رپرتاژ

کاهش هزینه ها و افزایش درآمد با طراحی پورتال

طراحی پورتال چند سالی است که بسیار مورد توجه شرکت های نرم افزاری قرار گرفته است و شرکت های بسیاری در حال توسعه و تولید پورتال هستند. باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید پورتال را با سایت اشتباه بگیرید. بسیاری از پورتال هایی که در ایران طراحی می شوند، نسخه فارسی شده سیستم مدیریت محتوا هستند که در اختیار افرادی قرار داده می شوند که درخواست خدمات پورتال داشته اند.

ممکن است افراد زیادی متوجه تفاوت پورتال با سایت نباشند. بنابراین اگر قصد طراحی وب سایت دارید بهتر است که این تفاوت ها را بدانید. شرکت های طراحی پورتال زیادی وجود دارند که خدمات مختلفی مانند: طراحی سایت پورتال، آموزش طراحی پورتال و … را ارائه می دهند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد پورتال و انواع آن صحبت کنیم و ببینیم که آیا کاهش هزینه و افزایش درآمد با طراحی پورتال امکان پذیر است یا خیر. با ما همراه باشید.

پورتال چیست؟

پورتال یا Portal به معنای دریچه یا درگاه است. اگر بخواهیم پورتال را در دنیای دیجیتال تعریف کنیم به معنای درگاهی است که با استفاده از آن درگاه، شما وارد دنیای دیجیتال شده و می توانید نیازهای خود را برطرف کنید. شما با استفاده از این درگاه و ورود به دنیای دیجیتال می توانید هر محصولی که نیاز دارید را جستجو کنید یا حتی به کارهای بانکی خود برسید و سایر کارهایی که می توانید از این طریق انجام دهید.

ویژگی های پورتال

از ویژگی های پورتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذخیره سازی مجموعه ای از اطلاعات
  • در دسترس بودن اطلاعات
  • دارای درگاه ورودی منحصر به فرد که شما را به مجموعه ای از منابع متصل می کند
  • ذخیره سازی هدفمند اطلاعات
  • امکان اتصال به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری

تفاوت پورتال و سیستم مدیریت محتوا

همانطور که در ابتدا گفته شده بود پورتال و سیستم مدیریت محتوا دارای تفاوت هایی است. پورتال یک سیستم مدیریت محتوا است اما از آن جامع تر است. سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس دارای قالب وردپرس به صورت آماده است که شما می توانید در هنگام طراحی سایت از آن به عنوان قالب سایت خود استفاده کنید.

بررسی انواع پورتال

همانطور که می دانید پورتال دارای انواع مختلفی است که براساس نیاز کاربران متفاوت است. بنابراین باید در هنگام طراحی سایت پرتال در مورد این تفاوت ها اطلاعات کامل داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی انجام دهید.

دسته بندی پورتال ها به صورت زیر ارائه شده است:

  • انواع پورتال برحسب چگونگی پاسخگویی به نیاز کاربران
  • انواع پورتال ابری
  • انواع پورتال برحسب مخاطب و موضوع آن
  • انواع پورتال براساس کارکرد آن

برای درک بهتر دسته بندی ها، هر کدام را به صورت مجزا بررسی می کنیم.

انواع پورتال براساس چگونگی پاسخگویی به نیاز کاربران

این نوع پورتال خود به چندین نوع تقسیم بندی می شود.

  • Business to Customer Portal) B2C): با استفاده از این پورتال که به سیستم CRM متصل است، کاربر می تواند به طور مستقیم به اطلاعات و خدمات دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال راهنمای استفاده از محصولات یا وضعیت سفارش مشتری در این دسته جای می گیرید.
  • Business to Business Portal) B2B): پورتال B2B برای هر کسب و کاری مناسب است و به شما امکانات مختلفی مانند تهیه کالا یا خدمات، صدور صورت حساب خرید و فروش، دسترسی به اطلاعات تولید و دیگر امکانات مرتبط با نیازتان را در اختیارتان می گذارد. با استفاده از این پورتال شما می توانید اطلاعاتی مانند اطلاعات لازم برای تولیدکنندگان، عرضه کنندگان، توزیع کنندگان و نمایندگی ها را جمع‌آوری و در اختیارشان قرار دهید.
  • Business to Employee Portal) B2E): B2E یا پورتال اینترنتی به شما جهت جمع آوری، انتشار و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و خدمات پرنسل در سازمانها کمک می کند و دارای دو دسته اصلی است.
  • Knowledge worker portal: این پورتال به کارمندان کمک می کند تا به مجموعه ای از اطلاعات که به منظور هدف مشخصی جمع آوری شده است، دسترسی پیدا کنند. بنابراین در هنگام طراحی پورتال باید به این موارد دقت کافی داشته باشید.

پورتال ابری

این نوع پورتال خود به دو دسته پورتال سازمانی و پورتال تجاری تقسیم بندی می شود.

پورتال سازمانی یا Enterprise Portal

این پورتال به کارمندان امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات و اعمال تغییرات را می دهد. در واقع این پورتال امکان دسترسی به اطلاعات درون سازمانی را به کارمندان می دهد. با استفاده از این پورتال به راحتی می توانید به انواع اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

پورتال سازمانی به کارمندان، مشتریان و کاربران کمک می کند تا بدون باز کردن پنجره های مختلف یا ثبت نام در اپلیکیشن های مختلف به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند. کارمندان یا کاربران با استفاده از این پورتال تمام اطلاعات کسب و کار را به راحتی به دست می آورند.

طراحی پورتال سازمانی را باید به شرکت هایی که در این زمینه تخصص کافی دارند واگذار کنید. پورتال سازمانی دارای دسته بندی های مختلفی است که در این قسمت به طور خلاصه آنها را مرور می کنیم.

  • پورتال اطلاعاتی: با استفاده از این پورتال کارمندان به منابع اطلاعاتی دسترسی پیدا می کند. به همین دلیل باید قبل از طراحی پورتال در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشید.
  • پورتال اپلیکیشن سازمانی: این پورتال به شما اپلیکیشن های سازمان را پیشنهاد می کند.
  • پورتال تخصصی سازمانی: از این پورتال برای تحلیل داده هایی که توسط کارمندان برای دسترسی به پایگاه مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده می شود.
پورتال سازمانی چه ویژگی هایی دارد؟

این پورتال ها دارای ویژگی های مختلفی هستند. مانند:

  • امنیت
  • قابل دسترس بودن
  • قابل اعتماد بودن

پورتال تجاری یا (e-Business (Extranet) Portals)

این نوع پورتال خود از سه زیر مجموعه تشکیل شده است.

  • Extended enterprise portals: این پورتال به شرکت های تولید کننده این امکان را می دهد تا به اکسترانت دیگر شرکت ها دسترسی پیدا کند.
  • e-Marketplace portals: این پورتال امکان خرید یا فروش کالاها را به شما می دهد. با استفاده از این پورتال خریدار و فروشنده می توانند با هم ارتباط برقرار کنند. طراحی پورتال e-Marketplace portals برای افرادی که قصد فروش کالا را دارند توصیه می شود.
  • ASP portals: از این پورتال کاربران به منظوره اجاره خدمات و کالاهای موجود استفاده می کنند.

انواع پورتال برحسب مخاطب و موضوع

این نوع پورتال خود دارای انواع مختلفی است:

  • پورتال‌های افقی یا پورتال‌های عمومی (Mega Or Public Portal): این پورتال شامل طیف گسترده و متنوعی از موضوعات و عناوین است. پورتال افقی یا پورتال عمومی دارای انواع سرویس های جذاب مختلف است تا بتواند بیشترین مراجعه کننده را جذب کند.
  • پورتال‌های عمودی (VORTAL): این پورتال مجموعه ای از موضوعات خاص را جمع آوری می کند و برای مجموعه خاصی از مردم ارائه می دهد.

انواع پورتال برحسب کارکرد

این نوع پورتال نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • پورتال‌های شخصی: یکی از اهداف این پورتال، ارتباط با جامعه دوستان است. در مفهوم عام، پورتال شخصی ایجاد یک بستر تعامل و اطلاع رسانی در بین کاربران خاص توسط یک نفر است.
  • پورتال‌های خبری: طراحی پورتال خبری بیشتر برای ارائه اخبار در حوزه های عام یا مشخص است. از این پورتال برای ارسال مواردی مانند خبرنامه و پیام کوتاه استفاده می شود که می تواند دسترسی به اخبار را آسان کند.
  • پورتال‌های دولتی: این نوع پورتال از دهه نود میلادی و بعد از دهه رواج اینترنت در جهان مورد استفاده دولت ها قرار گرفت تا بتوانند پورتال هایی برای رفع نیاز شهروندان ایجاد کنند.
  • پورتال‌های شرکتی: این نوع پورتال در دهه گذشته در بین شرکت ها بسیار رشد داشته است. البته مدیریت این شبکه ها کار ساده ای نیست. همچنین کاربران نیز در استفاده از این شبکه ها با مشکلاتی رو به رو هستند.

از دیگر پورتال هایی که در دسته انواع پورتال برحسب کارکرد جای می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پورتال‌های بورس
  • پورتال‌های پزشکی و بهداشتی
  • پورتال‌های جستجو
  • پورتال‌های مناقصه
  • پورتال‌های میزبان
  • پورتال‌های دامنه ویژه

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم در مورد پورتال و انواع آن صحبت کنیم. حال که با پورتال و انواع آن آشنا شدیم باید به خاطر بسپاریم که در هنگام طراحی پورتال باید هدف خود را از طراحی آن مشخص کنیم. با شناسایی هدف می توانیم به کاهش هزینه ها و افزایش درآمد از طریق طراحی پورتال کمک کنیم.

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *