رپرتاژ

وقتی «رهبری داده‌ محور»، کلید حل مشکلات کسب و کار می‌شود

فضای کسب‌وکار، فضایی پویا و پر از ابهام است. بنابراین سال به سال مدیران با متغیرهای متفاوتی مواجه هستند. راهکار مقابله با متغیرهای جدید و چالش‌های بازار، تصمیم‌گیری دقیق و بر مبنای حقایق است. برای فعالان اکوسیستم استارت‌آپی، تصمیم‌گیری داده‌محور موضوعی ناآشنا نیست. دائم می‌شنویم استراتژی باید مبتنی بر داده باشد. فضای کنونی کسب‌وکارهای آنلاین هم به قلمروی بی‌چون و چرایی برای داده‌ها تبدیل شده و اهمیت و ضرورت داده‌ها و نقش داده‌محوری در کسب‌وکارها، بیش‌ازپیش، مورد توجه قرار گرفته است. اما داده‌محوری کسب و کار به چه معناست و از چه زمانی اهمیت پیدا کرده است؟

به بیان ساده، داده‌محوری به معنای اتکا به داده‌ها و تحلیل هوشمند داده‌ها، برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در کسب‌وکار است. در این مقاله قصد داریم اهمیت داده‌محوری کسب‌وکار را بررسی کنیم و به تاریخچه‌ای از تحولات صنعتی بپردازیم. در ادامه نیز موضوع آموزش رهبری داده محور بررسی می‌شود.

به انقلاب صنعتی چهارم خوش آمدید؛ دوره حکم‌رانی داده‌ها

بسیاری از پژوهشگران، ارزش و جایگاه داده‌ها در قرن حاضر را با ارزش و جایگاه نفت در قرن پیشین مقایسه می‌کنند. اکنون در دوران انفجار اطلاعاتی به سر می‌بریم و حجم عظیم داده‌ و تکنولوژی‌های اطلاعاتی انقلاب جدیدی در صنایع و سازمان‌ها به وجود آورده است.

حالا با گذر از سالهای حکم‌رانی ماشین‌های بخار (انقلاب صنعتی اول)، قوت گرفتن نقش الکتریسیته در ماشین‌ها و تولید (انقلاب صنعتی دوم)، بهره‌مندی کسب‌و‌کارها از کامپیوتر، سامانه‌های عملیاتی کامپیوتری و اتوماسیون صنعتی (انقلاب صنعتی سوم)، قدم به دوره جدیدی گذاشته‌ایم که می‌توان آن را دوره همبستگی و حکمرانی توامان «داده»، «ارتباطات» و «هوشمندی» به حساب آورد.

اکنون داده‌ها با کمک یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تحلیل می‌شوند و نتایجی ارائه می‌کنند که استخراج و تحلیل آنها در حالت عادی برای ذهن انسان میسر نیست. به کارگیری هرچه سریع‌تر این فناوری‌ها و وارد کردن آنها به ساختار تصمیم‌گیری سازمانی، می‌تواند ورق را به نفع شما برگردانده و شما را از رقبا متمایز کند. باید پذیرفت که از انقلاب‌هایی که فضای صنایع را احاطه می‌کنند گریزی نیست و دیر یا زود همه کسب‌و‌کارها ناچار می‌شوند به اعمال این تغییرات جدید در سازمان‌هایشان روی آورند.

برای مثال، نرم‌افزارهای حسابداری از محصولات انقلاب صنعتی سوم بودند. در حین و پس از انقلاب صنعتی سوم بسیاری از کسب‌و‌کارها در برابر استفاده از نرم‌افزارها مقاومت کردند؛ اما در نهایت چیزی جز هزینه نصیبشان نشد. این ماهیت انقلاب است. اگر  کسب‌و‌کارها انقلاب‌های صنعتی و تحولاتشان را بپذیرند، رشد می‌کنند و اگر در برابرش مقاومت کنند، مسیری را که باید بروند دیرتر شروع می‌کنند. نتیجه این کار هزینه‌های غیرقابل بازگشت و فرصت‌های از دست رفته است.

همانطور که امروز کسب و کاری نیست که ادعا کند حسابداری دفتری برایش کافی است، پس از انقلاب چهارم صنعتی نیز، کسب‌و‌کارهایی موفق هستند که سریع‌تر از رقبایشان، داده‌محوری کسب‌و‌کار را در سازمانشان نهادینه کنند.

آموزش رهبری داده محور 

با توجه به تازگی مباحث مرتبط با داده‌محوری، کسب‌وکارها نیاز به همکاری سازمان‌های متخصصی دارند که بتوانند آن‌ها را در این مسیر یاری کنند. این سازمان‌ها می‌توانند اطلاعات درست و کاملی درباره این حوزه جدید در اختیار کسب‌و‌کارها قرار دهند و به مدیران برای آشنایی بیشتر با این دانش و فناوری جدید کمک کنند.

برای آنکه بتوان کسب‌و‌کاری داده محور داشت، باید بتوان بخش‌های مختلف سازمان را با این حوزه آشنا کرد. با آشنایی تمامی ارکان سازمان با مکانیزم جمع‌آوری و تحلیل داده و درک اهمیت این امر، فرهنگ داده‌محوری در سازمان نهادینه می‌شود.

چنانچه مدیران شرکت مهارت و درک درستی از کار با داده‌ها نداشته باشند سازمان نمی‌تواند به خوبی در این مسیر حرکت کند. یکپارچه شدن مکانیزم‌های تحلیل داده با فرآیندهای کسب‌و‌کار، باعث می‌شود سازمان در داده‌محوری به بلوغ کافی برسد و بتواند با چابکی، نتایج تحلیل‌های حاصل را در تصمیم‌گیری‌ها به کار گیرد.

شرکت سحاب با برگزاری رویدادهای تخصصی در زمینه آشنایی بیشتر سازمان‌ها با داده محوری، سعی دارد بستر لازم برای حرکت سازمان‌ها به این سمت را فراهم کند. حضور مدیران در این رویدادها می‌تواند به ایجاد فرهنگ رهبری داده محور کمک کند.

هدف این رویدادها که با عنوان رویدادهای DDL (Data Driven Leadership) یا رهبری داده‌محور برگزار میشوند، آشنایی سازمان‌ها با اهمیت داده‌محوری، و آماده سازی ذهنی و مهارتی مدیران سازمان‌ها برای تجربه یک تحول بزرگ، یعنی تبدیل شدن به سازمانی داده محور است. در واقع مدیران در این رویدادها که چگونه یک سازمان داده محور بسازند و چگونه در یک سازمان داده محور رهبری اثربخش باشند.  مدرسین این رویدادها اساتید  متبحر و متخصص در حوزه رهبری، داده و مدیریت داده‌محور هستند. برای آشنایی بیشتر با این رویدادها و یا ثبت نام در آن‌ها می‌توانید به صفحه https://Sahab.ir/eventsمراجعه نمایید.

مجله اینترنتی دیدگاه؛ مرجع مطالعاتی برای علاقه‌مندان به مدیریت داده محور

تیم محتوای سحاب در راستای توسعه فرهنگ و زیرساخت داده‌محوری کسب‌و‌کارهای کشورمان مجله اینترنتی دیدگاه را راه‌اندازی کرده است تا دانش علاقه‌مندان به حوزه مربوطه روز به روز افزایش یابد. ارائه مطالب به‌روز، عملیاتی و کاربردی از ارزش‌های تیم محتوای دیدگاه است. مجله اینترنتی دیدگاه، فرصتی برای مطالعه بیشتر در حوزه داده‌محوری کسب‌و‌کارها است. دیدگاه رفع نیاز  آن دسته از مدیران و فعالان کسب و کار است که به مطالعه مقالات به‌روز مدیریتی با تمرکز بر داده‌محوری کسب‌و‌کار علاقه‌مند هستند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به صفحه مجله اینترنتی دیدگاه  مراجعه فرمایید.

سحاب؛ راهکارهای داده محور

سحاب شرکتی تخصصی در حوزه علوم داده است که سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای ایرانی را در مسیر داده محوری یاری می‌کند. این شرکت که از سال 1393 کار خود را آغاز کرده است، اکنون خانه بیش از 150 متخصص در حوزه‌های مختلف مربوط به داده‌ است. این متخصصان دانش آموختگان دانشگاه‌های برتر ایران و جهان هستند و با تجربه و دانشی که در این زمینه دارند، می‌توانند به پیشرفت هرچه بیشتر سازمان‌ها کمک کنند.

گروه مشاوران سحاب، پلتفرم تحلیل داده مشتریان سکان و خدمات دریاچه داده نئور از راهکاری سحاب برای کمک به توسعه داده‌محوری در کسب‌وکارها و سازمان‌های ایرانی هستند. سحاب همچنین می‌تواند برای نیازهای خاص کسب‌وکارها راهکارهای اختصاصی طراحی و اجرا کند.

گروه مشاوران سحاب، تیمی از متخصصان کسب و کار (مشاوران مدیریت) و متخصصان حوزه داده‌محوری هستند که در نقش مشاور، مسائل سازمان‌ها را با راهکارهای داده‌محور حل می‌کنند.

در کنار این راهکارها سحاب با برگزاری دوره‌های آموزشی، تولید محتوای تخصصی در حوزه‌های مرتبط با داده، ارزیابی بلوغ داده‌محوری سازمان‌ها و برگزاری رویدادهای مرتبط با داده محوری سعی می‌کند به سوی تحول داده‌محور کسب‌وکارهای کشورمان گامی بردارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راهکارهای داده محور سحاب، می‌توانید از وبسایت این شرکت به آدرس www.sahab.ir بازدید کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 1 Average: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا