آموزشکسب و کارهای آموزشمعرفی استارتاپ

پلتفرم لینوم اولین استارتاپ میکرولرنینگ در کشور

گفتگو با بنیانگذار استارتاپ لینوم، پلتفرم آموزشی میکرولرنینگ

لیمو HR
فهرست محتوا پنهان

یکی از دفترهای رایمون، یک دفتر رنگی و خاص با تکاپوی زیاد است، در این دفتر نیروها، اغلب جوان و پرانرژی در جنب و جوش هستند، ترددهای مسئول کافه رایمون به این دفتر زیاد است، یعنی انرژی زیادی صرف می‌شود و باید جایگزین شود و در گوشه‌های دفتر مبل شنی قرار گرفته، افراد روی آن لم می‌دهند تا با ذهن بازتری فکر کنند. روی دفتر یک لوگوی خوشرنگ می‌درخشد: لینوم!

لینوم چیست؟

لینوم اولین استارتاپ و اولین پلتفرم میکرولرنینگ فارسی است. میکرولرنینگ یعنی آموزش برپایه گام‌های کوچک. پلتفرم لینوم فعالیت خود را در حوزه آموزش دانشگاهی از سال ۱۳۹۸ شروع کرد. سایت لینوم در واقع پل ارتباطی بین اساتید حاذق و علاقمندان به یادگیری است.

لینوم چیست

ویژگی خاص لینوم این است که ویدیوهای اموزشی را به صورت میکرولرنینگ و در قالب ویدیوهای کپسولی فشرده به افراد ارائه می‌دهد. تلاش این استارتاپ این است که علاوه بر صرفه جویی در وقت، یادگیری با سرعت و کیفیت اتفاق بیفتد. آموزش با قیمت مناسب و با کیفیت بالا و در کم‌ترین زمان باعث محبوبیت لینوم شده است.

سایت لینوم انواع دوره‌های آموزشی را در برمی‌گیرد. چه دانشجوی مهندسی باشید چه دانشجوی پزشکی، قطعا لینوم برای شما مفید خواهد بود. پلتفرم لینوم انواع آموزش‌ها از ریاضیات دانشگاهی گرفته تا دوره‌های مربوط به حقوق، بافت شناسی، جنین شناسی و فتوشاپ را دربرمی‌گیرد.

مدیر لینوم، امیر عقیقی، ۲۲ ساله و دانشجوی مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر است. او می‌گوید: «خیلی علاقه داشتم که زودتر وارد بازار کار شوم و همین شد که پس از امتحان چند کار مختلف به کارآفرینی رسیدم و ۲ سال است که لینوم متولد شده…»

خیلی عالی، حالا از متولد شدن کسب و کارتان بگویید:

داستان این بود که ما گروهی از بچه‌های دبیرستان علامه حلی بودیم که بعد کنکور ۱۳۹۶ در سه دانشگاه شریف و امیرکبیر و تهران مشغول به درس خواندن شدیم. آنچه که مشترکا به آن فکر میکردیم، این بود که کمی انتظارمان از دانشگاه متفاوت بود و فکر میکردیم که قرار است با دبیرستان فرق داشته باشد و صرفا درس خواندن نباشد، ولی متاسفانه نبود . این شد که به فکر کار کردن افتادیم.

بعد از کمی بررسی دیدیم که مشکل اصلی ای که در دانشگاه وجود دارد، نبود محتوای آموزشی جمع و جور و کوتاه است. به خصوص افرادی که در کلاس ها شرکت نمی کردند یا چند جلسه غیبت داشتند کم کم امکان یادگیریشان محدود میشود . ما این مشکل را بررسی کردیم و تصمیم گرفتیم اواخر ترم تعدادی همایش در دانشگاه برگزار کنیم از جنس مرور صفر تا صد یا جمع بندی دروس.

این همایش‌ها در ۸،۹ ساعت کل درس را آموزش میدادند آن هم با متد ۲۰-۸۰ به این صورت که ۲۰درصدی که آموزش می دهند ۸۰درصد نیاز را برطرف می کند. این همایش ها با استقبال بسیار خوبی از سمت دانشجویان مواجه شد و حتی خارج از دانشگاه امیرکبیر نیز بدون هیچگونه تبلیغاتی ثبت نام اتفاق می افتاد. همین جا بود که تصمیم گرفتیم این نوع آموزش را گسترش دهیم و در غالب سایت جلو ببریم تا مقیاس پذیر باشد. این جرقه پلتفرم آموزشی میکرولرنینگ لینوم بود.

درست است که آغاز کار در فضای آموزشی بود و چالشهایی در دانشگاه داشتید، اما چی شد که فکر آموزش افتادید؟

ما خودمان دانشجو بودیم و این خلا را احساس کردیم که اگر در دانشگاه شما کلاسهایتان را در چند جلسه غیبت کنید از درس کاملا عقب می افتید و دو راه پیش رو دارید، یا به سراغ رفرنس ها بروید که حجم بالایی دارند و زمان کم است و یا به دنبال پیدا کردن جزوه استاد باشید، که نیاز به زمان زیادی برای فهم آن دارید. این شد که به فکر آموزش با متد میکروارنینگ افتادیم. محتوای کوتاه، فشرده، یادگیری مسئله محور و گیمیفیکیشنی که به فرد انگیزه می دهد.

استارتاپ لینوم

با توجه به اینکه آموزش در موارد و سنین مختلفی وجود دارد، مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

مخاطبان اصلی ما دانشجویان در رشته های مختلف هستند که به هر دلیلی مثل تنبلی ، کار کردن در حین تحصیل یا فعلالیت های دیگر از کلاس درسشان عقب افتادند و میخواهند در مدت زمان کوتاه دروس خود را یاد بگیرند.

تا به امروز چند کاربر دارید؟

ما تا الان بیش از ۲۰۰۰ مشتری داشتیم که به طور متوسط هر کاربر ۱.۳ از محصولات ما را خریداری کرده و بازدید روزانه سایتمان نیز الان حدود ۱۰۰۰ نفر است.

از کجا با رایمون آشنا شدید؟

سرمایه گذار لینوم گروه داوین است و مجموعه رایمون مدیا در پورتفوی داوین بود، این شد که به ما پیشنهاد دادن تا در رایمون مستقر شویم.

با توجه به اینکه کار شما در حوزه تولید محتوا و آموزش است، رایمون چه امکاناتی برایتان فراهم کرد؟

به دلیل زیرساخت های گسترده و پیشرفته رایمون در حوزه تولید محتوای صوتی و تصویری از جمله انواع استودیو و رندر فارم ما میتوانیم کیفیت آموزش های خود را  از این طریق بالا ببریم.

اموزش انلاین در لینوم

کمی از چالشهای مسیر بگویید:

به طورکلی استارتاپ داشتن مسیر سخت و چالش برانگیزیست و به همین دلیل است  که به شخصه برای من جذاب است، چون که هیچوقت یکنواخت نمیشود و هر روز با مسائل جدیدی روبرو می شوم که تجربه ای از آنها ندارم و باید یادگیری سریعی داشته باشم. از چالش های سخت اگر بخواهم بگویم پیدا کردن نیروی جوان و با انگیزه بود، که خداروشکر در چند ماه اخیر موفق شدیم تیم خوبی تشکیل دهیم .

حالا که اشاره کردید، کمی از فرآیند تیم سازی و جذب نیروی انسانی خود بگویید:

لینوم در حال حاضر حدود ۱۵ نفر نیروی انسانی دارد که ۱۰ نفر به صورت ثابت و حضوری هر روز مشغول به کار هستند. ما در شتابدهنده که بودیم سعی کردیم روی نیرو های جدیدمان سرمایه گذاری کنیم و به شکل کارآموز بر استعداد هایی که پیدا کردیم وقت گذاشتیم و آموزششان دادیم. الان ۴ نفر داریم که به شکل کارآموز اولین تجربه کاریشان در کنار ما بود ولی الان هر کدام مسئولیت های بزرگ دارند و دیگر خود قادر به تربیت نیروهای جدید هستند.

تیم لینوم

با توجه به گستردگی بحث آموزش، کمی از وضعیت رقبایتان بگویید:

این بازار آموزش از بیرون به شدت شلوغ و قرمز به نظر می رسد ولی اینقدر این بازار بزرگ است که هنوز جای زیادی دارد، ما با توجه به مزیتی که سعی کردیم ایجاد کنیم و خدا را شکر نسبتا موفق بودیم میخواهیم فرآیند آموزش را هم با استفاده از تکنولوژی های جدید مثل هوش مصنوعی ، میکرولرنینگ و گیمیفیکیشن جذاب تر و آسان تر کنیم.

آموزش از آنجایی که کسب و کارهای سنتی بسیار و قوی ای  در آن مشغولند ولی زمان آن رسیده که در استراتژی ها و محصولاتشان نوآوری را اضافه کنند، اصلی ترین رقیب ما آموزشگاه های سنتی اند که کلاس حضوری برگزار میکنند که همین الان هم با توجه به کرونا خودشان درک کردند که باید کمی مدل کسب  کارشان را تغییر دهند. فرادرس  و مکتبخونه رقیبهای ما هستند که کارشان شبیه به ما به نظر میرسد ولی با توجه به جامعه هدفی که ما داریم کلا متفاوتیم.

یکی از خاطرات پررنگ مسیرتان؟

بولد ترین خاطره در ذهن من متعلق به روزهای ابتدایی لینوم است. آبان۹۸ بود ما چهار نفر بودیم که یک دوره پیش شتابدهی در شتابدهنده دیموند شرکت کرده بودیم . ما تا آن زمان ۷ یا ۸ رویداد آموزشی برگزار کرده بودیم و ایده مان این بود که سایتی طراحی کنیم و روش این آموزش ها را در قالب کورس ارائه بدهیم .

دی ۹۸ توانستیم سایت اولیه خود را آماده کنیم . یک سایت خیلی ساده کلا با ۳ محصول که هر کدام را می خریدند میتوانستند آنلاین بگذرانند و یاد بگیرند. ما هیچ پولی برای بازاریابی نداشتیم و در واقع أصلا نمی دانستیم که چطور باید بفروشیم، ما روی هم پول گذاشتیم و ۵۰۰هزار تومان شد، بعد در عرض ۲۰ روز توانستیم به ۱۸۸ نفر محصول را بفروشیم و حدودا ۶.۵ میلیون تومان درآمد کسب کنیم.

آن روزها را هیچوقت فراموش نمیکنم، در هر روز طی آن ۲۰ روز ۳۰۰-۴۰۰ تومان درآمد داشتیم آن هم از یک سایت ساده با نشان دادن ارزش پیشنهادی خود یعنی آموزش در زمان کوتاه به مشتریانمان.

خلاصه که به نظرم اولین درآمدها از چیزی که تازه خلق کردی و کلا ۳۰ روز دارد خیلی دلنشین و جذاب است.

پلتفرم لینوم

حرف آخر یا یک توصیه برای کارآفرینان اول راه؟

من خیلی جوان تر از این هستم که بخواهم به کسی توصیه کنم ولی صرفا تجربه ام که در این چند سال از اکوسیستم استارتاپی کسب کردم این است که به قول سایمون سینک، کسب و کار یک بازی است، آن هم یک بازی بی نهایت، پس باید دیدی بی نهایت داشته باشید. برد و باخت اهمیت ندارد مهم این است که در بازی بمانیم و به حضورمان تداوم ببخشیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۶ Average: ۴.۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه