رپرتاژ

چه عواملی روی قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد؟

بیت کوین اولین و بزرگ ترین ارز دیجیتال شناخته شده در بازار ارز های دیجیتال می باشد. از زمان ایجاد بیت کوین تا به حال، قیمت بیت کوین رشد بی سابقه ای داشته است. قیمت بیت کوین از عوامل بیرونی بسیاری تاثیر می گیرد. به همین خاطر بهتر است تا افراد در هنگام مبادلات ارز های دیجیتال از این عوامل آگاهی داشته باشند. بیت کوین مانند سایر ارز ها مثل ریال، فبات و …. توسط بانک مرکزی ایجاد نشده است. علاوه بر این چون که بیت کوین مثل یک شرکت نیست و خرید و فروش بیت کوین با خرید و فروش سهام تفاوت های زیادی دارد، پس قیمت بیت کوین چگونه مشخص می شود و چه عواملی در تعیین قیمت بیت کوین تاثیر می گذارد؟ در این مقاله می خواهیم عوامل موثر بر قیمت بیت کوین را بررسی کنیم. اگر قصد طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال یا سرمایه گذاری را دارید، این مقاله را از دست ندهید.

عوامل موثر بر قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین توسط اشخاص تعیین نمی شود. بلکه وضعیت بازار تعیین کننده قیمت بیت کوین می باشد. بیت کوین اولین رمزارز است که در سال ۲۰۰۹ توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. معاملات ارز های دیجیتال در بلاک چین ذخیره می شود که برای نمایش تاریخچه معاملات از آن استفاده می شود. در ادامه عواملی که در قیمت ارز های دیجیتال تاثیر می گذارند را بررسی می کنیم.

میزان عرضه و تقاضا

میران عرضه و تقاضا مهم ترین عامل تاثیر گذار در قیمت بیت کوین می باشد. به این صورت که اگر تقاضا برای بیت کوین زیاد شود، قیمت آن هم افزایش می یابد و اگر مقدار عرضه بیت کوین زیاد شود،  قیمت بیت کوین کاهش پیدا میکند. یکی از عواملی که در افزایش قیمت بیت کوین موثر است، افزیش تقاضا با حجم های بالا در کوتاه مدت است. علاوه بر این چون حجم بیت کوین در سراسر دنیا محدود است، رمانی که به پایان میزان بیت کوین می رسیم و میزان عرضه کاهش می باید، قیمت بیت کوین کاهش می یابد. از سوی دیگر زمانی که استخراج بیت کوین افزایش پیدا میکند، قیمت بیت کوین کاهش و زمانی که تقاضا از سوی سرمایه گذاران زیاد می شود، قیمت آن بالا می رود.

هزینه بیت کوین ماینینگ

از عواملی که در افزایش هزینه ماینینگ تاثیر می گذارد، قیمت تجهیزات ماینینگ و برق مصرفی می باشد. میران برق مصرفی به حدی است که از نظر مصرف برق در رتبه ۶۱ ام قرار دارد. پس حداکثر هزینه موثر در هزینه استخراج ، هزینه برق مصرفی می باشد. در فرایند استخراج ماینرها مسائل پیچیده ریاضی را حل می کنند و بیت کوینی که استخراج کرده اند را به عنوان پاداش دریافت می کنند. ماینر دستگاهی است که قدرت پردازش بالا برای حل مسائل ریاضی دارد و برق زیادی در این فرایند مصرف می کند که این موضوع در هزینه بیت کوین موثر است. علاو بر این هرچه حل مسائل ریاضی سخت تر باشد هزینه بیت کوین بالاتر می رود.

مقررات خرید و فروش بیت کوین

بیت کوین یک ارز و دارایی جدید است. به همین خاطر مدت زمان نسبتا زیادی طول می کشد تا قوانین و مقررات تابتی برای آن ایجاد شود. در حال حاضر با وجود این که حدودا ۱۰ سال از ایجاد بیت کوین می گذرد، هنوز قوانین ثابتی برای آن وجود ندارد. قیمت بیت کوین هم به طور مستقیم از قوانین وضع شده توسط دولت ها تاثیر میگیرد. چون بیت کوین یک ارز غیر متمرکز است. در نتیجه اگر مقررات سرکوبانه باشد، قیمت بیت کوین کاهش می یابد. همچنین با توجه به نگرش های متفاوت در مورد بیت کوین ، قوانین وضع شده در مورد خرید و فروش بیت کوین هم متفاوت است.

اخبار و رسانه ها

یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت بیت کوین، رسانه و میزان توجه افراد به بیت کوین است. مطابق آماری که منتشر شده، با افزایش توجه رسانه ها افراد درک بهتری از ارز های دیجیتال پیدا کرده اند. بنابراین باعث می شود تا سرمایه گذاران جذب این بازار شوند. در نتیجه در صورت توجه رسانه ها به بیت کوین ارزش آن افزایش و در غیر این صورت می تواند دلیلی بر کاهش بیت کوین باشد.

قیمت ارز های دیجیتال در صرافی های مختلف

اگر شما هم تجربه خرید و فروش ارز های دیجیتال در چندین صرافی مختلف را داشته باشید ، احتمالا دیده اید که در یک تاریخ قیمت بیت کوین یک مقدار است و در همان تاریخ قیمت بیت کوین در صرافی دیگر با مقدار دیگری مبادله می شود. یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت بیت کوین و تفاوت قیمتی که در چندین اسکریپت صرافی آنلاین وجود دارد، این است که بیت کوین در چندین مکان معامله شده و هر کدام از آن ها به صورت مستقل قیمت گذاری می کنند. شاخص ها، قیمت بیت کوین را از چندین صرافی جمع کرده و میانگین قیمت را محاسبه می کند. اما چون داده ها یکسان نیست، میانگین قیمت یکسان نیست. به همین دلیل قیمت بیت کوین همواره در حال تغییر است.

ارزش بازار بیت کوین و بررسی آینده آن ها

آینده ارز های دیجیتال مشخص نیست. اما با این حال هر روزه به میزان سرمایه گذاران این حوزه اضافه می شود. حوزه بیت کوین و ارز های دیجیتال در حال توسعه و گسترش است. شاید بتوان ارزش بیت کوین را تا چند سال آینده پیش بینی کرد، اما پیش بینی قیمت آن عیر ممکن است. بنابراین تغییر رفتار و سرمایه گذاری افراد می تواند روی قیمت بیت کوین در آینده تاثیر بگذارد.

ارزش بازار هم می تواند قیمت بیت کوین را تغییر دهد. ارزش بازار یعنی ضرب کل سهام در قیمت واحد آن سهم. در نتیجه اگر ارزش بازار افزایش پیدا کند، به تبع آن قیمت بیت کوین هم افزایش می یابد. در غیر این صورت، بیت کوین با کاهش قیمت مواجه می شود.

وجود ارز های رقیب

بیت کوین شناخته ترین و بزرگ ترین ارز دیجیتال در سراسر دنیا می باشد. اما در حال حاضر با توجه به بزرگ ترین ارز دیجیتال شناخته شده، رمزارز های دیگری مثل اتریوم، بایننس، تتر و … از رقبای بیت کویت در سال ۲۰۲۱ شناخته شده اند و تلاش می کنند تا نظر سرمایه گذاران را جلب کنند. قیمت بیت کوین با قرار گرفتن در بازار ارزهای دیجیتال که متنوع و گسترده هستند ، دارای نوسانات بسیاری است. در صورتی که اگر بیت کوین تنها ارز دیجیتال بود، قیمت آن خیلی کمتر از این ها بود.

طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال

نتیجه گیری

قیمت بیت کوین متاثر بر عوامل متعددی است. در نتیجه زمانی که وارد صرافی ارز های دیجیتال می شوید باید از این عوامل مطلع باشید. چرا که آگاهی از آن ها باعت افزایش میزان سوددهی معاملات شما می شود. پس به شما پیشنهاد می کنیم تا قبل از سرمایه گذاری  و یا راه اندازی صرافی ارز دیجیتال عوامل موثر بر قیمت بیت کوین را بررسی کنید.  اگر قصد راه اندازی صرافی آنلاین را دارید، تیم ویستا می تواند به شما در این راه کمک کند. علاوه بر این تیم ویستا خدمات دیگه مثل ساخت اپلیکیشن، موشن گرافیک و نرم افزار های حسابداری رو ارائه میدهید. برای اطلاع از هزینه ساخت اپلیکیشن و موشن گرافیک و خدمات دیگر کافیست تا با شماره تماس های ۰۲۱۸۸۵۵۱۴۷۰ و ۰۹۱۲۸۷۵۶۵۴۷ تماس بگیرید

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *