رپرتاژ

مدیریت دارایی؛ راهکاری برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

ورود به بازارهای مالی از بورس گرفته تا سکه و ارز و مسکن ریسک‌های ریز و درشتی دارد. به همین خاطر سرمایه‌گذار باید برای موفقیت در این بازارها دانش لازم را داشته باشد و از طرف دیگر روزانه و به صورت مستمر اتفاقات آن‌ها را رصد کند. اگر سرمایه‌گذار شرایط ذکر شده را نداشته باشد؛ باید راه دیگری را برای فعالیت در بازارهای مالی انتخاب کند. در بازار بورس و اوراق بهادار به دو صورت می‌توان فعالیت کرد. راه اول فعالیت مستقیم و مدیریت پورتفو توسط خود سرمایه‌گذار است و اما راه دوم ورود غیر مستقیم به بازار. شرکت‌های مدیریت دارایی در مسیر دوم همراه سرمایه‌گذاران هستند. تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سبدگردانی اختصاصی از جمله خدمات شرکت‌های مدیریت دارایی است.

در این مقاله به مرور خدمات مدیریت دارایی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

سبدگردانی اختصاصی چیست؟

از جمله خدمات شرکت‌های مدیریت دارایی، سبدگردانی اختصاصی است. سبدگردانی اختصاصی یعنی مدیریت پورتفو سهامدار توسط یک شرکت مدیریت دارایی یا یک کارشناس بازار سرمایه.

در حقیقت سهامدارانی که سرمایه قابل توجهی دارند با مراجعه به شرکت‌های مدیریت دارایی درخواست سبدگردانی اختصاصی می‌کنند.

اگر سرمایه‌گذار در انتخاب شرکت سبدگردانی موفق عمل کند؛ ریسک فعالیت در بازار سرمایه را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. از جمله مزایای سبدگردانی می‌توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • معامله بر اساس دانش بورس و شناخت بازار
  • مدیریت اختصاصی سبد سهام
  • عدم نیاز به وقت و دانش بورسی بالا
  • عدم وجود تضاد منافع بین سبدگردان و سرمایه‌گذار

سود سبدگردانی

باید در نظر داشت که در سبدگردانی اختصاصی سود تضمین شده وجود ندارد. در حقیقت مهمترین قدم در این نوع سرمایه‌گذاری در بازار بورس، انتخاب سبدگردان مناسب است. سهامدار اگر شرکت قابل اعتمادی را انتخاب کند، به سود نیز خواهد رسید.

کارمزد سبدگردانی

شرکت‌های سبدگردانی در قبال فعالیت‌های خود از سرمایه‌گذار کارمزد دریافت می‌کنند. البته در بیشتر قراردادهای سبدگردانی این کارمزد در شرایط خاص و بنا بر ملاحظاتی دریافت می‌شود.

شرکت سبدگردان عموما در قرارداد خود کف سودی را به عنوان سود تضمینی مشخص کرده و وقتی بازدهی پورتفو از آن میزان بیشتر شد، اقدام به دریافت کارمزد از سرمایه‌گذار می‌کند. این تصمیم برای جلب اعتماد سرمایه‌گذار است.

قرارداد سبدگردانی

قراداد شرکت‌های مدیریت دارایی در زمینه سبدگردانی اختصاصی با هم تفاوت دارد. هر شرکت بر طبق اساسنامه خود و توافق با سهامدار قراردادی را تنظیم می‌کند. البته توجه به برخی موارد در تنظیم این قرارداد ضروری است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • گزارش‌دهی
  • محرمانه‌بودن اطلاعات
  • محدودیت‌های معاملاتی
  • فرایند نظارت بر عملکرد سبدگردان
  • آورده سرمایه‌گذار

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

همانطور که توضیح دادیم یکی از خدمات مدیریت دارایی تاسیس و مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. صندوق های سرمایه گذاری با تجمیع وجوه سرمایه‌گذاران و در اختیار داشتن منابع مالی گسترده و با استفاده از دانش و تخصص مدیریت سبد دارایی، تلاش می‌کنند این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم ‌کنند تا با دارایی مورد نظر خود (هرچند اندک) در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. سرمایه گذاران با خرید واحدهای (یونیت) صندوق‌ها قادر به سرمایه‌گذاری در آن هستند.

انواع صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نوع معاملات و همچنین میزان و شکل دارایی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

  • صندوق سرمایه‌گذاری ETF: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF یا قابل خرید و فروش نقدشوندگی بالایی دارند. معامله واحدهای این نوع صندوق‌ها، مانند سهام شرکت‌های بورسی است. سرمایه‌گذار می‌تواند به صورت انلاین و با استفاده از پنل‌های معاملاتی این نوع صندوق‌ها را بخرد.
  • صندوق سرمایه‌گذاری صدور و ابطال: در این نوع صندوق‌ها صدور و ابطال واحدهای بر اساس NAV فردای معاملات انجام می‌شود. بعد از فروش واحدها نیز پول بین ۳ تا ۷ روز کاری به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود.
  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی: این نوع صندوق مناسب افراد ریسک‌پذیر بازار سرمایه است. در صندوق سهامی تا ۹۵ درصد دارایی می‌تواند در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری شود.
  • صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت: این صندوق در مقابل صندوق سهامی قرار دارد. در صندوق درآمد ثابت تا ۹۵ درصد دارایی در ابزار مالی درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق‌ها کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های بازار سرمایه هستند.
  • صندوق سرمایه‌گذاری مختلط: این نوع صندوق مابین صندوق سهامی و درامد ثابت قرار دارد. در صندوق مختلط تا ۶۰ درصد دارایی در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود.
  • صندوق سرمایه‌گذاری طلا: این صندوق‌ها ابزار جدید مدیریت مالی برای جلب اعتماد سهامداران بورسی است. در این نوع صندوق‌ها ۹۰ درصد دارایی صندوق صرف خرید گواهی یک روزه سکه طلا می‌شود.

همانطور که گفته شد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله محبوب‌ترین خدمات مدیریت دارایی است. این صندوق‌ها مناسب کسانی است که علاقه‌ای به حضور مستقیم در بازار بورس ندارند و یا می‌خواهند سبد دارایی خود را متنوع کنند.

سخن آخر

خدمات مدیریت دارایی می‌تواند برای همه سرمایه‌گذاران بازار سرمایه مفید باشد. هم آن‌هایی که قید ورود مستقیم به بازار بورس را زده‌اند و از ریسک بازار فراری هستند و هم کسانی که قصد دارند سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنند. مهمترین شرط اما انتخاب یک شرکت با تجربه و دارای حسن سابقه در مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری است. برای اطلاعات بیشتر درباره خدمات مدیریت دارایی و سبدگردانی، می‌توانید به سایت شرکت سبدگردان آگاه به آدرس www.agahinvest.com مراجعه کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *