معرفی استارتاپسلامتکسب و کارهای سلامت

هر آدمی برای انجام کاری متولد می شود

گفتگو با سالار اسدی، بنیانگذار اپلیکیشن لک لک

فهرست محتوا پنهان

انسان های امروزی متولد شده اند. یعنی پس از طی شدن دوره ای مشخص در بارداری مادرانشان، قدم به این دنیا گذاشته اند. بی شک بارداری دوره مهمی از زندگی هر انسان است. چه بسا که مادران معتقدند این دوره برایشان متفاوت و عجیب تر از سایر دوره های زندگی بوده است. همانطور که در بسیاری از حوزه ها تکنولوژی به کمک سلامت آمده، در این مورد هم اپلیکیشن لک لک قرار است در فرآیند بارداری مادران را یاری کند. گفتگوی اکوموتیو را با لک لک دنبال کنید:

لطفا خود را معرفی کنید و از فعالیت های پیشین خود بگویید:

بنده سالار اسدی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی نرم افزار از دانشگاه شهید بهشتی هستم. در سال ۹۲ زمانی که تحصیلات خود را به پایان رساندم، کارهای مرتبط با پذیرش دانشگاه سایمون فریزر کانادا را آغاز کردم. اما در این حین یکی از دوستانم پیشنهاد همکاری در حوزه کارآفرینی داد تا دغدغه خودش را در قالب یک پلتفرم پیاده سازی کنیم؛ لذا از همان زمان وارد مباحث استارتاپی شدیم (البته در آن زمان این نوع فعالیت ها تحت عنوان “استارتاپ” نبود). در ادامه پروژه هایی را نیز راه اندازی کردیم که برخی از آن ها با شکست مواجه شد؛ تا اینکه لک لک را راه اندازی کردیم. لک لک به دغدغه ای می پرداخت که من حاضر بودم بخش مهمی از زندگی خود را صرف آن کنم.

اپلیکیشن لک لک چه کاری انجام می دهد؟

باور شخصی ما این است که هر آدمی برای انجام یک کاری متولد شده است. هر کسی روی یک موضوعی دست می گذارد؛ ما نیز با این استدلال وارد حوزه “زنان” شدیم هرچند در ابتدا من قصد ورود به این حوزه را نداشتم و صرفا قصد داشتم در بحث مدیا فعالیت داشته باشم؛ زیرا مدیا فرهنگ را کنترل می کند و فرهنگ نیز نماد سرمایه اجتماعی در جامعه است و بسیاری از مشکلات جامعه ما مرتبط به مساله “فرهنگ” است. راستش از نظر من در دنیا مدیا درست و حسابی وجود ندارد. در نتیجه ما تصمیم گرفتیم رسانه ای بر مبنای آموزش و فرهنگ درست بسازیم؛ خلاف رسانه هایی که تا به حال وجود دارد لذا در این راستا لک لک را ایجاد کردیم. از طرفی این را می دانیم که بخش عمده “فرهنگ” مرتبط با زنان است چرا که زنان ۵۰% جامعه را تشکیل می دهند و ۵۰% دیگر نیز تحت تربیت زنان هستند. ما برای ممانعت از تکرار چرخه فرهنگی غلط دست روی یک شبکه اجتماعی علمی و آموزشی در زمینه جسم و روان برای بانوان گذاشتیم. آموزش های لک لک مختص بانوان در همه دوران زندگی اوست اما در ابتدا به طور خاص از دوران بارداری کار را آغاز کردیم و پس از تحقیق به این نتیجه رسیدیم که بهترین منبع آموزشی خانم ها، خودشان هستند چراکه خانم ها تمایل زیادی به اشتراک گذاشتن تجربه های خود دارند. طبق آماری که اخیرا به دستمان رسید، متوجه شدیم کاربران جدیدالورود در لک لک بیشتر از اینکه سوالی داشته باشند، سوال ها را پاسخ می دهند؛ پس لک لک پلتفرمی است که در آن خانم ها سوالات خود را مطرح می کنند و عده ای دیگر از خانم ها به سوالات آن ها پاسخ می دهند و همین “دغدغه مشترک” مبنای شکل گیری ارتباطات بینشان می شود.

جرقه کسب و کار لک لک از کجا خورد؟  

ابتدا در قالب یک پروژه نرم افزاری برای بیمارستان ابن سینا وب سایتی را طراحی کردیم و طبق بازخوردی که از آن گرفتیم، متوجه شدیم که مردم بیشتر از خواندن مقاله، به قسمت پرسش و پاسخ علاقه نشان می دهند؛ به همین دلیل روی قسمت پرسش و پاسخ تمرکز کردیم و دیدیم که حتی بسیاری از سوال ها جنبه پزشکی ندارند و یا برخی اوقات کسانی که سوال می پرسند، جواب آن را می دانند اما صرفا دنبال این است تا کسی را با مشکلی مشابه خود پیدا کند تا مسیرهایی که برای رفع آن مشکل رفته اند را با هم به اشتراک بگذارند؛ همین جا بود که ایده لک لک شکل گرفت.

مدل درآمدی لک لک چگونه است؟

در حال حاضر ما بر سئو تمرکز داریم؛ لک لک دارای بخشی است که کاربران در آن، برای گرفتن پاسخ تخصصی از کارشناس به آن مراجعه می کنند و برای ارتباط با کارشناسان باید هزینه مشاوره را پرداخت کنند که در حال حاضر این بخش صرفا برای حوزه مامایی فعال است. از طرفی دیگر لک لک به عنوان یک شبکه اجتماعی، بستر فروش کالاهای پرمصرف مانند لباس زیر و.. است. از این رو لک لک نیز با توسعه این بخش، از فروشندگان برای عرضه کالای خود دعوت به عمل آورده است.

تیم لک لک شامل چه تخصص هایی است؟    

لک لک حدود ۴ سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت ۳ بار تیم لک لک بنا بر دلایل مختلف از جمله مهاجرت و.. تغییر کرده است. در حال حاضر لک لک دارای یک تیم ۷ نفره است که در این تیم ۴ متخصص مامایی وجود دارد. این افراد در زمینه های بازاریابی و ارتباط با مشتری و .. به ما کمک می کنند؛ افرادی نیز در زمینه دولوپ و طراحی فعالیت دارند.

تیم مجموعه لک لک

چه چالش هایی در راستای تشکیل تیم داشتید؟

 زمانی که اولین بار برای راه اندازی کسب و کار دور هم جمع شدیم، فرق بین یک بیزینس با پروژه نرم افزاری را تشخیص نمی دادیم. لذا نمی دانستیم که مدیریت، مهارت نیاز دارد و فکر می کردیم آن کسی مدیر بهتری است که برنامه نویس بهتری باشد؛ فقدان یک مدیر و نداشتن یک دیدگاه بیزینسی منجر به طولانی شدن فرآیندها و حل نشدن دغدغه ها شد و بالطبع، تیم ما شروع به تغییر یافتن کرد و در آن زمان متوجه شدیم که نیازی به راه اندازی یک اپلیکیشن نرم افزاری قوی نیست بلکه نیاز است تا دغدغه ای توسط آن حل شود. این ها دلایلی بودند که تیم را تغییر دادیم که به دنبال آن دانش مدیریتی نیز بهتر شد.

مخاطبان لک لک غالبا چه کسانی هستند؟

لک لک در وهله اول تصمیم به جذب مخاطبان خانم دارد البته آقایانی هم ممکن است جهت مزاحمت ورود کنند اما خانم ها سریعا با ریپورت آن ها مانع از اهداف آنها می شوند. لذا دغدغه چندانی از جهت ورود آقایان به لک لک نداریم. اصلی ترین پرسونای لک لک خانم های باردار و یا خانم هایی هستند که تصمیم به اقدام بارداری دارند اما به مشکل برخورده اند. از لحاظ جغرافیایی نیز، گراف آن متمایل به شهرستان-تهران نیست و کاملا ۵۰-۵۰ است؛ اما از لحاظ سنی، بسیار متفاوت است و گاهی خانم هایی در تبریز، شیراز، مازندران و .. در سنین ۱۴ یا ۱۵ سالگی هستند که بارداری اول خود را پشت سر می گذارند و کسانی هم هستند که سن بارداری بالاتری دارند. اغلب این افراد کسانی هستند که داخل شهر زندگی می کنند و تحصیلات بالاتری دارند.

گاهی همسران خانم هایی که به مشکل بر می خورند نیز درگیر یافتن پاسخ پرسش هایی هستند؛ آیا در لک لک جایی برای همسران این خانم ها نیست؟

خیر؛ هرچند ما منکر این نیستیم که آقایان نیز باید آموزش ببینند اما طبق تحقیق هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که در این پروسه از آقایان انتظار می رود تا نقش حمایتی را ایفا کنند و بیشتر آموزه های روانشناسی و تربیتی را دنبال کنند؛ اما اجازه ورود آقایان به فضای لک لک کمی دردسرساز است و ممکن است امنیت را خدشه دار کنند اما اگر روزی بخواهم این مساله را برطرف کنم از کسانی که در زمینه مشاوره فعالیت دارند، دعوت می کنم تا محتواهایی را با خانم ها به اشتراک بگذارند تا آن محتواها را به همسران خود معرفی کنند.

به جز زمینه مامایی و روانشناسی، در چه زمینه های دیگری خدمات مشاوره ارائه می دهید؟

البته ما صرفا یک شبکه اجتماعی هستیم و خدمات مشاوره توسط ما ارائه نمی شود؛ لک لک مانند شبکه اجتماعی اینستاگرام است به عنوان مثال شما برای انجام ورزش، پیجی را در این زمینه دنبال می کنید، هدف ما نیز جمع آوری افراد متخصص در زمینه های مختلف است. لک لک یک تفاوتی با اینستاگرام دارد؛ در اینستاگرام افرادی که در زمینه های به خصوصی خدمات و مشاوره ارائه می دهند، ممکن است چندان متخصص نباشند و صرفا فالوورهای بالایی جمع آوری کرده باشند اما در لک لک این اتفاق نمی افتد و افرادی را به عنوان اینفلوئنسر حوزه های مختلف مثل روانشناسی، تغذیه و … جذب می کند که تایید شده باشند و البته مانع افرادی هم نمی شویم که تخصصی و حرفه ای عمل نکنند اما از آن ها حمایت هم نمی کنیم؛ چراکه هدف ما ایجاد رسانه ای است با محتوای ارزشمند.

لک لک در حال حاضر چقدر مخاطب دارد و چه برنامه هایی در راستای بازاریابی دارید؟

لک لک یک وبسایت و یک اپلیکیشن دارد که کاملا از هم جدا هستند؛ زیرا نیاز بود از جهت بیزینسی بازخوردهایی متفاوت از هر دو را می گرفتیم. در آینده این دو را با هم یکی می کنیم. سایت در حال حاضر حدود ۲۴۰ هزار نفر کاربر دارد و در ماه حدود ۴۰۰ هزار بازدید دارد. حدود ۱۲۰ هزار نفر نیز اپلیکیشن را تا به امروز نصب کرده اند و از آن جایی که پس از اتمام بارداری از اپلیکیشن خارج می شوند در حال حاضر، اپلیکیشن لک لک در بازار حدود ۸۰۰۰ کاربر فعال دارد؛ بازاریابی خاصی نیز تا به حال انجام ندادیم و کاربران، صرفا از طریق “بازار” با ما آشنا شدند. در آینده نیز قصد داریم پلتفرم ها را یکسان سازی کنیم تا بازاریابی خود را از طریق وب انجام دهیم.

بعد از گذر از بارداری، بازگشت کاربر ندارید؟   

بازگشت کاربر منوط به این است که محتوای بعد از بارداری نیز ارائه داده شود؛ محتواهایی مانند تربیت، افسردگی پس از زایمان و.. که البته قسمت پرسش و پاسخ همچنان پاسخ گوی مشکلات این بخش نیز است اما برای افزایش آگاهی نیاز به وجود محتوا است که در این راستا برای انتشار محتوای این بخش ها از افراد فعال و متخصص در این حوزه دعوت به عمل می آوریم.

بزرگ ترین مشکلاتی که مخاطبان لک لک با آن دست و پنجه نرم می کنند چیست؟

بزرگ ترین مساله در لک لک این است که غالب خانم ها نمی دانند که برای حل مشکلات خود، باید به مشاور مراجعه کنند و این فرهنگ سازی هنوز شکل نگرفته است و صرفا فکر می کنند این مشکلات به طور طبیعی در زندگی همه وجود دارد.

بزرگ ترین چالشی که شما در راه اندازی این پلتفرم داشتید چه بود؟

بزرگ ترین چالش ها را در مفاهیم بیزینسی و مدیریتی داشتیم؛ یک حقیقتی است تحت عنوان اینکه ۴% از علم موجود در دنیا در اختیار عموم قرار گرفته شده و از نظر من ۹۶% دیگر که در اختیار عموم قرار گرفته نشده در بخش مدیریت وجود دارد؛ چراکه چالش های مدیریتی و مفاهیم بیزینسی بسیار زیادی وجود دارد که جواب آن را حتی در اینترنت پیدا نمی کنید این در حالی است که عده ای که صرفا “گیم چینجر” هستند، بیزینس های مختلفی راه اندازی می کنند و هیچ وقت هم دانش پایه ای ساخت آن بیزینس ها را جایی درز نداده اند؛ لذا اگر ما فکر می کنیم که یک ایده و تیم و بازار خوب منجر به موفقیت می شود، اشتباه کرده ایم؛ چراکه فاکتور چهارمی تحت عنوان “مدیریت” وجود دارد که بسیار اهمیت دارد ولی از آن به ندرت صحبت می شود.

این چالش “مدیریتی” چطور حل می شود؟

هرچند مشاوره هم می تواند در این زمینه کمک هایی بکند اما در ابتدا باید چالش ها را خودمان در مسیر کندوکاو کنیم و سپس با پیشنهادهای مشاوران و یا با خواندن کتاب مقایسه کنیم و نقطه نظرات آن را پیدا کنیم. در این راستا من هم کتاب مطالعه کردم و هم از افرادی که در این حوزه حرفه ای هستند و یا از مجموعه های خارجی کمک گرفتم.

چه توصیه ای به افرادی دارید که بین مهاجرت و یا توسعه کسب و کار خود در اینجا سر دوراهی مانده اند؟

من نمی توانم پاسخ واضحی به این سوال بدهم ولی از نظر من همه باید به دنبال علاقه خود بروند و اگر دغدغه مهاجرت را دارند و به آن علاقه دارند، آن را انجام دهند؛ چرا که افراد دغدغه مند در هرجای دنیا مشغول به پیاده سازی دغدغه های خود می شوند و راه خود را پیدا می کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *