اینوتکس 2022

پیش از این هیچ سیاست کلی برای ریل گذاری حوزه دانش بنیان نداشت

دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس:

شرکت های دانش بنیان مانند جریان آب پشت سد هستند و در صورت باز شدن دریچه سد این شرکت ها مانند سیل مسیرها را هموار خواهند کرد و قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان نقش دریچه این سد را خواهد داشت. دانش بنیان شدن صنایع بزرگ ما یکی از خلأهای اصلی اکوسیستم نوآوری است.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲، پنل «تشریح قانون حمایت از جهش تولید دانش بنیان» در نشست با شرکت های این حوزه و با حضور دکتر سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران برگزار کرد.

در این نشست دکتر شیوا قاسمی پور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مریوان، فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، دکتر معصومه پاشایی عضو کمیسیون صنایع و معادن و رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم جلفا و دکتر علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ونماینده مردم کرج حضور داشتند.

طی این نشست مدیران شرکت های دانش بنیان به بیان مشکلات خود در این حوزه پرداخته و سپس سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این نشست، ضمن تشریح روند تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، اظهار کرد: در سال ۸۸ قانون حمایت از شرکت دانش بنیان به تصویب رسیده اما تا به امروز هیچ قانون و سیاست کلی که ریل گذاری و فعالیت های دانش بنیان را حمایت کند نداشتیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: این حوزه هر روز درحال تغییر است و قانونگذاری این حوزه در جهان طی هر سال تغییر میکند، اما در کشورمان طی این سالها هیچ تبصره و قانونی به روز رسانی نشده بود.

وی افزود: در سال ۸۹ تعداد شرکت های دانش بنیان زیر ۱۰۰ عدد بود اما امروز با رشد این شرکت ها باید ریل گذاری جدیدی داشته باشیم. دهنوی ادامه داد: در طرح اولیه قانون جهش تولید مقاومت های بسیار زیادی برای عدم تصویب داشتیم و دستگاه‌های دولتی که بروکراسی حاکم درکل نظام سنتی کشور را برعهده داشتند و به ساختارها رخته کرده بودند با تمام وجود جلوی تصویب این طرح را گرفته بودند.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: به طور مثال در این قانون یک بندی به وزارت بهداشت مرتبط بود که محصولاتی چون دارو، تجهیزات پزشکی و غیره که به صورت دانش بنیان تولید میشود و کیفیت مناسب و یا بهتر از نمونه خارجی را دارا است، وارد نشود. سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت این بند را نمی پذیرفتند و درکمیسیون مخالفت خود را دائما تکرار میکردند و این روند تصویب این قانون را کند کرده بود.

دهنوی افزود: درمسیر تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، ۱۰۰ مورد تغییر داشتیم و با رفت و برگشت‌های بسیار به شورای نگهبان در روز چهارشنبه آخرین جلسه برگزار و فردا نتیجه نهایی العلام خواهد شد. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم با تائید این قانون توسط شورای نگهبان طی هفته آینده این قانون برای اجرا روزنامه رسمی شده و روند اجرا آغاز شود. تمام تلاش دوساله ما با این قانون برای اکوسیستم نوآوری طی یکی دو هفته آتی به نتیجه خواهد رسید و روند کار شرکت ها بهبود پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برداشتن موانع فعلی با این قانون محقق میشود، تاکید کرد: طی مناقصه‌های دولتی شرکت های دانش بنیان در مقابل شرکت های دولتی مزیتی نداشته و توان مقابله نیز نداشتند زیرا برای ضمانت شرکت در مناقصه ۱۰ میلیارد تومان اوراق نیاز بود که شرکت های دانش بنیان این مبالغ را نداشتند.

وی تصریح کرد: بحث ضمانت در بندهای این قانون رفع شده و اجازه دادیم در مناقصات با ترک تشریفاتی که برای شرکت های دانش بنیان انجام میشود قواعد تغییر پیدا کند و این باعث جهش در این حوزه خواهد شد. دهنوی افزود: زیست بوم نوآوری مانند فنری است که پشت ساختار بروکراسی قرار گرفت و اگر این مانع برداشته شود نیروی بسیاری آزاد خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: شرکت های دانش بنیان مانند جریان آب پشت سد هستند و در صورت باز شدن دریچه سد این شرکت ها مانند سیل مسیرها را هموار خواهند کرد و این قانون نقش دریچه این سد را خواهد داشت.

دهنوی ادامه داد: دانش بنیان شدن صنایع بزرگ ما یکی از خلأهای اصلی اکوسیستم نوآوری است و وضعیت امروز فعالیت های نواورانه مراکز رشد، پارکها علمی و فناوری با صنایع فاصله دارد. وی اضافه کرد: امروز صنایع از خلاقیت بی‌بهره بوده و دانشگاهها فقط درون خود به بازی میپردازند اما جی دی پی کشور ظرفیت‌های بالایی دارد و یک جنبه مهم آن نقش دولت و حاکمیت است.

دهنوی تصریح کرد: دولت ها با سیاست های تنظیم کننده مالیاتی برای صنایع بزرگ و در دانش بنیان میتوانند توسعه دهند این حوزه باشند و با معادل سرمایه گذاری این شرکت ها در حوزه دانش بنیان و دادن معافیت مالیتی به همان میزان کمک شایانی به رشد خلاقیت و نوآوری در صنایع خواهند کرد. نماینده مردم تهران افزود: ابزار حاکمیت برای دانش بنیان شدن صنایع دادن انواع مشوق‌ها، تسهیلات، وام و‌‌‌ غیره است و از سوی دیگر شرکت های دانش بنیان نیز رشد بیشتری میکنند.

وی ابراز کرد: نقش اکوسیستم و شتابدهنده بسیار بسیار مهم است و اگر در کنار دانشگاها و صنایع باشند، رشد بالایی خواهند داشت و شر‌کت ها را حمایت می کنند. حوزه دانش بنیان میتواند نیاز خود و شرکت را رفع و محصولات را به بازار معرفی کرنند و مشکل همه را حل میشود اما حاکمیت باید از شرکت های بزرگ شروع کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *