رپرتاژ

نقش مشاوره در کسب و کارهای آنلاین

کسب و کارهای آنلاین(Online Business) یا همان کسب و کارهای اینترنتی(Internet Business) برای اینکه بتوانند به رشد حداکثری دست پیدا کنند بایستی بتوانند در مدت زمان کوتاهی مجموعه‌ای از فرایندها را به نتیجه برسانند. بسیاری از این کسب و کارها برای این که به نتیجه مناسب دست پیدا کنند نیاز به مشاوره دارند. دریافت مشاوره در کسب و کارهای آنلاین اهمیت زیادی دارد زیرا موجب جهت‌دهی با آن‌ها می‌شود. اما سوالی که بسیاری از کسب و کارها با آن مواجه هستند این است که از چه کسانی و چه مجموعه‌هایی برای دریافت مشاوره کمک بگیرند.

در این مقاله قصد داریم تا به ارائه نکات مهمی در این زمینه بپردازیم، پس با اکوموتیو همراه شوید.

چرا کسب و کارهای آنلاین نیاز به مشاوره دارند؟

در چند سال گذشته و با رشد اینترنت، وب و شبکه‌های اجتماعی افراد بسیاری، کسب و کار خود را به سمت این فضا برده‌اند. کسب و کارهای سنتی برای اینکه تبدیل به یک کسب و کار دیجیتال شوند با سوالات اساسی مواجه هستند. از طرفی دیگر، یک کسب و کار آنلاین برای شروع نیاز به دریافت راهنمایی‌هایی دارد تا بتواند اهداف درستی را انتخاب کرده و به آنها دست یابد.

درمشاوره کسب و کار اینترنتی، یک مشاور سعی می‌کند تا با بررسی تمامی جوانب به مدیران کسب و کار راهنمایی‌های فنی و تجاری ارائه دهد. انتخاب مشاورانی مناسب برای کسب و کار باعث توسعه سریع یک بیزینس خواهد شد.

ویژگی‌های مهم مشاوران کسب و کاری

یک مشاور کسب و کاری باید شناخت خوبی از بیزینسی داشته باشد که می‌خواهد به آن مشاوره دهد. به خصوص اگر مشاوره در خصوص یک کسب و کار آنلاین باشد. اگر یک مشاور از تجربه کمی برخوردار باشد، بدون تردید سرمایه کسب و کار را به خطر خواهد انداخت. برخی از ویژگی‌های مشاوران کسب و کارهای آنلاین:

  • شناخت ابزارهای مرتبط با تجارت الکترونیک و کسب و کارهای آنلاین
  • توانایی ارائه راهکارهایی برای توسعه برند و دیجیتال برندینگ
  • تحلیل اطلاعات کسب و کار برای برای راهکارهای نوآورانه
  • بررسی مشتریان، رقبا و بازار در یک کسب و کار
  • شناخت رسانه‌های دیجیتال و مدیریت تبلیغات
  • داشتن تجربه کسب و کار آنلاین به منظور انتقال تجربه و دانش
  • تسلط به روش‌های حل مسئله و تفکر انتقادی
  • آشنایی کامل با ابزارهای تدوین استراتژی و برنامه
  • شناخت اصول بودجه‌بندی در بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین
  • توانایی لازم برای ارزیابی و کاهش ریسک های پنهان

آنچه یک مشاور برای کسب و کارهای آنلاین می‌تواند انجام دهد؟

همانطور که گفتیم یک مشاور کسب و کاری باید به ابزارهای روز فضای دیجیتال مسلط باشد تا بتواند راهکارهای بهینه‌ای را برحسب نیاز ارائه دهد. برخی از مهمترین اقدامات در مشاوره کسب و کارهای آنلاین عبارت‌اند از:

۱- تحول دیجیتال

تفاوت کسب و کارهای آنلاین با کسب و کار های سنتی در این است که آن‌ها توانایی استفاده از ابزارهای دیجیتال را دارند. این توانایی منجر به تحول دیجیتال(Digital Transformation) در آن‌ها خواهد شد. در یک مشاوره کسب و کاری بایستی به مدیران کمک شود تا فرایندهای تحول دیجیتال در نگرش آن‌ها ایجاد شود. بدون تردید دیجیتالیزه‌شدن هر کسب و کاری می‌تواند باعث افزایش رضایت‌مندی مشتریان و توسعه فرایندهای تجاری شود.

۲- بازاریابی آنلاین

یک کسب و کار آنلاین هرگز بدون توجه به بازاریابی نمی‌تواند موفق شود. یک مشاور حرفه‌ای باید بتواند در زمینه شیوه‌های مختلف بازاریابی، راهکارهایی را به کسب و کارهای ارائه دهد. به عنوان مثال:

  • سئو(SEO): بازاریابی موتورهای جستجو کانالی مناسب برای جذب مخاطبان جدید در کسب و کارهای آنلاین خواهد بود؛
  • تبلیغات آنلاین: هر کسب و کاری که می‌خواهد در فضای دیجیتال به رشد کافی دست پیدا کند نیاز دارد تا از مشاوره تبلیغات آنلاین استفاده کند؛
  • استراتژی تولید محتوا: تولید محتوای دیجیتال زمینه‌ساز آگاهی‌بخشی به مخاطبان و ایجاد تمایز با رقبا است. البته محتوایی ارزش‌آفرین می‌شود که با کمک یک استراتژی قوی آماده شده باشد. مشاوران نقش زیادی در طراحی استراتژی کسب و کار و فرآیندهای تولید محتوا دارند؛
  • رسانه شناسی: کسب و کارهای آنلاین نیاز به خلق یک رسانه برای جذب مخاطبان به قیف بازاریابی خود دارد. در مشاوره کسب و کارهای آنلاین نیاز است تا به مشورت‌هایی در زمینه رسانه‌شناسی با مدیران آن بیزینس پرداخته شود؛
  • تحلیل رقبا: مشاوران دیجیتال مارکتینگ با توجه به تجربه زیادی که در طول سالیان متمادی کسب کرده‌اند، به تحلیل رقبا و اقدامات لازم در یک کسب و کار می‌پردازند.

۳- تغییرات ساختاری در سازمان

بسیاری از کسب و کارهای سنتی زمانی که به سراغ فضای آنلاین می‌آیند، نیاز دارند تا تغییرات اساسی در ساختارهای سازمانی خود ایجاد کند. با توجه به عدم شناخت مدیران از فضای آنلاین ممکن است در تغییرات دچار مشکل شوند. در مشاوره کسب و کارهای آنلاین سعی میشود تا با کمترین هزینه، ساختار یک بیزینس تغییر کند و با استفاده از نیروهای قدیمی و جذب پرسنل توانمند یک کسب و کار دیجیتال راه‌اندازی شود.

۴- شناخت مخاطبان و تدوین استراتژی کسب و کار

در مشاوره کسب و کارهای آنلاین به مدیران کمک می‌شود تا به شناخت بهتری از مخاطبان خود دست پیدا کنند. یک مدیر می‌تواند با شناخت پرسونای مخاطبان، استراتژی مناسبی برای کسب و کار آنلاین خود طرح‌ریزی کند.

۵- کمک به شناخت محصول یا خدمت

فضای کسب وکارهای آنلاین تفاوت اساسی با کسب و کارهای سنتی دارد. ممکن است یک محصول که در فضای سنتی مشتریان زیادی دارد در فضای دیجیتال با اقبال زیادی همراه نشود یا بالعکس.

به همین دلیل در مشاوره کسب و کارهای آنلاین، تحقیقات بازار و شناخت نیاز مشتریان در کنار تحلیل رقبا می‌تواند به کسب و کار کمک کند تا محصول یا خدمتی را به بازار عرضه کنند که از ظرفیت بالایی برای فروش برخوردار باشد. این مشاوره‌ها می‌تواند به کسب و کارهای نوپا که هنوز به شناخت کاملی از ظرفیت‌های خود دست نیافته‌اند کمک بسیاری بنماید.

۶- مشاوره استارت آپ

بخش عمده‌ای از کسب و کارهای آنلاین را استارتاپ‌ها تشکیل می‌دهند. استارتاپ‌ها، کسب و کارهای نوپایی هستند که سعی در اجرایی نمودن یک ایده نوآورانه دارند. ابهام و مقیاس‌پذیر بودن دو خصلت بارز در این کسب و کارها است. این ویژگی‌ها (به‌خصوص ابهام زیاد) باعث می‌شود تا این نوع از کسب و کارهای آنلاین نیاز به دریافت مشاوره داشته باشند. یک مشاور استارتاپی علاوه بر اینکه باید با ساختار کسب و کار های آنلاین آشنا باشد بایستی توانایی مشاوره به استارت‌آپ‌ها را هم داشته باشد.

برای دریافت مشاوره به سراغ چه افرادی یا شرکت‌هایی برویم؟

مشاوره کسب و کارهای آنلاین از حساسیت‌های زیادی برخوردار است، زیرا هر گونه اشتباه می‌تواند هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به یک بیزینس وارد کند. به همین دلیل در دریافت مشاوره به چهار ویژگی زیر توجه داشته باشید:

  1. تجربه و خوش‌نامی مشاور کسب و کار
  2. تناسب زمینه‌های فعالیت مشاور با کسب و کار شما
  3. امکان صرف زمان مناسب توسط مشاور برای حصول نتیجه مورد انتظار
  4. هزینه مناسب جلسات مشاوره

اینکه شما مشاوره را به یک فرد واگذار کنید یا به سراغ شرکت‌های مشاوره‌ای بروید به شرایط کسب و کار شما بستگی دارد. ولی اگر می‌توانید از شرکت‌های دیجیتال مارکتینگی کمک بگیرید که در حوزه‌های مختلف کارشناسان و مشاوران حرفه‌ای را در اختیار دارند، به‌طور حتم نتیجه بهتری عاید شما خواهد شد.
زیرا واقعیت قضیه این است که کسب و کارهای آنلاین دارای پیچیدگی‌های زیادی هستند و نیاز است تا در موضوعات مختلف از افراد باتجربه در آن حوزه کمک بگیرند.

به‌عنوان مثال در استودیو نوآوری دیجیتال چکاد

برای از صفر تا صد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین مشاوره‌های گوناگونی وجود دارد: مشاوره‌هایی نطیر:

  • استراتژی و راه اندازی کسب و کار
  • برندینگ دیجیتال
  • مشاوره هویت بصری
  • تولید محتوای دیجیتال
  • مشاوره سئو سایت
  • طراحی و راه‌اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی
  • مشاوره تولید ویدیو و انیمیشن‌های تبلیغاتی
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • مشاوره شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ و…

به‌طور حتم، وجود چندین مشاور با تجربه در حوزه‌های مختلف می‌تواند زمینه‌ساز یک مشاوره هدفمندتر شود. هم‌فکری با این مشاوران قطعاً بهتر از دریافت مشاوره از یک نفر خواهد بود.

سخن پایانی

برای دریافت مشاوره کسب و کارهای آنلاین از تجربه افراد دیگر در این زمینه استفاده کنید. افرادی که خود کسب و کار آنلاینی راه‌اندازی کرده‌اند، به‌عنوان یک مشاور امین شناخته می‌شوند. چنین افرادی دغدغه رشد صنعت تجارت الکترونیک را دارند و علاقه بسیاری برای کمک به استارت‌آپ‌های نوپا در آن‌ها وجود دارد.

به عنوان یک پیشنهاد ویژه به کسب و کارهای آنلاین و استارتاپ‌ها در استودیو نوآوری دیجیتال چکاد یک جلسه مشاوره رایگان ارائه می‌شود. برای دریافت این جلسه مشاوره همین حالا با استودیو چکاد تماس بگیرید: ۰۹۰۲۴۰۰۹۱۴۲

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *