رپرتاژ

رویدادی برای معرفی جوانه

مدیران و سرمایه گذاران جوانه، از اهداف و چشم اندازها خواهند گفت...

رویداد جوانه، در راستای رونمایی از  شرکت سرمایه گذاری جسورانه جوانه، پنجشنبه چهاردهم مردادماه ۱۴۰۰ توسط هلدینگ هزار دستان بر بستر آنلاین آپارات و اینستاگرام برگزار شد. این رویداد شامل دو پنل و یک گپ و گفت در انتهای برنامه بود.

در اولین پنل، حسام آرمندهی، رئیس هیئت مدیره هلدینگ هزار دستان، مجید رضوی، مدیرعامل هلدینگ هزار دستان و محمدرضا فرحی، متخصص سرمایه گذاری جسورانه به عنوان مدیر پنل حضور داشتند. در ادامه بخشی از گفتمان پنل به رشته تحریر درآمده است:

حسام آرمندهی: «کار ما از پروژه کوچکی به نام فارسی تل شروع شد، به دلیل رشدی که آن سالها اندروید داشت در این پروژه قرار بود کار فارسی سازی سیستم عامل اندروید را انجام دهیم. ما در این پروژه موفق نبودیم و با سرمایه باقی مانده کافه بازار را راه اندازی کردیم، در آن سال ها کسی از دنیای استارتاپها اطلاع چندانی نداشت، نه سرمایه گذار از نرخ شکست آگاه بود و نه جو این آگاهی را داشت. اواخر سال ۱۳۹۱ بود که تصمیم گرفتیم یا ما مجموعه را ترک کنیم یا سرمایه گذاران. رهنما هم خب ریسک زیادی را برای ما تحمل کرد، چرا که طبق تجربه نمیخواستیم سهم زیادی به سرمایه گذار دهیم، سرآوا نیز به ما اضافه شد و مجموعه ما شکل گرفت».

محمدرضا فرحی پس از توضیح کوتاهی در مورد ورودش به اکوسیستم استارتاپی گفت: «اکثر وی سی ها در ایران یا LP هستند یا GP ، شما در ابتدا کارتان را با دو وی سی کافه بازار را شروع کردید و با همان دو وی سی ادامه دادید، در مورد دلیل این کار بگویید».

مجید رضوی: «شرکا خیلی تیم را حمایت کردند، ما تصمیم داشتیم شرکتهای مستقلی ثبت کنیم ولی به مشکلات ثبتی فراوانی برخوردیم، در عمل شرکتها با هم متفاوت بودند. ما فکر کردیم که ساختن هلدینگ می تواند به این شرکت ها ساختار و آزادی عمل دهد، ما می خواستیم به IPO هم فکر کنیم».

محمدرضا فرحی سوال متفاوتی پرسید: «میبینیم که در عمل تیم های متفاوتی موفق میشوند، آیا تیمی بوده که در موردش تصور شکست داشته باشید؟»

مجید رضوی: «رسید، مجموعه ای بود که از دید ما موفق نبود و ما آن را منحل کردیم. همیشه منحل کردن یک کسب و کار از آغاز آن کسب و کار بسیار دشوارتر است».

محمدرضا فرحی: «تیم ها باید بدانند که شکست تازه آغاز چالش هایشان است و اگر وارد این حوزه میشوند شکست خوردن نیز آسان نیست».

حسام آرمندهی: «شکست همیشه آغاز موفقیت است، مثلا من بعد از شکست در فارسی تل که خیلی سخت بود فهمیدم نبوغی در فروش ندارم، همین هم آغاز کافه بازار شد».

محمدرضا فرحی: «همین تایمینگ پذیرش شکست خیلی مهم است. کمی هم در مورد KPI گذاری سرمایه گذاران برای استارتاپ ها بگویید».

حسام آرمندهی: «راستش این قضیه استرس زیادی را به تیم تحمیل میکند، ریسک بزرگ را گردن تیم می اندازد و این تصور را ایجاد میکند که من به عنوان وی سی نتوانستم به صورت کامل به تیم اعتماد کنم. هیچ جای دنیا چنین مدلی دیده نمیشود و من به شخصه به عنوان سرمایه گذار این کار را نخواهم کرد».

محمدرضا فرحی: «تجربه انعطاف پذیری وی سی این را دارد که KPI تعریف کند شما هم این رویکرد را در جوانه دارید؟»

مجید رضوی: «جوانه بازویی است که می تواند به رشد آنها کمک کند. ما دوست داریم با تیم های خوب همکاری کنیم و با این رویکرد به رشد هر دو کمک کنیم».

محمدرضا فرحی: «درست است که واقعا تیم خوب پیدا نمیشود یا کمیاب است؟»

حسام آرمندهی: «خب در این مورد تجربه ای نداریم چرا که تیم های ما از دل کسب و کار خودمان بیرون آمده اند».

در انتها محمدرضا فرحی با بیان یک جمله پنل را تمام کرد: «پیش بینی ناپذیری اقتصاد را از بین میبرد. جسورانه پارک کردن پول است».

رویداد جوانه

در پنل دوم مهدی امیری، مدیرعامل کافه بازار، نیما نامدار، مدیرعامل جوانه و شهرام شاهکار مدیر ارشد اجرایی دیوار به گفتگو پرداختند.

در ابتدا نیما نامداری کمی از آینده جوانه صحبت کرد و مهدی امیری به این موضوع اشاره کرد که قرار است سه بار در بازه ۲۵ساله کار کند و اکنون در ابتدای دومین ۲۵سال است و این کاری است که قرار است از صفر شروع کند.

نیما نامداری: «اسپیناف کردن به فرآیندی میگویند که شرکت تیم های خود را بیرون میفرستد تا چابکتر شود. برای دیوار قرار بود این اتفاق بیفتد».

شهرام شاهکار: «دیوار قبل از ورود من این تصمیم را داشت و در ابتدای این فرآیند قرار داشت، یکی از این تیم ها کارنامه و دیگری سکو بود که در حال حاضر متوقف شده است، هنوز اسپیناف اتفاق نیفتاده است ولی همین برنامه را داریم».

نیما نامداری: «جوانه یک وی سی کلاسیک است که یک کمیته سرمایه گذاری ۵نفره دارد، هر تیمی که مراحل اولیه خود را طی کرده در این کمیته مطرح میشود و حداقل با ۴ رای موافق به فرآیند سرمایه گذاری وارد میشود».

در ادامه نیما نامداری در مورد کمک دیوار به تیم ها پرسید: «دیوار وارد زندگی بسیاری از ما کاربران ایرانی شده است، همچین پلتفرمی میتواند برای کمک به استارتاپهای دیگر هم باشد؟»

شهرام شاهکار: «وقتی چیزی در دیوار لید میگیرد، ما متقاضیان را به بیزنس کوچک هدایت میکنیم. لید گرفتن به معنای پیدا کردن متقاضی و مخاطب است، البته اولین اولویت ما اسمارت مانی به معنای واقعی است».

نیما نامداری در مورد انتخاب تیم ها گفت: «اولین معیار ما انتخاب تیم نیست، بازار آن تیم است، عقیده داریم تیم خوب در بازار کوچک میسوزد، اما یک تیم معمولی در بازار بزرگ رشد میکند. تجربه زیست نیز برای ما مهم است، مثل تاب آوری و…در مجموعه ما ایده مهم است اما همه چیز نیست، فاندرهایی که متوقف شدند و تجربه دارند اما ایده ای ندارند نیز هدف ما برای جذب هستند».

نیما نامداری، پنل گفتگو را با جملات زیر به پایان رساند: «در هلدینگ هزار دستان امیدواری است، سرمایه گذاران در این هلدینگ خودشان استارتاپ داشتند. هلدینگ ما، سال ۹۷ از دل ناامیدی ها جوانه زده است. ساختن نیازمند امید است. از آورده های ما درجوانه وجود آدم های الهامبخش، امیدوار، باتجربه، باهوش و آچار به دست است. این آدم ها در مقیاسی نمیگنجند، آنها را باید زندگی کرد».

در گپ و گفت آخر، آرین افشار، مدیر سرمایه گذاری و عطا افتخاری مدیرمالی جوانه حضور داشتند که در خصوص فرآیندهای مالی و سرمایه گذاری به گپ و گفت پرداختند.

 شرکت سرمایه گذاری جسورانه جوانه

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *