بازاریابی و تبلیغاتمقالات بازاریابی و تبلیغات

آموزش تیم سازی در نتورک مارکتینگ

لیمو HR

نام نتورک مارکتینگ در ایران برای اکثر افراد جویای کار آشناست. نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌ای به سیستمی خاص از فروش گفته می‌شود که با تکیه بر دو عنصر اصلی تجربه خرید مشتری و بازاریابی کلامی انجام می‌شود. این سیستم فروش و بازاریابی بیش از دو دهه در کشور ما سابقه دارد و بسیاری از جوانان به عنوان شغل دوم یا حتی شغل اصلی خود در آن مشغول به فعالیت هستند. اگر با نتورک مارکتینگ آشنا باشید، می‌دانید که تیم‌سازی یا شبکه‌سازی ارتباط مستقیمی با میزان فروش و درآمد دارد. اما چطور می‌توان در نتورک مارکینگ تیم­ سازی کرد؟ برای آشنایی بیشتر با تکنیک‌های تیم ­سازی در نتورک مارکتینگ با ما در اکوموتیو همراه باشید.

چطور تیم بسازم؟

تیم­سازی و نتورک مارکتینگ دو عنصر جدانشدنی از یکدیگر هستند. اگر استراتژی شما در فروش کالا و خدماتتان استفاده از بازاریابی شبکه‌ای است، حتما باید تیمی بزرگ از بازاریاب داشته باشید تا بتوانند به‌صورت گسترده برای فروش کالا و خدماتتان تبلیغ کنند.

چطور تیم بسازم؟

برای ساخت تیم لازم است که قبل از هر چیزی ذهنیت درستی در خود ایجاد کنید. برای داشتن ذهنیت درست، این سه سوال را از خودتان بپرسید و سعی کنید به آن جواب دهید:

  • چرا تیم می‌سازم؟
  • پنج سال دیگر تیمم کجاست؟
  • اولین چیزی که برای شروع نیاز دارم، چیست؟

شاید پاسخ به این سوالات ساده باشد و شاید حتی قبل از این که این سوالات را از خودتان بپرسید، جواب را بدانید. اما وقتی به این سوالات فکر می‌کنید و جواب آن‌ها را می‌نویسید، از آنچه اتفاق می‌افتد شگفت‌زده خواهید شد.

با فکر کردن به چرایی این مفاهیم و عمیق‌تر شدن در جواب این سه سوال، ایده‌های جالبی به شما الهام خواهد شد و خواهید فهمید که چقدر همه‌چیز ساده‌تر از آن است که فکر می‌کردید.

برخلاف آنچه در کتاب‌های زرد انگیزشی می‌خوانید، لازم نیست که قبل از شروع کار، به صورت قطعی از آنچه قرار است انجام دهید مطمئن باشید. کافیست شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشید و برای این کار به خودتان انگیزه بدهید. قدم‌های کوچکتان را آرام آرام بردارید تا در نهایت به قدم‌های بزرگ برسید. در ادامه ده تکنیک ساده و در عین حال کارآمد برای تیم‌سازی در نتورک مارکتینگ را خواهید شناخت.

ده تکنیک کارآمد در تیم ­سازی در نتورک مارکتینگ

در ادامه ده تکنیک ساده و در عین حال کارآمد برای تیم‌سازی در نتورک مارکتینگ را خواهید شناخت.

ده تکنیک کارآمد در تیم ­سازی در نتورک مارکتینگ

۱.    سرعت استخدام افراد را افزایش دهید

شاید قبلا هم شنیده باشید که سرعت تیم شما هرگز نمی‌تواند از سرعت خودتان به‌عنوان رهبر تیم، بیشتر شود. این قانون در نتورک مارکتینگ هم صادق است. کافیست نگاهی به گذشته بیندازید. همیشه بیشترین رشد زمانی اتفاق افتاده است که در درجه اول رهبر تیم به انجام اقدامات گسترده متعهد بوده است.

هیچ فرقی ندارد در چه مرحله‌ای از بازاریابی هستید؛ چه ۲۰ نفر در تیمتان هستند و چه ۲۰هزار نفر، برای صعود به مرحله بعد باید سرعت پیشرفتتان را افزایش دهید. سعی کنید سریع‌تر تعداد افراد شبکه را گسترش دهید و مثلا اگر قرار داشتید که هفته‌ای ۳ نفر را به تیم نتورک مارکتینگ اضافه کنید، این تعداد را به ۲۰ نفر افزایش دهید. به این ترتیب شاهد ایجاد تغییرات گسترده در یک سال آینده خواهید بود.

۲.    روی رویای اعضای تیم تمرکز کنید

بیایید فرض کنیم که به روند استخدام اعضای تیم سرعت بخشیده‌اید و حالا تیم بزرگی از نتورک مارکترها در اختیارتان قرار دارد. این یعنی شما افراد زیادی را دور خودتان جمع کرده‌اید که ممکن است میان آن‌ها دو یا سه رهبر واقعی پیدا کنید که بتوانند بار ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت کسب‌وکارتان را بر دوش بگیرند.

پیدا کردن این افراد یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. سریع‌ترین راه برای پیدا کردن این افراد، درک جهت زندگی و رویای  اعضای شبکه برای تغییر شرایط است. افرادی که تمایل بیشتری برای تغییر شرایط دارند، می‌توانند به بهترین تغییردهندگان وضعیت فروش و شبکه‌سازی تبدیل شوند.

این رویکرد زمان شما را برای تیم‌سازی کاهش می‌دهد و در مقابل اثربخشی فعالیت‌هایتان را افزایش خواهد داد. به‌این‌ترتیب خواهید توانست افرادی موثر در تیمتان داشته باشید که به‌صورت بالقوه می‌توانند به یکی از بزرگترین رهبران بعدی سازمان تبدیل شوند.

روی رویای اعضای تیم تمرکز کنید

۳.    تعداد جلسات را افزایش دهید

تیم و درآمد شما درصورتی به شکل تصاعدی رشد می کند که بتوانید در بازه زمانی واحد، نکات بیشتری را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید و درباره آن‌ها حرف بزنید.

وبینارها، جلسات خانگی یا برگزاری لایو از ابزارهایی هستند که به شما در راه اجرایی کردن این اصل کمک خواهند کرد. دو جلسه در هفته برای رسیدن به هدف کافیست.

همین تغییر ساده باعث تکرار بیشتر مسائل مهم برای گروه و عمیق‌تر شدن این مفاهیم برای آن‌ها خواهد شد و به رشد تیم سازی در نتورک مارکتینگ کمک زیادی خواهد کرد.

تعداد جلسات را افزایش دهید

۴.    اعضای جدید را به فعالیت وادار کنید

شاید تعجب کنید اما تنها سی دقیقه پس از ورود عضو جدید به گروه، زمان طلایی برای درگیری اعضا در تیم است. اگر انتظارات اعضای جدید را به درستی تنظیم نکنید و فورا به آن‌ها نشان ندهید که چه چیزی برای مشتریان بالقوه جذاب است و باید چه تعریفی از کسب‌وکار شما به آن‌ها ارائه دهد، فرصت ارزشمند برای ایجاد تیمی حداقل ۱۰ نفره در هفته بعد را از دست داده‌اید. این نکته را هم در نظر بگیرید که ممکن است یکی از همان ده نفر، همان رهبری باشد که بتواند تیم نتورک مارکترهای شما را به تعداد زیادی افزایش دهد.

این اصل فوریت نام دارد و باید کسب‌وکارتان را براساس آن اداره کنید. همیشه به هر کاری که می‌توانید در حال حاضر انجام دهید فکر کنید تا تعامل، اقدام و تکراری که برای رشد آینده کسب‌وکارتان ضروری است را به حداکثر ممکن ارتقا داده باشید.

۵.    کمتر از یک ساعت در هفته را صرف آموزش کنید

تمرکز بیش از اندازه روی آموزش به اعضای تیم، یکی از دام‌هایی است که می‌تواند پیشرفت تیم­سازی را به تعویق بیندازد یا سرعت رشد آن را متوقف کند. باید بدانید که ابدا نیاز نیست که بیشتر از یک ساعت در هفته را صرف آموزش به اعضای تیم کنید.

در عوض می‌توانید جای این فعالیت را با فعالیت‌های درآمدزا برای تیم پر کنید. می‌توانید به جای آموزش، به اعضا مشاوره دهید، عضو جدید بپذیرید یا به اعضای تیم کمک کنید تا این کار را انجام دهند.

کمتر از یک ساعت در هفته را صرف آموزش کنید

۶.    در هر رویداد، یکی از پیام‌هایتان را مدام تکرار کنید

نتورک مارکتینگ بدون رویدادهای انگیزشی مثل زنبور بی‌عسل است! البته باید بدانید که انگیزش عنصر ماندگاری نیست. کافیست در انتهای هر رویداد، پیامی واحد را به تیم ارسال کنید. لازم نیست این پیام، انگیزشی یا الهام‌بخش باشد. شما می‌توانید هدفی واحد را تعیین و آن را هر بار به اعضا ابلاغ کنید.

مثلا می­توانید در انتهای هر رویداد یا جلسه به اعضای تیم بگویید که برای جلسه بعد حداقل پنج نفر را به‌عنوان مهمان با خود بیاورند. وضوح پیام و شفاف بودن آن هم می‌تواند به‌نوعی کارایی تیم را افزایش دهد، به همین دلیل مهم است که حتما پیامتان قابل سنجش باشد.

۷.    لیدرهای تیم را متحد کنید

این مورد را هرگز فراموش نکنید. اگر تیم­سازی درحال رشد است، اما رشد مناسبی ندارد و ناامید شده‌اید، خوب است که این تکنیک را امتحان کنید.

ایجاد تیمی از رهبران متحد که پشتیبان یکدیگر هستند، قواعد بازی متحدی دارند و فرهنگ تیمی پر از تعلق خاطر و شناخت را گسترش می‌دهند، حتما باعث رشد کسب‌وکارتان خواهند شد.

برگزاری جلسه‌ای اختصاصی با لیدرهای تیم پس از رویدادهای بزرگ، به آن‌ها انگیزه‌ای کافی برای اجرایی کردن این استراتژی خواهد بخشید. این قدم‌های کوچک به لیدرها احساس قدرت بیشتری برای پیشبرد اهداف خواهد بخشید.

لیدرهای تیم را متحد کنید

۸.    الهام‌بخش باشید

به‌جای این که برای ایجاد انگیزه در تیم، کافیست خودتان الهام‌بخش باشید. رفتار و اعمال شما می‌تواند تا حدود زیادی باعث الهام‌بخشی به اعضای تیم شود و به آن‌ها انگیزه‌ای برای اقدام بدهد.

۹.    همیشه فکر کنید تیم بزرگی دارید

قبل از آن که تیم بزرگی داشته باشید، رویا و تفکرتان را بزرگ کنید. فرقی ندارد تیمتان بزرگ است یا کوچک؛ مهم این است که همیشه فکر کنید تیمتان بزرگ است. البته تنها فکر کردن کافی نیست. شما باید طوی رفتار کنید که گویی رهبر تیمی بزرگ هستید.

به این ترتیب مغز شما فریب می‌خورد و تصور خواهد کرد که تیم بزرگی دارید و به‌این‌ترتیب افکار جدید به ذهنتان جذب می‌کند که می‌تواند منجر به پیشرفت شود.

به اعضای تیم عشق بدهید

۱۰. به اعضای تیم عشق بدهید

چه کسی از قدردانی بدش می‌آید؟ تقریبا همه دوست دارند مورد قدردانی و شناخته شدن قرار بگیرند. وقتی به اعضای تیمتان عشق و محبت می‌دهید و تلاش‌های آن‌ها را بدون درنظر گرفتن میزان و یا حتی نتیجه می‌شناسید و از آن‌ها قدردانی می‌کنید، اعضا هرگز شما را ترک نخواهند کرد.

آن‌ها با احساس مورد قدردانی واقع شدن به شما وفادار خواهند شد و حس می‌کنند که بخشی از کل مهمی هستند. این استراتژی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های تیم‌سازی در نتورک مارکتینگ است که نباید هرگز آن را نادیده بگیرید.

 در این مقاله تلاش کردیم تا تکنیک‌های ساده تیم ­سازی در نتورک مارکتینگ را با شما به اشتراک بگذاریم. حالا نوبت شماست. آیا شما تجربه‌ای در نتورک مارکتینگ و تیم‌سازی داشته‌اید؟ به نظر شما چه تکنیک دیگری می‌تواند در ایجاد تیم و زیرمجموعه موثر و کارآمد باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

همیشه فکر کنید تیم بزرگی دارید

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *