اکوسیستم

انواع تسهیلات حمایتی به شرکت های دانش بنیان کدام است؟

لیمو HR

یکی از ابزارهای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ارائه می‌شود، اعطای تسهیلات خط اعتباری است. این تسهیلات طیف وسیعی از شرکت‌ها و استارتاپ ها را در برمی‌گیرد که عملا می‌توان گفت تمام شرکت‌های فعال دانش‌بنیان می‌توانند از آن استفاده کنند.

این تسهلات شامل موارد زیر است:

  • تسهیلات نمونه‌سازی
  • تسهیلات قبل از تولید صنعتی
  • تسهیلات تولید صنعتی
  • تسهیلات سرمایه در گردش
  • تسهیلات فروش اقساطی یا لیزینگ

به طور خلاصه:

اگر هنوز فروشی نداشته‌اید یا نیاز به ساخت محصول دانش‌بنیان خود دارید میتوانید از تسهیلات نمونه‌سازی استفاده کنید.
اگر محصول خود را به فروش رسانده و نیاز به سرمایه در گردش دارید می‌توانید از تسهیلات سرمایه در گردش استفاده کنید. حتی اگر قرارداد فروش دارید و برای آن نیاز به سرمایه در گردش دارید هم می‌توانید از این تسهیلات استفاده کنید.
اگر نیاز به تجهیزات و تاسیسات زیربنایی برای تولید دارید می‌توانید از تسهیلات پیش از تولید صنعتی استفاده کنید.
اگر محصول دانش بنیان شما دارای مشتری است اما آن مشتری کمبود نقدینگی دارد، می‌توانید از تسهیلات فروش اقساطی یا لیزینگ استفاده کنید. اقساط این تسهیلات توسط مشتری شما پرداخت می‌شود. در ادامه به توضیح انواع تسهیلات به شرکت ها میپردازیم:

تسهیلات نمونه سازی و فرایند آن

تسهیلات نمونه سازی در زمان ورود محصول به بازار و در کنار آن ارتقا محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این تسهیلات در دو قالب و در دو مقطع می تواند در اختیار شرکت قرار گیرد. مرحله اول در ابتدای ورود محصول به بازار (و پس از تائید نمونه آزمایشگاهی آن به عنوان محصول دانش بنیان)، و مرحله دوم مقطعی است که شرکت برنامه ارتقای محصول دانش بنیان را داشته باشد.

گفتنی است هزینه هایی از قبیل خرید تجهیزات ثابت آزمایشگاهی، حق الزحمه نیروی انسانی مرتبط، اجاره فضای کاری، اجاره سرور و… می توانند از محل این تسهیلات در طول دوره طرح تامین شوند. لازم به ذکر است در این نوع تسهیلات ۴۰ تا ۹۰ درصد هزینه های نمونه سازی تامین می گردد و سقف تسهیلات ۷۵۰ میلیون تومان است. در این تسهیلات مجموع دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر ۳ سال است.

تسهیلات قبل از تولید صنعتی و فرایند آن

تسهیلات از نوع قبل از تولید صنعتی جهت توسعه زیرساخت تولید محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این تسهیلات در مقطعی که شرکت برنامه­ی توسعه جدی در تولید خود داشته باشد، جهت تامین زیرساخت­ها و ماشین­آلات مورد نیاز و نیز تقویت بنیه مالی شرکت جهت مهیا شدن برای فاز تولید صنعتی، به مجموعه اعطا می­گردد.

درواقع هدف از اعطای تسهیلات قبل از تولید صنعتی، آماده­کردن شرکت برای ورود به فضای جدی رقابت و حضور برجسته و پررنگ در بازار است. در این نوع تسهیلات، سقف پرداختی ۲ میلیارد تومان است و در راستای خرید تجهیزات جهت توسعه زیرساخت تولید محصول و تهیه ماشین­آلات صنعتی موردنیاز جهت اخذ تائیدیه­های فنی لازم توسط شرکت پرداخت می گردد. در تسهیلات « قبل از تولید صنعتی»  نرخ سود ۱۱% و مجموع دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر ۳ سال خواهد بود.

تسهیلات تولید صنعتی و فرایند آن

تسهیلات تولید صنعتی در زمان تهیه و ایجاد تاسیسات زیربنایی تولید انبوه محصول مورد استفاده قرار می گیرد.

این تسهیلات در دو قالب و در دو مقطع می تواند در اختیار شرکت قرار گیرد، یکی در تامین بخشی از هزینه های فضای فیزیکی تولید و دیگری در تهیه و ایجاد تاسیسات زیربنایی تولید انبوه محصول. لازم به ذکر است در این نوع تسهیلات ۴۰ تا ۸۰ درصد هزینه های تولید صنعتی تامین می گردد و سقف تسهیلات ۲ میلیارد تومان است. در این تسهیلات مجموع دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر ۳ سال و نرخ تسهیلات اعطایی %۱۱ است.

تسهیلات سرمایه در گردش و فرایند آن

تسهیلات سرمایه در گردش در راستای تامین بخشی از هزینه ها و قراردادهای جاری محصول دانش بنیان شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. این تسهیلات در قالب تامین بخشی از هزینه های تولید سالانه محصول دانش بنیان و تامین درصدی از قراردادهای جاری محصول دانش بنیان شرکت است.  در این تسهیلات مجموع دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر ۲ سال و نرخ تسهیلات اعطایی %۱۱ خواهد بود. لازم به ذکر است در این نوع تسهیلات ۸۰ درصد هزینه های سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت تامین گشته  و سقف تسهیلات ۱ میلیارد تومان است.

تسهیلات لیزینگ و استصناع و فرایند آن

تسهیلات لیزینگ و استصناع در توسعه بازار و تقویت محصول دانش بنیان مورد استفاده قرار می گیرد. این تسهیلات در قالب تقویت خریداران محصول دانش بنیان و توسعه بازار آن ارائه می گردد. همچنین جهت لیزینگ برای محصول ساخته شده و استصناع برای سفارش ساخت نیز قابل ارائه می باشد. لازم به ذکر است در این نوع تسهیلات ۵۰ تا ۸۰ درصد قیمت محصول تامین می گردد و سقف تسهیلات ۲ میلیارد تومان است. در این تسهیلات مجموع دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر ۳ سال و نرخ تسهیلات اعطایی %۱۰ می باشد.

چگونه تسهیلات حمایتی شرکت های دانش بنیان را دریافت کنیم؟

برای دریافت انواع تسهیلات که در بالا به آنها اشاره شد، روش های گوناگونی وجود دارد. یکی از ساده ترین و سریع ترین این روش ها مراجعه به صندوق های پژوهشی و نوآوری است. صندوق پژوهش و فناوری سپهر یک نقش‌آفرین اقتصادی است که با حمایت و سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر کسب‌وکارهای نوآور و فناورانه در حوزه صنایع خلاق فعالیت میکند.  صندوق پژوهش و فناوری سپهر، زنجیره ی حمایت های مالی خود را به کمک صندوق جسورانه سپهر یکم که صندوق سرمایه گذار جسورانه در حوزه صنایع خلاق و نوآور است و پلتفرم تامین مالی جمعی سپهرینو که در جهت تامین تمام یا بخشی از سرمایه نقدی مورد نیاز کسب و کار ها به صورت جمعی فعالیت میکند، تکمیل کرده است. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست به سایت هریک مراجعه کنید.

صندوق پژوهش و فناوری سپهر آماده ارائه انواع تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق است. متقاضیان می توانند جهت ثبت درخواست تسهیلات به سایت صندوق سپهر مراجعه کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *