رپرتاژ

تیکا (برترین استارتاپ آموزش زبان) چطور متولد شد؟

شش سال قبل، پیش از اینکه به‌خاطر شیوع کرونا آموزش خصوصی زبان آنلاین به جزء جدانشدنی زندگی ما تبدیل شود، ایده تیکا متولد شد “آموزشگاه زبانی که همه‌جا در دسترست باشد! “. حامد وفایی و حسین محسنیان، بنیان‌گذاران تیکا هستند که ایده تیکا را با الهام از پرنده تیکا که بسیار تیز پرواز است، خلق کردند تا هر فردی در هر جای دنیا بتوانند با سرعت زیادی به زبان مورد علاقه خود مسلط شود.

حسین محسنیان می‌گوید: ” خیلی از بچه‌ها و جوان‌های دانشجو دوست دارند زبان یاد بگیرند اما نمی‌دانند چطور شروع کنند. بیشتر ما فکر می‌کنیم به برنامه‌ریزی آن‌چنانی و رفتن به آموزشگاه حضوری نیاز داریم، اما در واقع همه زبان‌آموزهای موفق یادگیری زبان را تبدیل به یک عادت روزمره کرده‌اند. با تیکا شما می‌توانید هروقت که دلتان می‌خواهد با یک معلم به طور آنلاین کلاس برگزار کنید. شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد، اما می‌بینید که خیلی سریع‌تر و آسان‌تر از چیزی که انتظار دارید هر زبانی را یاد می‌گیرید. دو کلاس یک ساعته در طول هفته تنها چیزی است که نیاز دارید! “

اپلیکیشن خودآموز زبان انگلیسی 

سال ۹۶ دوران طلایی اپلیکیشن‌های خودآموز اولین موفقیت تیکا را رقم زد. تیکا در این زمینه اصلاً برای مخاطبانش کم نگذاشت: این اپ برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌اواس منتشر و با استقبال خوبی مواجه شد. اپلیکیشن شامل ویدئوها کلیپ‌های جذاب با زیرنویس دوزبانه، فلش کارت، دیکشنری، داستان، گفت‌وگوهای رایج در مسافرت و مهاجرت، معرفی دانشگاه‌ها، کالج آموزش زبان از الفبا و … می‌شد. بخشی از خدمات رایگان و بخشی از آن‌ها با خرید اشتراک یک تا سه‌ماهه در دسترس کاربر قرار می‌گرفتند.

بااین‌حال، اپلیکیشن خودآموز زبان نمی‌توانست به سؤالات ریزودرشت کاربرها پاسخ بدهد. تیم تیکا نیاز به گسترش یک سامانه بزرگ‌تر را احساس می‌کرد. سامانه‌ای که فقط مختص زبان انگلیسی نباشد!

آموزشگاه آنلاین زبان تیکا : رزرو جلسه آزمایشی رایگان؟!

ایده آموزشگاه آنلاین از سال ۹۸ کلید خورد. این آموزشگاه با اساتید انگلیسی و فرانسه آغاز به کار کرد. خیلی زود زبان‌های اسپانیایی، چینی، روسی و کره‌ای هم به زبان‌های تیکا اضافه شدند. زبان‌های آلمانی، ترکی استانبولی، ایتالیایی و عربی هم رشد سریعی داشتند. ما در تیم تیکا انتظار داشتیم تا حدود ۱۰ زبان رایج در دنیا به ما ملحق شوند اما در نهایت تعداد این زبان‌ها به ۱۴ زبان رسید! زبان‌های بعدی هلندی، ژاپنی، سوئدی و هندی بودند.

حامد وفایی می‌گوید: ” همه ما به اساتیدی برخوردیم که در زمینه آموزش آنلاین زبان خیلی خوب هستند. ما دوست داریم این اساتید را به همه دوستانمان معرفی کنیم، اما خیلی اوقات محدودیت‌های مکانی و زمانی اجازه نمی‌دهد این اساتید خوب شناخته شوند یا با زبان‌آموزهای بیشتری کلاس برگزار کنند. تیکا جایی است که این مشکل یک‌بار برای همیشه حل می‌شود! شما با کلیک کردن روی اسم و پرچم هر زبان می‌توانید لیست مدرس ها را ببینید. همه اساتید زبان تیکا رزومه و مدارک خودشان را ارسال می‌کنند. ضبط یک ویدیو برای معرفی خودشان به زبان تدریس هم الزامی است تا زبان‌آموزها بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند.”

در نهایت همیشه تعداد زیادی از اساتید آموزشگاه زبان آنلاین تیکا کلاس های رایگان آزمایشی برگزار می‌کنند! وقتی شما یک کلاس آزمایشی رزرو کنید، پشتیبانی با شما در ارتباط خواهد بود. لینک ورود به پروفایل و لینک ورود مستقیم به کلاس برای شما پیامک و یا ایمیل خواهد شد. همچنین استاد هم با شما ارتباط می‌گیرد تا مطمئن باشید یک جلسه معارفه و آشنایی رسمی خواهید داشت!

حفظ تعامل انسانی در کنار یک سیستم آموزش مجازی

یکی از شعارهای اصلی تیکا، ارائه خدمات پشتیبانی و مشاوره به تک تک زبان‌آموزان و مدرسین زبان است. اساتیدی که در تیکا ثبت نام می‌کنند بر خلاف پلتفرم های مشابه، از هفته اول  شانس جذب زبان‌آموزان خودشان را خواهند داشت. تیکا به اساتید جدید به خصوص اساتیدی که رزومه کاملی ارسال کرده باشند، شانس بهتری در دیده شدن در صفحه اصلی و ابتدای لیست را می‌دهد.

پریسا منصوریار، مدرس آیلتس و سوپروایزر تیکا می‌گوید:”ما از اساتید درخواست می‌کنیم هر مشکلی داشتند با ما درمیان بگذارند. به علاوه نظارت روزانه بر کلاس‌های آنلاین بخشی از وظایف ماست که به کمک آن سعی می‌کنیم کیفیت خدمات خودمان را بیشتر کنیم.”

مهشید افشاری، مدیر روابط عمومی تیکا با سابقه کار در بخش پشتیبانی زبان‌آموزان هم معتقد است:” در طول سال گذشته زبان‌آموزان تیکا آشنایی خیلی بهتری با آموزش آنلاین زبان پیدا کرده‌اند. دیگر لازم نیست نحوه تدریس و کار با پلتفرم را برای تک تک زبان‌آموزانی که تازه جلسه معارفه را گذرانده‌اند یا حتی زبان‌آموزان جدید توضیح بدهیم. با این حال هنوز هم ما سعی می‌کنیم زبان‌آموزان با ما راحت باشند و در هر ساعتی از شبانه روز سؤالات خودشان را برای واتساپ پشتیبانی و سایر راه‌های ارتباطی ارسال کنند.”

اضطراب یادگیری و مقاومت در برابر استفاده از سامانه‌های آنلاین برای زبان‌آموزان سنتی کاملا طبیعی است! اما این مقاومت خوشبختانه کمرنگ‌تر شد. بسیاری از زبان‌آموزان تیکا افراد میان‌سال یا کودکان هستند.

چطور از کلاس های آنلاین زبان استفاده کنم؟

چطور از کلاس های آنلاین زبان استفاده کنم؟

برای شروع یادگیری در تیکا به عنوان، کافی است به آدرس tikkaa.ir بروید. استاد مناسب خودتان را پیدا کنید (میتوانید از نظرات زبان آموزان قبلی خط بگیرید!) و رزرو آزمایشی را انجام دهید. شما میتوانید در هر یک از پلتفرم هایی که استاد مد نظر شما استفاده میکند – بیگ بلو باتن، اسکای روم، زوم یا اسکایپ- کلاس خودتان را برگزار کنید. هزینه اینترنت در بیگ بلو باتن و اسکای روم نیم بها خواهد بود.

تا بی نهایت اوج بگیر: برنامه های آینده!

آموزشگاه زبان آنلاین تیکا در طول این سه سال فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر گذاشته است. تیکا برای ماندن در فضای دشواری که برای کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد ناچار بود بجنگد اما هیچ وقت از بلندپروازی دست نکشید. یکی از اهداف تیکا افزایش عدالت آموزشی برای همه زبان آموزان و افزایش فرصت های تدریس و تبادل مهارت برای همه مدرسین است. زینب ناصری از اعضای تیم محتوا و طراحی خدمات تیکا به آینده خوشبین است:”ما میتوانیم زبان آموزان مختلف را جذب کنیم، و روز به روز شناخت ما از مخاطبانمان بیشتر و بهتر میشود. انتقال حس خوب و ارتقای فرهنگ آموزش آنلاین از هدف های تیکاست.”

دوره های گروهی

افزایش تعداد دوره های آموزش زبان گروهی از برنامه های آینده تیکا است. تعداد زیادی از اساتید زبان با تجربه و مورد تایید تیکا صلاحیت برگزاری کلاس های گروهی را به دست آورده اند و این کلاس ها در نوروز ۱۴۰۰ با استقبال خوبی مواجه شدند. دوره های آموزش زبان آلمانی از جمله این کلاس ها هستند.

فراهم کردن دسترسی به محتوای با کیفیت آموزشی که به طور اختصاصی برای زبان آموزان تیکا طراحی میشود از اهداف تیکاست. با اضافه شدن اعضای جدیدی مثل مریم علیائی نژاد به عنوان گرافیست و دوستان دیگر به عنوان ادیتور، به رسیدن به این هدف نزدیکتر شده ایم. مریم علیائی نژاد میگوید :”ما در حال حاضر هم بازخوردهای زبان آموزان را به صورت ویدیو و صوت و مقاله در تیکا منتشر میکنیم. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام تیکا هم مخاطبان فعال زیادی دارند.”

در نهایت تیکا همیشه همراه شماست. چه در آدرس tikkaa.ir و چه در شبکه های اجتماعی. اگر در تیکا ثبت نام کنید میتوانید در پیامرسان های تیکا هم هرروز با ما در ارتباط باشید! منتظر شما هستیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *