رپرتاژ

تحول دیجیتال با دیجیتال مارکتینگ

قدم اول درک بهتر Digital transformation تحول دیجتالی

لیمو HR

دقت به تعریف کلیدی مفهوم تخصصی تحول دیجیتال نکات مهم بسیاری رو همراه خودش داره، در واقع تحول دیجیتال پروسه از فرآیند های تکنولوژی محور هستند برای خلق یا ویرایش روندها در یک کسب و کار، این روندها می توند در بخش محصول باشند، در بخش تبلیغات باشند و یا در بخش تجربه کاربری! پس در نتیجه فرآیند های سنتی کسب و کار رو با استفاده از این ظرفیت ها ارتقا و رشد می دهد، پسدر این این مفهوم باعث می شه خیلی بهتر بتونیم رویکری علمگرایانه برای بهینه سازی سازمان خودمون داشته باشیم.

وقتی نوبت به تحول دیجیتالی میرسد، چگونگی تنظیم خود به اندازه ابزارهایی که استفاده میکنیم مهم است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که فناوری های پیشرفته مبتنی بر داده برای اطمینان از موفقیت کافی نیستند: مردم نقشی حیاتی دارند و دادن ساختار سازمانی مناسب به آنها، کمک می کند تا شاهد تاثیرات لازم باشیم.

مهم ترین و اولین قدم در این مسیر دریافت مشاوره تخصصی دیجیتال مارکتینگ است.

تحول بازایابی دیجیتالی بر مبنای دیجیتال مارکتینگ داده محور

خیلی وقت ها وقتی با کسب و کار های کوچیک و متوسط SMEs در این باره صحبت می کنیم اولین برداشت سریع آن ها این است که خوب ما وبسایت داریم کمی هم در انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ در سال هزینه می کنیم پس ما نیازی به تحول دیجیتال نداریم و لزوما ما یک کسب و کار مدرن هستیم، همیشه من در واکنش به این دیدگاه می پرسم شما چقدر از علم روز دنیا در یک موضوع مشخص (مثلا تکنولوژی) اطلاع دارید؟

معمولا مدیران هوشمند در این مرحله کمی به فکر فرو رفته و با تردید از من می پرسند به نسبت چه کسی؟ شما یا مثلا پدرم یا پسرم؟

دقیقا پاسخ هینجا نهفته است ! نسبی بودن ادراک ما تله اول کسب و کار ماست، بله به نسبت کسب و کار های اجری و سنتی بازاری که هیچ رد آنلاینی از آن ها نیست شما بسیار پیشرفته و توسعه یافته به نظر می رسید ، اما به نسبت یک استارآپ کوچک حوزه تکنولوژی شما کاملا از تکنولوژی ها و متد ها عقب افتاده و خارج از تاریخی استفاده می کنید! دقت کنید تکونولوژی می تواند هم سمت ابزار باشد و هم سمت فرآیند ها ، و در کمال ناباوری وقتی با این رویکرد در کمتر از ۶ ماه می بینند که در هزینه ها ، یا خروجی یا نرخ تبدیل و دیگر شاخص های مهم ارزیابی عملکرد بیش از ۵۰% اختلاف ایجاد می شود!

ظرفیت های برق آسا بستر ها و تکنولوژی های آنلاین

این روزها انقدر روند رشد و معرفی محصول ها و تکنولوژی های مبتی بر فناوری های جدید و اینترنت زیاد شده که حتی خبره ترین متخصص ها هم هروز یک ابزار یا مفهوم جدید را می آموزند! لذا استفاده به موقع و درست از این ظرفیت ها باعث رشد سریع تر ما به نسبت دامنه رقبای ما در فضای آنلاین و طریق اولا در اکوسیستم کسب و کاری ما خواهد بود!

خوب دقت کنید هزینه رقابت در زمان های اولیه شروع قابلیت ها یا پلتفرم های جدید چه میزان بود؟ ۷ سال پیش چقدر برای دیده شدن و رقابت و تبلیغات باید در اینستاگرام هزینه می کردیم به نسبت امروز؟ همین ۱ سال پیش حضور در تیک تاک برای برند های چقدر کم هزینه تر و راحت تر بود؟ همین حالا چه فرصت هایی وجود دارد که شما باید درآن ها سرمایه گذاری کنید؟

این حتی به مفاهیم هر بر می گردد! حالا همه این مقدمه ها برای چه بود؟

درک این واقعیت که تحول دیجیتال مربوط به کسب و کار های سنتی فقط نیست و یک باید حتی برای بزرگترین کسب و کار های حوزه تکنولوژی نیز هست و در واقع نگاه متحول کننده بر مبنای دانش یا ابزار جدید تنها راه بقا در اکوسیستم بسیار متغیر و پر رقابت آنلاین است

رویکرد برنده در ماراتون دیجیتال مارکتینگ

مدیران موفق کسانی هستند که همواره باور ذهنی شان این است که ما نیاز به تغییری بزرگ و تحولی بنیادین داریم و تنها فاصله ما با این تحول بزرگ یک نگرش سازمانی در فرآیند ها و یا یک تکنولوژی یا چارچوبی جدید برای ارزیابی مفهوم های پایه است، خوب نگاه کنید به موفق ترین موفق ها ، اوج درخشش اپل در بازار های جهانی در زمان مدیریت استیو جابز بود دوران طلایی که هر سال میلیون ها نفر سراسر دنیا با تمام عشق و هیجان توصیف ناپدیر گرد در انتظار محصول جدید و شگفت انگیز اپل بودند که قابلیت یا ظرفیتی معرفی کنه که هیچ کس نداره و انقلابی نوین هست به واسطه یک تحول سازمانی ، خیلی به خاطرات نریم ایلان ماسک بزرگ و نوافرینی های جذاب در صنعت خودرو! دقت کنید همیشه تحول دیجیتالی سمت محصول یا تکنولوژی نیست می تواند سمت فرآیند ها باشد مثلا در پروژه های صنعت فضایی هیچوقت بخش خصوصی توان حضور رو نداشته نه به خاطری اینکه این کار شدنی نبود، بلکه به خاطر تجاری نشدن این صنعت بود.مثال های زیادی هستند برای درک این موضوع من صرفا با بیان بزرگ ترین نمونه ها موفق قصد به تصویر کشیدن این مهم رو دارم، اما بار ها و بارها برای من پیش اومده با یک تغییر روند خیلی ساده از سیستم های برنامه ریزی مثلا در بخش مشاوره سئو و بهینه سازی وبسایت ها به برنامه ریزی داده محور، ما تحول های ۳۰-۴۰% رو شاهد بودیم بدونه افزایش زمانی و ریالی پروژه ها.

اهمیت نگاه برون سازمانی به تحول دیجیتال

دقت کنیم بزرگ ترین فرصت ها معمولا برای ما زمانی به تهدید تبدیل می شوند به مروز زمان که به موقع و درست از آن ها استفاده نکردیم،مثال زمان ورود به بازارهای آنلاین و کانال های دیجیتال مارکتینگ بالا دقیقا مثال مشخص همین مورد است، اما دلیل این مشکل کجاست، معمولا روند مدیریت و تقسیم بندی فعالیت ها به منابع انسانی خطی و بر مبنای دید ها گذشته مدیران است و عموما مدیران رده بالا به دلیل درگیری بسیار زیاد با منابع انسانی ، فعالیت ها و روند های سازمانی خیلی حساس و آگاه به تغییرات و فرصت های جدید تکنولوژی نیستند! همچنین روند معمولا نه چندان کارآمد منابع انسانی باعث می شه تیغ تیز دانش فنی نیرو های سازمانی هروز کندتر و ضعیف تر بشه و همچنین نبود استراتژی های نوین دیجیتال مارکتینگ در زمان برنامه ریزی ماه ها و گاهی سال ها این روند رو به عقب می اندازه، دقیقا اینجاست که حضور یک متخصص و مشاور برون سازمانی در کنار تیم ها معادله رو تغییر می ده! نگاه جدید و داده محور به فرآیند ها و تحلیل وضعیت تیم از نگاه بیرونی بزرگ ترین قدم در این مسیر هست!

من کوروش حیدری بیش از ۱۰ سال در حوزه اکوسیستم کسب و کار های اینترنتی ایران در نقش ها و جایگاه های مختلف فعالیت کردم، کارمند، سرپرست ، مشاوره ،  مدیر ، کارآفرین و … اما شاید باور نکنید بالای ۹۰% سازمان ها در هر ابعادی که باشند وقتی وارشون شدم تصویر ذهنیشون این بوده که بهترین تکنولوژی ها بهترین نتایج و بهترین منابع متعلق به آن هاست و شاید هیچ تهدیدی بزرگ تر از این وجود نداشته باشد، انگاه ما یک مایوپیای بزرگ سازمانی و شخصی به موفقیت هایمان داریم که مارو نسبت ضعف هامون کور و باعث شکست هامون می شه!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *