اینوتکس 2022

حذف قوانین ناکارآمد با استفاده از نوآوری / ۱۲ هزار قانون مصوب شده مجلس نیاز به بازنگری دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بازدید از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ گفت: امروز بیش از ۱۲ هزار خط قانون در موضوعات مختلف و از دوره اول مشروطه و سال ۱۲۸۵ تا به امروز وضع شده است. با راهکار نوآورانه می توان این قوانین را پالایش کرده و این مشکل را حل کرد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه اینوتکس سید علی یزدی خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درحاشیه بازدید از پاویون خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه در خصوص اقدامات کمیسیون فرهنگی در حوزه دانش بنیان و نوآوری اظهار کرد: خوشبختانه طی یک دهه اخیر با رشد شرکت های دانش بنیان، مجلس و دولت علاقمندی خود را برای ورود بخش های خصوصی و رفع نیازهای کشور اعلام کرده‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ارزش افزوده ای که در این عرصه وجود دارد باعث پیشرفت این شرکت‌ها شده و فرصت استثنایی برای رشد و توسعه صنعت کشور به وجود آمده است. وی افزود: حضور هزاران نفر از جوان خلاق کشور در شرکت‌های دانش‌بنیان و در این عرصه نشان از ظرفیت های بی بدیل حوزه دانش بنیان و نوآوری در کشور دارد.

یزدی‌خواه ادامه داد: این نمایشگاه در ۳۰ کیلومتری شهر تهران و شهر پردیس واقع شده و پذیرای جمعیتی عظیم از جوانان اقصی نقاط کشور است و این نشان از جذابیت این حوزه برای نسل جوانمان دارد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در بودجه ۱۴۰۱ و بودجه های سال های قبل اقدامات خوبی را برای توسعه فعالیت ها شرکت های دانش بنیان داشته است.

وی با بیان اینکه امروز در آستانه تدوین برنامه توسعه پنج ساله هفتم هستیم. تاکید کرد: این فرصتی بی بدیلی است که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، حوزه های حاکمیتی و بخش‌های خصوصی پیشنهادهای خود را در این عرصه ارائه بدهند تا در این سند ۵ ساله کشور گنجانده شود. پس از تصویب این برنامه و برش آن به صورت سالانه، باعث تسهیل فعالیت این شرکت‌ها خواهد شد.

نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: به لحاظ ظرفیت های استثنایی توسعه اشتغال آفرینی که این شرکت‌ها دارند بسیار مورد توجه قرار میگیرند زیرا این شرکت‌ها با حداقل سرمایه گذاری، حداکثر خروجی و بهره‌وری را دارند.

وی در خصوص اقدامات خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه و مباحث مطرح شده طی حضور در پاویون خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه، اظهار کرد: امروز بیش از ۱۲ هزار خط قانون در موضوعات مختلف داریم که از دوره اول مشروطه و سال ۱۲۸۵ تا به امروز وضع شده اند.

یزدی‌خواه افزود: این قوانین طی ۱۱۶ سال گذشته تصویب و بسیاری از این قوانین تصویب شده فسخ نشده و حتی کارایی هم ندارد، اما دستگاه‌های دولتی و افراد می توانند به برخی از این موارد قانونی استناد کنند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از وظایف خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه این است که با راهکار نوآورانه ای این قوانین را پالایش کرده و برای قوانین مزاحم و غیر کارآمد راهکار بدهد.

وی اضافه کرد: می توان قوانین کلی و مورد نیاز کشور را در معرض مشاهده مردم قرار داده و با استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های نوین اقدام به شناسایی مهمترین قوانین موجود و مورد نیاز کرد.

یزدی‌خواه تصریح کرد: اقدام اساسی و مهم، از رده خارج کردن قوانین غیرمفید خواهند بود، برای مثال برخی از قوانین ما در حوزه خانواده مصوب سال ۱۳۱۲ است که به طور کلی اقتضائات خانواده در آن روز و امروز بسیار متفاوت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: در حوزه رمز ارزها، اقتصاد دیجیتال و غیره میتوانیم به توسعه کسب و کارها پرداخته و خانه خلاق قوه مقننه می‌تواند به قانونگذاران کمک‌های شایانی کرده و مشکلات کلان کشور را رفع کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *