اخبار استارتاپی

همایش کارآفرینان موفق سلامت دیجیتال توسط هیرمان برگزار شد

لیمو HR

مجموعه هیرمان، مجموعه ایست که به بهینه سازی استارتاپ های حوزه سلامت می پردازد و ایده هایی که در زمینه محصول و خدمات حوزه سلامت هستدن را به اجرا درمی آورد. این مجموعه به هدف شبکه سازی در این حوزه، رویداد کارآفرینان سلامت دیجیتال را روز جمعه ۲۰ اسفندماه به صورت آنلاین برگزار کرد.

فاطمه پرهیزکار، مدیرعامل مجموعه هیرمان، در خصوص این رویداد گفت: «اکوسیستم سلامت دیجیتال در کشور بیش از هرچیزی به چهار چوب سازی، ارتباطات موثر و شبکه سازی نیاز دارد.و همین حالا زمان تحول گرایی، چابک سازی استارت آپ های حاضر در صنعت سلامت دیجیتال کشور است تا از تحولات جهانی عقب نمانیم.

هدف از برگزاری این رویداد ، شبکه سازی و برقراری ارتباطات موثر در اکوسیستم سلامت دیجیتال بوده است». در ابتدای این رویداد، پگاه جهانخواه، بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ هلساول به سخنرانی پرداخت.

وی جهانخواه فارغ التحصیل رشته کارافرینی در سوئد، با دیدن تفاوت عادات غذایی در دو فرهنگ متفاوت ایران و سوئد کنجکاو به تحقیق شد و رژیم های مختلف غذایی را امتحان کرد تا به یک سبک زندگی سالم برسد.

ایده پگاه جهانخواه با یک وبلاگ در حوزه سلامتی در ایران شروع شد که پس از مدتی کنار گذاشته شد سپس تحقیقات جدی برای راه اندازی استارتاپ هلساول شروع شد. مارکت ریسرچ، اندازه گیری، تصمیم برای سرمایه گذاری، انتخاب آدم های درست از جمله مراحلی بود که برای راه اندازی این استارتاپ انجام گرفت.

این استارتاپ بر سه اصل استوار است: زمان بندی خوردن غذا، بالانس در ماکرومولکول ها و آگاهانه غذا خوردن که به نتیجه ای عالی منتهی می شود.

در ادامه سخنرانی، ایشان از چالش های مسیر و ویژگی های یک کارآفرین صحبت کردند. استارتاپ هلساول همواره در حال رشد است و در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی، خدمات بهتری ارائه دهد.

پس از آن رضا دفاعی هم بنیانگذار مجموعه بقراط ، از پیشتازان سلامت دیجیتال و دومین سخنران رویداد ضمن اشاره به  مسیر شکل گیری بقراط گفت: « ما برای بیمارستان میلاد تهران اولین سیستم hls  هوشمند طراحی کردیم. بعد از تشکیل این پلتفرم یک پزشک به ما پیشنهاد داد که سیستم مطب برای او طراحی کنیم که بتواند پرونده هایش را مدیریت کند. سال ۹۵ اصلا در بازار همچین نرم افزاری وجود نداشت ولی ما طی یک هفته این سیستم را طراحی کردیم و پیشنهاد برای این پلتفرم بارها تکرار شد.سال ۹۶ کلا از کار بیمارستان خارج و وارد مطب ها شدیم. با خود فکر کردیم موفقیت خیلی نزدیک است اما اشتباه میکردیم چون هر پزشک درخواست مختلفی داشت. بعد سیستم ها را به صورت تخصصی بالا آوردیم. سال ۹۸ با پاندمی کرونا رو به رو شدیم. افراد زیادی از ما درخواست کردند که سیستم های نوبت دهی را کلا از بین ببریم که این خیلی به ضرر شرکت ما بود. اواخر اسفندماه ما پلتفرمی را در بقراط بالا آوردیم که به صورت متنی، تماس تصویری و یا به صورت رباط بود که بین پزشک و بیمار ارتباط برقرار میکرد که پزشکان خیلی از آن استقبال کردند. در زمان کرونا خیلی از افرادی که تجربه ای نداشتند وارد این زمینه شدند. ما توانستیم مجوز های زیادی را از وزارت بهداشت. ما افتخار داشتیم که بیمارستان میلاد را مجهز به سیستم نسخه نویسی الکترونیک کنیم که در کمتر از ۲۸ ثانیه میتوان از طریق هوش مصنوعی در آن نسخه ثبت کرد. در نظر داریم در آینده با گسترش سیستم سلامت و استفاده از هوش مصنوعی به پیشرفتهای بزرگتری دست یابیم».

دکتر رضا دفاعی

دکتر زهرایی، مدیرعامل شتابدهنده سلامت الکترونیک کارا در سخنرانی خود گفت: « در سال های قبل زمانی که به اکوسیستم سلامت کشور نگاه میکردیم سهم بازار کل صنعت سلامت کمتر از ۷ درصد کشور بود.

دکتر زهرایی

کرونا هم روی سلامت اثر گذاشت و هم به علت محدود کردن روابط باعث استقبال مردم از سیستم های سلامت شد. افزایش امید به زندگی جامعه را به سمتی هدایت می­کند که به سلامت جدی تر فکر کنند. افراد به سمت دیجیتال شدن می­روند که یک ارزش در زندگی آنها ایجاد کرده است. چرا که دیجیتالی شدن افراد را به سمت افزایش سرعت، کاهش هزینه، شفافیت بیشتر سوق می­دهد».

دکتر یونس حق شناس، مدیرعامل استارتاپ وتل نیز در سخنرانی خود در خصوص شکلگیری وتل گفت: « من تنها دامپزشک یک شهرستان و۳استان همجوار بودم.وقتی از یک ماموریت سخت برمیگشتم و خیلی خسته بودم کلی تماس از دست رفته داشتم که از آنجا ایده وتل به عنوان مشاوره تلفنی دامپزشکی شکل گرفت. تیم وتل با سختی ها کنار آمدند و با تلاش و پشتکار اولین پلتفرم دامپزشکی کشور را ایجاد کردند. همه افراد در سراسر کشور مستحق این هستند که از خدمات یکسان برای دام ها و پت های خود بهره ببرند. اقتصاد یک دامدار به سلامت دام او وابسته است. بنابراین وتل با همکاری دامپزشکان متخصص در سراسر کشور در دیماه ۱۳۹۸ استارت خورد و همزمان شد با پیشرفت پاندمی کرونا و به همین منظور خدمات خود را به سراسر کشور ارائه می دهد. بعد مکانی هیچ مسئله ای برای کارآفرینان نخواهد بود».

دکتر یونس حق شناس

فرنوش قنبری، مدیرعامل آنی آزما نیز افزود: « با شیوع کرونا استارتاپ های حوزه سلامت رشد کردند و مردم و مسئولین به اهمیت چنین استارتاپ هایی پی بردند. سال ۹۶ چالش های استارتاپ هایی مثل آنی آزما بسیار زیادتر بود.یکی از چالش های درحال حاضر استارتاپ های خدمات آزمایش در محل، بحث مجوز هاست که نیاز به حمایت وزارت بهداشت دارد.

ما در چندین استان فعالیت می کنیم و یکی از اهداف آینده ما فعالیت در کل ایران است».

دکتر بهروز حاجیان طهرانی، مدیرعامل پیشتاز طب و شتابدهنده سیناپس نیز در ادامه رویداد اظهار داشت که شرکتش با سابقه فعالیتهای درخشان وارد حاشیه امن شد اما از آنجاییکه دنیا دائما در حال تغییر است و سرعت تکنولوژی در حال افزایش است، برای ماندن در بازار باید با این تغییرات همراه شد.

دکتر بهروز حاجیان طهرانی

پس از آن نیز کامران یاراحمدی مدیرعامل بیوکمپ گفت: « سیستم بیوکمپ به تازگی در جهت سلامت دیجیتال گام برداشته است. در کشور ما وقتی به جامعه نگاه می­کنیم متوجه تغییرات سیستم ها و تکنولوژی ها نیستیم و بعد از اتفاق افتادن این تغییرات متوجه آنها می­شویم.

دکتر کامران یاراحمدی

این تغییرات را تنها میتوان از مدیران شنید. مدیران برتر با اطلاعاتی که در مسیر به دست می­آورند می­توانند آینده را پیش بینی کنند».

دکتر کوثر یوسفی، هم بنیانگذار بایوبیوتی لند نیز در سخنرانی خود در خصوص تاسیس مجموعه اظهار کرد: « هدف این مجموعه ارائه خدمات سلامت در کنار خدمات زیبایی است. باتوجه به عدم وجود مراکز معتبر در معرفی محصولات زیبایی و سلامت و بررسی این محصولات بر اساس فرمولاسیون شکل گرفت. محصولات زیبایی و سلامت که به لحاظ ساختار و فرموله برای سلامت افرد مضر هستند معرفی میشود».

فاطمه عسگری هم بنیانگذار آی سندباد نیز در خصوص مجموعه اش گفت:

«ما اطلاعات جامع در مورد محصولات بیوتک و آزمایشگاهی را جمع آوری کردیم و در حال معرفی این بازار هستیم و تعدادی از  محصولات را به صورت آنلاین میفروشیم. کیت،تجهیزات، لوازم مصرفی و … چون بازار بیوتک نیاز به معرفی دارد و ما به هر سختی که بود این اطلاعات را جمع آوری کردیم و به صورت دسته بندی شده در اختیار مخاطب قرار می دهیم.

تولید کنندگان محصولات بیوتک به جایی نیاز دارند که بتوانند محصولاتشان را در آن معرفی کنند. هر بازاری به آنالیز و دیتا نیاز دارد که با حضور آن بازار میتواند رشد کند که ما همه ی این اطلاعات را داخل سایت قرار دادیم که اگر کارآفرینان  بخواهند میتوانند در این زمینه از ما کمک بگیرند . ما با معرفی محصولات بستر رقابت را برای شرکت ها ایجاد کردیم تا با هم مقایسه شوند که باعث میشود کیفیتشان رشد کند و سلامت مردم ارتقا پیدا کند.شرکت ها میتونن برای بهبود محصولاتشان از ما دیتا بگیرند.

خیلی دوست داریم با کسانی که با ما همفکر هستند همکاری داشته باشیم».

ارغوان ترکمنچی، هم بنیانگذار سایا آزما نیز گفت: « با تخلف های که تعدادی از کسب و کارها انجام دادند مسیر استارت آپی این حوزه را به سمت های دیگر منحرف کردند و باعث کند تر پیش رفتن مسیر شد. هدف سایا طب فرهنگ سازی در مورد آگاهی افراد از سنجیدن سلامتی خود در تمام دوران زندگی است».

دکتر ارغوان ترکمنچی

فرناز افراز، هم بنیانگذار مجموعه دات لب اشاره کرد: « ایده ی این سیستم از کاراموزی در آزمایشگاه و رویای داشتن آزمایشگاه شخصی شروع شد. اما این ایده نیاز به زیر ساخت و پختگی بیشتری داشت. حدود ۶ سال کار نیاز سنجی های بازار و بازار سنجی صورت گرفته و مجموعه ی دات لب حدود یک سال از آغاز فعالیت رسمی آن میگذرد. در این ۵ سال ایشان به عنوان مد رپ با ۳۰ استان در ارتباط بود.

هدف دات لب  درکنار سایر خدمات، خدمات اختصاصی برای بیماران دیابتی است. بابرسی بیماری های ms، سرطان و… باتوجه به شرایط جامعه که به میان سالی رفت، کرونا و تغییر سبک زندگی تعداد افراد دیابتی و پیش دیابت را بیشتر کرده است. از طرفی باتوجه به نیاز به خدمات به این بیماران دات لب این بیماران را هدف خود قرار داده است».

سجاد محسنی، مدیرعامل سریتامد نیز گفت: «. بیماران در کشورهای مختلف به دلایل متنوعی از جمله کمبود امکانات، نوبت های طولانی، نبود پزشک حاذق و هزینه های گزاف درمان  برای ادامه روند درمان خود به کشورهای دیگر می روند.

اندازه بازار این صنعت در ایران طبق آمار سازمان وزارت بهداشت و براساس پرونده های پزشکی در بیمارستان ها ۱.۲ میلیون دلار است. این صنعت درآمد دلاری و حاشیه سود بالایی دارد. تحریم ها، اعتماد سازی، روش های پرداخت از جمله چالش های این صنعت هستند».

علی صمدی، هم بنیانگذار مدتک نیز گفت: « مجموعه مدتک بلاک چین رو به عنوان یک خدمت و سرویس در نظر گرفته است و به فکر گسترش در فضای اکوسیشتم سلامت است. . اکوسیستم استارت آپی مبتنی بر خلق ارزش است.چیزی که بسیاری از افراد این موضوع را فراموش کردند. خدماتی که ما ارائه میدهیم واقعا ارزش است یا ما فکر می‌کنیم که ارزش است؟

اصلی ترین عامل عدم موفقیت عدم توجه به ارزش است. شاید اگر رصدی داشته باشیم نسبت به سیستن های دنیا شاید محکم تر قدم برداریم. چون سیستم های امروز از حالت بومی خارج شدن و محدود بودن در دنیای کسب و کاری یک آفت است».

سعید کریمی، هم بنیانگذار گرینتو افزود: « دغدغه ی ما گیاهان دارویی بود که چرا با وجود این همه پتانسیل در کشور هیچکدام به آن صورت که باید استفاده نمیشود.ما ۸۰۰۰گونه گیاهی داریم ولی در مقایسه با سایر کشورها به جز ۲_۳ شرکت چیزی برای گفتن نداریم.بازار جهانی گیاهان دارویی ۱۴۴میلیارد دلار که  ایران ۴٪ از این بازار را به خود اختصاص داده که واقعا جای تاسف داره. کشورهایی مثل امارات و ترکیهه که حتی محیط کشت خاصی برای محصولات ندارند بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص داده اند.چون طرز صحیح استفاده از گیاهان دارویی را نمیدانند باعث ایجاد دید منفی نسبت به گیاهان دارویی شده است.رفتارهای نامناسبی در این بازار انجام میشود. ما نیاز داریم که این رفتارها سازماندهی شود  و ما توسط سامانه این مسایل را مدیریت کنیم. باید تولید کننده ها از آنالیز بازار مطلع بشن و عقب نمانند.تیم ما قرار یک تیم R&D تشکیل دهد که افرادی که میخواهند در زمینه ی گیاهان دارویی کاری انجام دهند را بر اساس نیازشان راهنمایی کنیم».

و در پایان دکتر حامد رضایی، مدیرعامل زی دکتر به عنوان آخرین سخنران گفت: « تمرکز ما روی دیتا است. پزشکان و بچه های هوش مصنوعی زیادی ۵_۶ ماه روی این دیتاها کار کردند. در این پلتفرم از بیمار سوالاتی پرسیده میشود که بر اساس جواب هایی که میدهند به پزشک مورد نیاز ارجاع داده میشوند برخلاف اپ هایی دیگر که خود  بیمار انتخاب میکند که به چه پزشکی مراجعه کند و بعد از این مرحله بقیه فرآیند مثل سایر پلتفرم هاست‌. پلتفرم هایی که بر پایه ی AR و لرنینگ هستند به عنوان دستیاری برای پزشک خواهند شد.در زی دکتر تلاشمان این بود که داده های موجود را جمع آوری کنیم و داخل پلتفرم قرار دهیم و اطلاعات مراجعه کنندگان را تشخیص دهیم و ثبت کنیم. دیتاهای با ارزشی توسط بیماران در این سیستم ثبت میشود.این سیستم خیلی جدید است و نیاز به فرهنگ سازی دارد و مارکت هنوز به مرحله ی رقابت نرسیده است و بیشتر در فاز فرهنگ سازی است».

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۶ Average: ۴.۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *