سرمایه گذاری خطرپذیراخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیراکوسیستم

گزارش سالانه سرمایه گذاری توسعه کارآفرینی بهمن

شرکت توسعه کارآفرینی بهمن و تجربه پنج سال فعالیت در اکوسیستم کارآفرینی ایران

شرکت توسعه کارآفرینی بهمن در مدت تجربه پنج ساله فعالیت خود در اکوسیستم کارآفرینی ایران تلاش های بسیاری برای جذب دانش و مهارت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر دنیا، ایجاد فرهنگ صحیح تعامل با کارآفرینان و توسعه چارچوبهای مالی و حقوقی مناسب با شرایط ایران داشته است. این شرکت از سال گذشته اقدام به انتشار گزارش‌هایی به منظور ارائه تصویر روشن از فضای اکوسیستم کارآفرینی ایران داشته است. گزارش پیش‌رو عملکرد سرمایه گذاری این شرکت را در طی ۱۶ ماه گذشته نشان میدهد.

پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت شامل ۶۰ تیم می باشد که  ۲۹ استارتاپ آن در بخش نرم افزاری و ۳۱ استارتاپ در بخش صنعتی مشغول به فعالیت‌اند. در طی ۱۶ ماه گذشته بر روی ۲۱ استارتاپ، مجموعا به مبلغ ۱،۲۷۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده‌است. در این مدت در افزایش سرمایه برخی از تیم های پرتفوی خود نیز مشارکت جدی داشته است.

سرمایه گذاری های اخیر

سرعت عمل در پاسخگویی به تیم ها، از ویژگی های حائز اهمیت و مثبت این مجموعه است که نشان از چابکی تیم سرمایه گذاری دارد؛ به طوری که میانگین مدت زمان برای تیم‌های نرم افزاری و صنعتی از ارسال طرح تا امضای قرارداد برای تیم های سرمایه گذاری شده تنها ۹۹ روز می باشد.

در ۱۶ ماه گذشته مجموعا ۶۰۱ درخواست سرمایه گذاری به این شرکت ارسال شده است که ۵۶۶ طرح بررسی شده‌اند و ۳۵ طرح در مراحل مختلف فرایند سرمایه‌گذاری قرار دارند. حاصل این بررسی ها عقد قرارداد بر روی ۲۱ استارتاپ حوزه صنعتی و نرم افزاری در مرحله early stage میباشد.

طرح های بررسی شده

در این گزارش به توزیع جغرافیای درخواست‌های سرمایه‌گذاری نیز اشاره شده است که نشان از این نکته دارد که این شرکت به درخواست‌های سرمایه‌گذاری از کل ایران پاسخ میدهد ولی همچنان شهر تهران بیشترین درخواست ها را به خود اختصاص داده است. در ادامه اصفهان و فارس دومین و سومین رتبه در تعداد درخواست ها را دارا هستند. از این بین ۰.۴% از درخواست‌ها مربوط به استارتاپ هایی است که در خارج از ایران مستقر هستند.

توزیع جغرافیایی درخواست های سرمایه گذاری

 همچنین به دلایل رد استارتاپ ها نیز اشاره شده است که میتواند راهنمایی برای استارتاپ ها برای جذب سرمایه در مراحل اولیه جذب سرمایه باشد. به طور کلی بیشترین میزان دلایل رد طرح های سرمایه گذاری متوجه تیم است. عدم تمرکز تیم، عدم شناخت کافی بازار و مشتریان از سوی تیم، ترکیب سهامداری نامناسب از عمده دلایل این بخش می باشند. در ادامه محصول یا خدمت قرار دارد که شامل عدم تحقق Product Market Fit، عدم ورود به بازار ، قرار گرفتن در مرحله ایده و … می باشد. از طرفی به این جهت این شرکت در مراحل اولیه کسب و کار سرمایه گذاری میکند تیم و محصول مورد توجه بیشتری قرار میگیرند و به این جهت بخش عمده دلایل رد به این دو بخش اختصاص دارد.

دلایل رد طرح های سرمایه گذاری

در ادامه گزارش بصورت اختصاصی به بررسی موارد فوق در بخش نرم افزاری و صنعتی میپردازد.

شرکت توسعه کارآفرینی بهمن با انتشار این گزارش‌ها سعی دارد تا به نوبه خود سهمی در گردش اطلاعات در این اکوسیستم داشته باشد.

گزارش عملکرد سرمایه گذاری شرکت بهمن را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۱]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *