معرفی استارتاپسلامتکسب و کارهای سلامت

پیسورو ، به ۱۱۵ دامپزشکی تبدیل شده است

گفت و گو با موسسین استارت اپ پیسورو

لیمو HR
فهرست محتوا پنهان

تنهایی یکی از بحران های روزگار ماست. پیچیدگی های جهان کنونی در کنار پیشرفت تکنولوژی، به راستی که زندگی را برایمان آسان تر کرده است اما در عین حال، باعث افزایش اضطراب و تنش روحی در ما شده و فرصت کمتری برای معاشرت با دیگران داریم که این تعاملات با شیوع کووید۱۹، کمرنگ تر نیز شد.

نگهداری از حیوانات، اگرچه که جایگزینی برای روابط انسانی نیست اما با افزایش احساس مسئولیت پذیری و بهبود علائم افسردگی، می تواند یکی از راهکارهای موثر برای برقراری آرامش در زندگی فرد به شمار رود اما این نگهداری، با چالش هایی هم همراه است.

برای مراقبت از کدام حیوان، مناسب تر هستیم؟ چگونه از آن به خوبی نگهداری کنیم و یا فرض کنید که در روستای محل زندگی ما، گاومان در شب زایمان کرده است، اقدامات لازم چیست و چطور با بهترین دامپزشکان، ارتباط بگیریم؟

پیسورو، به این پرسش ها پاسخ می دهد.

لطفا در ابتدا اجازه دهید که با تیم پیسورو آشنا شویم.

بنده احمد نوروزی، کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار هستم که بعد از چندین تجربه شکست استارتاپی که در حوزه گردشگری داشتم، همراه با برادرم که دکتر دامپزشک است، “پیسورو” را راه انداختیم. علاوه بر ما، تیم پیسورو متشکل از یک طراح محصول است که در رشته طراحی صنعتی تحصیل کرده اند و دو نفر دیگر هم مهندس نرم افزار هستند که مسئول اندروید، front  و back سایت مان هستند.

پیسورو چیست؟

پیسورو، پلتفرمی تخصصی برای آموزش، سلامت، مشاوره و نگهداری حیوانات است که جنبه درمانی نداشته و بیشتر در مواقع اورژانسی، مفید واقع می شود. ما نقش درمانی نداریم؛ فقط به کاربران خود، اطلاعات و راهکار می دهیم تا در صورت نیاز به یک کلینیک و دامپزشک دسترسی یابند و یا اینکه در نقش پیشگیری وارد عمل می شویم؛ قبل از این که حیوان مریض گردد.

چه شد که تصمیم به راه اندازی آن گرفتید؟

ما در زمان کودکی، عروس هلندی داشتیم و در نگهداری از آن، با مشکلاتی روبرو می شدیم؛ مثلا نمیدانستیم که چگونه برایش لانه بسازیم و یا چرا جوجه ای از تخمش بیرون نمی آید و … و هرچه در کتب مختلف یا اینترنت جستجو می کردیم، نتیجه مشخصی نمی گرفتیم.

دو سال پیش، متوجه شدیم که برخلاف انتظار، با وجود پیشرفت اینترنت، مشکلات قدیم ما همچنان هم برای بسیاری، مشکل است. این چالش ها در روستا هم به مراتب، جدی تر است؛ ممکن است که بیماری سل گاوی رخ داده و کل گاوها از بین بروند .یا این که در برخی از موارد، هزینه درمان حیوانات، بسیار بالاست و زمانی که دام بیمار شود، ممکن است که آن بیماری به سرعت، به انسان انتقال پیدا کرده و سلامتی یک جامعه، به خطر افتد.

نام “پیسورو” به چه معناست؟

پیسورو از دو لغت تشکیل شده است؛ “پیسو” که در گویش محلی بوشهری به معنای دلفین است و “سورو” که از سورنا-سردار ایرانی- برگرفته شده است.

دلفین، حیوانی است که ارتباط بسیار خوبی بین انسان و حیوانات دیگر برقرار می کند؛ مثلا در صورتی که انسانی در اقیانوسی افتاده و کوسه ای به سمتش حمله ور شود، دلفین دور وی چرخیده و از او دفاع می کند. ما در انتخاب آن از فیلم Zeus and Roxanne  الهام گرفتیم.

سورو هم متخصص حیوانات از دامپزشک گرفته تا کارگر، کارشناس حیوانات، تربیت کننده ها و حتی آرایشگر حیوانات را شامل می شود. ما به هرکدام از آن ها، سورنا می گوییم؛ چرا که سبب می شوند که با یک حیوان، رفتار بهتری شود یا اوضاع زندگی حیوانات بهبود یابد.

آیا برای تاسیس چنین استارتاپی، داشتن تحصیلات دامپزشکی، ضروری است؟

ضروری نیست؛ اگرچه دامپزشک بودن، کمک بسیار زیادی به آشنایی با شرایط موجود دامپزشکی کشور و شبکه سازی در درون این جامعه (از اساتید تا همکاران) خواهد کرد.

چقدر طول کشید تا به نسخه اولیه اپلیکیشن برسید؟

ما یک نسخه پیرو و یک نسخه سورو داریم که اپلیکیشن پیرو ما، بیرون آمده است و آماده سازی آن، یک سال و نیم طول کشید. نسخه حال حاضر ما، از کلمه “پیروانfollowers” برگرفته شده است و به جامعه هدف مالکان یا نگهداران حیوانات بازمی گردد که داخل آن آموزش می بینند، می توانند یادآوری داشته باشند و یا با دامپزشکان و صاحبین حیوانات دیگر، ارتباط برقرار نمایند.

همچنین امیدواریم که نسخه بعدی-سورو- که نسخه دامپزشک هاست و با آن، می توانند با صاحبان حیوانات و دیگر اعضای جامعه دامپزشکی در ارتباط باشند، تا دو ماه دیگر به بازار عرضه گردد.

پیسورو

چند نفر از خدمات شما استفاده کرده اند؟

از دو ماه آخر سال ۹۹ ، شروع به جدی کردن فعالیت هایمان کرده ایم و در سئوی کلمه کلیدی “مشاوره دامپزشک آنلاین” به تازگی توانسته ایم که به صفحه اول نتایج جست و جوی گوگل برسیم.

تاکنون، ۱۰۰۰ نفر از طریق چت سایت، بازدید کرده اند و ۷۰۰-۶۰۰ دانلود اپلیکیشن داشته ایم که امیدواریم با ارائه نسخه دوم، به بیش از ۱۰۰۰ دانلود دست یابیم.

آیا فرهنگ استفاده از چنین پلتفرمی برای حیوانات، در ایران وجود دارد؟

در ابتدا با توجه به سطح امکانات و فرهنگ شهری، حیوانات خانگی آپارتمانی(سگ و گربه و پرنده) را در شهر تهران هدف گذاری کرده بودیم اما در سایت مان با سوالات زیادی در مورد گاو، بز و غاز مواجه شدیم که معمولا از روستاهای دورافتاده مطرح می شد. آن ها نیاز به مشاوره داشتند که آیا می توانند درمان سرپایی را برای حیوانات خود، انجام دهند و یا باید به نزدیکترین کلینیک مراجعه کنند و از آنجا که ما لیست کل دامپزشکان را هم در درون برنامه داریم، راهنمایی شان می کردیم که چگونه خود را به یک دامپزشک برسانند؛ درواقع پیسورو، به ۱۱۵ دامپزشکی تبدیل شده است.

پیسورو

لطفا از داستان پذیرش و فعالیت در شتابدهنده سامسونگ امیرکبیر برایمان بگویید.

از قبل کرونا، قصد داشتیم که در جایی مستقر شویم تا جدی تر به فعالیت هایمان بپردازیم و بازدیدهایی از شتابدهنده های مختلف داشتیم تا اینکه با مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر آشنا شدیم که در حوزه سلامت، فعال بوده و در راستای مسئولیت اجتماعی، سهامی هم در ازای خدماتش، دریافت نمی کند.

خرداد ۱۳۹۹ ، از میان ۸۶۰ تیم شرکت کننده و بعد سه روز رقابت، به عنوان یکی از ۶ تیم برگزیده، وارد این شتابدهنده شدیم و هنوز هم در سامسونگ مستقر هستیم.

استارتاپ پیسورو

چه ویژگی هایی از پیسورو موردتوجه داوران قرار گرفت؟

همه شتابدهنده ها و سرمایه گذارها اول به تیم و بعد به ایده، توجه می کنند و تاثیر ایده، زیاد اما کمتر از تیم است و تیم ما، از افرادی توانمند با تحصیلات مرتبط شکل گرفته است. همچنین، نوآور بودن پیسورو و داشتن یک نسخه اولیه که روند ما را نمایش می داد و اینکه سامسونگ در حوزه سلامت دامپزشکی هم تیمی نداشت، از دلایل پذیرش مان در سامسونگ بود.

سامسونگ چه تسهیلاتی را دراختیار شما قرار می دهد؟

علاوه بر فضای کار اشتراکی خیلی خوبی که در اختیار قرار می دهند، اعتبار مالی می دهند و هزینه سرور را می توانید دریافت کنید. منتورهای پیشنهادی و آموزش هایشان در حوزه های سرمایه گذاری، منابع انسانی و غیره، بسیار مفید بوده و مسئولین خیلی خوبی هم در آنجا مشغول به فعالیت هستند.

مهم ترین چالش هایی که با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

در زمینه فعالیتی ما، استارتاپی در ایران نداریم و این جدید بودن، اعتمادسازی را دشوار کرده است که مهم ترین مشکل ماست. همچنین، معرفی خدمات ما به همه کلینیک ها، متخصصان و نگهدارنگان حیوانات اهلی و غیراهلی  و جاانداختن این مسئله که ما رقیب کلینیک ها و متخصصان حیوانات نیستیم، بلکه پلتفرمی هستیم که دامپزشکان و متخصصان حیوانات را به یکدیگر و به نگهدارنگان حیوانات، ارتباط می دهیم، چالش دیگر ما است.

آیا خدمات پیسورو باعث کاهش درآمد دامپزشکان کلینیک می شود؟

خیر، ما حتی برنامه هایی تدوین کرده ایم که می توانیم درآمد آنان را افزایش دهیم؛ مثلا داروخانه دامپزشکی تاحد زیادی، گمنام است و مردم به علت عدم شناخت، به جای داروی حیوانات، داروهای انسانی را تهیه می کنند که ما میتوانیم با معرفی و ترویج، فروش بهتری از این داروها را رقم بزنیم.

استارتاپ های دامپزشکی در ایران، محدود هستند؛ شما دلیل آن را چه می دانید؟

در هردو طرف، از سرمایه گذار تا دامپزشک، ترس از راه اندازی چنین کسب و کاری مطرح است و همینطور، شناخت دقیقی از بازار دامپزشکی وجود ندارد و آن را محدود به یک حوزه خاص می بینند. بعضی از دامپزشک ها، ارائه خدمات درمانی آنلاین را نمی شناسند و یا نسبت به آن، مقاومت دارند. فرهنگ استارتاپی ضعیفی در این بخش، وجود دارد؛ برای بعضی کار تیمی، دشوار است و بعضی با اولین شکست که برای همه استارتاپ ها روی می دهد، پا پس می کشند.

 ولی حوزه سلامت دامپزشکی، کم کم درحال پیشرفت است و با توجه به شیب تند آن، استارتاپ های بیشتری را در سه سال آینده خواهیم داشت.

تاثیر پاندمی کرونا را بر روند خود چگونه ارزیابی می کنید؟

هم خوب و هم بد اما درمجموع تاثیر مثبتی بر روند ما داشت؛ چرا که فرهنگ استفاده از خدمات آنلاین، پیش از کرونا، کم و محدود به اسنپ و دیجی کالا بود اما با مجازی شدن آموزش، بیشتر مردم گوشی های هوشمند دارند و فرهنگ استفاده از اپلیکیشن ها، جاافتاده است.

حتی بخشی از مشتریان ما، کودکانی هستند که در مورد نگهداری از لاک پشت یا عروس هلندی شان، سوالاتی را می پرسند.

پیسورو، چگونه درآمدزایی می کند؟

درآمدزایی ما در حال حاضر از کانال حق کمیسیون مشاوره است و تاحدی هم تبلیغات داریم.

چگونه اعتمادسازی با صاحب پت را برقرار می کنید؟

اعتمادسازی کم کم شکل می گیرد و در حوزه سلامت، بسیار دشوار است. شما در حوزه سلامت حق اشتباه ندارید و باید همیشه درست عمل کنید و این امر هم با تبلیغات لزوما شدنی نیست.

بنابراین، سعی می کنیم که کارمان را به خوبی انجام دهیم تا اعتماد شکل گیرد. به عنوان مثال، مخاطبی داشتیم که از پرسش سوالاتی مرتبط با جوجه، شروع کرد تا از اطلاعات ما، مطمئن شود و سپس سوالات اصلی اش در مورد طوطی کاکادو را با ما در میان گذاشت.

همچنین ما به بازاریابی دهان به دهان هم اعتقاد داریم که در نسخه بعدی، دامپزشک ها می توانند ما را به صاحبان حیوانات توصیه نمایند و درنتیجه، مشتری بیشتری خواهیم داشت.

پیسورو

آیا تاکنون، موفق به جذب سرمایه شده اید؟

پیشنهاداتی داشته ایم ولی هنوز خیر. درواقع ما منتظر خبری در ماه های آینده هستیم و فعلا دست نگه داشته ایم تا جذب سرمایه خارجی داشته باشیم.

چه چشم اندازی برای توسعه پیسورو، متصور هستید؟

چشم انداز ما این است که به شبکه‌ای پیشرو در نوآوری و فناوری در نگهداری، آموزش و سلامت جامعه حیوانات تبدیل شویم و مردم بدانند که هر مشکلی که درباره حیوانات داشته باشند، پیسورویی هست که سوالات شان را از آن بپرسند و اعتماد کنند.

و یکی از دغدغه ها و خواسته ما، این مسئله است که خیلی از افراد توانا و ماهر دامپزشک، به خارج از ایران مهاجرت کرده اند و ما امیدواریم که بتوانیم خدمت شان را برگردانیم و از تجربیات و آموخته هایشان برای رفع مشکلات داخل کشور استفاده نماییم.

توصیه ای به دانشجویان دامپزشکی که به راه اندازی کسب و کار خود علاقه مند هستند، دارید؟

خودشان را محدود به کسب و کارهای سنتی دامپزشکی نکرده و دید بازتری داشته باشند تا پیشرفت بیشتری نمایند. درواقع، در کنار کسب و کارهای سنتی مثل کلینیک، حواسشان به موضوعات ترند هم باشد.

 ما در ایران، مهندسی پزشکی داریم ولی مهندسی دامپزشکی، خیر درحالیکه که در خارج از کشور، برای سگ و گربه طراحی هایی انجام شده است و یا کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی هم که به تازگی، موردتوجه قرار گرفته است، برای دامپزشکی هم بسیار جواب می دهد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۸ Average: ۴.۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *