رپرتاژ

۵ قراردادی که استارتاپ ها باید تنظیم کنند

استارتاپ ها یکی از جدیدترین مدل‌های کسب و کار هستند که در عین اینکه طرفداران زیادی دارند، بسیار حساس و آسیب‌پذیرند. چرا که سرعت رشد و گسترش استارتاپ ها از سرعت تدوین قوانین جدید برای آن‌ها بسیار بیشتر است. اما این موضوع به معنی حمایت نشدن استارتاپ ها نیست. در واقع صاحبان استارتاپ ها می‌توانند با استفاده از راه‌حل‌های قانونی موجود بیشترین حمایت را دریافت و مسیر توسعه خود را تضمین کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها، تنظیم قرارداد برای استارت‌آپ است. مساله‌ای که بیش از هر چیز اهمیت دارد، این است که بدانید استارتاپ ها به چه قراردادهایی نیاز دارند.

مهم‌ترین قراردادهای استارتاپ‌ها

استارتاپ‌ها، در موضوعات مختلفی تاسیس می‌شوند. در نتیجه نیازهای متفاوتی هم دارند. نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که همه استارتاپ‌ها از فناوری به عنوان یک ابزار کاربردی استفاده می‌کنند. چه در بستر فناوری شکل گرفته باشند یا نه. این نقطه مشترک بین همه استارت‌آپ‌ها باعث شده است که نیازهای مشترکی فارغ از موضوع خود داشته باشند. در نتیجه تنظیم قرارداد برای همه استارتاپ‌ها یک اصل ضروری است که از چالش‌های زیادی جلوگیری کرده و ریسک‌های خود را به حداقل می‌رساند. ثبت‌یار در یک دسته‌بندی کلی این قراردادها را شامل موارد زیر می‌داند:

  • قراردادهای حوزه کسب و کار و همکاری
  • قراردادهای حوزه فناوری
  • قراردادهای حوزه تامین مکان فعالیت
  • قراردادهای گسترش استارتاپ
  • سایر قراردادها

قراردادهای کسب و کار

مهم‌ترین بخش هر کسب و کاری، همکاری با سایر اشخاص است که می‌توانند در قالب‌های مختلفی با استارت‌آپ شما همکاری کنند. این همکاری می‌تواند به‌صورت استخدامی و در قالب کارمندی یا به‌صورت پروژه‌ای باشد.

قرارداد کار

قرارداد کار

استارتاپ شما می‌تواند افرادی را به‌عنوان کارمند استخدام کرده و بخشی از فعالیت‌ها را به آن‌ها بسپارد. در این صورت یک راه امن و مطمئن تنظیم قرارداد کار است که بر اساس آن تمامی وظایف و مسئولیت‌های شما به عنوان کارفرما با کارمندتان مشخص شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قرارداد پرداخت حقوق مشخص شده توسط وزارت کار و همچنین بیمه کردن کارمند است.

قرارداد پیمانکاری و انواع آن

از جمله بیشترین قراردادهایی که استارتاپ‌ها به عنوان مدل جدید کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند، قراردادهای پیمانکاری است. این قرارداد در حوزه‌های مختلف شغلی با عناوین متفاوتی شناخته می‌شود. در تمامی این قراردادهای انجام کار به صورت پروژه‌ای است و به شخص/ اشخاص دیگری برون‌سپاری می‌شود. در این صورت دیگر از قالب قانون کار استفاده نمی‌شود. برخی از مهم‌ترین قراردادهایی که در قالب پیمانکاری تنظیم می‌شوند و در استارتاپ‌ها کاربرد زیادی دارند، عبارت‌اند از:

  • قرارداد تولید محتوا
  • قرارداد طراحی سایت
  • قرارداد حسابرسی
  • قرارداد مشاوره
  • قرارداد سئو
  • قرارداد مدیریت شبکه‌های اجتماعی
  • و…

قرارداد مشارکت

در یک قالب دیگر، استارتاپ‌ها می‌توانند بخشی از سرمایه یا ایده خود را با مشارکت اشخاص دیگر تامین کنند تا اهداف خود را با قدرت بیشتری پیش ببرند. این کار با تنظیم قرارداد مشارکت امکان‌پذیر است که می‌تواند مسئولیت‌های هر طرف را به خوبی مشخص کند و انتظارات آن‌ها از نتیجه کار به صورت مکتوب ذکر کند.

قراردادهای حوزه فناوری

با توجه به اینکه بیشتر قراردادها در حوزه فناوری شکل می‌گیرند، تنظیم قراردادهای مرتبط با این حوزه می‌تواند تاثیر زیادی در پیشبرد آن‌ها داشته باشد. از جمله کاربردی‌ترین قراردادها در حوزه فناوری برای استارتاپ‌ها، می‌توان به قرارداد انتقال فناوری و قرارداد اعطای لیسانس اشاره کرد.

قرارداد‌های حوزه تامین ملک

استارتاپ‌ها در زمان تاسیس یا توسعه خود نیاز به مکانی برای فعالیت دارند. صاحبان استارتاپ‌ها می‌توانند مکان مورد نظر را اجاره کرده یا بخرند. این قراردادها می‌توانند در انواع مختلفی تنظیم شوند. برای مثال یک استارتاپ ممکن است یک دفتر کار مستقل اجاره یا در یک فضای کار اشتراکی فعالیت کند. در هر یک از این موارد تنظیم قرارداد مرتبط می‌تواند، خیال شما را بابت چالش‌های احتمالی راحت کند. رایج‌ترین قراردادها برای تامین ملک استارتاپ را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • قرارداد خرید و فروش ملک
  • قرارداد اجاره ملک
  • قرارداد اجاره دفتر کار
  • قرارداد اجاره فضای کار اشتراکی

استارتاپ‌ها معمولا بر پایه یک ایده اولیه شرکت می‌گیرند و در ابتدای کار سرمایه کافی برای تامین ملک و گسترش کسب و کار خود ندارند. به همین دلیل بیشترین قراردادی که در این زمینه مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد، قرارداد اجاره فضای کار اشتراکی است که هزینه کمتری بر دوش صاحبان استارتاپ‌ها می‌گذارد.

قراردادهای گسترش کسب و کار

مهم‌ترین هدف صاحبان استارتاپ‌ها، گسترش و رسیدن به اهدافی است که برای خود ترسیم کرده‌اند. در این بین استفاده از ابزارهایی می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند. یکی از مهم‌ترین این ابزارها تبلیغات و بازاریابی است که در معرفی استارتاپ تاثیر زیادی دارد. برای این موضوع، تنظیم قرارداد می‌تواند به‌طور کامل شرایط و خواسته‌های شما به عنوان صاحب استارتاپ و طرف مقابل را مشخص کند. قراردادهای زیر از جمله مهم‌ترین قراردادهایی‌ست که می‌توانید برای گسترش استارتاپ خود تنظیم کنید:

  • قرارداد اجاره فضای تبلیغاتی
  • قرارداد بازاریابی

همچنین در صورتی که استارتاپ شما اقدام به تولید نرم‌افزار کند، می‌تواند برای گسترش خود این نرم‌افزار را واگذار کند. برای حفظ حقوق خود و جزئیات واگذاری می‌توانید از قرارداد فروش و پشتیبانی نرم‌افزار استفاده کنید.

سایر قراردادهای استارتاپ‌ها

سایر قراردادهای استارتاپ‌ها

صاحبان استارتاپ‌ها برای پیشبرد اهداف خود نیاز به برخی توافقات با اشخاص دیگر دارند. این توافقات می‌تواند با اشخاصی که با استارت‌آپ همکاری می‌کنند یا به هر نوعی طرف آن قرار می‌گیرند، انجام شود. بخش مهمی از این توافقات مربوط به اطلاعات استارتاپ‌هاست که مهم‌ترین دارایی آن‌ها به‌شمار می‌رود. چرا که هسته مرکزی هر استارت‌آپ ایده است. در نتیجه محافظت از آن بیش از هر کسب و کار دیگری اهمیت دارد.

در این زمینه صاحبان کسب و کارها می‌توانند از قرارداد عدم افشای اطلاعات و منع رقابت استفاده کنند. با تنظیم قرارداد فوق علاوه بر حفظ اطلاعات، امکان منع کردن اشخاص مختلف برای رقابت با کسب و کار شما وجود دارد.

در استارتاپ‌ها ممکن است، ابتدای کار سهامداران زیادی وارد یا از استارتاپ خارج شوند. برای مشخص شدن سهامداران می‌توان از قرارداد نقل و انتقال سهام استفاده کرد.

تنظیم قرارداد استارتاپ‌ها

صاحبان استارت‌آپ شاید بیش از هر کسب و کار دیگری نیاز به قرارداد داشته باشند. چرا که سایر کسب و کارها مثل شرکت قوانین مشخصی در قانون دارند و استفاده از قرارداد می‌تواند تضمین بیشتری برای توافقات آن‌ها باشد. در حالی‌که استارتاپ‌ها از ابتدای تاسیس باید چالش‌های خود را به حداقل برسانند تا بتوانند به خوبی روی اهداف خود تمرکز کرده و آن را پیش ببرند.

تنظیم قرارداد یک راه مطمئن برای پیشبرد بخش زیادی از اهداف استارت‌آپ‌ها است که می‌تواند در موضوعات مختلفی تنظیم شود. ثبت‌یار قراردادهای مورد نظر شما را با مشاوره رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین بعد از تنظیم قرارداد می‌توانید از ۱۰ روز پشتیبانی رایگان بهره‌ ببرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *