رپرتاژ

معرفی بهترین خودروهای هیبریدی بازار

لیمو HR

تعداد خودروها در سراسر جهان روندی افزایشی دارد و به دنبال آن، مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی هوا به حداکثر خود رسیده است. نگرانی‌هایی در خصوص اتمام منابع فسیلی و بیماری‌های غیر قابل جبران‌پذیز ناشی از آلودگی هوا، سبب شد تا خودروسازان به دنبال راهکارهایی برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت خودروها باشند.

یکی از راهکارها، تولید خودرو هیبرید بود که کمک بزرگی به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کرد. در واقع خودروهای هیبریدی نیروی مورد نیاز خود را از دو موتور بنزینی و الکتریکی تامین می‌کنند؛ موتور الکتریکی به عنوان کمک‌کننده موتور بنزینی عمل می‌کند و در نتیجه مصرف سوخت کاهش می‌یابد. به همین خاطر، بسیاری از مصرف‌کنندگان هنگام خرید خودرو اقتصادی، سراغ هیبریدی‌ها می‌روند تا هزینه کم‌تری را بابت بنزین مصرفی خودرو خود بپردازند. خودروهای هیبریدی انواع مختلفی دارند؛ مثلا پلاگین هیبریدها (PHEV) قابلیت شارژ شدن ‌با منبع خارجی را نیز دارند.

خوشبختانه پای خودروهای هیبریدی به بازار ایران نیز باز شد؛ اما خیلی زود قیمت‌ها افزایش یافت و واردات نیز کاملاً ممنوع شد. با وجود افزایش قیمت‌های اخیر، هنوز هم بهترین گزینه برای خرید خودرو کم مصرف، هیبریدی‌ها هستند. خودروهای هیبریدی، در قالب کلاس‌های مختلفی وارد کشور شده‌اند که در ادامه مطلب، به معرفی مختصری از آن‌ها می‌پردازیم.

تویوتا پریوس

پریوس، سدان اقتصادی تویوتاست که نسل سومش در سال ۲۰۱۶ موفق شد در ایران حضور یابد. کمبود امکانات رفاهی در نسخه پایه پریوس کاملا حس می‌شود و همین امر سبب شد تا مشتریان بسیاری را از دست بدهد. تجهیزاتی مانند کروز کنترل، اتوپارک، هدآپ، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، گرمکن جلو، سانروف و … تنها در نسخه‌های فول آن یافت می‌شود. پریوس به پیشرانه ۱.۸ لیتری مجهز شده که ۱۲۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مصرف ترکیبی این پیشرانه به ۳.۳ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. در واقع پریوس را می‌توان ارزان‌ترین خودرو هیبریدی بازار ایران خطاب کرد.

لکسوس NX300H

لکسوس NX300H

نسخه هیبرید لکسوس NX در سال ۲۰۱۵ وارد کشور شد. از نظر ظاهری، با نسخه معمولی آن تفاوتی ندارد اما در بخش پیشرانه، توربوشارژ حذف شده و در عوض، دو موتور الکتریکی در محورهای جلو و عقب و یک موتور الکتریکی نیز به عنوان ژنراتور، اضافه شده است. در واقع پیشرانه و گیربکس لکسوس NX300 با تویوتا کمری هیبرید مشترک است و با حجم ۲.۵ لیتر، ۱۹۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مشتریان ایرانی به خوبی از لکسوس NX استقبال کردند و فروش بهتری را نسبت به نسخه توربوشارژش (NX200) تجربه کرد. لکسوس NX300 موفقیت خود را در بازار ایران مدیون طراحی جذاب و به روز، مصرف‌ سوخت ۵.۲ لیتری و امکانات رفاهی فراوان مانند گرمکن فرمان، اتولایت، هدآپ، نویگیشن، شارژر وایرلس و … است.

هیوندای سوناتا هیبرید

اولین نسخه‌های هیبریدی سوناتا، در سال ۲۰۱۶ وارد ایران شدند. آن‌ها در جزئیات ظاهری‌ای مانند جلوپنجره، گرافیک و طراحی چراغ‌های عقب و اسپویلر روی صندوق، با نسخه بنزینی تفاوت دارند. پیشرانه ۲ لیتری سوناتا اکنون به کمک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی، ۱۹۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که به طور متوسط، ۴.۷ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر نیاز دارد. در سال ۲۰۱۸، فیس‌لیفت سوناتا تنها در نسخه هیبریدی به ایران آمد؛ اما این بار سوناتا به کمک موتور الکتریکی‌اش توانست قدرتی برابر ۲۰۷ اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۱۹۳ اسب‌بخار تولید کند.

تویوتا C-HR هیبرید

تویوتا C-HR هیبرید

این کراس‌اور ژاپنی با دو پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی توربوشارژ و ۱.۸ لیتری هیبریدی عرضه شد. با وجود طراحی ظاهری جذاب و جوان‌پسند، پیشرانه آن حرف زیادی برای گفتن ندارد و خروجی‌ای برابر ۱۲۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را ارائه می‌کند که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. البته نقاط مثبتی مانند کیفیت ساخت بالا و مصرف سوخت ترکیبی ۳.۹ لیتری را نیز به همراه دارد.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV

این شاسی‌بلند ژاپنی در نسخه پلاگین‌هیبرید در بازار کشور حضور دارد. در بخش فنی آن علاوه بر موتور ۲ لیتری بنزینی، ۲ موتور الکتریکی نیز در محورهای جلو و عقب تعبیه شده است که جمعا ۲۰۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. دکمه‌ای با نام «CHRG» در کابین وجود دارد که با انتخاب آن، پیشرانه بنزینی باتری‌ها را شارژ می‌کند. دکمه دیگری نیز با نام «SAVE» موجود است که در این حالت میزان شارژ باتری‌ها ذخیره می‌شود. این خودرو قابلیت اتصال به برق خانگی را دارد و در حدود ۵ ساعت شارژ می‌شود. اوتلندر پلاگین‌هیبرید را می‌توان در حالت تمام برقی نیز راند که در این صورت حداکثر ۵۲ کیلومتر را می‌پیماید.

تویوتا کمری هیبرید

کمری هیبریدی در سال ۲۰۱۵ و با سه تیپ SE ،LE و XLE وارد شد. تجهیزاتی مانند روکش‌ چرم صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور نقطه کور و تغییر لاین، شارژر وایرلس و … تنها در تیپ XLE موجود است. کمری هیبرید به لطف پیشرانه ۲.۵ لیتری‌اش، شتاب و خروجی بهتری را نسبت به سوناتا هیبریدی ارائه می‌دهد و قدرت آن به ۲۰۰ اسب‌بخار و گشتاور آن به ۲۳۰ نیوتن‌متر می‌رسد. علاوه بر آن، از کیفیت ساخت بالاتر و تعلیق نرم‌تری نیز بهره‌مند است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *