معرفی استارتاپآموزشسلامتکسب و کارهای آموزشکسب و کارهای سلامت

سیس نی نی ؛ خدمات جامع والدین و کودک

گفتگو با حمید جشنی بنیانگذار استارتاپ سیس نی نی

ادامه نسل و تولد از گذشته تا به امروز در میان همه موجودات زنده موضوعی حیاتی محسوب میشود. اما امروزه پس از تولد نوزاد، والدین با مشکلات و چالشهای جدیدی رو به رو میشوند و علاوه بر پزشک و مشاور به فروشگاه و…. نیز نیاز دارند.

استارتاپ سیس نی نی با مدیریت حمید جشنی، فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی، مدیرعامل شرکت فناور داتام ایده و مدیرعامل وبسایت و اپلیکیشن سیس نی نی ، به عنوان پلتفرم جامعه تحلیل وبسایت و اپلیکیشن والدین و کودک پایه گذاری شد.

سیس نی نی عضو رسمی پارک فناوری پردیس است  و هم اکنون نیز در کارخانه نوآوری آزادی مستقر است. این استارتاپ افتخارات زیر را کسب کرده است:

۱.جز هشت کسب و‌کار برگزیده چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان دانشگاه تهران ۱۳۹۹

۲.جز دومین دوره رونمایی از ده دستاورد برتر کارخانه نوآوری آزادی و‌کارخانه نوآوری های وی ۱۳۹۹

۳.جز شش کسب و‌کار ارایه دهنده حوزه شناختی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری ۱۳۹۹

۴.جز صد شرکت دانش بنیان و فناور منتخب حضور در مسابقه تلویزیونی کارویا صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ۱۴۰۰

گفتگوی ما را با این استارتاپ دنبال کنید:

سیس نی نی به چه معنی است و چه خدماتی ارائه می دهد؟

سیس نی نی فعالیت رسمی خود را از ابتدای سال ۹۹ آغاز کرد؛ سیس به معنای جنب و جوش، چست و چابک است و نی نی هم معادل کلمه محاوره “کودکان نوپا” است که در آن زمان که دامنه آن را راه انداختیم، توانستیم هم .com و هم .ir آن را تهیه کنیم؛ ما زمانی که این حوزه را در شرایط کرونا انتخاب کردیم، متوجه شدیم که هیچ سوپراپلیکیشنی در حوزه والدین و کودک وجود ندارد که بتواند نیازهای مختلف والدین و کودکان را برطرف کند.

والدین و بستگان نزدیک برای رفع نیازها مجبور بودند که به وبسایت ها و اپلیکیشن های گوناگون مراجعه کنند؛ لذا ما تصمیم گرفتیم که با راه اندازی این سایت در وقت و هزینه آنها صرفه جویی کنیم و سیس نی نی را راه اندازی کردیم. سیس نی نی دانستنی ها و مقالاتی را ارائه می دهد که والدین از قبل از بارداری تا دوره نوجوانی نیاز است، بدانند.

در سیس نی نی تعدادی ویدئوهای آموزشی وجود دارد که طی این ویدئوها با بیش از ۱۵ پزشک، روانشناس، کارشناس، متخصص و ماما همکاری کردیم و به تولید محتوا پرداختیم. یک بخش آگهی ها و فروش وجود دارد که والدین در آن می توانند کالاها موردنظر خود را در آن تهیه کنند.

در بخش بازی و سرگرمی در اپلیکیشن با کمک متخصصین، بازی های آموزشی و سرگرم کننده ای برای کودکان ایجاد کردیم؛ از لالایی، قصه، کارتون تا آموزش الفبای انگلیسی، فارسی و همچنین اسم میوه ها، اسم اشیا و ..  بخش دیگری نیز وجود دارد تحت عنوان “تحلیل نقاشی کودکان” که والدین می توانند نقاشی کودکان خود را برای ما بفرستند و دکترهای روانشناس آن را تحلیل کنند؛ ضمن اینکه ۱۵ دقیقه مشاوره با آن روانشناس برایشان تدارک دیده می شود.

یک بخش مشاوره تلفنی و آنلاین وجود دارد که طی آن می توانند توسط پزشک و یا روانشناس منتخب خود ویزیت شوند و صحبت کنند. خدمت دیگری که سیس نی نی ارائه می دهد این است که مابقی کسب و کارهای حوزه والدین و کودک با اسم خود در سیس نی نی معرفی می شوند.

از آنجایی که سیس نی نی، خدمات گسترده ای ارائه می دهد، مدل درآمدی سیس نی نی به چه صورت است؟

ما در سال اول که درآمد نداشتیم و غالبا بر جذب کاربر تمرکز داشتیم؛ اما به طور کل یکی از راه های کسب درآمد سیس نی نی از فروش بنرهای تبلیغاتی است و دریافت کمیسیون از محصولات فروشگاه، پلتفرم ها، مشاوره تلفنی، تحلیل نقاشی است.

تیم اصلی از چه افرادی تشکیل شده؟

بنده بنیانگذار سیس نی نی هستم؛ متاسفانه کمبود منابع انسانی یکی از دو ضعفی است که سیس نی نی دارد، ضعف دوم “تبلیغات” است؛ آن هم به دلیل بودجه محدود، چراکه در حال حاضر با هزینه شخصی کار پیش می رود. تیم سیس نی نی زمانی شامل ۱۱ نفر می شد اما پاندمی کویید۱۹ و به دنبال آن بسته شدن بسیاری از رویدادها و نمایشگاه ها، باعث از دست رفتن بازار b2b سیس نی نی شد و بودجه نیز رفته رفته محدودتر شد و علی رغم میل باطنی مجبور به قطع ارتباط با عزیزان شدیم تا اینکه رسیدیم به تیم حال حاضر سیس نینی که از ۵ نفر تشکیل می شود.

این تیم ۵ نفره شامل چه تخصص هایی می شود؟

تخصص بنده من به عنوان CEO و با یک تجربه ۱۰ ساله موفق در حوزه فروش و بازاریابی استارتاپ ها، مدیریت بازرگانی است؛ سیس نی نی در تیم خود یک مدیرمالی (که متخصص مالیاتی است)، یک مدیر فروش، برنامه نویس و پشتیبان گرافیک دارد. عزیزانی که به عنوان پزشک، کارشناس و روانشناس با عقد تفاهم نامه با ما همکاری می کنند و عضو تیم محسوب نمی شوند.

آیا از مجموعه و یا نهاد حمایتی کمک نگرفتید؟

به هیچ عنوان؛ البته بسیاری از پیشرفت های علمی خود را مدیون مجموعه کارخانه نوآوری آزادی بالاخص تیم مدیریتی آن ها هستیم. پارک نیز فضای خوبی برای ما تهیه کرده است اما تا به حال نه عضو شتابدهنده بودیم و نه از حمایت مالی استفاده کردیم.

آیا قصد جذب سرمایه دارید؟

تا درصدی بله؛ تا به حال نیز با سرمایه گذار خطرپذیر و.. جلساتی داشتیم اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیدیم و جلسات همچنان باز مانده اند.

از آنجایی که سیس نی نی بسیاری از چالش های والدین را حل می کند، آیا از ابتدا نیز قصد داشتید که خدمات را یکجا عرضه کنید و یا بعد از برخورد با چالش ها، خدمات اضافه شدند؟

سیس نی نی در ابتدا با سه بخش شروع به کار کرد و نقطه تمایزمان با بقیه کسب و کارها نیز همین تعدد بخش ها بود تا بتوانیم از طریق آن نیازهای گوناگون والدین را برطرف کنیم؛ شروع کار ما با ۳ بخش بود اما مابقی بخش ها طبق بازخوردهایی که به خصوص از والدین می گرفتیم، راه اندازی می شدند و سپس برنامه نویسی و تحقیقات آن را انجام می دادیم.

سیس نی نی در حال حاضر چه تعداد کاربر دارد؟ 

بدون کوچک ترین تبلیغات، بازدیدکننده های وبسایت از ۱۹۰ هزار نفر منحصربه فرد گذشت؛ بیش از ۳۸۰ هزار صفحه در وبسایت ورق خورده؛ اپلیکیشن نیز تنها با ۲۵۰۰ نصب، ۱۰۳ هزار بار صفحات آن ورق خورده؛ در بیش از ۲۵۰ کلیدواژه، صفحه اول گوگل هستیم؛ ۳ افتخار نیز در سال اول حضور کسب کردیم.

غالبا از رسانه ها این سوال می شود که “یک استارتاپ خدماتی، تمرکز خود را بر سایت بگذارد و یا اپلیکیشن” نظر شما چیست؟

 ما به دلیل تمرکز بر سئو، بازخورد بهتری از وبسایت گرفتیم اما تنها تفاوت وبسایت و اپلیکیشن سیس نی نی، در “اتاق سرگرمی” اپلیکیشن است؛ تمامی محتواها یکسان است اما در وبسایت ۴ بازی برای والدین و نوجوانان وجود دارد چراکه معتقدیم، لپ تاپ و کامپیوتر در دست کودک نیست و غالبا موبایل و تبلت در دستان خود می گیرند؛ در اپلیکیشن یک “اتاق سرگرمی” تهیه شده که محتواهای بسیار جذابی دارد و از اپلیکیشن راحت تر می توانند استفاده کنند اما به طور کل خدمات در اپلیکیشن و وبسایت یکسان است.

آیا به مراکز خاصی مانند مهدکودک خدماتی ارائه کرده اید؟

ما طی ۲ پروژه تصمیم به همکاری با مهدکودک ها گرفتیم اما به عنوان مثال از ۲۵۰۰ شماره مهدکودک در تهران، تنها ۶ مهدکودک باز بود و بقیه مهدها به دلیل کرونا بسته بودند لذا بازار، بازار قبل کرونا نیست و این موضوع ضربه های زیادی به کسب و کارها زد و راه درآمدزایی و خدمت دهی ما را بست.

چه برنامه ای برای بازاریابی دارید؟ 

بازاریابی سیس نی نی می تواند به صورت حضوری در راستای گرفتن آگهی انجام شود، در ابتدا نیز ما کارشناسان فروش حضوری داشتیم که متاسفانه به دلیل محدودیت بودجه از هم پاشید. برنامه دیگر در این راستا “سئو” است؛ متاسفانه اکنون بودجه تبلیغات را نداریم و در زمینه تبلیغات، با کمبود منابع انسانی مواجهیم که البته برای این کار راه های زیادی وجود دارد، به عنوان مثال پشتیبان ها می توانند به صورت تلفنی، پنل اس ام اس و یا گرفتن رپرتاژ این کار را انجام می دهند و یا حتی فروش به صورت حضوری داشته باشیم؛ اما متاسفانه تمام این راه ها ملغی شده است.

جز تبلیغات و منابع انسانی چه چالش های دیگری در مسیر خود داشتید؟

راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی در ایران تماما چالش است؛ در بسیار از اوقات نه تنها حمایتی نمی شود بلکه سنگ اندازی هایی می شود این در حالی است که با توجه به بودجه هایی که مسئولین دارند و در جاهایی که نباید خرج می شود، می توانند جوانانی که با هزار امید وارد این اکوسیستم می شوند را کمی حمایت کنند؛ چراکه ایده های بسیاری وجود دارد که جوانان حتی جرات نمی کنند به سمت آن بروند.

غالب استارتاپ های سلامت درگیر رگولاتوری و مجوز می شوند؛ آیا شما نیز با این چالش برخوردید؟

خیر؛ البته کمی دریافت جوازهای کسب و کار طول کشید اما هیچ وقت به مانع برنخوردم؛ زیرا همه چیز در کسب و کار ما روشن و مشخص بود.

چه مجوزهایی دریافت کردید؟

مجوزهای اینماد، وزارت فرهنگ و ارشاد و هرچیزی که برای جلب اعتماد کاربر نیاز است را دریافت کردیم.

چه برنامه ای برای توسعه محصول دارید؟

خوشبختانه این حوزه به قدری جذاب و گسترده است که انتهایی برای ارائه خدمات آن نمی توان قائل شد. ما نیز برای توسعه آن برنامه های زیادی داریم اما متاسفانه دست های ما فعلا برای این برنامه ها بسته است. مخصوصا که اخیرا کاربران آنلاین در این حوزه زیاد شده اند و مردم کم تر تمایل به حضور فیزیکی در بیمارستان را دارند؛ لذا بخش های زیادی را قرار است، اضافه کنیم اما در حال حاضر حتی بخش های موجود نیز با شدت قبل پیش نمی روند.

سخن آخر:

توصیه من به افراد این است که اگر پول زیادی ندارند، وارد فضای کارآفرینی نشوند. گاهی اوقات حتی شتابدهنده نیز با هزینه بسیار اندک چند ماهی شما را همیاری می کنند اما باید به بعد از آن نیز فکر کنند که بدون کمک از مجموعه، چه اتفاقی می افتد؟ بسیاری از افراد که تجربه اولین کسب و کار خود را دارند، این نکته ها را در نظر نمی گیرند و با بی تجربگی خود وارد مسیری می شوند که در نهایت تنها افسوس می خورند؛ بنابراین دل خود را به شتابدهنده ها و وام ها خوش نکنند و اگر نمی توانند روی پای خود بایستند، قطعا در طی یک سال با شکست مواجه می شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۳.۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *