رپرتاژ

معرفی کامل دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه

لیمو HR

دستگاه هواساز از جمله سیستم های تولید هوای مطبوع و پاک در محیط های مختلف است. امروزه کاربرد این تجهیزات در محیط های صنعتی، بیمارستان ها، مراکز تجاری، درمانی و تفریحی بسیار حائز اهمیت است. کارکرد اصلی این دستگاه، کنترل دمای محیط و تأمین هوای تازه و فیلتر شده می باشد. به مدد استفاده از هواساز می توان سرمایش یا گرمایش محیط را نیز به راحتی تنظیم کرد.

امروزه سیستم های سرمایشی و گرمایشی کارآمد و متنوعی از جمله فنکویل و چیلر برای تهویه مطبوع ساختمان استفاده می شود که امکان دسترسی به تجهیزات آن ها جهت نگهداری یا تعمیر از طریق دریچه فن کویل یا بازدید فراهم شده است. اما هواساز از میان آن ها طرفداران بی شماری دارد و دستیابی به راندمان بهینه، مستلزم معرفی کامل دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه از حیث عملکرد، اجزا و انواع مختلف آن است.

دستگاه هواساز چیست؟

دستگاه هواساز یکی از انواع سیستم های تهویه مطبوع است. با استفاده از این سیستم می توان دما، رطوبت و کیفیت هوا را در محیط های مختلف صنعتی، تجاری و خانگی کنترل کرد. هواسازها به عنوان سیستمی برای توزیع هوا کاربرد دارند و در کنار دستگاه های سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه هواساز

یک دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه از بخش های مهم زیر تشکیل شده است.

بدنه هواساز

بدنه، چهارچوب اصلی دستگاه هواساز را تشکیل می دهد که در هواسازهای معمولی از جنس الومینیوم و در انواع هایژنیک از جنس فولاد ضد زنگ است.

کانال و دمپر دستگاه هواساز

کانال و دمپر از دیگر اجزای تشکیل دهنده دستگاه هواساز است. عملکرد اصلی این قطعه در انتقال میزان باد، کنترل شدت و جهت آن است. به همین دلیل، عملکرد این بخش در راندمان نهایی دستگاه نقش حیاتی دارد.

کویل سرمایشی و گرمایشی

این بخش از دستگاه هواساز به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می کند. ساختار این کویل ها از لوله های مسی تشکیل شده است که در انتقال حرارت و بازدهی بالای هواساز نقش مهمی ایفا می کنند.

فیلترهای موجود در دستگاه هواساز

فیلترهای دستگاه هواساز به عنوان مانعی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به سیستم عمل می کنند. از انواع این فیلترها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلترهای آلومینیومی
  • فیلترهای کیسه ای
  • فیلترهای هپا

سیستم رطوبت زنی

سیستم رطوبت زن دستگاه هواساز در حالت های مختلفی رطوبت مورد نیاز را تأمین می کند:

  • تشک گرم
  • تزریق مستقیم بخار
  • سیستم اتومات تولید بخار
  • اسپری آب

نحوه عملکرد دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه

نحوه عملکرد دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه

عملکرد اصلی دستگاه هواساز در سه حالت کلی تأمین سرمایش، گرمایش و رطوبت مورد نیاز محیط تعریف می شود. در هر یک از موارد ذکر شده، عملکرد مورد نظر با استفاده از دستگاهی خاص در کنار هواساز حاصل می گردد. به عنوان مثال، جهت تأمین سرمایش مورد نیاز از چیلرهای جذبی و تراکمی استفاده می شود. در ارتباط با عملکرد گرمایش نیز با استفاده از بویلرها انرژی مورد نیاز به دست می آید.

انواع دستگاه هواساز

برای انتخاب و خرید دستگاه هواساز لازم است تا بر اساس نیاز و نوع مصرف، بهترین گزینه انتخاب شود. در این ارتباط انواع مختلف هواساز به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع شامل موارد زیر می شود.

هواساز غیر صنعتی

این گروه از هواسازها ساختاری از جنس گالوانیزه دارند. کاربرد اصلی این دستگاه ها در محیط هایی است که تأمین هوای فوق العاده تمیز در آن ها حائز اهمیت نیست. محیط های دانشگاه، تالارهای پذیرایی، منازل مسکونی و سالن های ورزشی برخی از موارد کاربرد این نوع سیستم تهویه مطبوع محسوب می شود. ویژگی های شاخص دستگاه هواساز غیر صنعتی یا معمولی در مقایسه با هواساز صنعتی عبارت است از:

  • نوع فیلتر
  • ابعاد دستگاه
  • سیستم رطوبت زنی

هواساز هایژنیک

هواسازهای هایژنیک در محیط های ایزوله یا همان Clean Room کاربرد دارند. تکنولوژی به کار رفته در طراحی این نوع دستگاه هواساز به گونه ای است که می تواند درصد بالایی از هوای پاک را در محیط ایجاد کند.

هواساز سقفی توکار

دستگاه هواساز سقفی توکار با ویژگی ظرفیت هوادهی پایین و ابعاد کوچک شناخته می شود. این نوع هواسازها قابلیت تأمین هوای بیشتر با فشاری بالاتر را فراهم می کنند. رستوران ها، سوله ها و فروشگاه ها برخی از موارد کاربرد این نوع سیستم تهویه مطبوع هستند.

هواساز با حجم هوادهی ثابت (CAV)

در این نوع دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه، نرخ جریان هوای خروجی ثابت می باشد. تغییر دمای فضای داخلی محیط مورد نظر، با تغییر دمای هوای خروجی دستگاه امکان پذیر است.

هواساز با حجم هوادهی متغیر (VAV)

ویژگی این نوع از دستگاه هواساز، ثابت بودن دمای هوای خروجی است. در این نوع سیستم تهویه مطبوع، تنظیم دمای محیط مورد نظر با تغییر حجم هوادهی انجام می شود.

هواساز افقی و عمودی

تفاوت اصلی این دو نوع دستگاه هواساز در شکل یونیت آنها است. هواسازهای افقی بیشتر در پشت بام ها نصب می شوند.

۳ کاربرد مهم دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه

3 کاربرد مهم دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه

هر یک از انواع دستگاه هواساز بر اساس نوع عملکرد خود برای محیط های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای اصلی این دستگاه ها را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • بیمارستان ها و مراکز درمان: با توجه به اهمیت دو فاکتور دما و رطوبت در این محیط ها، هواسازهای هایژنیک بهترین گزینه می باشند.
  • مجتمع های مسکونی: برای منازل مسکونی تنظیم رطوبت و دما در محیط، فاکتورهای مهمی محسوب می شود. در این مورد هواسازهای آپارتمانی می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
  • مراکز صنعتی: در محیط های صنعتی، به کارگیری یک سیستم تهویه مطبوع و استفاده از هواسازهای صنعتی می تواند در تأمین هوای پاک و حذف آلاینده های موجود بسیار مؤثر باشد.

نکات کلیدی جهت خرید هواساز

مهم ترین فاکتور در خرید یک هواساز یا سیستم تهویه مطبوع، توجه به محیط کاربری این دستگاه است. به عنوان مثال، برای محیط های صنعتی در مقایسه با منازل مسکونی، نوع دستگاه مورد استفاده متفاوت خواهد بود. در محیط های صنعتی، فیلتراسیون و حذف آلاینده های محیطی مهم ترین فاکتور جهت انتخاب نوع دستگاه است. اما در منازل مسکونی تأمین بهینه دما و رطوبت در اولویت قرار می گیرد.

مزایای دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه

این روزها مزایای استفاده از یک سیستم تهویه مطبوع باعث شده است تا کاربرد آن در محیط های مختلف مسکونی، صنعتی، تجاری، تفریحی و درمانی افزایش چشمگیری داشته باشد. مزایای استفاده از دستگاه هواساز را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • سهولت کاربری به دلیل استفاده از سیستم های کنترل هوشمند در طراحی دستگاه
  • قابلیت تولید در ظرفیت های مختلف
  • تأمین هوای پاک و تازه در محیط
  • قابلیت فیلتراسیون و تنظیم رطوبت
  • مصرف بهینه انرژی

سخن آخر

این روزها استفاده از دستگاه هواساز در محیط های مختلف جهت تأمین دما و رطوبت مورد نیاز ضرورت دارد. عملکرد این دستگاه توسط اجزای مختلف طراحی شده انجام می شود. معرفی کامل دستگاه هواساز به عنوان سیستم تهویه نشان می دهد که انتخاب انواع مختلف این دستگاه باید بر اساس نوع نیاز و محیط مورد نظر صورت گیرد. بر این اساس می توان به بهترین بازده به لحاظ تأمین سرمایش، گرمایش و رطوبت در فضای مورد نظر دست یافت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *