زیست فناوریاخبار استارتاپیاخبار زیست فناوریاخبار سلامتسلامت

برگزاری چالش ساخت داروهای ضد گلوکوم بر پایه فناوری‌های نوین دارورسانی

چالش ساخت داروهای ضد گلوکوم

شتابدهنده دارویی ماد با همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) چالش ساخت داروهای ضد گلوکوم بر پایه فناوری‌های نوین دارورسانی را برگزار می‌کند. شرکت‌کنندگان باید حداکثر تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به‌صورت آنلاین ثبت نمایند.

در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، پنج ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه نمایند. در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

گلوکوم یا آب سیاه بیماری است که می‌تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه کوری شود. این بیماری دومین علت شایع نابینایی است. برای رفع این عارضه داروهای ضدگلوکوم زیادی وجود دارند. از شناخته‌ شده‌ترین این داروها، دورزولامید هیدروکلراید هست که به تنهایی یا به همراه سایر داروهای مرتبط برای کاهش فشار داخل چشم به کار می‌رود.

برای کنترل فشار داخلی چشم رژیم‌های چند دارویی توصیه می‌شود، این دارو به صورت ترکیبی با تیمولول به شکل قطره عرضه می‌شود. علاوه بر این داروهای موثر در درمان گلوکوم با رده درمانی مهارکننده‌ی Rho kinase عرضه و تاییدیه‌های لازم را اخذ کرده‌اند. علاوه بر درمان‌های سنتی، داروهای بیماتوپروست ایمپلنت و تراوپروست (Insert) هم دو فرم جدید دارویی هستند که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تاییدیه FDA را اخذ کرده‌اند.

سیستم‌های تحویل دارو چه به شکل قطره ژل (Gel Drop) یا ایمپلنت (Implant)، درجی (Insert) و … رویکردهای مطرح در این زمینه هستند. در این فراخوان، از طرح‌های مشابه این فناوری‌ها در بحث فناوری‌های نوین دارورسانی دعوت به عمل می‌آید.

مهم‌ترین هدف برگزاری این رویداد، ایجاد فرصت‌های رشد و موفقیت برای استارتاپ ها است. ایده ها یا طرح‌هایی که از لحاظ فنی و اقتصادی مناسب هستند را می‌توان با ایجاد بستری از اساتید، فعالان بنام و زیرساخت‌های مهمی از قبیل: آزمایشگاه، خطوط تولیدی، فضای اداری، آموزش و…. به همراه تیم مارکتینگ به مرحله تولید انبوه و در نهایت فروش رساند. در همین راستا، شتابدهنده دارویی ماد با همکاری چالش‌های فناوری و نوآوری (اینوتن) به دنبال حمایت از طرح‌های این حوزه با هدف تجاری‌سازی آن‌ها است.

نکات مهم درباره طرح‌ها:

  • طرح‌هایی که رویکرد علمی داشته باشند و همزمان از نظر کسب و کار نیز دارای توجیه باشند در اولویت پذیرش بالاتری قرار می‌گیرند.
  • از لحاظ بازار و کسب و کاری، طرح‌ها باید توجیه داشته باشند. (ساختار هزینه و درآمد به همراه نوع مشتریان و حجم بازار مخاطب در سال مشخص شود.)
  • دارا بودن تیم با انگیزه و متخصص و همچنین توانمند
  • بازار هدف و مشتریان مناسبی برای آن محصول وجود داشته باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 1 Average: 5]
نمایش بیشتر

مهسا رستمی

کارشناسی هنر دانشگاه تهران، کارشناس تولید محتوا در اکوموتیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا