اخبار استارتاپی

سامانه آمیتیس، رقابت، انحصار یا تسهیلگری؟

نشست هم اندیشی با حضور انجمن فین تک و فعالان اینشورتک در خصوص سامانه آمیتیس

«نشست هم اندیشی چالش های سامانه آمیتیس بیمه مرکزی و نقش نهادهای تنظیم گر مالی» صبح چهارشنبه ۸ تیرماه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این نشست فعالان اینشورتک و انجمن فینتک ایران به همراه اصحاب رسانه حضور داشتند. طی این نشست، به تشریح موضوع تشکیل سامانه آمیتیس توسط بیمه مرکزی پرداخته شد و در خصوص پیامدها و تبعات حضور این سامانه بحث شد.

عدم حضور نمایندگان بیمه مرکزی در این نشست نیز انتقاداتی را در پی داشت.

پیش از این، انجمن فین‌تک در بیانیه‌ای اقدام بیمه مرکزی، به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر، برای تشکیل شرکت و سامانه آمیتیس را غیر قانونی خوانده و همچنین، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک و مدیران عامل استارتاپهای بیمه مخالفت خود را با آن اعلام کرده بودند. ایجاد انحصار و تصدی‌ گری برای این نهاد دولتی از تبعات منفی این اقدام دانسته شده که نوآوری را از بین می‌برد و چالش‌های فراوانی برای بخش خصوصی فعال در صنعت بیمه ایجاد می‌کند.

محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی کشور در ابتدا پس از اشاره به چگونگی تشکیل این سامانه گفت: «این شرکت بدون رضایت شرکتهای بیمه ای شکل گرفته. همین اقدام بر خلاف صحبت های وزیر اقتصاد در جهت توسعه کارآفرینی در کشور است و موجب دلسردی کارآفرینان خواهد شد».

به عقیده وی، این اقدامات باعث آسیب پذیری اقتصاد دانش بنیان خواهد شد.

در ادامه این نشست مصطفی نقی پورفرد، دبیر انجمن فین تک، با انتقاد بر اقدامات مقابله ای با کسب و کارهای فینتک گفت: «فینتک ها میتوانند عقب ماندگی اقتصاد سنتی را جبران کنند، در حالی که رفتارهای مقابله ای با این کسب و کارها ترمز اقتصاد دیجیتال بوده و تشکیل سامانه آمیتیس نیز یکی از همین اقدامات است».

وی در ادامه به بیان آمارهایی در خصوص رتبه کشور در کسب و کار اشاره کرد و گفت: «در گزارش WIPO که توسط شرکت GII منتشر میشود و در خصوص سهولت راه اندازی کسب و کار در جهان است، ایران در رتبه ۶۰ قرار دارد، بر طبق این گزارش رتبه ایران در شروع کسب و کار ۱۲۹ و از نظر کیفیت رگولاتوری ۱۳۰ است، این در حالیست که ایران رتبه سوم دنیا از شاخص نیروهای مهندسی را داراست».

او در ادامه ضمن اشاره به این که مذاکرات صورت‌گرفته با صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی و خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، به‌ طور کلی مثبت بوده، از وزیر اقتصاد کشور درخواست کرد که با ورود به حوزه فین‌تک و ارائه دستوری درباره چارچوب فین‌تک در کشور، به جای مقابله با نوآوری از این حوزه حمایت کنند تا رتبه‌های ایران در زمینه بیزینس و کسب‌وکار بهبود پیدا کند.

محمدمهدی شریعتمدار، رئیس هیئت ‌مدیره انجمن فین ‌تک، نیز پس از نقد ورود نهاد ناظر گفت: «جایی که نهاد موظف به نظارت و تنظیم ‌گری وارد بازار می ‌شود یک نابازار است. نهاد تنظیم‌ گر قدرت دارد، قانون‌گذاری می‌ کند، جریمه تعیین می‌کند، فعالیتها را متوقف می‌ کند و… اگر قرار باشد این نهاد در هر لایه ‌ای از بازار، چه در طراحی و تولید محصول، چه در فروش خرد و کلان آن، وارد شود می ‌تواند قوانینی تنظیم کند که شما به‌عنوان یک شرکت رقیب نتوانید با آن رقابت کنید و در یک سطح پایین نگه داشته می ‌شوید».

او در ادامه تصریح کرد که مسئله انجمن فین‌تک با بیمه مرکزی همین موضوع نابازار است که اساساً تفاهم‌پذیر نیست.

محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه بازار به عنوان یکی از فعالان حوزه اینشورتک در این نشست گفت‌: بحث ایجاد سوییچ در سال ‌هایی که آیین‌نامه فعالیت بازاریابان برخط در حال تدوین بود مطرح شد. ما در همان زمان گفتیم این سوییچ مانند ورود شما به وسط کسب ‌و کار ماست و اگر شما قصد نظارت دارید، باید برعکس این فرآیند صورت گیرد».

وی افزود: «ما حداقل ۹ مشکلی را که این سامانه دارد را برای بیمه مرکزی ارسال کردیم و منتظر پاسخ بودیم اما پاسخی دریافت نکردیم. ما با اصل نظارت نهاد ناظر مشکلی نداریم، حرف ما این است که نهاد ناظر باید در چارچوب قوانین آمره، قانون تجارت و سایر قانون‌ ها حرکت کند، لذا موارد تصدی‌‌ و انحصار مانند ورود نهاد ناظر به کسب ‌و کارها، نادیده گرفتن مدل کسب‌ و کار ما و مواردی از این دست منجر به شکل نگرفتن اقتصاد دانش ‌بنیان خواهد شد».

بهاره شریفیان مدیرعامل بیمه دات کام نیز در این جلسه گفت: «بسیاری از فرآیندهای فعلی و نوآوری ‌های تکنولوژی و فروش در بیمه با راه ‌اندازی سوییچ آمیتیس دچار مشکل می ‌شود. ما نمیگوییم آمیتیس رقیب ماست و مشکلی با حضور این شرکت نداریم اما اجبار بیمه مرکزی برای کار کردن ما با آن شائبه انحصار را ایجاد میکند».

به گفته شریفیان بسیاری از فرآیندهای فعلی و نوآوری‌ های تکنولوژی و مارکتینگ در فروش بیمه در استارتاپها با راه‌اندازی سوییچ آمیتیس دچار اختلال خواهد شد.

حامد ولی ‌پوری، مدیرعامل ازکی، در ادامه این جلسه گفت: «زمانی که بحث سوییچ بیمه مرکزی مطرح شد اصلاً ابعاد این پروژه مشخص نبود و فقط به ما گفته شد، ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید کارتان را آسان ‌تر انجام بدهید. ما هم در آن زمان مخالفتی نکردیم، به مرور زمان که مشغول مذاکره با بیمه مرکزی بودیم، دیدیم یکسری فعالیت‌ ها در بیمه مرکزی اتفاق می ‌افتد که نشان ‌دهنده همکاری ‌ای که به ما وعده داده شده بود، نیست».

مدیران آی تول هم در این جلسه نسبت به سیاست بیمه مرکزی در راه اندازی سوییچ اعتراض کردند.

سامانه آمیتیس

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *