اخبار استارتاپی

از صاحبان ایده برای حضور در مراکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی دعوت می شود

عضو هیات علمی و رییس مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی، از صاحبان ایده‌های نوین دعوت کرد طرح‌های نوآورانه خود را با این مرکز و دیگر مراکز نوآوری دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی در میان بگذارند.

دکتر یاسر نیک ‌پیمان، سرپرست مدیریت امور فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ضمن دعوت از صاحبان ایده برای ارائه طرح‌های نوآورانه، گفت: علاقه مندان می‎توانند درخواست خود را به شکل کتبی تحت عنوان فرم تقاضای استقرار در مرکز رشد مطرح کنند. همچنین می‎توانند پیش از ارائه فرم درخواست، حضوری به مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین مراجعه کنند و ایده‌های خود را با ما در میان بگذارند. چنانچه ایده مطرح شده از نظر اقتصادی و علمی یا انطباق آن با حیطه‌های عملکردی دانشکده علوم زمین از جذابیت‎های لازم برخوردار باشد، پس از تکمیل فرم تقاضا و ارسال آن، کمیته راهبردی با حضور رییس دانشکده، معاون پژوهشی دانشکده، رییس مرکز نوآوری و نماینده پارک تشکیل می‌شود و از تیم نوآور خواسته می‌شود طرح خود را ارائه کند تا مورد ارزیابی قرار گیرد. پس از تایید نهایی، این تیم می‎تواند فعالیت خود را در مرکز آغاز کند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی، در اختیار داشتن فضای ارزان قیمت، دسترسی آسان به نیروی تخصصی و اساتید دانشگاه و امکان بهره‎مندی از حضور دانشجویان با پتانسیل‌های علمی و تخصصی بالا به عنوان کارمند یا کارآموز را به عنوان مهم‎ترین امکانات ارائه شده از سوی این مرکز به تیم‎ های فناور و شرکت‎های دانش بنیان معرفی کرد و افزود: علاوه بر این، تیم‎های مستقر از خدماتی بهره‌مند می‎شوند که از سوی پارک علم و فناوری در اختیار آنها قرار می‎گیرد. پارک علم و فناوری نقش تسهیل‌گر را ایفا می‎کند و ارتباط با سرمایه ‎گذار، ارائه تسهیلات با سود کم و بازپرداخت بلند مدت از جمله خدماتی است که از سوی پارک علم و فناوری در اختیار تیم‌های فناور قرار می‌گیرد. این تیم ‎ها با استقرار در مراکز نوآوری از خدمات پارک علم و فناوری هم بهره‎مند می‌شوند.

رییس مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی، از مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین به عنوان یکی از نخستین مراکز نوآوری تخصصی دانشگاه شهید بهشتی نام برد و توضیح داد: این مرکز با رویکرد چهارگانه در چهار محور تخصصی در حیطه علوم زمین، به رشد تیم‌های فناور و شرکت‎های دانش بنیان کمک می‎کند. کانی‎ها و سنگ‌های صنعتی، منابع آب، نفت و حوزه های رسوبی و همچنین گردشگری و اکوگردشگری این چهار محور تخصصی هستند. در حال حاضر تیم‌های نوآور در حوزه‎های آب، نفت و کانی‌ها و سنگ‌ها در حال فعالیت هستند و حتی در زمینه خارج از تخصص این مرکز هم پذیرش داشته‌ایم که از طریق “رویداد نوآ” در این مرکز مستقر شدند. این تیم در زمینه کشت آکواپونیک زعفران (پرورش همزمان گیاه و ماهی) فعالیت می‌کند. با توجه به جذابیت حیطه فعالیت این گروه، از همکاران دانشکده کمک گرفتیم و بر این اساس این تیم از حمایت‌های مرکز بهره‌مند شد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی درباره مسیر تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه توضیح داد: در حوزه گوهرشناسی برای مثال، طرح ارائه شده، ابتدا در مرکز گوهرشناسی ایران مطرح بوده و در حقیقت از مراحل ابتدایی تجاری‌سازی شده بوده و در زمینه اصالت‌سنجی گوهرسنگ‌هایی که در بازار خرید و فروش می‌شود، استفاده می‌شده است. اما در زمینه تولید یاقوت مصنوعی، این طرح هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. البته مراحل تحقیق و توسعه انجام شده و نتایج آماده است، دستگاه نیز تولید شده و تجاری‌سازی به زمان نیاز دارد. در حیطه دانش آب، در زمینه بررسی کیفیت آب و رتبه‌بندی آب‌های بسته‌بندی، مرحله تجاری‌سازی تا حدودی پیش رفته است و خدماتی به بازار فروش عرضه شده است، اما در بخش تولید سنجنده‌هایی برای پایش منابع آب، باید در ادامه مسیر فعالیت‎های گسترده‌تری پیش از تجاری‌سازی انجام شود و در تلاش هستیم نمونه‌ای با کیفیت تولید کنیم تا بتوانیم شروع قدرتمندی در تجاری‌سازی داشته باشیم.

رییس مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی درباره برنامه ‎های این مرکز برای تقویت روحیه نوآوری و کارآفرینی، گفت: شروع فعالیت ما در این مرکز با برگزاری رویدادهای مختلفی با این هدف در دانشکده علوم زمین هم زمان بود. از کارآفرینان دعوت می‎کردیم تا تجربیات خود را در این زمینه با دانشجویان در میان بگذارند. تا قبل از شیوع کرونا این رویدادها به طور پیوسته ادامه داشت. ابتدا دانشجویان هیچ زمینه آشنایی با فرهنگ استارت‌آپی و کارآفرینی نداشتند، اما به تدریج با برگزاری این رویدادها و همکاری مدیریت دانشکده این فرهنگ ‎سازی در دانشکده علوم زمین شکل گرفت و بر این اساس بستری برای دانشجویان فراهم شد تا به حضور در مراکز نوآوری و تشکیل تیم‎ های فناور علاقه‌مند شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *