اخبار استارتاپی

رویداد بانکینو برگزار شد

اولین رویداد ((About Business با محوریت بررسی نئوبانک (بانکینو) در دانشگاه خاتم برگزار شد.

اولین رویداد AB با همکاری مرکز آموزشهای تخصصی و مهارت افزایی دانشگاه خاتم و مکتب فناپ با حضور سعید احمدی پویا مشاور ارشد فین تک و توسعه کسب و کار هولدینگ فناپ و محسن زادمهر مدیر بانکینو و مدیر ارشد بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه ، روز دوشنبه ۲۸شهریور ماه در سالن اجتماعات دانشگاه خاتم برگزار شد.

در ابتدا آقای احمدی پویا با تعریف داستانی در رابطه با دوره جدید بانکداری دیجیتال رویداد را آغاز کرد، در این داستان روایتی از آقای ساموئل، معلم ۴۴ساله اقتصاد بیان شد. این معلم میکوشید تا به دنیای پسرش که شامل موسیقی و بازی های رایانه ای بود ورود کند. در این میان متوجه علاقه وی به گروه موسیقی BTS شد و تصمیم گرفت تا بلیت این کنسرت را تهیه و پسرش را همراهی کند. اما در تهیه بلیت کنسرت به مشکل خورد. وی شبی که قصد خرید بلیت را داشت به دنبال آیدی کارت و مدارک بانکی خود بود که پسرش بعد از صحبت با فردی به نام سوفی بسیار آسان این چالش را حل کرد.

آقای ساموئل که نزدیک به۴۴ سال معلم اقتصاد بود و حالا با مفهومی از بانک های جدید رو به رو بود که آن را به چالش کشیده بودند. بانکی که فرزندش حساب بانکی دارد بدون اینکه به شعبه ای رفته باشد، او در نیمه شب متوجه شد که بانک و بانک داری  در حال متحول شدن و ورود به دنیای جدیدی است.

پس از پایان داستان آقای احمدی پویا در ادامه سخنان خود افزود: «در ((About Business قصد داریم تا حوزه های کسب و کار دیجیتال را بررسی کنیم و به بهانه گفت و گو بدانیم که هر بیزنس با چه چالش هایی در مسیر روبه رو است». او با بیان این که اولین رویداد  AB درباره بانکداری دیجیتال و نئوبانک ها سخن میگوییم اضافه کرد: «با توجه به تحول های بانکداری دیجیتال در دنیا راه و رسم جدیدی که نئوبانک ها در پیش گرفته اند دیگر نیازی به مراجعه به شعب های بانکی نیست و نسل Z کل زندگی خود را با موبایل خود دنبال می کند از این فضا استقبال کرده و با تحول دیجیتال ارتباط برقرار کرده است».

رئیس واحد کسب و کار حوزه فین تک فناپ موفقیت کسب و کارها در ادامه سخنان احمدی پویا افزود: «امروزه نزدیک به ۳۰ میلیون حساب بانکی در نئوبانک های آمریکایی وجود دارد و پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۴ حدود ۴۸میلیون حساب بانکی برسد. با تمام این مسائل این سوال مطرح است که نئوبانک ها در ایران چه وضعیتی دارند و کسب و کارهایی که به امید نئوبانکی شدن به این فضا وارد شدند چه چالش ها و مشکلاتی در مسیرشان وجود دارد».

در ادامه رویداد مشاور ارشد فین تک و توسعه کسب و کار هولدینگ فناپ گفت: «لندتک ها و فناوری های وام دهی آنی در بازار، در حال رقابت با نئوبانک ها هستند، به همین دلیل در این بازار برگ برنده نئوبانک ها استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و دستیار هوشمند خواهد بود که جایش در نئوبانک های ایرانی خالی است».

در ادامه رویداد اقای زادمهر لازمه حیات نئوبانک را در باز طراحی فرآیند ها در کنار طراحی ساختارها دانست و در ادامه توضیح داد: «در این کسب و کارعمده تمرکز برتحولات دیجیتال در لایه مشتری، بیزینس مدل و فرآیندها است. همچنین بیشترین ریسک در حوزه نئوبانک ها را تطبیق مقررات عنوان کرد و اضافه کرد قوانین کشور ما در این حوزه به روز نشده و بانک مرکزی نئوبانک و دیجیتال بانک را هنوز به طور رسمی نمیشناسد».

مدیر بانکینو تاکید کرد که چالش های این حوزه از جنس رگولیشن است و خاطر نشان کرد که  امروزه بخش بزرگی از دغدغه های کسب و کارهای دیجیتال بانکینگ مربوط به بحث رگولاتوری و در کنار آن موضوع حریم خصوصی است. چرا که در مشارکت با شرکت های هوش مصنوعی و تحلیل داده ها ما به راحتی نمیتوانیم اطلاعات مشتریان را در اختیار آن ها قرار دهیم. همچنین در صحبت های خود اشاره کرد : «یونیکورن شدن این بانک تا چندسال آینده دور از دسترس نیست و در یک بازه زمانی دو الی سه ساله پیش بینی میشود این نئوبانک به دستیار هوشمند مجهز شود».

یکی از هدف های برگزاری سلسله رویداد های (AB) گفتگو پیرامون چالش های کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال و تحلیل فراز و نشیب آن ها است که میتواند باعث رشد تجربه اهالی نوآوری شود و به ارتقای جامعه ای خلاق کمک کند.

اقای زادمهر

بانکینو

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *