اخبار استارتاپی

بانی کار، یک ایده استارتاپی با حجم بازار نیمی از شاغلین کشور

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نزدیک به نیمی از شاغلین کشور در بخش خدمات و در حوزه‌‌ شغل‌های پایه و میان‌پایه حضور دارند.سامانه استخدامی بانی‌کار استارتاپی است که با هدف تسهیل کاریابی در این حوزه‌‌ راه‌اندازی شده است.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نزدیک به نیمی از شاغلین کشور در بخش خدمات و در حوزه‌‌ شغل‌های پایه و میان‌پایه حضور دارند و این بخش ۴۸.۸ درصد از شاغلین کشور را در خود جای داده است. اگرچه این سهم نسبت به بهار سال ۹۹ بالغ بر یک درصد کاهش داشته است اما همچنان برآورد می‌شود که تعداد شاغلین بخش خدمات حدود ۱۱.۵ میلیون نفر است.

در گذشته پیدا کردن یک کار مناسب به‌روش سنتی و از طریق گشت‌وگذار در بازار و صحبت با صاحبان کسب و کارها انجام شده یا آگهی‌های استخدامی در روزنامه‌ها منتشر می‌شدند. با ورود تکنولوژی و توسعه زیرساخت‌های اینترنتی در کشور، کاریابی و پیدا کردن نیروهای کار متخصص رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و آگهی ها و بروشورهای چاپی جای خود را به آگهی های آنلاین در سایت‌های کاریابی داده است.

در ایران حدود ۷۰درصد درخواست های استخدامی را آگهی های مربوط به مشاغل پایه و میان‌پایه تشکیل می‌دهند.

سامانه استخدامی بانی‌کار استارتاپی است که با هدف تسهیل کاریابی در حوزه‌‌ شغل‌های پایه و میان‌پایه (یقه آبی‌ها و یقه صورتی‌ها) و معرفی شغل‌های این حوزه چه در شرکت‌های بزرگ و چه در کسب‌و‌کارهای خرد راه‌اندازی شده است.

استارتاپ بانی‌کار از سال ۹۶ فعالیت خود را با‌ عنوان «سه‌سوت جابز» و در استارتاپ استودیو کنترل‌تک آغاز کرده است. در این پلتفرم کارفرمایان و کارجویان در بخش‌های خدماتی یک پروفایل شخصی دارند که در آن اطلاعات مورد نیازشان را ثبت کرده‌اند و می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند.

این استارتاپ در دل همین جامعه و با احاطه کامل به نیازهای موجود در آن تاسیس شده است و به کارجویانی که در جست‌وجوی بهترین گزینه‌ شغلی مدنظر خود هستند و باید از چالش‌ها و نگرانی‌های زیادی عبور کنند، کمک خواهد کرد. همچنین با وجود فرصت‌های فراوان مربوط به شغل‌های پایه و میان‌پایه‌ (یقه آبی‌ها و یقه صورتی‌ها) در کشور، عموماً اغلب کارفرماهای این‌گونه مشاغل به علت خلأهای موجود در بازار کار و نبودن مرجع تخصصی انتشار آنلاین فرصت‌های شغلی، به‌صورت دستی و با چسباندن کاغذ به دیوار یا شیشه مغازه خود نیروی کار مورد نظر خود را پیدا می‌کنند.

سامانه کاریابی بانی‌کار که به‌تازگی جشن چهارمین سالگرد تاسیس خود را گرفته، در تمام مدت فعالیتی خود یک روند رشد مناسبی را سپری کرده است و در شرایطی که اوضاع اقتصادی در بخش خدمات زیاد مناسب نیست و مشاغل یقه آبی و یقه صورتی بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا دیده‌اند، توانسته کمک زیادی به اشتغال‌زایی و کاریابی در کشور برای کارجویان این حوزه کند.

مشاغل پایه و میان‌پایه چه مشاغلی هستند؟

پیش از این در میان پلتفرم‌های آنلاین استخدامی و کاریابی همواره گروه‌های شغلی پایه و میان پایه کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. مشاغلی که در اصلاح بین المللی به آنها شغل‌های «یقه‌آبی» و «یقه صورتی» گفته می‌شود.

بازاریاب‌ها، فروشنده‌ها، صندوقدارها، مسئول دفترها، راننده‌ها و پیک‌ها، آشپزها، نجارها، تعمیرکارها، نگهبان‌ها، مشاورین املاک، مسئولین تشریفات، پشتیبان‌های فنی و تلفنی و بسیاری مشاغل دیگر همگی جز دسته شغل‌هایی هستند که آن‌ها را یقه‌آبی و یقه صورتی می‌نامند. شغل‌های یقه‌آبی و یقه صورتی بیشتر مشاغلی هستند که به تخصص فنی، تجربه و حرفه‌ای بودن آدم‌ها نیازمند است. این افراد نیروهای متخصص و کاربلدی هستند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

تسهیل کاریابی برای مشاغل یقه‌آبی و یقه صورتی و معرفی شغل‌های این حوزه چه در شرکت‌های بزرگ و چه در کسب‌و‌کارهای خرد یکی از اهداف این استارتاپ است تا نیروی کار متخصص در چرخه اشتغال‌زایی قرار گیرد؛ از طرفی سایت‌هایی وجود دارد که امکان درج آگهی استخدام و یا ثبت اطلاعات تماس جویندگان کار را در سامانه‌های خود دارند، اما عدم وجود سامانه استخدامی متمایز و منحصر به شغل‌های یقه‌آبی (Blue Collar) و شغل‌های یقه صورتی (Pink Collar) و همچنین وجود بانک اطلاعاتی جامع برای دسترسی ساختارمند و دسته‌بندی شده به پروفایل‌های جویندگان کار یکی از بزرگترین خلاهای موجود در این حوزه به حساب می‌آید که سامانه کاریابی بانی‌کار آن را نیز رفع کرده است.

استخدام تضمینی و هدهانتینگ؛ خدمتی نوآورانه از بانی کار

یکی دیگر از نیازهای کارفرمایان استخدام نیروهای کارشناس، متخصص، مدیر و نیروهای ارشد برای کسب‌و‌کارشان است. رقابت شدید بین کسب‌و‌کارها، مهاجرت تعداد زیادی از نیروهای کار متخصص و تحصیل‌کرده در چند سال اخیر، چالش‌های جدیدی را برای جذب و استخدام این طیف از نیروی کار ‌خلق کرده است و صاحبان کسب‌و‌کار‌ها در خصوص جذب و استخدام نیروی متخصص اتلاف زمان، انرژی و هزینه‌ مادی و معنوی زیادی را تجربه می‌کنند.

جذب و استخدام مدیر و نیروی متخصص (هدهانتینگ) برای برندهای معتبر و سرشناس در یکی دو سال اخیر یکی دیگر از فعالیت‌های حرفه‌ای سامانه استخدامی بانی‌کار بوده است. شرکت‌هایی مانند گروه پوراطب، بقراط، گلرنگ، اسپید، شیپور، همراه مکانیک، دکتردکتر، سرمایه‌گذاری لیان، سرمایه‌گذاری آوند و … از جمله کسب‌و‌کارهایی بوده‌اند که فرآیند جذب و استخدام نیروهای متخصص خود را به ما سپرده‌اند.

استخدام تضمینی نیز یکی دیگر از خدمات نوآورانه این استارتاپ است؛ در این سرویس برای شرکت‌هایی که واحد منابع انسانی نداشته یا دانش کافی در خصوص فرایندهای جذب و استخدام نیروی کار خود را ندارند، سرویس خدمات منابع انسانی ارائه شده و به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرایند جذب نیروی بهتری داشته باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 1 Average: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا