سلامتمقالات سلامت

دندان پزشکی دیجیتال ؛ آینده ی مراقبت از دندان

تغییراتی که در عصر دیجیتال شاهدش هستیم، حرکتی جهانی و غیرقابل برگشت است. با پیشرفت سریع فن­آوری، کسب­ و کارها و خدمات، کارآمدتر و کاربر-پسندتر شده ­اند، و این به انسان ­ها اجازه می­دهد تا هوشمندانه ­تر از قبل کار کنند. با این ­وجود، زمان می­برد تا بسیاری از مردم وارد دنیای دیجیتال شوند. در حوزه­ ی خدمات ­رسانی دیجیتال، دندان­پزشکی دیجیتال راه تازه ­ای برای مراقبت از سلامت دهان و دندان شماست. بنابراین، بیایید ببینیم دندان­پزشکی دیجیتال چیست و چطور می ­تواند به نفع شما عمل کند.

دندان­پزشکی دیجیتال چیست؟

به طور کلی و به زبان ساده، دندان­پزشکی دیجیتال را می­توان فن­آوری پیشرفته­ای برای جراحی و خدمات دندانی تعریف کرد. درواقع، دندان­پزشکی دیجیتال، استفاده از یک سازوکار کنترل­ شده ­ی رایانه-محور است. با کمک یک روش نوآورانه، اصطلاح دندان­پزشکی دیجیتال جای ابزارهای برقی و مکانیکی را گرفته است. در این جهان دیجیتال، یعنی جایی که مردم روز به روز به خدمات برخط و دیجیتال وابسته ­تر می­شوند، دندان­پزشکی دیجیتال قابل ­اعتمادتر و مؤثرتر از قبل قلمداد می­گردد.

وقتی پای بهداشت دهان و دندان وسط باشد، هیچ­کس حاضر نیست خودش را به خطر بیاندازد و همه می­خواهند بهترین درمان را داشته باشند. دندان­پزشک بهترین ابزار و فنون را به کار می­بندد اما در دندان­پزشکی دیجیتال، این ابزارها و روش­ ها ارتقا یافته، یا با برخی نوآوری­ های مدرن جایگزین شده ­اند. موارد زیر برخی از پیشرفت­های رخ­داده در فنون دندانپزشکی دیجیتال هستند:

  • چاپ دیجیتال – (اسکن سه بعدی داخل دهان): چاپ دیجیتال از یک دوربین کوچک برای گرفتن تعدادی عکس استفاده می­کنند تا مدلی از دهان شما تهیه نماید. این کار به جای روش­های سنتی چاپ آلژینات[۱] انجام می­گیرد، و این یعنی هیچ فشاری وارد نشده، و تصویر بسیار درست­تری به دست خواهد آمد. اسکن دیجیتال امکان برنامه ­ریزی درست را فراهم می­ کند، و یکی از تکنسین­ های آزمایشگاه می­تواند طراحی دندانتان را با شما هم به اشتراک بگذارد. اسکن دیجیتال یک روش بهداشتی و سازگار با محیط زیست است.
  • بی­حسی دیجیتال: دندان­ هایی که قرار است معالجه شوند، با تزریق غیرمستقیم بی­حس می­شوند، که امکان بی­حسی ۳۶۰-درجه­ ی دندان به واسطه­ ی بی­حسی خفیف بافت نرم را فراهم می­سازد. رایانه، با استفاده از یک شاخک، تزریق ماده ­ی بی­حسی به بخش خاصی از دندان را کنترل می­کند. لب و زبان بی­ حس نمی­شوند. بااین ­وجود، تأثیر ماده­ ی بی­ حسی به سرعت در عرض ۹۰ دقیقه از بین می­رود.
  • ایمپلنت/کاشت­ های دیجیتال: وقتی سی.تی اسکن سه بعدی با چاپ دیجیتال ترکیب می­شود، می­ شود درمان ایمپلنت دندان شما را از همان ابتدا برنامه ­ریزی کرد. با دیجیتالی شدن، امکان طراحی و چاپ جراحی ایمپلنت فراهم شده، و درنتیجه می­توان با حداقلِ جراحی هدایت­ شونده­ ی تهاجمی درمان را انجام داد. بدین­ترتیب کیفیت درمان افزایش، و دوره نقاهت کاهش می­یابد.
  • طراحی لبخند دیجیتال: با کمک چاپ­ های دیجیتال، ارتودنسی را می ­توان با تصاویر سه­ بعدی شبیه­ سازی، و یک عکس تهیه کرد. به­ علاوه می ­توانید با استفاده از تصاویر و طراحی چهره به آن لبخند رؤیایی که همیشه آرزویش را داشتید برسید. با کمک نرم ­افزار می­توانید مدلی از دندان­هایتان به آن شکلی که آرزویش را دارید، دریافت کنید. می­توان دندان­ های شما را اسکن کرده و به یک طراحی لبخند جدید تبدیل کرد.

[۱] alginate impressions

مزایای دندان پزشکی دیجیتال

مزایای دندان­پزشکی دیجیتال

آنچه در ادامه می­آید برخی از مزایای استفاده از دندان­پزشکی دیجیتال است:

  • صرفه­جویی در وقت: انتقال و دسترسی به فایل­های دیجیتال برای آزمایشگاه­های دندان­پزشکی، شرکت­های بیمه، و متخصصان راحت است. نیازی نیست با ایمیل یا به صورت دستی عکس­های رادیولوژی و چاپی را تحویل بدهید. فایل­های دیجیتال می­توانند تصاویر یادشده را تولید و ذخیره کنند تا هر وقت خواستید آنها را ببینید.
  • نشان می­دهد چه درمانی قرار است انجام شود: قبل از انجام هر نوع درمانی، بیماران می­توانند از نحوه­ ی درمان مشکلات بهداشتی دهان و دندان خود و آنچه انتظار می­رود باخبر شوند. علاوه بر این در درمان دیجیتال، وقتی با آزمایشگاه­ ها تعامل برقرار شد و روند درمان به صورت دیجیتال با آنها در میان گذاشته شد، خطاها کاهش می­یابند. متخصص می­فهمد که برای موفقیت درمان، باید چه دستگاه ­هایی بسازد.
  • نگهداری سوابق بیمار: به کمک نرم ­افزار دیجیتال، می­توان پرونده­ی بیمار را ذخیره کرد، و دندان­پزشک می­تواند به سرعت مشکلات قبلی شما را مرور کرده و آنها را با مسئله­ ی فعلی مرتبط سازد. نگهداری و حفظ شرح حال­ها به حجم انبوهی از پرونده ­های کاغذی نیاز ندارد؛ دندانپزشک می­تواند آنها را در سیستم رایانه­ ی خود ذخیره کرده و هر چند وقت یک بار به روزرسانی کند.

چالش ­های پیش روی دندان­پزشکی دیجیتال

  • دندان­پزشکی دیجیتال نیاز به گروهی تازه ­نفس از متخصصان دهان و دندان دارد.
  • نیازمند ابزارها و فنون تازه­ای برای راه ­­اندازی دندان­پزشکی دیجیتال مدرن است.
  • باید نرم ­افزارهای جدید و برنامک­ های تازه برای متخصصان دهان و دندان توسعه پیدا کند.

چالش های پیش روی دندان¬پزشکی دیجیتال

نتیجه­ گیری

دندان­پزشکی دیجیتال با استفاده از فن­آوری ­ها و ابزارهای جدید، از وجود انجمن دندان­پزشکان بهره­ ی فراوانی برده است. درمان را هم برای دندانپزشک و هم برای بیمار راحت­تر و ساده­ تر کرده است. روش سنتی حلّ مشکلات دهان و دندان، با جدیدترین فن­آوری­ های دندان­پزشکی جایگزین شده است، ازجمله تصاویر سه بعدی، عکس­های رادیولوژی، مدل دیجیتال ایمپلنت/کاشت، اسکنر دیجیتال، دندان­های مصنوعی دیجیتال، و ترازکننده­ های دیجیتال.

در نتیجه، جدیدترین و به­ روزترین فن­آوری­ها، سرعت، کارآیی، کیفیت، و نتایج بهتری را برای بیماران در سرتاسر جهان به ارمغان آورده ­اند. دندان­پزشکی دیجیتال، آینده­ ی درمان دندان است. بهترین دندان­پزشک در Phoenix برای حلّ مشکلات بهداشتی دهان و دندان در خدمت شماست.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *