مقالات بازاریابی و تبلیغات

برند شخصی (Personal Branding) چیست؟

لیمو HR

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید؛ یعنی بارها و بارها لفظ پرسنال برندینگ یا همان برند شخصی به گوشتان خورده است و می‌دانید که در دنیای کسب‌وکار تا چه اندازه اهمیت دارد. اما واقعاً پرسنال برندینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟ برای آشنایی بیشتر با برند شخصی با ما در اکوموتیو همراه باشید.

برند شخصی چیست؟

برند شخصی چیست؟

حتماً با لفظ برند آشنا هستید. برند فراتر از نام تجاری، منعکس‌کننده هویت کسب‌وکار، اشخاص و شرکت‌ها است و نوعی اعتبار محسوب می‌شود. برند شخصی هم به فرایند ایجاد هویت برای اشخاص گفته می‌شود. برند شخصی کمک می‌کند تا با استفاده از هویت خودتان، اعتماد و احترام سایرین را کسب کنید.

برای جا افتادن تعریف برند شخصی کافیست به یک سؤال و جواب آن فکر کنید: دوست دارید با چه هویتی شناخته شوید؟ دوست دارید وقتی کسی نام شما یا کسب‌وکارتان را بر زبان می‌آورد، آن را با چه صفتی تعریف کند؟

پیدا کردن جواب این سؤال برای بعضی از افراد، کمتر از چند ثانیه طول می‌کشد و برای بعضی چند سال.

فرقی ندارد صاحب کسب‌وکاری هستید یا نه؛ اگر دوست دارید نامی برای خودتان داشته باشید و داستانتان را با دیگران به اشتراک بگذارید، اگر دوست دارید تأثیرگذار باشید و تغییری ایجاد کنید، به برند شخصی نیاز دارید.

فرایند برندسازی، پروسه‌ای مستمر برای توسعه و حفظ شهرت است. درواقع برند شخصی با عبارت تبلیغ برای خودتان تعریف می‌شود و به دست آوردن و حفظ آن، به مجموعه‌ای از مهارت‌ها، تجربیات و خصوصیات فردی نیازمند است.

در واقع اگر می‌خواهید پرسنال برندینگ را انجام دهید، باید چیزی برای ارائه داشته باشید. چیزی که دیگران دوست داشته باشند بشنوند و یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

چرا برند شخصی مهم است؟

چرا برند شخصی مهم است؟

ما در عصری زندگی می‌کنیم که دایره توجه و تحمل کاربران، علی‌الخصوص در شبکه‌های اجتماعی، بسیار پایین آمده است. شما برای دیده شدن در این عرصه به تاثیرگذاری نیاز دارید و پرسنال برندینگ یکی از مهم‌ترین روش‌های تاثیرگذاری بر کاربران است.

متاسفانه بسیاری از صاحبان مشاغل به برند شخصی توجه ندارند و اهمیت آن را درک نمی‌کنند؛ درحالی که باید بدانید داشتن هویتی منحصربه‌فرد و شناخته شده، لازمه موفقیت در کسب‌وکار است.

در ادامه ۴ دلیل اصلی اهمیت برند شخصی را خواهید شناخت:

برند شخصی

۱.    ایجاد تمایز

داشتن برند شخصی قدرتمند در بازار رقابتی امروز، بیشتر از هر زمان دیگری مهم است. برند شخصی همان چیزی است که با آن توسط دیگران توصیف می‌شود و عامل اصلی شهرت شماست.

این عنصر به شما کمک می‌کند تا از رقبا متمایز شوید و در میان دیگران منحصر به فرد باشید. تفاوت شما را در ذهن دیگران حک می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند تا به اولویت مشتریان تبدیل شوید.

رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ

۲.    ارائه فرصت

داشتن فرصتی برای رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ، یکی دیگر از مزایایی است که برند شخصی در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید چنین فرصتی را به دست بیاورید، باید هویتی مستقل و جا افتاده داشته باشید.

در واقع داشتن برند شخصی به معنای به دست آوردن مزیت رقابتی است و اگر کسی دنبال خدمات یا کالایی باشد که در حوزه تخصص شماست، سریعا شما و برندتان را به یاد خواهد آورد.

به علاوه این که برند شخصی قدرتمند می‌تواند به خلق فرصت‌های جدید منجر شود. بنابراین اگر دنبال پیشرفت هستید، کارتان را با برندسازی شخصی شروع کنید.

مزیت رقابتی

۳.    جلب اعتماد

پرسنال برندینگ به معنای ایجاد هویتی مستقل برای خود در کسب‌وکار است. این یعنی شما برای مخاطب تعریف شده هستید و او به شما اعتماد دارد.

روانشناسان معتقدند که برندسازی می‌تواند به جلب اعتماد مشتریان و مخاطبان کمک کند. وقتی مخاطب شما را بشناسد، می‌داند که شما چه کسی هستید، چه خدماتی ارائه می‌دهید و به این ترتیب به شما اعتماد خواهد کرد.

با برندسازی شخصی فرآیندی را ایجاد می‌کنید که طی آن مشتریان می‌دانند که باید از شما چه انتظاراتی داشته باشند و به نوعی به مرجع تبدیل خواهید شد.

برندسازی شخصی

۴.    تبلیغ خودکار

وقتی به برند تبدیل شده‌اید، اطلاعات شما به سادگی چند کلیک در دسترس کاربران خواهد بود. این یعنی همه چیز در اختیار شماست تا به سادگی خودتان را با هویتی که مدنظرتان است معرفی و روایت‌هایی که درباره شما وجود دارد را کنترل کنید.

وقتی برند شخصی خود را گسترش دهید، توسط کاربران تعریف می‌شوید و نامتان دهان به دهان خواهد چرخید. این یعنی بدون آن که هزینه‌ای برای تبلیغات بپردازید، کاربران و مشتریان شما به تریبونی برای تبلیغاتتان تبدیل شده‌اند. این فرصتی که توسط شبکه های اجتماعی دراختیارتان قرار می‌گیرد را از دست ندهید.

راهنمای برندسازی شخصی

 

راهنمای برندسازی شخصی را از کجا شروع کنیم؟

گام اول: محتوای مرتبط و هدفمند تولید کنید

محتوا پادشاه است! این نکته را هرگز فراموش نکنید. اما برای برندسازی نیاز نیست که هرروز محتوایی جدید بسازید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. این استراتژی می‌تواند شکست بخورد و شما را به اشتباه بیندازد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که صرف تولید محتوای جدید می‌تواند به دیده شدن منجر شود؛ در صورتی که در انتها متوجه این موضوع می‌شوند که محتوای تولیدیشان نه دیده شد و نه بازخورد خاصی دریافت کرد.

بهترین کار این است که استراتژی محتوایی درستی داشته باشید. برای دیده شدن نیاز نیست که هزینه زیادی صرف تولید محتوای ویدئویی یا متنی کنید و هر روز جلوی برنامه تولید محتوا تیک بزنید. بلکه کافیست روی کیفیت محتوا و تبلیع برای آن سرمایه‌گذاری کنید.

هدف در تولید محتوا این است که کاربران بیشتری آن را ببینند و با آن درگیر شوند. اگر می‌خواهید محتوایی را در راستای برندسازی شخصی تولید و به صورت آنلاین پست کنید، باید هزینه تبلیغات آن را هم بپردازید، وگرنه بهتر است وقت خود را تلف نکنید.

مسئله بعدی این است که حتما محتوایی تولید کنید که موردعلاقه کاربران باشد. فراموش نکنید که تولید و توسعه محتوا در شبکه‌های اجتماعی حول محور نیاز و علاقه کاربران می‌گردد، نه شما. به همین دلیل لازم است که سلیقه مخاطب هدف را بشناسید تا بتوانید محتوایی هدفمند تولید کنید.

جلوه‌های بصری و گرافیکی

گام دوم: مداومت داشته باشید و ارزشی خلق کنید

یکی دیگر از قدم‌های مهم در ساخت برند شخصی این است که شخصیتی واحد را به نمایش بگذارید و حتی این عامل را در جلوه‌های بصری و گرافیکی هم حفظ کنید.

هویتی ثابت، تکرار شونده و البته متمایز و جذاب، می‌تواند اولین نشانه برای معرفی شما به مخاطب باشد. مثلا در پست‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان از کاوری واحد استفاده کنید و رنگ غالب در پست‌ها، همیشه تکرار شود. اگر قرار است در محتوای ویدئویی حضور داشته باشید، حتما تکیه کلامی به عنوان امضا داشته باشید و خودتان را با آن به دیگران بشناسانید.

مسئله بعدی این که حتما محتوای تولیدی‌تان در راستای خلق ارزشی به مخاطب باشد. محتوای هدفمندی تولید کنید که به نیاز مخاطب جواب دهد و برای او سودآور باشد. تنها در این صورت است که می‌توانید جایگاهی ویژه به دست بیاورید و احترام مخاطب را برانگیزید. هدف شما از تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، باید خدمت بی چشم‌داشت به مخاطب باشد و به این ترتیب مخاطب خواهد فهمید که شما با دیگران فرق دارید.

البته نکته‌ای مهم را هم در نظر داشته باشید: سعی نکنید با اظهار نظر بیش از حد در موضوعات مختلف، مخاطبتان را گیج و سردرگم کنید. محتوای تولیدی باید در راستای تخصص و کسب‌وکارتان باشد و صفحه خود را به ترشی هفت قلم تبدیل نکنید! به این ترتیب حرف شما در حوزه تخصصی‌تان خریدار بیشتری خواهد داشت.

بازاریابی

گام سوم: پیشنهادی منحصر به‌فرد داشته باشید

در این زمینه می‌توان از یکی از بزرگ­ترین و نمادین‌ترین برندهای تاریخ و از پیشگامان برندسازی شخصی صحبت کرد. کوکاکولا یکی از اولین کسب‌وکارهایی بود که مفهوم برند شخصی را در استراتژی بازاریابی و کمپین‌های خود جا داد و اتفاقا موفق شد.

این برند توانست هویتی ایجاد کند که براساس ارزش‌های شادی، تجربه، همبستگی و نشاط بنا شده بود. آن‌ها با کمپین خود نشان دادند که می‌خواهند مشتریانشان چنین سبک زندگی داشته باشند.

متخصصین بازاریابی این کسب‌وکار، به خوبی درک کرده بودند که برای جلب توجه مخاطب، نه محصول که باید تجربه بفروشند و همین مسئله باعث شد این برند هویت خود را حتی تا کمپین Share a coke حفظ و خود را به عنوان یکی از پیشگامان هویت‌سازی در این عرصه، معرفی کند. کمپین شر ا کوک با تولید نوشابه در بطری‌هایی بدون علامت تجاری کوکا آغاز شد.

کوکا در این کمپین به جای آرم خود، اسامی خاص مانند جان، جک و… را روی بطری چاپ کرد و از مشتریان خواست تا اسم خود را روی بطری‌های کوکا پیدا کنند و تصویر آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. این کمپین هوشمندانه با ایجاد ارتباط شخصی با مشتریان، هویتی جدید از خود به اشتراک گذاشت. چیزی که تا سال‌ها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.

سوال‌هایی اساسی که باید قبل از ساخت برند شخصی پاسخ داده شوند

اگر هنوز کارتان را شروع نکرده‌اید و می‌خواهید برند شخصی خود را داشته باشید، حتما باید قبل از چیدن استراتژی برندسازی، به سوالات زیر جواب دهید و آن‌ها را درنظر داشته باشید:

  • دوست دارید برندتان چه احساسی در افراد ایجاد کند؟
  • چه چیزی باعث تفاوت و تمایز شما از دیگران خواهد شد و هویتتان را خواهد ساخت؟
  • باورها و ارزش‌های اصلی شما چیست؟
  • چه سبک زندگی یا فرهنگ شرکتی مطلوب شماست؟
  • چه مهارت‌هایی دارید و می‌توانید ارائه دهید؟
  • چه پیامی دارید که می‌خواهید شنیده شود؟
  • افراد ایده‌آل یا مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند؟
  • فکر می‌کنید چقدر تاثیرگذار باشید؟
  • قرار است به چه سوالی جواب دهید یا چه مشکلاتی را حل کنید؟

و در پایان

برندسازی شخصی فرآیندی زمان‌بر است و یک شبه به وجود نخواهد آمد. صبر و استقامت در این مسیر بیشتر از هر عنصر دیگری به شما کمک خواهد کرد و متضمن موفقیت خواهد بود. یادتان باشد مادامی که ارزشی خلق کنید و به سوالات مخاطب هدفتان جواب درستی بدهید، از سایر رقبا پیش خواهید افتاد و در ذهن مخاطب ماندگار خواهید شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۳.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *