رپرتاژ

مواردی که در خرید آنلاین مکمل های دارویی باید به آن دقت کرد

آیا خرید مکمل‌های اصل فقط از داروخانه‌ها امکان‌پذیر است؟!

لیمو HR

کافی است فقط یک بار برای خرید مکمل های دارویی اقدام کنید تا متوجه شوید این روند چقدر دشوار و گاهی خطرناک است. وبسایت‌ها و داروخانه‌های اینترنتی زیادی ادعای فروش مکمل دارویی اصل را دارند اما این ادعا تا چه حدی صحت دارد؟ به ویژه در دورانی که رفته‌رفته خرید از داروخانه آنلاین، هایپر مارکت آنلاین و به طور کل خرید آنلاین جای خود را در زندگی شما باز کرده است بیش از گذشته لازم است تا با فراگیری معیارهایی برای بهترین تجربه‌ی خرید از آنلاین شاپ‌ها به نهادینه کردن این فرهنگ اقدام کنید. فرهنگی که به ساده شدن زندگی روزمره افراد کمک شایانی می‌کند.

در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا یاد بگیریم چگونه به صورت آنلاین مکمل‌های دارویی اصل را خریداری کرده و از اصالت آن مطمئن باشیم؛ با ما تا پایان این مطلب جذاب همراه باشید.

آیا مکمل داروخانه‌ها اصل هستند؟

بگذارید در همین ابتدای مطلب این واقعیت را برای شما روشن کنیم؛ خرید از داروخانه تضمینی بر دریافت مکمل اصل نیست. بسیاری از افراد فکر می‌کنند تمامی اجناس داروخانه‌ها ۱۰۰ درصد معتبر هستند؛ این طرز فکر تا حدودی درست است اما همیشه افراد متقلب و کلاهبردار در همۀ صنف‌ها وجود دارند.

بنابراین خرید صرف از یک داروخانه تضمینی بر اصالت یک کالا نیست. حال سوال مهم دیگری پیش می‌آید:

پس مکمل‌های دارویی اصل را از کجا خریداری کنیم؟

مکمل‌های دارویی اصل

مکمل‌های اصل را از کجا تهیه کنیم؟

شاید این پاسخ برای شما عجیب باشد اما ما همچنان توصیه می‌کنیم که مکمل‌های دارویی را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنید! درست است که در میان این صنف هم هستند کسانی که نسبت به رعایت حقوق شهروندان بی‌اهمیت بوده و  قوانین را برای سود بیشتر زیر پا می‌گذارند ولی همچنان از آنجا که تنها داروخانه‌ها هستند که اجازه‌ فروش مکمل‌های ورزشی را دارند می‌دانیم اگر به دنبال محصولی با کیفیت که در شرایط استاندارد به کشور وارد شده است، یا اگر محصول داخلی بود در شرایط استاندارد نگه‌داری شوند تنها باید به سراغ داروخانه‌ها برویم و تلاش کنیم از میان آنها معتبرها را گلچین کرده و برای خرید خود انتخاب کنیم.

در این بخش نکاتی را برای شما حاضر کرده‌ایم که با توجه به آن‌ها هرگز در دام کلاهبرداران و فروشندگان محصولات تقلبی نمی‌افتید. بعد از توجه به این نکات می‌توانید از داروخانه آنلاین کرج، تهران، تبریز و سایر شهرها با اطمینان کامل خرید خود را انجام دهید.

نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)

وبسایت یا داروخانه‌ای که خرید مکمل‌های دارویی‌تان را از آن انجام می‌دهید، باید دارای اینماد باشد. این نکته به قدری مهم است که قبل از هرکاری باید آن را چک کنید و سپس روند خرید خود را آغاز کنید.

لوگوی اینماد معمولا در قسمت پایین وبسایت قرار دارد؛ بنابراین پس از ورود کافی است به پایین صفحه رفته و لوگو را پیدا کنید. نکتۀ مهم دیگر این است که فقط وجود لوگو کافی نیست؛ حتما بر روی آن کلیک کرده و وارد سامانۀ اینماد شوید تا از مجوز آن کاملا مطمئن شوید.

آدرس فیزیکی

شاید فکر کنید این موضوع اهمیت زیادی ندارد اما در بسیاری از مواقع می‌تواند بسیار مهم باشد. طبق قوانین وزارت بهداشت مسئولیت فروش مکمل‌های دارویی در داروخانه‌های مجازی بر عهدۀ مسئول فنی داروخانه است. در واقع اگر در اثر خرید و مصرف مکمل دچار آسیب‌دیدگی شدید می‌توانید از مسئول فنی پیگیری‌های لازم را انجام داده و حتی در برخی از مواقع جبران خسارت کنید.

داروخانه روشا

داروخانه روشا بزرگترین داروخانه آنلاین کشور

اگر یک داروخانه مانند داروخانه آنلاین روشا به صورت فیزیکی هم فعالیت داشته باشد شما می‌توانید خیلی سریع‌تر و راحت‌تر مشکل خود را پیگیری کنید و فقط کافی است به آدرس درج شده در وبسایت بروید و با مسئول فنی صحبت کنید. درست است که در داروخانه‌هایی که فعالیت فیزیکی ندارند هم این مورد امکان‌پذیر است اما قطعا پروسۀ پیگیری سخت‌تر و زمان‌برتر خواهد بود.

مجوز از سازمان غذا و دارو

شاید برای خرید کالایی مانند لباس وجود اینماد کافی باشد اما برای مکمل‌های دارویی کافی نیست و نیاز به مجوزهای بیشتری است. بنابراین پیش از خرید علاوه بر بررسی اینماد، از داروخانه درخواست کنید تا مجوز خود را برای شما ارسال کند.

نکته: بررسی این موضوع در داروخانه‌هایی مانند روشا که به صورت فیزیکی فعالیت دارند لازم نیست (زیرا بدون داشتن مجوز حتی یک ساعت هم نمی‌توانند فعالیت کنند!) و صرفا برای داروخانه‌هایی که مراجع حضوری نمی‌پذیرند الزامی است.

حال فرض کنید با توجه به تمامی این موارد مکمل دارویی مورد نظرتان را خریداری کرده‌اید؛ آیا این پایان راه است و می‌توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید؟

حتی معتبرترین داروخانه‌های جهان هم ممکن است اشتباه کنند. بنابراین برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به نکات زیر حتما توجه کنید.

سالم بودن بسته‌بندی

در صورتی که بعد از دریافت سفارش با موارد زیر مواجه شدید، حتما مکمل دارویی خود را مرجوع کنید:

  • باز بودن پلمپ مکمل؛
  • آسیب دیدگی جعبه و بسته‌بندی؛
  • خراش.

فروش داروهای پزشکی

داروخانه‌های آنلاین مانند داروخانه روشا مجوز فروش داروهای پزشکی را به صورت اینترنتی ندارند و تنها می‌توانند موارد زیر را در وبسایت عرضه کنند:

  • مکمل‌های دارویی؛
  • مکمل‌های غذایی؛
  • مکمل‌های بدنسازی؛
  • محصولات بهداشتی، آرایشی و مراقبت از پوست؛
  • مواد شوینده؛
  • داروهای گیاهی؛
  • تجهیزات پزشکی؛
  • عطر و ادکلن.

شما به راحتی می‌توانید با توجه به این نکته داروخانه‌های متخلف را شناسایی کنید.

فراموش نکنید که این حق شماست در موارد زیر مکمل را به داروخانه مرجوع کنید؛ شاید برای خرید بسیاری از محصولات این موضوع هیچ اهمیتی نداشته باشد اما زمانی که پای محصول دارویی به میان می‌آید، موضوع کاملا فرق می‌کند.

بررسی تاریخ انقضاء

بعد از بررسی سالم و پلمپ بودن مکمل، باید تاریخ انقضاء آن را بررسی کنید. اگر مکمل دارویی را که تاریخ انقضاء آن به پایان رسیده، مصرف کنید در خوشبینانه‌ترین حالت اگر آسیبی به شما نرساند، تاثیری هم بر رویتان نخواهد گذاشت.

نکتۀ مهم: اگر متوجه آثاری از دستکاری تاریخ انقضاء شدید، ابتدا با مسئول فنی داروخانه این موضوع را مطرح کرده و در صورت حل نشدن مشکل، آن را مرجوع کنید.

شرایط نگهداری

در این بخش مسئولیت‌های داروخانه به پایان رسیده و مکمل دارویی سالم و معتبر به دست شما رسیده است؛ حال باید ببینید این محصول در چه شرایط باید نگهداری شود. در صورت توجه نداشتن به این موضوع و خراب شدن مکمل، هیچ مسئولیتی متوجه داروخانه نخواهد بود، پس بسیار دقت کنید!

نکتۀ مهم: شما این حق را دارید که بعد از دریافت محصول دربارۀ شرایط نگهداری و نحوۀ مصرف آن از داروخانه سوال کرده و پاسخ کامل دریافت کنید؛ پس در صورت داشتن هرگونه سوال با واحد پشتیبانی مشتریان داروخانۀ خود تماس بگیرید.

تشخیص مکمل اصل از تقلبی

تشخیص مکمل اصل از تقلبی واقعا کار سختی است و در واقع نمی‌توان صرفا با بررسی چند نشانه آن را تشخیص داد. بنابراین توصیه ما همچنان این است که به جای توجه به تشخیص مکمل اصل از تقلبی، این کالا را از داروخانه‌های معتبری مانند داروخانه روشا خریداری کنید. فقط در این صورت است که حتی اگر محصول تقلبی دریافت کنید می‌توانید برای جبران خسارت آن اقدامات لازم را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مطلب راهنمای کاملی دربارۀ نکات لازم برای خرید مکمل‌های دارویی به صورت آنلاین ارائه داده‌ایم. این اطمینان را به شما می‌دهیم که در صورت رعایت مو به موی این موارد همواره مکمل دارویی اصل و باکیفیتی را دریافت و مصرف کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *