اخبار استارتاپیاخبار سلامتسلامت

شناسایی ۵۰ اختراع حوزه سلامت با محوریت تجاری‌سازی

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: ثبت ایده و اختراع پایان راه نیست، بلکه فرصتی است تا فناور بدون نگرانی از سرقت ایده‌اش روی تجاری‌سازی محصول، ورود آن به بازار و رفع مشکلی از سلامت کشور کوشش کند.

دکتر یونس پناهی با بیان اینکه ۵۰ اختراع حوزه سلامت با محوریت تجاری‌سازی شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه سلامت ۱۰ درصد از پتنت‌های ثبت شده مورد حمایت قرار گرفته و تجاری‌سازی می‌شوند. باید کیفیت و درصد تجاری‌سازی ایده‌های ثبت شده تا افق ۱۴۰۴ به ۲۰ درصد افزایش یابد تا اساتید به تجاری سازی پتنت‌ها تشویق شوند و محصولات را وارد بازار کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، تصریح کرد: در دنیا اینگونه مرسوم است که ایده فناورانه در قالب پتنت (Patent) ثبت می‌شود تا فرد فرصت کافی داشته باشد تا ایده را به محصول برساند و سپس آن را تجاری کرده و روانه بازار کند. پتنت ثبت می‌شود تا در این بازه زمانی دانش، خلاقیت و نوآوری مورد سوءاستفاده دیگران قرار نگیرد.

به نقل از روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، وی اظهار کرد: نباید ثبت اختراع و پتنت را به ثبت ادعا تنزل بدهیم. با اینکه ایده در جایگاه خودش بسیار ارزشمند است، ولی اگر آن ایده ۲۰ سال به نام فردی ثبت شود و هیچ گاه به مرحله تجاری‌سازی نرسد، فایده‌ای هم برای کشور نخواهد داشت. باید همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا ایده‌ها منجر به رفع مسئله در حوزه سلامت کشور شوند.

دکتر پناهی تاکید کرد: هدف اصلی ما رسیدن به محصول است. همانطور که در جریان تحقیق پاسخگو و مسئله‌محور ضروری است پس از تهیه و انتشار مقاله، فرآیند را تا مرحله تولید محصول و خدمت ادامه داد، در مرحله ثبت ایده و اختراع نیز باید روال‌ها را تا عرضه محصول به بازار ادامه داد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *