از مادربزرگ و پدربزرگ ها برایمان تداعی می شود، خودتان خاطره ای از آن ها دارید که بخواهید برایمان بازگو کنید؟

سالمندان سرمایه های معنوی جامعه ما هستند؛ در واقع به نظرم بدون آن ها جامعه روحی ندارد. آنچه که سالمندان از نسل های قبل به عنوان سنت به ما منتقل می کنند؛ برای خود من همیشه جذاب بوده است. یکی از خاطراتی که از گذشته ها به یاد دارم؛ آن است که در زمان بچگی ام همیشه مادربزرگ و مادرم فرش می بافتند و چیزی که برایشان خیلی ارزش داشت آن بود که زمانی که می خواستند رج اول فرش را شروع کنند به ما کوچکتر ها می گفتند: این بچه ها بی گناه، پاک و معصوم اند و در همان ابتدای کار به یکی از آن ها بگوییم بیاید چون اصطلاحا می گفتند پای آن کودک سبک است و ما در حضور او رج اول فرش را ببافیم و آن زمان رسم بود که می گفتند: این فرش برای ما آمدی داشته باشد، زود تمام شود، به سلامتی تمام شود و از این قبیل موارد. شاید امروزه در نسل جدید مطرح کردن این چنین موارد خیلی مفهومی نداشته باشد، آن هم به واسطه آن است که ما تا حدودی از سالمندان دور شده ایم و این مشغله ها باعث می شود که کمتر پای صحبت آن ها بنشینیم من پیشنهاد می کنم کسانی که این مطلب را می خوانند یک زمانی را آزاد بگذارند و به صحبت با مادربزرگ و پدربزرگ ها بپردازند و از آن ها در ارتباط با گذشته ها بپرسند؛ این اتفاق باعث می شود آن ها احساس مفید بودن بکنند، حس این که تجربیاتی را دارند و می توانند با نسل بعد به اشتراک بگذارند؛ بهترین چیزی ست که یک سالمند را به لحاظ روحی آرام می کند. از لحظات بودن با آن ها استفاده کنیم و ارزش آن ها را تا زمانی که در کنارمان هستند گرامی بداریم تا بعد ها افسوس نخوریم.

اما در آخر اگر صحبتی دارید با ما درمیان بگذارید.

در پایان با تشکر از شما، امیدوارم که بتوانیم خدماتی را در راستای عزت سالمندان، حفظ استقلالشان و حفظ حس مفید بودنشان ارائه دهیم. به نظرم پتانسیل بسیار بالایی میان جوانان کشورمان وجود دارد، آن ها ایده های خوبی را مطرح می کنند و در بخش های مختلفی در حوزه سالمندان به دلیل حوزه فعالیتمان به ما مراجعه می کنند؛ پیشنهاد می دهند که آن بخش باقی مانده و بخش های دیگر را می شود کار کرد. به نظرم فضای عالی را در حوزه سالمندان و افراد ناتوان داریم که جا برای کار بسیار دارد. حدودا ۳ میلیون نفر بازنشسته در کشور داریم؛ این موضوع یک فضای بسیار خوبی را برای کسانی که می توانند در این حوزه ها کار کنند ایجاد می کند و امیدوارم بتوانیم در اکوسیستم استارتاپی با همکاری یکدیگر مشکلات را رفع کنیم. وظیفه ی اصلی نهاد های حکومتی قانون گذاری است؛ اما گاهی هم لازم است که شاید یک سری کرنش هایی را در قانون گذاری انجام دهیم، نه آن که بی قانونی شود؛ ولی در همان قانون نویسی هایمان برای فعالیت کسب و کار های نو کلید واژه تسهیل گری را هم در نظر داشته باشیم؛ هر زمان که متوجه می شویم برای جوانان کشورمان و کارآفرینان ایجاد مانع می شود آن ها را کمتر کنیم. کمک کنیم که نسل آینده کشور بتوانند کارهای خوبی را در این حوزه به انجام برسانند و بتوانند فراتر از مرزها گسترش پیدا کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *