رپرتاژ

بهترین گرایش MBA در سال جدید کدام است؟

همان طور که می‌دانید رشته mba، گرایش‌های مختلفی داشته که البته همه آن‌ها در حوزه مدیریتی هستند. در این مطلب به دنبال آن هستیم تا ببینیم بهترین گرایش mba چیست و اگر شما زمینه قبلی خاصی نداشته باشید؛ کدام یک از این گرایش‌ها، برایتان کارآمدتر خواهد بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص گرایش‌های مختلف رشته mba و تفاوت‌ها و برتری‌های آنها در مقایسه با یکدیگر بیشتر بدانیم.

بهترین گرایش MBA

از جمله گرایش‌های رشته و دوره مدیریت کسب و کار، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • گرایش مدیریت فروش و بازاریابی
  • گرایش مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی
  • گرایش مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه
  • گرایش مدیریت منابع انسانی
  • گرایش مدیریت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات

اما ببینیم کدام یک از این گرایش‌ها، نسبت به دیگری برتری داشته و هر یک چه شرایطی دارند.

گرایش مدیریت فروش و بازاریابی

با توجه به اهداف قابل توجه تعریف شده در کسب و کارهای مختلف، اعم از این که ارائه دهنده کالا یا خدمات باشند؛ گرایش مدیریت فروش و بازاریابی، محل فعالیت بسیار زیادی خواهد داشت. در عصری زندگی می‌کنیم که بازار رقابت در حوزه بازاریابی بسیار گسترده شده و مدت‌ها از زمانی که شکل بازاریابی سنتی جایگاه داشت، گذشته است.

گرایش مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی

گرایش مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی، با توجه به نیاز تمام سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی و همین طور کسب و کارهای کوچک و بزرگ، یکی از کاربردی‌ترین و بهترین گرایش mba محسوب می‌شود. با توجه به نیاز حل مساله و مهارت‌های عبور از بحران در دوره‌های مالی شرکت‌ها، این گرایش کمک می‌کند تا مدیران مالی، بتوانند سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف را به بهترین شکل به لحاظ تراز مالی و شرایط اقتصادی هدایت کرده و بالاترین سطح از بهره وری را به دنبال داشته باشد.

گرایش مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه

گرایش مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه، از جمله شاخه‌های مغفول مانده مدیریت mba است که در سال‌های اخیر کمتر در مورد آن صحبت شده و اتفاقا کاربرد زیادی دارد. این رشته برای شرکت‌های مولد و به طور کلی تمامی سازمان‌ها و کسب و کارهایی که تولید محور هستند، کارایی داشته و به طور کلی به هر شکلی با مدیریت تولید در ارتباط باشد، معنا خواهد داشت. مدیران پروژه و تولید، با به‌دست آوردن مهارت‌های حرفه‌ای و همین طور وارد شدن به بعد مدیریت هوشمندانه و مبتنی بر دانش متمرکز، می‌توانند بهترین شکل از هدایت سازمان و کسب و کارهای مختلف، کارخانه و صنایع را داشته باشند.

گرایش مدیریت منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی قرار است که بهره وری در یک سازمان را به حداکثر توان آن برساند. حال تصور کنید که شرایط در حالت مدیریت سنتی چطور پیش رفته و در صورتی که این شاخه از مدیریت mba، با توانمندی‌های به روز همراه شده و تحت دانش پیشرفته قرار بگیرد، چطور دگرگون خواهد شد. از این روی برای تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات و … که به هر ترتیب با نیروی انسانی درگیر بوده و تعداد نیروهای انسانی آن‌ها به اندازه‌ای است که دارای بخش مدیریت منابع انسانی باشند، این گرایش از mba کاربردی خواهد بود. بدیهی است که دانش آموخته گرایش مدیریت منابع انسانی mba، در مقایسه با یک مدیر سنتی و تجربی، بارها و بارها موثرتر می‌تواند شرایط نیروهای انسانی سازمان و شرکت را سامان داده و از آن‌ها بالاترین سطح بهره وری را به دست بیاورد.

مدیریت منابع انسانی

با این حساب می‌توان در نظر گرفت که تحصیل در این رشته نیز می‌تواند با بازار کار گسترده‌ای روبرو بوده و بتوان بهترین سطح از بهره برداری از آن را تجربه کرد.

گرایش مدیریت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات

با در نظر گرفتن دوران گذاری که از شرایط سنتی گذشته به تجارت الکترونیک و کاربرد فناوری اطلاعات در کسب و کارهای امروزی داریم، گرایش mba تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات، به عنوان یکی از بهترین گرایش های این رشته مدیریتی شناخته می‌شود. برای آن که گرایش مدیریت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات را به نوعی بهترین گرایش mba بدانیم، بد نیست نگاهی به میزان تمایل و استقبال از این رشته در سال‌های اخیر و البته میزان مشاغل باز شدن درخواستی استخدام برای آن داشته باشیم.

تمام شرکت‌های کوچک و بزرگ، موسسات دولتی و خصوصی، کارخانه‌ها، صنایع و کسب و کارهای مختلف، اگر در گذشته حتی نیم نگاهی نیز به فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک نداشتند، این روزها باید به اجبار بازار رقابت خود، وارد این حوزه شده و حتما به یک مدیر وابسته به آن نیز نیاز خواهند داشت. به این ترتیب می‌توان حدس زد که چه بازار کار گسترده‌ای برای این گرایش از مدیریت mba وجود داشته و چطور می‌توان با به دست آوردن مهارت بالا در آن، به آینده شغلی عالی دست یافت.

مدیریت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات

نتیجه گیری

با نگاهی به آن چه در بالا در خصوص گرایش‌های مختلف mba دیدیم و توضیحات مختصری که از هر یک مشاهده کردیم، به نظر می‌رسد که مدال بهترین گرایش mba را بتوان به طور مساوی بر شانه‌های گرایش مدیریت تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات و گرایش بازاریابی و مدیریت فروش قرار داد. البته این هرگز به آن معنا نیست که دیگر گرایش‌ها از بازار مناسبی برخوردار نبوده یا استقبال خوبی نسبت به آن‌ها صورت نمی‌گیرد؛ اما با توجه به شرایط دنیای رقابت تجارت و کسب و کارها، این دو از بازار داغ‌تری نسبت به سایرین برخوردار هستند. شما چه نظری در این باره دارید؟ اگر تصمیم به تحصیل در دوره mba داشته باشید، کدام یک از این گرایش‌ها را ترجیح داده و دلیل شما برای این انتخاب چیست؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *