اخبار استارتاپیاخبار کشاورزیکشاورزی

نوآوران برتر چالش زعفران باخرز اعلام شدند

نوآوران برتر چالش زعفران باخرز که باهدف ارائه پاسخ‌های نوآورانه و فناورانه جهت حل مسائل موجود در مسیر تولید زعفران در شهرستان باخرز استان خراسان رضوی برگزار گردیده بود در رویداد اختتامیه این چالش معرفی شدند.

رویداد اختتامیه چالش زعفران باخرز ظهر امروز باحضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و همچنین نوآوران و فناوران برتر این چالش برگزار شد. دبیر چالش زعفران باخرز در این رویداد با بیان اینکه هدف از برگزاری این چالش حل مسائل مناطق کمتر برخوردار با استفاده از ظرفیت های فناورانه و نوآور کشور است اظهار داشت: زعفران محصول استراتژیک شهرستان باخرز است و تیم چالش زعفران با شناسایی شبکه مسائل زعفران باخرز به دنبال ارائه پاسخ‌های نوآورانه و فناورانه برای حل آن‌ها بود.

حسین قشمی عنوان داشت: پس از بررسی ها مشخص شد مکانیزاسیون برداشت زعفران، نبود دستگاهی برای جدا کردن زعفران و دستگاه خشک کن سه مسئله و خلا فناوری زنجیره ی ارزش زعفران باخرز است که برای آنها باید پاسخ های فناورانه ارائه می شد. وی با تأکید بر لزوم حل مسائل کشور با استفاده از ظرفیت نخبگان گفت: بهار امسال فراخوانی به ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی و فعالان اقتصادی زعفران به منظور رسیدن به پاسخ های این مسائل اعلام شد که در نهایت بیش از ۵۰ طرح و محصول فناورانه حائز شرایط لازم برای حضور در این چالش شدند.

چالش زعفران باخرز

دبیر چالش زعفران باخرز از استقبال شرکت های دانش بنیان از این چالش خبر داد و گفت: در این مدت شرکت ها با ارائه محصولاتی چون دستگاه جداکننده زعفران، دستگاه خشک کن زعفران، دستگاه الک اتوماتیک و سامانه فروش دستگاه های زعفران و دیگر محصولات در این چالش شرکت کردند که در نهایت امروز اختتامیه این چالش برگزار شد و در این جلسه با نظر داوران شرکت های برگزیده اعلام شدند.

قشمی در خصوص حمایت از طرح های برگزیده ی این چالش گفت: شرکت پیشگامان توسعه فرایند دانش در زمینه سرمایه گذاری در توسعه محصول شرکت های برگزیده مشارکت خواهد کرد و نیز طرفین دیگر تفاهم نامه در ایجاد بازار فروش برای محصول منتخب همکاری می کنند.

مدیر کل آبادانی و پیشرفت جامع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با تبیین اهداف این اداره کل و با اشاره به تلاش مجموعه برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بررسی الگوهای موفق و کارآمد ملی، منطقه ای و نیز بررسی چندین مدل موفق بین المللی، طرح آبادانی و پیشرفت جامع مناطق کمتر توسعه یافته را طراحی کرد.

نوآوران برتر چالش زعفران باخرز

حیدروند تصریح کرد: به طور کلی این طرح مبتنی بر رویکرد توسعه یکپارچه، اقتصاد مقاومتی و معیشت پایدار است و در صدد برداشتن گام هایی در راستای توانمند سازی و ظرفیت سازی در عرصه های روستایی شهرستان های هدف است.

وی با تاکید بر اینکه این اهداف جز در سایه مشارکت تمامی دست اندرکاران اعم از اقشار مختلف مردم روستایی، نهادها، و دستگاه های شهرستان ها محقق نخواهد شد به رویداد چالش زعفران اشاره کرد و گفت: این رویداد در راستای همین الگو و اهداف گام برداشته است و توانسته با مشارکت و همراهی دستگاه ها و نهادهای ملی و استانی و همچنین حضور فعال مردم و نخبگان، گام مهمی در مسیر توان افزایی جوامع محلی بر دارد.

لازم به ذکر است که از بین ۵۰ محصول شرکت کننده در این چالش، ۸ شرکت دانش بنیان به مرحله نهایی و داوری راه یافتند و با ارائه طرح فناورانه خود درباره حل مسائل زعفران باخرز، در این مراسم از محصول خود دفاع کردند. و همچنین کشاورزان حاضر در جلسه نیز با بیان مشکلات و چالش های خود در مسیر تولید محصول ارزشمند زعفران از مسئولان و فناوران این عرصه درخواست رسیدگی به این مسائل را داشتند.

در پایان مقرر شد در روزهای آینده و با نظر هیئت داوران متشکل از طرفین تفاهم نامه، شرکت های برگزیده اعلام شوند و اسامی آنها در اختیار دبیرخانه قرار گیرد.

زعفران باخرز

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *